Hogyan valósul meg egy fotózás?

Alexi Lubomirski is csatlakozott azon nagynevű fotósok közé, akik videoblogolással és ingyenes tutorialokkal segítik a feltörekvő fotósokat.

Aktuális videójában a neves divat- és reklámfotós elmagyarázza, hogy hogyan készüljünk fel egy editorial fotózásra. Halkan megjegyzem, elég romantikusan hangzik az egész sztori, szóval picit nézzétek, hallgassátok úgy az elhangzottakat, hogy “na majd ha egyszer ide jutunk, akkor tudni fogjuk hogy kell csinálni ezt”.

Címszavakban a lényeg:

  1. Az ugye megvan, hogy számításom szerint kb 8-9 főből áll Lubomirski stábja…?
  2. Legyen ötleted.
  3. Stúdió vagy külső?
  4. Keress hasonló képeket, filmeket moodboardként/inspirációként. Helyszínek, érzések, világítás, styling.
  5. Válassz modellt, találkozz vele személyesen is a munka előtt.
  6. Engedélyek beszerzése
  7. Stylist bevonása, aki ismeri a magazin arculatát
  8. Felszereléslista összeállítása
  9. Ne akard túlbonyolítani a technikát. Nem 10 vaku miatt lesz jó egy kép, hanem azon múlik, hogy mit hozol ki a modellből.
  10. Ha nincs felszerelésed, szerezz, kérj, könyörögj, bérelj, lopj…”na jó ne lopj, add vissza ha elkérted”
  11. Nézd át az összeállított felszerelést, nehogy valami otthon maradjon. Ha valami az isten háta mögött hiányzik, az szívás.
  12. Kérj meg egy barátot, hogy asszisztáljon (legközelebb meg te asszisztálsz neki).
  13. Írd le egyetlen papírra, hogy ki jön, mikor és hova jön, az összes illetékes telefonszámát egy helyre.
  14. Érkezz a helyszínre korán. Legyen étel-ital a helyszínen.
  15. Ha mindenki megérkezett (asszisztens, sminkes, stylist, fodrász, modell, stb), hívd össze a csapatot és mutasd meg mindenkinek a 4-es pontban összeszedett referenciaképeket, hangulatokat. Ez a nap legfontosabb pillanata, hogy átadd a stábnak mi van a fejedben.
  16. Hallgass mások ötleteire, ha olyan témában jönnek amihez ők értenek jobban (pl. smink, haj…)
  17. A sminkelés ideje alatt építsd fel a helyszínt (angolul úgy mondják “szettet”, praktikusabban hangzik, hiszen egy set-ben lehet több hely is, set lehet épített környezet a stúdióban, vagy valós környezet külsőben. Ez a helyszín ahol fotózunk, ahová belőjük a lámpákat, stb). Próbálj ki helyeket, világításokat. Ha a modell belép a helyszínre (set-be), már nem keresgélünk helyeket, és nem találgatjuk, hogy melyik objektívet használjuk inkább. Eddigre már készen kell állnod, hogy minél több jó fotót tudj készíteni a rendelkezésre álló idő alatt.
  18. Legyen zene a helyszínen. Olyan ami hangulatba helyezi a stábtagokat. Szóval ha romantikus fotókat akarunk csinálni, ne metált tegyünk be háttérzenének. Kérd meg az asszisztensedet, hogy gondoskodjon a zenéről.
  19. Barátkozz a modellel, hogy kialakuljon az ismeretség, hogy a fotózás ideje alatt már megbízzon benned.
  20. Készülj fel buktatókra. Mit fogsz csinálni ha valami nem úgy alakul ahogy eltervezted? Ha elkezd esni az eső? Ha elkezd fázni a modell? Ha nem működnek a ruhák, amiket hoztatok? Legyen egy listád arról, hogy mit kell csinálni, ha ez meg az elromlik, márpedig külsős fotózásnál sokminden elromolhat.
  21. Ne félj te magad is pózolni a helyszínen, megmutatva a modellnek, hogy mit szeretnél. Lehet hogy hülyének fogsz tűnni, de így tudod megmutatni a modellnek, hogy mit szeretnél kérni tőle. Ne félj érzéseket, karaktereket mondani neki, amit el kellene játszani. Minél több direkciót mondasz neki, annál inkább érteni fogja mit akarsz.
  22. Minden sorozat után csinálhatsz laptopon egy gyors editálást, hogy lásd “miből élünk eddig”. Hány közeli van, hány félalak, hány távoli kép, mire van még szükség, stb. Munka közben folyamatosan figyeld az elkészült fotókat, mert 3-4 sorozat után kiderülhet, hogy a történet úgy bontakozott ki, hogy az első sorozat képei nem is illenek már az egészbe.
  23. Ha képek nem működnek, változtass! Ne erőltesd tovább, hogy hátha lesz még belőle valami, mert nem lesz. Váltsd objektívet, válts szöget, feküdj le vagy állj magaslatra, menj máshová, van lábad.
  24. Bízz magadban és ha úgy érzed egy kép megvan, lépj tovább. Tarts egy ütemet, figyeld a határidőt. Leg fog menni a nap. Megjön az eső. Elfáradnak a stábtagok, stb. (Érdekes amit Lubomirski említ: “Amikor filmre dolgoztunk, egy 15 oldalas sztorit 2 nap alatt lőttünk meg. Ma egy 20 oldalas sztorit kell 1 nap alatt meglőni. Felgyorsultak a dolgok, muszáj tartani a tempót.”)
  25. A modellt emberként kezeld, ne díszletként. Kérdezd meg néha, hogy nem fáradt-e, nem érzi-e magát kényelmetlenül, kér-e inni, enni, stb. Egyértelmű dolognak hangozhat, de néha előfordul, hogy a kreatív emberek annyira belefeledkeznek a fenenagy kreativitásukba, hogy a modellt egy idő után díszletként kezelik.
  26. Ha valami nem működik, ne hisztizzünk díva módjára. Próbáljuk higgadtan megoldani, kibogozni a dolgokat, próbáljunk úgy hozzáállni az egészhez, hogy azt tükrözze mennyire hálásak vagyunk azért, hogy a fotózás a munkánk.
  27. Tisztelj mindenkit, aki a fotózáson dolgozik az utolsó, legkisebb munkát végző stábtagig (egy kis romantika: manikűr-asszisztenst, catering-felelőst és díszletépítőt említ emberünk a videóban…khm), hiszen mindenki azért van ott, hogy egymást segítve a lehető legjobb képek szülessenek. Nap végén köszönd meg mindenkinek a munkáját.
  28. A meló végeztével csinálj egy felületes válogatást. Aztán egyre és egyre szigorúbbat. Ha valakinek küldesz képet, csak olyat küldj amit 100%-ig jónak érzel. Ha van egy köztük, ami úgy hááát jó is meg annyira talán nem is, de még belefér… tuti azt fogják kiválasztani és felhasználni és a te neved lesz ott mellette.
  29. A retusmunka során legyél felelősségteljes (ne ess túlzásba, ne őrülj meg a vékonyítással vagy a bőrkisimítással). Ez emberek már tudják hogyan néznek ki és, hogy miről szól a retus, tiszteld a képet nézők intelligenciáját. Ne állíts lehetetlen sztenderdeket.

Alexi Lubomirski  ’75-ös születésű, eredetileg angol, jelenleg New Yorkban élő divat- és reklámfotós. Olyan magazinoknak dolgozott már, mint GQ, a Vogue vagy a Harper’s Bazaar. Önálló karrierjének beindítása előtt Mario Testino divatfotós-ikon első asszisztense volt.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot