A Sigma 85/1.4 az objektívek új királya

Ami azt jelenti, hogy a Zeiss Otust taszította le a trónról. Ez minden idők legjobb értékelést kapott objektíve a DxO Marknál.

Eddig a DxO összesített toplistája szerint (pontszám alapján, Nikon vázra tekerve) a legjobb objektív a Zeiss Otus 55mm f/1.4 volt, melyet másodikként a Zeiss Otus 85/1.4 követett, majd a Zeiss Milvus 85/1.4, majd a Tamron 85/1.4 VC, majd 5. a listán a Sigma 50mm f/1.4 ART.

Sigma-rank

Most ezen illusztris lista tetejére fúrta be magát a Sigma 85mm f/1.4 ART, ami a DxO szerint az 55-ös Otusnál is jobb, ami azt jelenti hogy élesebb, gyengébb vignettálást és kevesebb kromatikus aberrációt produkál. Egyedül a fényáteresztése gyengébb egy hangyányival. Ezzel a teljesítménnyel 2 ponttal megelőzte az Otust, így a világ legjobb objektíve lett. Mondjuk az árát is megkérik, hiszen itthon 400.000 Ft-ba kerül e cikk írásakor, ami lényegesen drágább az eddigi ART obiknál, de még így is harmadannyi, mint a 85-ös Otus például. Továbbá 260ezer Ft-tal olcsóbb, mint a Canon 85/1.2, és kb 80ezerrel olcsóbb, mint a Nikon 85/1.4G.

Érdekesség, hogy a DxO szerint ez az első objektív, mely 36 “érzékelt megapixelt” rajzol egy ténylegesen 36 megapixeles szenzoron (összehasonlításképpen az 55-ös Otus 35 P-Mpix-et rajzol a 36MP-es szenzoron, a Canon 50MP-esén pedig 41-et). A másik érdekesség, hogy az objektív torzítása mérés szerint 0, azaz nulla.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • pergabb

    na és akkor minden 30. fog csak működni megint szegény canon vázamon :(

  • scarbantia

    Hova lett a hsz-om?

  • Anulu

    Frankó az obi, kellett a Zejjszéknek már egy pofon, hátha újragondolják az áraikat :D
    “Érdekesség, hogy a DxO szerint ez az első objektív, mely 36 “érzékelt megapixelt” rajzol egy ténylegesen 36 megapixeles szenzoron”
    Nem értem ezt Dxo miért emeli ki, most az a lényeg hogy Nikonon az első ? Mert korábban volt már olyan obi ami 42mpx-ből 42-öt rajzolt ki, szóval nem az első ami 100%-os teljesítményt hozz.

  • Steve850

    Pl.: Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS 42Mp-ből 42Mp
    https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-FE-90mm-F28-Macro-G-OSS-mounted-on-Sony-A7R-II__1035
    A “pofonnal” egyetértek!

  • Steve850

    De az 52Mp-ből 45Mp is nagyobb dobás szerintem!
    https://www.dxomark.com/Lenses/Canon/Canon-EF-300mm-F28L-IS-II-USM-mounted-on-Canon-EOS-5DS-R__1009
    Még csak nem is egy mai darab! (2010)
    Ja, és ennek is 0% a torzítása! Valamint még vagy 20 egynéhánynak szintén 0%.
    Ettől persze gratula a Sigmának, csak egy kicsit túltolták!

    • Nem lineáris ez P-Mpix dolog ez ilyen ekvivalens érték. Szóval a 36-bol 36 meg a 42-bol 42 nagyobb dobás szerintem mint az 50-böl 41. De annyira en se vágom.

      • Már csak abból kiindulva hogy ugyanaz az obi nagyobb megapixelen többet tud.

        • Anulu

          Igen a 42-ből a 42 nagyobb dobás mint az 50-ből 45 mármint ami az obi rajzolatát illeti, viszont dxo vázzal együtt teszteli az obikat (hiszen így használjuk őket) ami azt jelenti 50mpx szenzor a 45p-mpix-es obival részletesebb fotót fog adni mint ugyanaz lefényképezve egy 42mpx szenzorral és 42p-mpx-es obival, hiszen 3 megapixelel több részletünk lesz de ez már a szenzor nagyobb felbontásásnak az érdeme

      • Anulu

        A perceptual mpx egy viszonyítási szám, ha pl egy obi 50 mpx-es vázon csak 24 p-mpx-elt produkál az olyan mintha egy 24 megapixeles szenzoron egy optikailag tökéletes objektível fényképeznénk majd ezt felinterpoláljuk 50 mpx-re, magyarul az obi csak 24mpx-et rajzol ki élesen a többi “töltelék”. 36-ból 36 vagy 42-ből 42 azt jelenti hogy minden pixelre “valós” részlet jut

  • Bocsánat én böktem el rosszul olvastam. Egyébként nem a Dxo hívta fel a figyelmet arra hogy 36-bol 36, hanem a Dpreview. De nem írták hogy elsőként történt, csak a tényt írták le meg hogy ez milyen nagy szám. Szóval en olvastam félre (vagy rosszul írták és azóta már javították)

  • Az viszont hogy a Zeissnek ez pofon lenne…háát kétlem. A Leicának se pofon egy 5D Mark IV. Illetve más dolgokban jobban remekel a Zeiss. Pl nincs fokuszlélegzése.

  • Tert

    Amióta van Art széria én rajongok a Sigmáért, régóta használom is a 35 és 50-es obikat. Viszont szerintem ez a 85-ös egy teljesen felesleges obi – mint ahogyan kisfilmes gépeken a >30mpx is felesleges. A közép formátumban nyer értelmet a 40-50-100mpx, a Sigmának ezt oda kellett volna letenni. Persze ha csak egy etalonnak + jó reklámnak szánták, az sikerült… :-)

    • Anulu

      Nem értem miért lenne fölösleges a 85mm. Én például 135mm után azt használom a legtöbbet. És a 30mpx+ se fölösleges, attól hogy neked nincs szükséged egyikre sem még nem azt jelenti hogy fölösleges ;)

      • Tert

        Nem a 85mm felesleges hanem egy több mint 1 kg-os, 1200 dolláros oriás objektív, ami akár XXmpx+ is nevetve kiszolgál.
        De igazad van, nekem felesleges ez az obi és a 30+mpx, viszont sokan vannak akik ki tudják használni és szükséges a munkájukhoz is. Ez kb. a profi fotósok 0,1%-a, bár szerintem ők már inkább középformátumot használnak. Persze csak szerintem… :-)))

        • Anulu

          Egy nagy méretű printnél sokat számít mekkora felbontású a fotó, nem mindegy hogy 100ppi-s képet látsz vagy 200ppi-s és így tovább, és természet illetve sportfotónál is hasznos ha tudsz cropolni sokat, és bár 36 42 50 mpx soknak hangzik de pl a 42mpx FF 18mpx-es pixelsűrűségnek felel meg aps-c-n, holott már ritka a 24mpx alatti apsc gép. És igen nyílván KF-en jobb lenne ez a sok pixel de az meg annyira más árkategória hogy sokszor nem éri meg. Bár jönnek a az “olcsó” KF-ek majd kiderül :)