Hogyan terelgesd az Instagram profilodat?

Az Instagram a fotósok mekkája és egyre jobban hódít, akárki akármit mondjon. Nagyobb elérést tudunk rajta könnyebben produkálni – egyelőre-, mint a Facebookon, de nézzük, hogy mik ennek a kritériumai?

A bevezetőben leírt tényt kiegészíteném egy saját tapasztalattal. A Facebook oldalamon nagyon gyatra eléréseim voltak. 600valahány követőm van, és ebből 20-30-at értem el egy-egy poszttal, bár tény, hogy sokszor az ügyfelek által kirakott fotóimat osztottam újra, ami nem ugyanaz, mintha én magam raktam volna ki. De tény, hogy gyászosan ment a dolog. Időközben elindítottam az Instagram profilomat, végül mérgemben kiírtam a Facebook oldalamra, hogy kész, befejeztem, elegem lett a Facebookból, Instán megtalál aki kíváncsi a munkáimra. Ez a posztomat végül 100-zal többen látták, mint ahány követőm van összesen! Bizonyára azért, mert elindult alatta egy beszélgetés, többen reagáltak rá, így felkapta a FB. Igazából ez már önmagában vicces – és tanulságos – volt, de az még érdekesebb, hogy mindez áprilisban történt, és most augusztus végén, szeptember elején rájöttem, hogy hiányzik a Facebookra posztolás, így újra elkezdek foglalkozni a magára hagyott Page-emmel. Minden nap rakok ki fotót, és soha nem látott eléréseim vanak újabban. Nem tudom minek köszönhető ez.

De maradjunk az Instánál. A minap ráakadtam egy cikkre e témában, amit további kutakodás követett, így végül összeszedtem egy pár cikkből kigyűjtött útmutatót arról, hogy mit csinálj, vagy mindinkább mit ne csinálj az Instagram profilodon a siker reményében. Lássuk sorban:

1. Ne vegyél követőket!

Hiába lesz így rengeteg követőd, semmire nem mész vele. Nulla elköteleződésre számíthatsz, és ha jobban megnézed majd hogy ki a követőid, rájössz, hogy csupa lökött, póló nélküli fotókat posztoló tinédzser, vagy spammelő robot. Nem valószínű, hogy ők lennének a célcsoportod. Ehelyett inkább átgondolt stratégiád legyen, érdekes tartalmat ossz meg, és elkötelezett követőtábort gyűjts!

2. Ismerd fel a számok jelentőségét!

Sokan megcsinálják az Instagram fiókjukat, posztolgatják a fotókat és sosem néznek vissza. Ám ahhoz, hogy az Insta teljes potenciálját kihasználd, figyelned kell a számokra! Próbálkozni kell, kísérletezni és ellenőrizni, hogy mi mit eredményez. Olyanokra figyelj, mint az időzítés (mikor raksz ki posztot), a tartalom típusa, a népszerű hastagek, a legjobb reakciókat kiváltó képaláírások, aztán olyanokat is, mint a követőid növekedése vagy épp fogyása, átkattintások a weboldaladra, említések, posztolás gyakorisága, demográfiai mutatók, stb. Erre a legjobb módszer az Insights, az Insta saját “mérőműszere”.

3. Ne légy túl reklámszagú!

Mint bármilyen más promóciós eszköz esetében, az Instagramon sem szabad túlságosan az emberek arcába tolni a szolgáltatásodat. Ha állandóan csak a saját termékedet, logódat, ajánlatodat posztolod, az emberek elveszítik az érdeklődésüket egy idő után. Ehelyett inkább próbálj meg olyan dolgokat posztolni, ami megmutatja a saját vagy a saját üzleted értékeit. Jó példa erre az IKEA Canada Instagram profilja, akik rendszeresn posztolnak képeket a dolgozóikról, közösségeikről, mindenféle lifestyle tartalmat kiraknak az épp aktuális akciós bútorok mellett. Ez a márkájuk, márkaüzenetük vizuális reprezentációja, megnézhetjük többek közt, hogy hogyan néz ki a portékájuk a való életben.

Egy nem túl szerencsésen tálalt Instagram poszt tőlem

Egy nem túl szerencsésen tálalt Instagram poszt tőlem. Kerüljük az olyan hashtageket, amik általánosak, mint az “adventure” vagy a “kayaking”, kerüljük a márkaneveket, mint a “dji” vagy a “djiglobal”, vagy az olyan elcsépelteket, mint a “hungary”.

4. Figyelj a képaláírásokra és a hashtagekre!

Ha elköteleződést vársz a követőidtől, nem hagyhatod figyelmen kívül a képaláírást! Ez nem csak kontextusba helyezi a képeidet, de érzelmi reakciót vált ki a követőidből. Tedd a legfontosabb szavakat a képaláírás elejére, a @-ok és említések kerüljenek a végére! Tegyél fel kérdéseket, de ne legyen izzadságszagú az egész. Facebookon sokat látni, hogy minden marketinges azzal próbál elérni valamit, hogy állandóan béna, erőltetett kérdéseket tesz fel a követőinek, aztán vérciki, hogy senki nem válaszol rájuk soha. Ne félj emojikat használni! Vonzza a szemet és személyessé teszi a képaláírást.

Ami a hashtagaket illeti, van pár hiba amit érdemes elkerülnöd. Vázlatosan az alábbiak:

  • Hashtagek hiánya: a hashtagekkel tudsz komoly elérést biztosítani. Tanulmányok szerint 11, vagy annál több hashtag generálja a legnagyobb elköteleződést az Instagramon. Minden egyes hashtag a munkádat kell kifejezze egy nagy rakás potenciális követő és ügyfél felé. 30 hashtag a limit az Instagramon, valaki azt ajánlja, hogy mindet használjuk ki, valaki azt hogy ne essünk túlzásba. Nem baj ha sok a hashtag, lehetőséged van eltüntetni őket a poszt alatt, ha nem akarod hogy ott éktelenkedjenek. Ez az 5 pontos módszer, keress rá a Gugliban vagy a Youtube-on “Instagram 5 dots” vagy “Instagram hide hashtags” címen. A lényege, hogy 5 pontot kell tenni, mindegyiket új sorban egy szövegszerkesztőben, és utána a hatodik sorba beírni a hashtageket, majd az egészet átmásolni az Instagram képaláírásba/kommentbe. Ekkor a túl hosszú tartalom miatt az Insta elrejti a hashtageket.
HIDE-HASHTAGS

Ott a nyílnál 30 hashtag van elrejtve

  • Nem végzel kutatást: ha nincs elég hashtaged, nem lesz elköteleződés, ha viszont irreleváns, halott vagy kétértelmű hashtageket használsz, akkor kevés vagy kéretlen elköteleződésre számíthatsz. Használd az Instagram beépített keresőjét, hogy megtaláld a legjobb hashtageket számodra. Tartsd észben, hogy a hashtagjeidnek érdekesnek, relevánsnak kell lennie. Ha olyanokat használsz, mint a #happiness, vagy a #coffee, lehet hogy leírják a képen látottakat, de hacsak nem ezeket akarod reklámozni, inkább csak akadályoznak, mint segítenek. Ha népszerű hashtageket használsz, mint a #sunset, amire több mint 140 millió találat van az Instán, akkor a képed az Instagram keresőjében kb 0,5 másodpercig lesz a csúcson, mielőtt maga alá temetné a hasonló képek tengere. 1 millió fölötti poszttal rendelkező hashtageket inkább kerüljünk. Jobb ha specifikus hashtagekre gyúrunk, amik jól leírják a márkádat/szolgáltatásodat anélkül, hogy túl sok találat lenne rájuk. A #weddingphotographer fotója eltűnik a 6.5 millió másik poszt mellett. De ha a #philadelphiaweddingphotographer taget használod 26.000 találattal, máris több figyelmet tudsz kapni. (értelemszerűen nekünk mindezt magyar vonatkozásban kell nézni)
  • Márkát használsz hashtagként: a márkás hashtagek kétélű kardok. Szögezzük le: a márkanevek önmagukban nem hashtagek, és a hashtagjeid nem népszerűsíthetnek egy márkát. Az olyan hashtagek mint a #nikon, vagy a #canon85mm12 kiválóak arra, hogy felkeltsék néhány fotós figyelmét, ám neked nem biztos, hogy ők a célközönség. Gondolj inkább arra, hogy kit szeretnél elérni és eszerint válassz hashtaget. Arra viszont jók a márka-hashtagek, hogy bekerülj azok saját feedjébe. Ha egy márkának van specifikus hashtagje, amit szeretnének, hogy használj, azt rendszerint a profiljukban árulják el. Ez csak ritkán a saját nevük önmagában, a Nikon hashtag például a #nikonfilter, a Tamroné pedig a #withmytamron. Ezekkel lehet bekerülni a feedjükbe, amit válogatott fotósok válogatott munkáinak tartanak fenn.
  • Állandó hashtagek: ha mindig ugyanazokat a hashtageket használod, korlátozod az elérésedet. Mindig ugyanazokkal az emberekkel fogsz találkozni, a többieket meg nem éred el. Emiatt néha változtass, hogy más követőket is elérj. Az új hashtagek eredményességének mérésére az a legjobb módszer, ha megnézed a “top posts” feedet, és hogy azon belül hova sorolja a fotódat a rendszer. A “top posts” mindig az Instagram keresési eredményeinek tetején foglal helyet, és kiemelt megjelenést biztosít számodra, ha bekerülsz.
  • Instagram Segítség: a közösségi média pszeudo-szociológust varázsolt a tartalomgyártókból, akik mintákat és eredményeket elemeznek a társadalmunkon azért, hogy a nagyobb megjelenést biztosítsanak maguknak, vagy a márkájuknak. Azok akik szeretnének ebben némi segítséget kapni, vannak szolgáltatások, mint a RiteTAG, a Tagboard, a Hashtagify, és a Keyhole, melyek biztosítják, hogy az általad használt hashtagek a legmegfelelőbbek legyenek. Ezek közül néhány megmutatja, hogy mennyire jó, nagyszerű vagy épp elcsépelt egy-egy bizonyos hashtag a többihez képest, illetve elemzik az adott taget más közösségi médiában a maximális hatás érdekében.

5. Ne módosítsd a posztjaidat utólag!

Az Instagram algoritmusa nagy valószínűséggel a következőképpen működik: amint posztolsz valamit, az Instagram elkezdi hízlalni az elköteleződéseket (like-ok, kommentek, mentések és megosztások), melyet arra is használ, hogy valamiféle rangsorolást hozzon létre, ami meghatározza a megosztott tartalmad minőségét. Ha nagy elköteleződést (engagementet) ér el a posztod (különösen az első órában), akkor az algotritmus favorizálni fogja a posztodat és promotálni fogja. Ez azt jelenti, hogy több embernél fog a saját hírfolyamukban megjelenni, feljebb sorolódik a többi tartalomhoz képest, nem csak a hírfolyamokon, de az ún. exploring oldalakon is, vagy ha szerencsés vagy bekerül a top találatok közé egy-egy helyszínre vagy hashtagre vonatkoztatva (kattintva).

Namármost, ahányszor módosítod az Instagram posztodat (utólag), annyiszor fog lenullázódni és újraindulni ez a rangsorolás.

Minden like és komment, amit addig kaptál “lenullázódik”, értsd nem fog számítani többé, mintha nem is lennének. Ha bármelyik hashtag vagy helyszín feedjében előkelő helyre kerültél, ki fogsz kerülni onnan azon nyomban. Ezek után pedig már szinte képtelenség lesz visszakerülni, hiszen a like-ok és a kommentek addigra már lelassulnak, lassított tempóval visszakerülni a csúcsra pedig nagyon nehéz.

Wedding hashtag: 92 millió találat. Itt akarsz érvényesülni?

“Wedding” hashtag: 92.4 millió találat. Itt akarsz érvényesülni?

6. Ne hagyd figyelmen kívül a közösségedet!

Mint a legtöbb közösségi média, úgy az Instagram se egy “pakold ki és hagyd magára” típusú történet. Fontos, hogy építs kapcsolatot a közönségeddel. Mit jelent ez?

  • Kövess releváns felhasználókat! Keresd meg őket hashtageken keresztül, Discover oldalakon keresztül, vagy nézd meg, hogy a követőid kiket követnek és like-olnak még rajtad kívül.
  • Szánj időt arra, hogy válaszolj a követőid kommentjeire és kérdéseire. 
  • Bár ránk fotósokra ez nehezen vonatkozik, de ha úgy alakul oszd meg néha a követőid által posztolt érdekes tartalmakat (nyilván olyat, ami téged is érint, mondok egy példát, egy fotódat valaki megvette vászonra nyomtatva és kirakta a nappaliba, amiről posztolt egy fotót. Értelemszerűen ezt a posztot te magad is megosztod ilyenkor.)
  • Szervezz alkalomadtán offline eseményt, ahol személyesen is lehet találkozni veled.
  • Kérdezz és válaszolj meg kérdéseket! Ha van olyan kérdés, amit gyakran tesznek fel neked, szánj a megválaszolására egy külön posztot.

7. Próbáld ki a hirdetési lehetőségeket!

Kb. 120 millió Instagram felhasználó látogat meg egy-egy weboldalt, navigáltatja el magát valahová, kezdeményez hívást, emailt vagy közvetlen üzenetet az appon keresztül minden áldott hónapban. A Forrester felmérése szerint a top márkáknak átlagosan több mint egymillió követőjük van, ami jól mutatja, hogy az emberek mennyire hajlandóak tartalmat befogadni cégektől.

Az Instagram hirdetések ezt egy szinttel magasabbra emelik. Egy Instagram kampány lefuttatása során a vállalkozások 70%-a tapasztal szignifikáns online konverzió növekedést. Ha nem használod az Instagram hirdetéseket, akkor egy hatalmas lehetőségnek fordítasz hátat, mely révén olyan ügyfeleket érsz el, akik szívesen meghallgatnák, amit mondani akarsz. Többféle Instagram hirdetés létezik: fotós, videós, rotációs és Stories hirdetés. Érdemes e témában kutatást végezned.

8. Ne hagyd figyelmen kívül az Instagram Storiest!

Az Instagram Stories képeket mutat slideshowba rendezve, melyek 24 óra után eltűnnek. Több mint 200 millió Insta-felhasználó használja napi szinten a Storiest, és minden ötödik Stories poszt közvetlen üzenetet eredményez egy nézőtől. Ha ilyen típusú közvetlen kapcsolatot keresel a követőiddel, nem hagyhatod figyelmen kívül ezt a szolgáltatást. Hogy hogyan?

  • Mesélj történetet! Nem véletlenül hívják Storiesnak. Alkalmas arra, hogy röviden mutassunk be egy hosszabb sztorit, mondjuk egy BTS betekintést egy fotózásról, vagy épp a stúdióban egy körbevezetést, vagy bemutatni fotósként egy napodat.
  • Légy eredeti: ne agyalj azon, hogy tökéletesre csiszolt tartalmat közölj a Storiesban. Ez a platform meglehetősen megengedő és spontán módon használható (vagy legalábbis annak tűnik). Csinálhatsz hibákat, maradj laza (az angol “keep it real” szófordulatnál nincs erre jobb kifejezés), és mutasd meg a márkád személyiségét.
  • Nyújts értéket: miközben megpróbálsz eredeti maradni, törekedj arra is, hogy értéket közvetíts a közönséged számára, ne az idejüket rabold.
  • Légy kreatív: használj mindenféle Stories kelléket – filterek, matricák, szöveg, rajz és tag, hogy a tartalmat érdekesebbé tegyed.

Ha jól csinálod, az Instagram egy hihetetlenül jó módja annak, hogy bemutasd magadat és a márkádat a nagyvilágnak. Ha megfogadod a fentieket, nem fogod megbánni, hogy az Instával kezdtél el foglalkozni.

Források: Hootsuite, SLR Lounge, Itchban

 

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot