*BREAKING!* Canon 5D Mark IV fotók és specifikáció

Kiszivárgott a netre a Canon 5D Mark IV fotója elölről, hátulról, felülről, oldalról.

Hónapok óta felébredek hajnali 3 körül, minden áldott nap. Legutóbb, amikor nem bírtam visszaaludni, megnéztem Hosszú Katinka második aranyát. Ma pedig Magyarországon elsőként mutathatom be nektek a jövő héten bemutatásra kerülő Canon 5D Mark IV fényképezőgépet. Még összehasonlítást is csináltam a Mark III-mal. Íme:

(Dupla képeknél balra az 5DIV, jobbra az 5DIII)

Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-1 Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-2 Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-3 Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-4 Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-6Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-5

A specifikációk pedig az alábbiak:

  • Szenzor: 30.4MP, dual-pixel CMOS
  • AF pontok: 61db
  • ISO: 100-102400 (natív ISO a fenti kép alapján vélhetőleg 32.000)
  • Sorozatteljesítmény: 7fps
  • Videó: 4K 30fps, FullHD 60fps, HD 120fps
  • 4:2:2 szín, 50Mbps MJPEG
  • Por- és cseppálló
  • Time-lapse + HDR mód
  • 4K videóból 8 megapixeles fotó vágható ki
  • 150.000-pixel RGB + IR fénymérő szenzor
  • Érintőkijelző
  • Anti-flicker mód
  • Beépített GPS, WIFI és NFC
  • Kártyaformátum: SDXC/SCHC/SD, CompactFlash Type II
  • Csatlakozók: USB 3.0, HDMI
  • Méret: 150.7 x 116.4 x 75.9mm
  • Tömeg: 890g

Ami a méreteket illeti, egy hangyányival (1,3mm-rel) rövidebb lesz a Mark III-nál, és papírforma szerint egy picivel vékonyabb is, de az áttervezett váz miatt vastagabbnak fogjuk érezni a Mark IV-et. Cserébe viszont könnyebb közel 100grammal! Alább egy összehasonlítás az ISO-standard vakupapucshoz viszonyítva, láthatjuk, hogy vastagabb a tükörakna, hátrafelé is jobban kinyúlik az új gép, és vastagabb a markolata is:

Canon-5D-Mark-IV-DSLR-camera-5

A fotókon megfigyelhetjük még, hogy a Mark XX felirat helyét valóban átvette egy gumikupakkal fedett csatlakozó, mely minden jel szerint a távkioldó csatlakozója. A gép oldalán ugyanis a korábbi PC-szinkron, mikrofon, fejhallgató, HDMI és USB csatlakozó helyett most csak PC-szinkron, mikrofon, fejhallgató és HDMI + USB jelzés látható a kamera oldalán. (Megjegyzem mostmár igazi USB jelzéssel a régi A/V OUT DIGITAL jelzés helyett.)

Vegyük észre továbbá a kamera hátulján, a joystick alatt elhelyezkedő kis kapcsolót vagy görgőt. A fotóból egyértelműen nem derül ki, hogy mi ez és a funkciójáról sem esik szó, ámde hasonló szituban voltunk anno a 7D Mark II-vel is, igaz annak a joystick körül lett egy új kapcsolója, melyről az elején nem tudtuk micsoda. Ma már tudjuk, hogy az AF pont választást szolgálja. A Mark III-ban ugyanis gombkombinációt kellett nyomni az AF pont, kiterjesztett AF pont, AF-zóna, automata AF pont funkciók közti váltáshoz, ez mostantól külön kapcsolón lesz nagy valószínűséggel, annyi történt csak vélhetően, hogy a Canon áttervezte a 7D Mark II-höz képest. A korábbi AF-pont választó gomb + M.fn gomb + tárcsatekerés kombináció helyett azonban lényegesen jobb és gyorsabb lesz egy dedikált gomb az AF pontok kiterjesztésére, vagy épp redukálására. Esetleg még azt is el tudom képzelni, hogy ez csak egy gomb lesz, ami az érintőkijelzőt aktiválja, ahol ujjal bökve tudunk AF pontot választani.

Tekintettel arra, hogy a gép megkapja a 7D Mark II-ben és 5DS-ben lévő 150ezer pixeles fénymérő szenzort, továbbá a 7DII-ben, 1DX II-ben és az alacsonyabb kategóriás gépekben található Dual-Pixel autofókuszt is (vagyis LiveView-ban és video módban jól használható autofókuszunk lesz), ezért nagyon nagy valószínűséggel viszontlátjuk majd az 5D Mark IV-ben az iTR-t, vagyis az Intelligent Tracking and Recognition funkciót, ami a követőfókuszt segíti szín- és témafelismerés révén, továbbá olyan finomságokat biztosít a fotós számára, mint az arcfelismerő, szemérzékelő autofókusz a keresőben (vagyis egy fényerős obival portrézva könnyebb lesz eltalálni a modell szemét, abból is a kamerához közelebb esőt).

