Leveri a Capture One a Lightroomot?

Lényegében ezt állítja Michael Woloszynowicz, az Fstoppers szerzője. Jobb képminőséget, másfajta de logikus kezelhetőséget és jobb színkezelést emleget cikkében.

Lightroom vagy Capture One Pro, melyik RAW-feldolgozó a legjobb? Ezzel a címmel jelent meg egy cikk az Fstoppers.com weboldalon, melyben a szerző, Michael Woloszynowicz fotós vall arról, hogy milyen megvilágosodás érte, mikor jobban belemélyedt a Phase One Capture One Pro szoftverének használatába, ezért gyorsan össze is dobott egy összehasonlítást a világ talán legnépszerűbb szoftverével, az Adobe Lightroommal.

Összegezve a következő konklúziót hozza az ember:

  • A Capture One alapbeállításon lényegeseb szebb, élőbb, tisztább képet produkál, mint a Lightroom. Nyilván ugyanazt a képi világot a Lightroomból is elő lehet csalogatni, de a Phase One mégiscsak elvézi a munkát helyettünk, és rögtön egy korrekt képpel indulunk neki a RAW feldolgozásnak és nem egy kimosott képpel, mint a Lightroomban (ld. illusztráció alább). Ehhez viszont fontos, hogy gyári kamera-RAW-t töltsünk be (CR2, NEF stb) és ne DNG-t.
Capture One – Lightroom összehasonlítás alapbeállításokkal (Fotó: Michael Woloszynowicz)
  • Alapbeállításon a képek élesebbek a Capture One-ban, de nem túlzó módon. (Ezzel az én véleményem ellenkezik, egyszer jómagam is kipróbáltam a CO-t és nekem zavaróan élesnek tűnt a képe, főleg portrénál. Az összes bőrhibát és csillogást felerősítette. Ugyanakkor egy Capture One-t használó ismerősöm azt mondta erre, ezt az élesítést át lehet állítani, némileg hasonló módon mint a kamera menüben a Portré, Tájkép, Standard stb módokat)
  • Összességében a Capture One-ban szebbek a színek, jobb a tónuskezelése a programnak. Ahogy a szerző fogalmaz:

Úgy fogod érezni, mintha a fényképező felszerelésedet fejlesztetted volna, anélkül, hogy elköltenél többezer dollárt.

  • Rutinos lightroomozóknak a Capture One kezelőfelülete furcsa, kevésbé intuitív módon kezelhető lesz elsőre, de a szerző szerint nem szabad LR-os fejjel gondolkozni, kezeljük úgy, mint egy teljesen új szoftvert. Pár nap múlva rá fogunk jönni, hogy a CO kezelőfelülete logikus, jól átgondolt, sőt mi több akár testre is szabható. Különféle ún. workspace-eket hozhatunk létre különféle felhasználási módokhoz, pl egy letisztultabbat vezetékkel összekötött fotózáshoz, és egyet utómunkához.
  • A szerző szerint a katalogizálás/könyvtár menedzsment is más, mint a Lightroomé, de szerinte jobb, mert a hordozhatóságra épít és több a lehetőség. Nem csak kollekciókat/katalógusokat hozhatunk létre, hanem Sessionöket is, azon belül al-sessionöket. Példának hozza, hogy ha egy meghajtóra fotóz munka közben (értsd a kamera össze van kötve egy számítógéppel), akkor ennek készít egy sessiont, majd otthon csak átmásolja a retus gépre a fájlokat és ott nem szükséges már újra importálni vagy betölteni a képeket. Egy session ráadásul több mappából áll, úgymint Capture, Select, Output, Trash, vagyis a Fotózott képek mappája, a Kiválasztott képek mappája, a Kimeneti mappa és a Törölt képek mappája. Ezzel a rendszerrel könnyebb megtalálni utólag a képeket.
  • Egyedül a képválogatás terén marad le a Capture One a Lightroomtól, előbbinél a színezés és csillagozás lehetősége ellenére kevésbé hatékony a rendszer, mint a Lightroom Survey nézete és a nyilakkal történő képek közötti barangolás.
  • A RAW feldolgozó csúszkák hasonlóak a Lightroomhoz, de néhány csúszka csak pozitív irányba tolható, míg a Lightroomban pozitív-negatív irányba egyaránt. Ilyenek a Highlights és a Shadows, vagyis ezeket a csúszkákat a Capture One inkább “részletvisszanyerő” eszközöknek szánja. De állítólag így is jól kezelhetők, és a csúszkák látszólag szebben dolgoznak, mint a Lightroomé, mivel elve jobb a kiindulási alap (ld. első pont)
  • A Capture One-ban ugyanúgy megtaláljuk a különféle eszközöket, amivel a képek egyes részleteit szerkeszthetjük (ecsetek, átmenetes eszközök). A szerző szerint a színkezelés viszont jóval fejlettebb, mint a Lightroomban, sokkal pontosabban behatárolhatjuk a modosítani kívánt színek spektrumát, hogy azok színezetét, telítettségét és világosságát (Hue, Saturation, Luminosity) szabályozzuk. Olyannyira, hogy színprofilokat is létrehozhatunk, így ha számítógépre fotózunk, a Capture One ráhúzza az előre beállított profilt az összes készülő képre, hogy az ügyfélnek, stábtagoknak pontosabb, színhűbb képeket mutathassunk már a helyszínen.
  • Tekintettel arra, hogy a Capture One nem az Adobe RAW konverterét használja, a Photoshoppal való integráltsága nem olyan jó, mint a Lightroomé. Nem lehet közvetlenül Photoshopba exportálni a fotókat a RAW konverterből, el kell tehát felejtenünk a Smart Objecteket, és a többféle virtuális másolat egy fájlba, rétegenként egymásra pakolva exportálását a PS-be, cserébe a Capture One exportáló eszköze könnyebben beállítható és használható, mint a Lightroomé, az exportált képek külön mappába kerülnek a Sessionön belül, így külső szoftverrel könnyebben kezelhetők.
A szerző úgy írja le a különbséget, hogy a Capture One inkább a professzionális, míg a Lightroom inkább a konzumer vonalat képviseli. A CO jobban testre szabható és a Photoshophoz hasonlóan egy eredményt többféle úton is elérhetünk, ugyanakkor ez a bőség zavarát okozhatja egy új júzernek. Michael cikkében azt javasolja, hogy ne adjuk fel csak azért, mert elsőre idegennek tűnik a program, hanem tartsunk ki és bele fogunk szokni.
Július 27-ig féláron lehet megvásárolni a Phase One Capture One-t, 300 dollár helyett 150 dollárért.
Miközben írtam ezt a cikket, és ellátogattam a Capture One oldalára, felfedeztem egy újdonságat, ami egy iOS app Capture Pilot néven. Tegyük fel, hogy laptopra kötve fotózunk, vagyis az elkészült képek egyből megjelennek a számítógépen a Capture One szoftverben. A Capture Pilot segítségével egy iPaddel mások is nyomon követhetik a munkát, nem kell a laptop mellett álldogálniuk. A laptopon mi magunk nézzük a képeket, az ügyfél/stáb/akárki pedig ülhet egy fotelben és az iPaden látja a készülő fotókat, sőt amelyik tetszetős, azt meg is lehet csillagozni az appban, ami mi látni fogunk a főszoftverben. Okos! :) A Capture Pilot és az iPad segítéségével egyébként a laptopra kötött fényképezőgépet is vezérelhetjük.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • János Tirszin

    Egyet tudok érteni. Én már 6-8 éve inkább a C1-et használom. Gyors, áttekinthető, jól kezelhető, szép képeket produkál.