A Canonon és a Nikonon a világ szeme

Az elmúlt időszakban az összes gyártó elpuffogtatta a patronjait, már csak a nagyok maradtak.

A Pentax bedobta a K-1-et, a Fuji az X-Pro2-t, X-T2 és az GFX-50s-t, a Sony az Alpha 9-et, de a többi Alpha sem túl régi. De mi van a nagyokkal? Azt leszámítva, hogy tavaly nyár végén bemutatták az egyébként már nagyon elkésett 5D Mark IV-et, nem igazán történt semmi említésre méltó.

Pedig hogy is állunk?

Nikon

A Nikon a D750-et 2014 szeptemberében dobta piacra, szóval most kb 2,5 éves.

A Nikon D800-ról D810-re frissítés pont ennyibe, vagyis 2,5 évbe tellett. Utóbbit 2014 júniusában mutatták be, tehát jövő hónapban lesz már 3 éve.

A Nikon D610 a legrégebbi a palettán, 2013 októberében adták ki, ráadásul semmi komoly újdonság nincs benne a D600-hoz képest, csak a mechanikát javították, hogy ne olajozza össze a szenzort. A D600 meg 2012 szeptemberi, vagyis most 4,5 éves!

A Nikon idén ünnepli 100. születésnapját, szóval valami komolyra számíthatunk remélhetőleg, bár nem áll túl jól a szénája a cégnek, de ők is, ahogy mások is, kezdik kiheverni az elmúlt évek földrengés okozta kárait.

Canon

Az 5D III-at 2012 márciusában mutatták be, az 5D IV-et 4,5 évre rá, 2016 augusztusában. Durvának tűnik, de…

…a Canon 6D kb most tart itt. 2012 februárjában mutatták be, és egyelőre nyoma sincs az utódmodellnek, csak kósza pletykák terjengenek. Mire ebből gép lesz, legalább 5 év telik el, ami a fototechnikában rengeteg idő!

Az 5DS 2015 februári, vagyis nemrég volt 2 éves.

A fenti felsorolásból viszont kitűnhet, hogy a Canon és a Nikon is teljesen elhanyagolta a belépő szintű fullframe gépvázát. Nem gyanús ez? Dehogynem! Ugyanis nem egy pletyka szólt már arról, hogy mindkét cég idén bemutatja a fullframe szenzoros mirrorless gépét, és arról is szólt már pletyka, hogy ezek fogják váltani a belépőszintű fullframe DSLR-eket a kínálatban.

Szóval ha engem kérdeztek, lesz FF mirrorless Canon és Nikon fronton is, de nem Sony a9, vagy a7R II ellenfél, hanem max Sony a7II ellenfél. Alapgép lesz az első szerintem, amit lassan elkezdenek felfejleszteni közép- és felső kategóriára, hogy addig is ne csináljon túl nagy konkurenciát az ugyanilyen DSLR-eknek.

A fenti verziót erősíti az a tény is, hogy a Canon 5D Mark IV olyannyira minimumon lett tartva a konkurenciához képest (mert valljuk be csak felzárkózott a többi 1-2 éves modellhez), hogy ha ezt még szokásosan tovább butítanák egy Canon 6D II-re, akkor az már nem állná meg a helyét a piacon. Ha meg túl jól sikerül a 6DII, akkor a Mark IV-et nem venné senki.

Szóval most én is kezdek afelé hajlani, amiről a legutóbbi pletykák szóltak, hogy nem lesz 6D II, hanem helyette fullframe MILC lesz. Amihez nagy kérdés az objektív park…

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Rufi

    Szerintem is a belépő fullframe DSLR-ek helyére fog jönni a fullframe MILC mindkét nagy gyártónál és remélem, hogy az objektívpark nem lesz kérdés. Szerintem az okos lépés az lenne, ha maradna az EF és a Nikon esetében a lassan 60 éves F. A Sony sem a kis méret miatt jó. Ezerrel fejlesztenek, szuper gépeket csinálnak, de a kis méretet legfeljebb a marketingesek szokták emlegetni, a felhasználókat vagy nem érdekli, vagy inkább panaszkodnak miatta. A Sony legnagyobb hátránya még mindig a hiányos objektívkínálat, ha a Canon és a Nikon megtartja a jelenlegi bajonettjét, akkor nekik ezzel nem lesz gondjuk, óriási a kínálat mindkét nagy gyártónál.

    • pergabb

      + sz*r a fogása
      + nulla ergonómia
      + ocsmány
      + iszonyat zöldbe tolódnak a csatornák (utómunka során nehezen, de korrigálható, viszont köszönöm, nem akarok 10-szer többet melózni.
      + fekete szépen elmászik lilába utómunka során.

      Most a kezembe nyomnának egy 6D-t és egy sony a7rII vázat, akkor rohadtul elgondolkoznék, hogy az 1 használható fókuszponttal rendelkező gépet válasszam inkább.

      Totál márkafüggetlen vagyok, de a sonyt nem csipázom.

      • Anulu

        https://uploads.disquscdn.com/images/cfab6710d004db4476978ae24c92c4327ad0f58fe264f1df1fa5a22b30f5375d.png Szerintem kalibráltasd be a monitorod :D Vagy az utómunkádal vannak gondok… Használok Canon és Sony rendszert is, Canon-nak sokkal jobb az awb-je és jpg engine-je de ha raw-okról van szó a Canon messze elmarad a Sony szenzortól kb minden téren, színekben is. Az általad említett színproblémákal még nem találkoztam, de még csak hírből sem hallottam, pedig ismerek jó pár Sony user-t akik főállásban fotóznak, akárcsak én.
        És ha már példáloztál egy géppárossal lásd a képet :)

        • pergabb

          Ertem en a cinizmust, de semmi ertelme.
          A monitor kalibralva van, nem en vagyok az egyetlen aki panaszkodik, tobb hivatasos fotos ismerosom is zavarja. Nem szinerzekenysegrol vagy szinmelysegrol van szo. Jelenleg Nikonra valtok, sony szenzor lesz benne, de a Nikon jó firmware-ket ír, ugyan ez a szenzor a sony megfelelojeben alul teljesit. Irtam, markafuggetlen vagyok, a sonyt nem szeretem, ennyi. Draganak is tartom a sajat objektivjeivel. Valtozatlan a Nikon es Canon mernokeit eresztenem ossze, egyutt le tudnanak tenni egy marha jo gepet, de ilyen nem lesz soha. Nekem most a kepminoseg a fontos, ezert megyek Nikonra, sony lapka dobog benne, klassz, az osszes tobbi dologban viszont tenyleg nem jon be a sony, firmware-t nagyon elcseszik, ergonomia 0, megfelelo obik dragak. Szolgaltatasok teren pedig nincs semmire szuksegem, hiaba az a trend, hogy lassan csak egy expo gombot kell lenyomni, mert utana a gep kiszalad magatol, elkapja a megfelelo pillanatot, aztan haza mar a fine art albummal erkezik. Lehet csak oregszem, regi modi vagyok es egy zsembes f*sz :)

          • Anulu

            Semmi gondja a Sony raw-jainak nincs semmi féle zöldesség. Mutass egy raw-ot ami szenved a rejtélyes jelenségtől. Ergonomia 0 neked…, Nekem 10 mert minden gombot be tudok programozni arra amit akarok, igaz én mindig portrémarkolattal használom ha dolgozok, viszont mikor utazok jó hogy kicsi. Firmware-el sincs több gond mint bármi más gyártónál. Ha nem csíped a Sony-t, Nikon jó választás de ha igaz lenne amit írnál annak is zöldesnek kéne lennie mert ha nem wb probléma akkor az bizony hardveres gond, és a többi Sony szenzorral szerelt gépben is jelentkezne. Itt van kérdezd meg tőlük hányan szenvednek abban problémában amit mondasz : https://www.facebook.com/groups/636547746484396/

        • Jani

          De bizony zöldes:
          https://www.dpreview.com/samples/0056447255/updated-with-raw-support-sony-a9-samples
          Kalibrált wide gamutos Eison nézem, megfelel?

          • Anulu

            :D Találtál a neten egy képet ahol tévesztett az auto wb, grat :D (lassú taps)

          • Jani

            Ja, a hozzá nem értő dpreview cikke, nem olyan hitelesek, mint te.

