Fotók az új Hasselblad középformátumú MILC-ről

Kiszivárgott a holnap bemutatásra kerülő Hassy fotója, két objektíve és mindezek árai.

13507216_10210035714560473_4985830161312371447_n

A fenti képeken túl a Google cache-elt egy hivatalos Hassy galériát is, amit itt találtok. Fucsa, hogy a mintafotó galériában csak négyzetes formájú képek vannak, de ez nagy valószínűséggel nem azért van, mert a régi jó 6×6-hoz hasonlóan négyzetes képet dob ki magából a masina, hanem azért, mert így vágták, vagy a kamera beállítható 1:1 oldalarányra. Egyrészt a fotókon látszik, hogy a szenzor képaránya 4:3-as, másrészt pedig a mintafotók se egy az egyben 1:1 oldalarányúak, ráadásul változóak is.

Egy kis sacc/kb méretösszehasonlítás szenzorméret és vakupapucs alapján viszonyítva:

hassycompare

No, szóval lássuk mi az, amit eddig tudunk:

  • A gép személyében üdvözölhetjük az X-széria első tagját (eddig ugye H és V széria volt)
  • A masina valóban középformátumú, a hírek szerint ugye 50 megapixeles, vélhetőleg a most felkapott Sony CMOS szenzor került bele, ami 1.3x croppos a fullframe középformátumhoz képest. Szenzormérete (és típusa) ugyanaz, mint a Hasselblad H5D-50c, H6D-50c, a Phase One IQ250, vagy a Pentax 645Z szenzora.
  • A gép mirrorless, nincs benne tükör, emiatt keskeny és kicsi tud maradni a gépváz. Nagyon kicsi, legalábbis a középformátumhoz képest (ld fent).
  • A Hassy által netre kitett részletfotón egy felső, vélhetőleg üzemmód tárcsa látszik, ám a mostani fotókon ez nem látható ebben a formában, ezért nekem az a gyanúm, hogy ez a tárcsa besüllyeszthető (nyomásra, vagy kamera bekapcsolásra kiemelkedik). Nem tudom ennek mi értelme van, de a tárcsának a hivatalos fotók alapján ki kellene dudorodnia, márpedig ezeken a fotókon nem látszik. Talán így oldják meg a véletlen eltekerést a más márkáknál jól bevált biztosító-gomb helyett. Végülis nem rossz.

Screen Shot 2016-06-21 at 22.23.10

  • Mivel MILC gépről beszélünk, ezért értelemszerűen elektronikus keresőt kap a gép
  • Hatalmas méretű, érintésérzékeny LCD kerül a kamera hátuljára, az ikonok alapján szerves részét képezi majd a gép kezelésének.
  • A kijelzőn látszik egy videó ikon, tehát mindenképpen CMOS érzékelőre számítsunk.
  • Sajnos nincs se joystick, se vezérlőgombok, így nem tudom az AF-et hogyan lehet majd hatékonyan irányítani.
  • A gép csak egy picit lesz drágább, mint a jelenleg legolcsóbb (új) középformátum, a Pentax 645Z. Utóbbi itthon 2.8millió alapobival (ebből mondjuk az alapobi nem tesz ki túl sokat, kb 300ezer Ft-ot), a Hasselblad X1D (objektív nélkül) pedig nettó 2,5millió Ft lesz, ami bruttó 3.2millió. Nyilván nem olcsó, de ez középformátum, és Hasselbladot eddig ennek minimum a duplájáért és triplájáért kaptunk.
  • A gép vélhetőleg kompatibilis lesz az eddigi Hasselblad objektívekkel, de mivel azok nagyon drágák és más a bázistávolságuk, ezért a cég két új, olcsóbb objektívet mutat be a gépvázzal együtt. Mivel ennek a szenzornak az alapobija 55mm, ezért a 45-tel finoman alá lőnek, a 90mm-rel picit fölé a kistele szegmensbe. Alapobiból azért jó lenne egy f/2.8-as, de sajnos az új üvegek csak f/3.2 és f/3.5 fényerejűek (ne feledjük, ez normálisnak számít a középformátum világában, ott az f/2.8 már erősen fényerős obinak számít, az f/1.8 ritka mint a fehér holló, alatta pedig nem is létezik KF optika). Az olcsó persze itt is relatív, az egyik obi nettó 645ezer Ft (br. 820e), a másik nettó 750ezer Ft (br. 960e). Ne feledjük azonban, hogy a “normál” Hassy optikák esetén a legolcsóbb “kitobi” (80/2.8) kerül közel 3000 dollárba, a többi üveg pedig 4, 6 és 8ezer dolláros áron mozog (f/4 meg f/4.8 fényerőkkel). Mivel ez egy MILC, az obik bázistávolsága töredéke a régi tükrös középformátumnak, tehát ehhez a géphez mindenképpen új optikák kellenek, a régi Hassy obik pedig jókora adapterrel mennek majd csak rá.
  • Mivel a gép egy prémiummárka példánya és mégis közel annyiba kerül, mint a budgetnek számító Pentax, ezért nagy valószínűséggel ez is csak 14bites RAW-t fog produkálni (ahogy a Pentax 645Z), ellentétben a nagytesó KF gépekkel, melyek 16bites RAW-t lőnek ki magukból (ahogy a Hassy H6D-50c, vagy a Phase One-ok, illetve a Leaf hátfalak). Ne aggódjunk, ettől ez még nem DSLR szint, de nem is valódi középformátum. Persze az, mert a szenzorméret alapján croppos középformátum, de KF területen ez picit inkább olyan, mint az APS-C a DSLR-ek világában.

Hát nincs mese, eljött ez a nap is. Sokan csak legyintenek, hogy egy újabb drága játékszer. De ez nem az. Ez az új idők első szele. Mire gondolok? Arra, hogy egyrészt újabb szöget ütnek a tükör koporsójába. Meg arra, hogy a Hasselblad ezt a gépet a prosumer kategóriába szánja, vagyis a komoly hobbistáknak és a “félprofi” szegmensnek (nameg a csóró profiknak). Ezzel azt sugallják, amit én is szajkózom évek óta, hogy előbb-utóbb be fog állni a régi rend a filmes érából, miszerint az ún. fullframe Leica formátum lesz az általános formátum, a nép formátuma, a professzionális fotósok javarésze pedig közép- és nagyformátummal fog fotózni. A körömnyi szenzorok megmaradnak a mobilokba, a 4/3, az APS-C meg kifejezetten a low-end, zsebgép kategória lesz, aztán meglehet, hogy szépen lassan ki is fognak veszni. Régen is volt APS film, nem is terjedt el nagyon, bár ott akkor fordítva mentek a dolgok. Nem hiszitek? Pedig már az Olympus is készül a fullframe-re.

Szóval jól nézzétek meg ezt a kamerát! Szájmon mondja, 10 év múlva ilyennel fogtok fotózni, ha még fotózni fogok fogtok* (*Update: Freudi elgépelés). Nem ezzel, hanem ilyennel.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot