Elég gyengusz a D5 dinamikában (Frissítve)

A Dpreview letesztelte a Nikon D5-öt ISO-ra és dinamikára. Meglepő eredmények jöttek ki.

Studio reportjukban rámutatnak, hogy ISO-ban valóban igenjóra sikeredett a Nikon D5, de alacsony ISO-s dinamikatartományban már nem ilyen fényes a helyzet, az alacsonyabb kategóriás Nikon D750 és D810 lazán elveri, sőt az e területen a Nikonokhoz képest nem túl fényesen prosperáló Canon 6D szintjén van, ami felettébb érdekes egy több mint 2milliós high-end DSLR-től.

Screen Shot 2016-03-29 at 13.09.24

Ami azt illeti az ISO teljesítmény is inkább a marketingben hangzik nagy számnak, a való életben nem leszünk előrébb vele. A használható ISO tartományig ugyanis a tesztképek alapján RAW-ban tökugyanazt tudja, mint a Nikon D4S, az extrém magas, milliós ISO értékek meg lényegében használhatatlanok, mint ahogy azt a Dpreview másik cikkében láthatjuk.

Screen Shot 2016-03-29 at 13.15.51 Screen Shot 2016-03-29 at 13.21.32

Egyedül a jpeg zajszűrés javult az extém magas ISO értékek használata esetén, legalábbis a Dpreviewnál így tűnik. Kíváncsiságképpen letöltöttem a két 400ezer ISO-s RAW fájlt, hogy megnyissam Lightroomban megvizsgálni, hogy vajon az alap színzaj szűrés mit okoz, látható-e a különbség. Íme:

Balra a Nikon D5, jobbra a D4s, ISO 409.600-on (egész kép, 1:2-es és 1:1-es nagyítások). Látható, hogy zaj mennyiségben nem sok az előrelépés, de a vöröses-magentás tónust sikerült eltüntetni, naturálisabb színeket kapunk. A több képrészlet is látszik, de az részben a nagyobb felbontásban tudható be.

Screen Shot 2016-03-30 at 16.45.55

Screen Shot 2016-03-30 at 16.47.47

Screen Shot 2016-03-30 at 16.49.44

Screen Shot 2016-03-30 at 16.50.29

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • scarbantia

    Azért a 6D gyengébb. Viszont kicsit szórakoztam ezzel az összehasonlító ábrával, és meglepő, hogy a 70D-hez képest a 80D nagyon nagyot fejlődött. (jobb, mint a D5) Mondjuk a Nikon D7200 még így is jobb, de azért már nem rossz, +3 Fé-ig simán hibátlan. Kíváncsi vagyok, hogy az 1D X II mit tud majd.

    • Tele volt vele a sajtó. Az 1DX II is ezt tudja és mostmár a 80D is. Sok helyen írtak róla, hogy végre előrelépett a Canon alacsony érzékenységű dinamikában, mert az A/D konverziót az új gépek már a szenzornál végzik el, így kevesebb a keletkezett zaj (eddig elkülönülve történt ez, míg a Nikonnál és a Sonynál jóideje a szenzornál történt a konverzió). És valóban, annyira még mindig nem frankó, mint a D7200 meg a D750, de lényeges javulás történt. Meglátjuk mit tud majd az 5D-szériában.

      • Viszont azt hallottam (nem néztem utána), hogy valami 400ezer Ft lesz a 80D. Azért az elég meredek egy alsó-középkategóriás APS-C vázhoz.

        • Laci

          Lehet nem véletlen van 750D és 760D, széthúzzák a termékskálát. Lesz pl 850D és 860D, így feljebb tudják nyomni a 80D árát..

          • zom

            ad9 :) Canon közép/felső kategoriánál magic lantern pl dinamika érték kiterjesztése.

      • Laci

        Azt hiszem én azt már nem várom meg, elég volt a Canon-ból.. Egyre inkább nézegetem a Nikon D750-et, eladom a 6D-m.

        • Ezt én sosem értettem igazán. Persze vonzó a Nikon specifikáció és szar a tudat, hogy papíron a Canon nem tud annyit, de
          ad1: nem látom, hogy a NIkonos pajtások képei olyan látványosan jobbak lennének emiatt
          ad2: nem minden kép készül alap ISO-n, sőt. Nyilván munkafüggő, valaki sosem mozdul el ISO100ról, de pl aki esküvőzik az a képei javarészét iSO400 fölött készíti. Itt meg hagyományosan a Canon jobb dinamikában, illetve zajkezelésben és AF-ben is toppon van.
          ad3: le kell cserélni az összes objektívet ha rendszert cserél az ember. Ez eleve bukó, ráadásul a Nikon obik drábábbak is a Canonnál (bár a Canon a legújabb obikkal már elkezdett felzárkózni)
          ad4: le kell cserélni az összes vakut, rádiós kioldót
          ad5: egy teljesen új rendszert kell megszokni, kezdheted elölről a fotózást szinte. Minden tárcsa másik irányba forog, még az objektív is, minden gomb máshol van, totál más menü stb.
          ad6: mire megszokod a Canon majd kijön egy jobb géppel
          ad7: a Canon a piacvezető márka egy évtizede, emiatt a 3rd party gyártók (objektív, vaku, kioldó stb) nagyon gyakran Canon-kompatibilis cuccokkal rukkolnak elő először, aztán később talán lesz Nikon is, de előfordul hogy sosem lesz. Ha lesz is, lehet csak 1-1,5 év múlva.
          ad8: most váltani, amikor végre elindult a Canon a változás útján… Nyárig vagy nyáron jön az 5D Mark IV (vagy 5DX), ősszel szerintem jön a 6D Mark II. Ezt már féllábon is kivárja az ember.
          +1 kegyelemdöfés: a Nikon gumírozással évente szaladgálhatsz szervízbe :D

          • Mondom ezt úgy, hogy sokáig két 6D-vel, jelenleg egy 5DIII-mal és egy 6D-vel dolgozom.

          • Laci

            Igen :) Teljesen egyetértek. Mindig van egy ilyen felindulásom, hogy veszek egy Nikon-t, ilyenkor leírom valahova mindig :D.. Az igazság az, hogy szeretem a Canon-t, lassan 15 éve azt használok. Az obik olcsóbban elérhetők szerintem is, az M42-es obik sem elvetendők, van pl SMC Takumar-om is, egyszerűen szeretek azzal is fotózni. Semmi bajom amúgy a Nikon-nal sem, próbáltam, használtam néha azt is, de valahogy a Canon jobban tetszik kezelhetőség, menü szempontjából. Annó filmes gépnél is ez miatt esett a Canon-ra a választás. A kezembe nyomtak egy EOS 33-at, meg egy, már nem is emlékszem milyen Nikon gépet (F80?), akkor is a Canon tetszett jobban. A Nikon-nál nem bírnám megszokni az első tárcsát az expógomb alatt.. A hátsót sem nagyon..

            Számomra nagyobb dilemma, ha kijön egy Canon 6D mkII és mondjuk egy full frame MILC -et is kidobnak, na akkor mit vegyek. Szeretem az optikai keresőt, de a jövő az EVF..

  • Hans Meyer

    Egy pont után van ennek bármi értelme? Ha igen akkor mi az? Tizenöt éve fotóból élek és nem értem hogy miért porcosodik erre valakinek, bárkinek. Kevés visszataszítóbb, unalmasabb dolog van mint a valóság tökéletes másolata. Nem, ez nem támadás, ez filozófia. Egyfajta.

    • Vesalius

      A művészet célja a valóság ábrázolása (fölfedezése, értelmezése stb.). Ez csak a valóság fogalmát – jelen esetben a művészeti valóság fogalmát – nem értők számára a valóság tökéletes másolata (ami viszont csak a fantázia világában létezik).
      Ennek tagadása természetesen lehet filozófia – inkább csak konyhai szinten – melynek lényege az önmagát a világ elé-helyébe helyező gondolkodás, melynek legkifejlettebb formája a szolipszizmus.

  • Vesalius

    Az alapkérdés kettős: mekkora elektromos erősítésnek van értelme? Továbbá: Egy adott kép dinamika tartományából mennyi képezhető le akár a monitoron, akár a lenyomaton?
    Bár előbbire adható válaszok szubjektívek, úgy 1600-3200 ASA (ISO) érték fölötti értelme – egészen speciális, pl. tudományos, dokumentációs fényképezés – kétséges.
    Fejlesztés szempontjából érdekesebb volna, ha a kép színei nem számítógépes becslésre épülnének (a színinformációk cirka kétharmada “kitaláció”), s ha a szenzorok/pixelek valóban lefednék a képet, nem csak annak töredékét.
    Minderről aránylag kevés szó esik, akárcsak arról, mikor jutunk el a 16 bites színábrázolásig, kivéve a digitális hátfalakat. Mintha színmélység nagysága jelentéktelen tényező volna, a közölt specifikációk sem mindig tartalmazzák.