  • Laci

    Kérdés, hogy mennyire lesz belépő az a full frame MILC. A Sony vázak tükrében max 5-600 ezer lenne reális belépő szintű ff-nek. Ha ettől drágább lesz, kezdem azt hinni, hogy ahelyett, hogy az ff egyre elérhetőbb lenne, egyre inkább az APS-C fele terelik az amatőröket. Egy Sony A7 váz 370ezer Ft, értem én, hogy kifutó, de kapható és képminőségre nem hinném, hogy elmarad pl az 5D 4-től, vagy a leendő Canon ff MILC-től. Szóval kidobhatnak ff MILC-et 700-ér is, max még többen vesznek Sony-t..

    Az obipark szerintem nem lesz kérdés, mert vagy kapunk egy testesebb MILC-et, aminek legalább lenne fogása, vagy EOS M mintájára egy adaptert, amivel az összes EF obi használható.. Szóval emiatt nem aggódnék.

    Egyébként őszintén nem lepne meg, ha a Canon kidobna egy mai viszonyok szerint fapados, túlárazott 6D II-t. Mindezt nyáron bejelentve, télen pedig már a boltokba is kerülne :)…

  • Steve850

    Szerintem a Sony sem véletlenül talált ki egy E-mount csatlakozást! Ha Canon, Nikon páros megtartja az EF, és F csatlakozást, akkor relatíve ormótlan gépeket fognak kihozni, mert nagyon nagy a bázistávolságbeli különbség! Persze ez is felvállalható, csak egy kicsit bután fog kinézni! :)
    De szerintem ennél nagyobb a baj!
    A Nikon-nak úgy tűnik, hogy a Sony nem adja el a jobb érzékelőit! Azelőt a Nikonban voltak a legjobbak, majd a második vonalbeli érzékelők voltak az akkori Sonyban. Volt egy idő, amikor megegyeztek az érzékelők a két cég gépeiben! Mára viszont, még az A99-ben használt érzékelőt sem kapja meg a Nikon! Bár most a D7500-nál megjelent a belső stabilizáció, amit eddig ördögtől valónak tartottak!!! Kérdés, hogy mit kap ezután a Nikon???
    A Canon-nál saját fejlesztésű az érzékelő, de míg 5-10 évvel ezelőtt, a csúcs érzékelőket állították elő, addig napjainkra 2-3 éves lemaradásban vannak! (Lehet, hogy ez erős, de ez a jelenlegi tendencia)
    Én a magam részéről ezt sokkal nagyobb gondnak tartom, mint hogy melyik nagyobb kép/sec-ot tud?!?!
    A megszokás, az obi park, a NÉV, meg talán a lustaság is viszi tovább a cégeket, de ez nem jó irány, mert mi a fogyasztók fogunk azzal pórul járni, hogy nincs igazi verseny az érzékelők terén!!?

    • Rufi

      Miért lenne ormótlan? Nézz meg egy régi Canon A-1-et, vagy egy Nikon FM2-t, vagy akármelyik régi SLR-t! Nagyon vékony, kis méretű gépek ezek, de egy cseppet sem ormótlanok. Még a Sony A7-nél is kisebbek, pedig azokban volt tükör, meg prizma, meg a bázistávolság sem kicsi (a Nikon esetében ugyanakkora, mint most, a Canonnál 2mm-rel nőtt, de még így is kisebb, mint a Nikoné). Viszont pont a kis méret miatt ezeknek a használata sem túl kényelmes, ezért mindenféle markolatokat lehetett tenni egyes gépekre.

      • Steve850

        Egyetértek, hogy a példának hozott gépek természetesen nem ormótlanok, és ahogyan írod is ezekhez is kellene valamiféle plusz markolat!? Érdekes, annak idején, és manapság sem, ezért senki nem hordta le, hogy hát ez használhatatlan!!??

        • Tomtom

          Kicsi, könnyű manuál obikkal voltak ám azok, ma meg a jobb üvegek közel kilósak. Nekem is van ilyen kis Nikonom, gyönyörű darab, de az ergonómiája nulla, tenyerem fele fér a markolatra, gondolhatod mennyire kényelmes még a kicsi obikkal is.