Hát egyelőre ennyi, folyt köv hamarosan. Mentem vissza aludni…

Reggeli UPDATE: ismét elindultak a reakciók netszerte, hogy “csak ennyi???” akkor én váltok Sonyra. Nem csak külföldi fórumokon, még az ismeretségi körömben is. Most komolyan, srácok? Nem akarok hisztizni, a múltkori cikkben is megszóltak emiatt, pedig nem én nyafogok, hanem az örök elégedetlenkedő kommentelők. Én egy dolgozó fotós vagyok, akinek a kamera munkaeszköz. Elismerem, hogy a Canon is jó, de nem tökéletes, a Nikon is jó de nem tökéletes, ahogy a Sony is jó de nem tökéletes. 6D-vel és 5D Mark III-mal dolgozom, remekül lehet melózni mindkettővel, ahogy a kollégáknál is látom, hogy szeretik a Nikon D810-eket, D750-eket. Az 5D Mark IV sokmindenben előrelépés lesz a Mark III-hoz képest: lényegesen jobb, érzékenyebb autofókusz lesz benne, jobb követési képeségekkel, pedig már a Mark III is meglehetősen jól teljesített a régi gépekhez képest, hatalmas előrelépés volt az 5DII-höz viszonyítva például. Gyorsabban lehet vele majd AF- pontot választani. Várhatóan 2 blendével jobb lesz a dinamikatartománya. Gyorsabban fog kártyára írni. Lesz benne 4K videó, amiből 8 megapixeles fotót lehet kivágni. 7 képet lő majd másodpercenként, ami átlag felhasználónak bőven elég kell legyen. Villódzó fényforrásnál (pl neon) kiegyenlíti az expót, egyformák lesznek a képek. Lesz benne wifi, gps, nfc. Videó és live-view módban is remek lesz az autofókusz végre. Az ISO-t alig emelik meg, de gondolom ettől függetlenül sokat fog javulni és a használható tartomány 6400-nál feljebb kerül. Ez már f/4-es optikákkal (pl 17-40L) is elegendő lesz rossz fényviszonyok között. És ami nem semmi, hogy 30 megapixelt kapunk, ami több mint elég. Már a 20-22 is elég volt, de néha azért jól jött volna egy komolyabb vágásnál, vagy 30x30cm-es fotókönyvnél a nagyobb felbontás. Hát most lesz, ráadásul nem “kezelhetetlen” 40-50 megapixelek, csak annyi, amit az otthoni géped még el fog bírni. Gondolom 30 megapixelnél már bele fog kerülni az 1.6x crop mód is, mint az 5DS-ben vagy a Nikonokban.

Szóval kérdem én, mivel nem vagytok elégedettek? Mit kéne még tudjon ez a gép? Oké azt elismerem, hogy egy kihajtható LCD jól jönne, de ezen kívül semmi olyan dolgot nem tudok mondani, ami egy átlagos fotós számára ne lenne elég ebben a gépben. High-end AF, top képminőség, gyors masina, számos a hétköznapi fotós életét könnyítő funkció. Ennek ellenére egyesek azt mondják, hogy ez semmi. “Minor upgrade”.

Redőnyzárral ne várjunk 1/200-1/250s-nál jobb vakuszinkront, ha esetleg valaki ezt emlegetné. Ne akarjunk kisebb, könnyebb vázat, mert az nem szempont a legtöbb dolgozó fotósnak, fontosabb a kényelem, a használhatóság és az ergonómia. Aki EVF-et tenne egy 5D-be az se gondolhatja komolyan. Egyelőre ez a gép van (értsd 5D, 1D, D5, D810, D750), ezekkel a gépekkel szolgálják ki az alább látható, “ipari termelést bonyolító” fotósok hadát világszerte.

Hol vannak a Sony-k?

Hol vannak a Sony-k?

Ne sürgessük az EVF-et, lesz az majd, de nem most. Az egy másik gép-széria lesz, ami majd egyszer is valamikor kiváltja az 5D-t. De először a belépő gépeket, aztán a középkategóriát és a végén csak a top kategóriát. Szerintem.

Vannak vagány megoldások a fotótechnikában, olyanok például, amiket a Phase One XF 100-ban láthatunk: gépben összefűzött mélységélesség panoráma. Hiperfokális távolság figyelembevétele tájkép fotózásnál. Szeizmográffal összekötött exponálás, mindezt automatikusan. Vagy akár a True Focus a Hasselbladtól, bár az inkább csak az egy fókuszponttal rendelkező gépeket érinti. Ezeket esetleg várhatjuk egy top DSLR-ben is, de egyelőre még csak a 10milliós középformátumban találhatók meg, a “kis DSLR-ünk” meg így is épp elég drága lesz.

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Preszton

    Köszi Márk a cikket! Aluláteresztő szűrős lesz, sem? Erről nem hallani semmit sem.

    • Nem szól róla a fáma. Szerintem AA-szűrős lesz, pedig 30MP-nél már el is hagyhatnák bátran. De abból kiindulva hogy az 50MP-es 5DS-ből is csináltak AA-szűrőset…

  • Wagner úr, a kékszakáll

    Az emberek egyre inkább marketing vezérelten gondolkoznak. Ez a gép már olyan képességű lesz, amit a fotósok közül a valóban profik is ritkán fognak 100%-ban kiterhelni, az amatőrök (mint én is) életükben nem fognak túlnőni a gép képességein. Ennek ellenére nem a hasznos funkcióknak, a tényleges fejlődésnek örülnek, hanem a marketing által kreált igényeket hajkurásszák.

    Az emberek 99%-a sose fotózott még 50 MP felbontásban, fogalma sincs arról, hogy mennyire precízen kell tartani a gépet, milyen pontosan kell élességet állítani ahhoz, hogy az 50 MP tényleges eredményt hozzon és ne elmaszatolt pixeleket, meg a csalódást. Ha tudná, akkor se lenne türelme és tudása ilyen fegyelmezetten dolgozni a géppel. A tömeg mégis az 50 MP-t követeli, mert olvasták a prospektusban, hogy az milyen fasza. És így tovább, az összes prospektus adattal.

    Ugyanakkor, kár ezen keseregni. Ahhoz, hogy a nagy gyártóknak üzlet legyen a fejlesztésekbe ennyi pénzt lapátolni, ahhoz egyre többet kell eladni. Egyre több olyan embernek kell elmagyarázni, hogy neki 50 MP-re van szüksége, akik életükben nem fogják azt se érteni, se kihasználni. Ez szükségszerűen hozza magával a fenti értelmetlen fícsör vadászatot és elégedetlenkedő nyüsszögést. Aki tényleg ki ki fogja használni a továbbfejlesztett AF képeségeket, az kénytelen lesz lenyelni az időnként visszatetsző nyavalygást, mert így van pénze a gyártóknak arra, hogy a profiknak is hasznos fejlesztések elkészülhessenek.

  • JetFly

    A True Focus pont egy olyan technológia, amit akár középkategóriás gépekbe is be lehetne tenni. Ezt egy mobiletelefon is tudja, nem űrtechnológiáról van szó.

    • A True Focusnak az extraszűk mélységélességnél van jelentősége. A Hassykban csak középső AF pont van, amivel ha élesítünk, utána újra kell komponálni, a kamera elfordítása miatt viszont eltolódhat az élességi sík, így pl nem a modell szeme lesz éles, hanem a füle. Ezt küszöböli ki a True Focus, az elfordítás mértékétől függően automatikusan kompenzálja a fókusztávolságot. Nyilván nem űrtechnológia, de azért nem piti dolog, elképzelhetetlennek tartom hogy egy középkategóriás gépbe ez mostanság belekerüljön. Egy mobiltelefon meg nem is tudom hogy jön ide, a mobilokat az életben nem fogja érinteni ez a probléma, mert nem tudnak szűk mélységélességet, és nem egyetlen középső AF pontjuk van.

      De abban igazat adok, hogy pl a Phase One-ban olyan fícsörök vannak, amit akár tudhatna a mi DSLR-ünk is, mert a technológia benne van. A szeizmográfhoz kötött exponálás, valójában egy gyorsulásmérő – szerintem – hasonlót tud az 5DS is, csak az nem automatikus, de ilyen elven működik az optikai vagy szenzoros képstabilizátor is. Ez lényegében annyi, hogy a kamera figyeli a vibrációt és akkor exponál, amikor megállt vagy legalábbis a legkevésbé mozog a váz. Annyi, hogy a Phase One 1/40s záridő alatt automatikusan aktiválja ezt a funkciót.
      Az automatikus DOF panoráma is lényegében csak programozás kérdése (max a képek összefűzése eggyé az, ami nagyobb számításigénnyel jár), továbbá a hiperfokális távolság megadása se egy nagy kunszt, mégse rakják a mi gépeinkbe.