        • Rufi

          Addig nem panaszkodott senki a kis méret miatt, amíg nem volt más választás, vagy ki tudja? Akkoriban még nem éltem, viszont valami oka csak volt annak, hogy a gyártók elkezdték a markolatos gépeket preferálni. Az első lépéseket a Canon A-1-hez és az AE-1 Programhoz készített kis műanyag markolat jelentette, amit rá lehetett csavarozni a gépre, hogy jobb fogása legyen. Ezek a gépek ugyanis valóban ergonómialag nem voltak a legjobbak, csak azért hoztam fel példaként, hogy a tükör, a prizma és a nagy bázistávolság ellenére is lehet kicsi és szép gépeket tervezni. Viszont a kicsi mindig kényelmetlent is jelent, a Canon 5-6-7D nem azért akkora, mert ne lehetne kisebb méretűre tervezni, hanem, mert nincs értelme kisebbre csinálni. Ami ezeknél kisebb, az egy felnőtt ember számára biztosan kényelmetlen, talán a nők kezébe jobb lenne egy kicsit kisebb váz, de a kisméretű belőpőszintű DSLR-ek már a legtöbbünk számára kényelmetlenek (ezeket főleg gyerekeknek szánják, meg olyan hipszterlányoknak, akiknek fontos, hogy a retikülben is elférjen a gép :)), viszont ezek is bizonyítják, hogy a nagy bázistávolság ellenére is lehet kisméretű gépeket készíteni. Szerintem, ha kijön egy fullframe MILC a Canontól EF bajonettel és az a 6D vázában lesz, csak kimarad a tükör, a prizma helyére pedig egy EVF kerül, azzal a legtöbbünk elégedett lesz, ugyanis attól, hogy nem lesz benne tükör, nem kell újratervezni az egész dizájnt, márpedig a 6D minden, csak nem ormótlan.

  • Tert

    Teljesen felesleges ez az állandó Canon-Nikon-Sony nyavalygás… FF-ben Jelenleg a Sony a csúcs. Kész. Gyakorlatilag minden szempontból. Ez a jövő amit a Sony most csinál. A Canon, Nikon pedig szedje össze magát mert nem sokáig tartja vissza az embereket az objektívpark.
    Mi pedig ne felejtsük el miért csináljuk ezt az egészet, mert szeretünk fotózni, ez az életünk. Felőlem lehetsz C-s, N-s, S-s, F-s, P-s stb… csak fotózz… Érdekel, hogy milyen márka a kedvenced de közben sz*rok is rá mert nem azért lesznek jók a fotóid…
    Mondom ezt én, egy C-s és S-s. :-)))

    • Steve850

      Ott a pont! Így igaz, az elkészült kép látványa, a pillanat megragadása az elsődleges szempont!

  • Tomtom

    “Tert: FF-ben Jelenleg a Sony a csúcs.” Maradjunk annyiban, hogy szerinted.
    Vajon
    miért van az új Canon gépekben fix lcdnél dual pixel AF, mikor a videó
    képességek meg vannak nyírbálva? Miért van arckövető AF az 50 MP-es 5Ds
    en külső fix lcdn? Nekem úgy tűnik, mintha tesztelnének valamit. Miért nem
    vett a Canon a fejlettebb Sony érzékelőkből, inkább izzadva
    felzárkózott? A Sony BSI szenzor nem veri szarrá a 5Dmark iv
    szenzorát. Lásd a Nikon kiszolgáltatottságát, sajnálnám, ha
    kiforgácsolná a Sony az új szenzorok visszatartásával, reméljük nem így
    lesz. Elektronikus zár és kiolvasás sebessége lenne a Sony
    technológiai előnye? 1/16e a Fuji is behozta már kf-ban, ezért ez nem tűnik akkora flessnek.
    Olvastam olyan
    pletykát, ami sokaknak ideális lenne, OVF+ EVF, ekkor a dual pixel AF
    mindjárt értelmet nyer, nincs bajonettcsere, marad az ergonomikus
    vázméret. Nem tudom, van-e ennek realitása. A mi érdekünk mindenesetre az, hogy minél több gyártó versengjen a pénzünkért, ezért most főként a Nikonnak szorítok.