      • JetFly

        Tudom, h a Hassalbladokban miért szükségeszerű a True Focus. Ugyanakkor a mai dslr-ben is hasznos lenne, mivel FF gépekben – szerintem – nagyon szűk az AF mező. Légyen ez akár egy D5 vagy egy 1D X mk2. A “régebbi” Nikonokban, pl. d810, d750 pedig a széleken nincs is keresztszenzor, de pl. a canon 6d-nek is csak a középső fókuszpontja az igazi (volt 6d-ém, és ez benyomásom).
        Szóval, ilyen adottságok mellett sokszor a témára vagy nem tud fókuszálni a rendszer (nekem a d750 két szélső harmadában lévő pontokkal sokszor problémás), vagy nincs is ott fókuszpont és újra kell komponálni… és máris elmászott a fókuszsík… MILC-eket nyilván nem érinti ez a probléma szinte teljes AF lefedettség mellett, de tükrösökben üdvözlendő lenne…
        Onnan jött a mobil a képbe, hogy ma már minden filléres telefonban is van gyorsulásmérő, amin a True Focus alapul egyébként. Tehát, ha tucat telelfomnokban van helye, azaz kikazdálkodható, majd minden app kihasználja, akkor a 300K HUF-nál drágább tükrösökbe is beleférhetne. Ha pedig van gyorsulásmérőd, akkor pontosan tudod az elfordítás mértékét is, kis túlzással középsikolások meg tudják írni az algorimtust.

        • Oké, akkor egy nyelvet beszélünk! :) Így már egyetértek.

          • (mondjuk középkategóriás alatt én a 70D, 80D, D7200 stb gépeket gondoltam. Oda nem mostanában fog kerülni True Focus)

  • 10 éve Canont használok és csakis Canon optikákat és szeretem is őket, de a fejlődési ciklusokat követve más gyártokkal összevetve a Sony a jövő jelen esetben és ezt le kell nyeljük, el kell fogadjuk…Egy éve Sonyval is fotózok és hát nem ábrándultam ki belőle,fenomenális a fejlődés náluk,Canonnál más a marketing:ők is tudnak de lassan adagolják a vásárlóknak és ez hosszú távon nem szerencsés húzás szerintem.

  • scarbantia

    Valószínű jó kis gép lesz, de bevallom, annyira nem hoz lázba. Elsősorban azért, mert az 5D Mark III is egy nagyon jó gép, amivel jól lehet dolgozni. Egyébként tényleg azok sírnak mindig, akik pénzes kütyümániás hobbisták, nem pedig a fotózással foglalkozó emberek(esetleg fotózásból próbálnak megélni, de nem túl sikeresek, és keresik a bűnbakot). Nekik fontosabb a játékszerük, mint egy jól sikerült alkotás, amiben tényleg lehet gyönyörködni. (persze vannak kivételek) Amúgy meg a használhatóság nagyon nagy százalékban a nem számszerűsíthető specifikáción múlik, de odáig a techmániások nem jutnak el.

    Ezt a vázat valószínű a videósok fogják igazán kedvelni, szerintem nagyon jó lesz ilyen szempontból, színkezelés, tömörítés, fps, felbontás, és a mára igencsak kiforrott dual pixel AF. (akárhogy nézem, videóra jelenleg nincs jobb a piacon ebben a kategóriában, meg lehet nézni, hogy pl. a C300 Mark II, valamint most már az 1D X Mark II mit tud, és jó eséllyel az 5D4 is tudni fog.) Persze fotózásra nem a legjobb, de videóhoz elég gyors, tud követni, nem rángat, felismeri az arcot, tud szép fókuszváltást, mi kell még?
    Fotós szempontból az lesz az érdekes, hogy a hagyományos AF mit kap meg az 1DX Mark II-től, milyenek lesznek az algoritmusok, valamint hogy a szenzor mit tud majd, beleértve a másik cikkedben taglaltakat is.

    Sok szempontból amúgy valóban hozták a kötelezőt, de mindenben lesz egy jó adag előrelépés. Anno emlékszem, hogy az 5D2 megjelenésével mekkora ujjongás volt, én meg csak néztem csalódottan, hogy hát ez továbbra is egy FF 20D videóval, mert nagyon vártam, hogy kapjon rendes AF-et, meg legyen gyorsabb… Ennek ellenére nagyon befutott, mert a specifikációban ott volt, hogy 21 megapixel…

  • Vajon az AF pontokat széthúzzák végre kicsit? Nekem még mindig ez az egyik legnagyobb bajom, hiába a 61 pont,ha össze van zsúfolva.