Megjelent a DJI Mavic Air – részletek

Tegnapelőtt délután-estefelé bemutatták a DJI Mavic Air drónt. Ebben a cikkben részletesen összegezném, hogy mit kell tudni róla, miben különbözik a Mavic Pro-tól vagy a Sparktól, melyiket érdemes megvenni stb.

A Mavic Air gyakorlatilag a kisebb DJI Spark és a nagyobb DJI Mavic Pro drónok keveréke. Árban a kettő között található, a DJI hivatalos webshopjában a

  • Spark 499 EUR (leárazva 599-ről)
  • Mavic Air 849 EUR
  • Mavic Pro 1199 EUR
  • Mavic Pro Platinum/Alpine White 1299 EUR

Magyar viszonylatban a Mavic Pro jelenleg kb 330-350ezer Ft (eredeti hazai ára 380ezer Ft volt), míg a Mavic Air kb 260.000 Ft-ért előrendelhető egyes helyeken.

Felépítés, külső

A Mavic Air igazán picurka lett. Jóval kisebb, mint a Mavic Pro, a tömege közel fele annak, és kb a Spark méretéhez hasonlítható. A Spark viszont nem összecsukható, így a lábakat behajtogatva a Mavic Air a legkisebb DJI drón jelenleg. Itt gyorsan megjegyezném, hogy f.ngom nincs, hogy a pár nappal ezelőtti sejtelmes fotón mely része látszik a Mavic Airnek. Biztosan nem az, amit én hittem és benyilaztam. A teaser-fotó alapján én jóval áramvonalasabb házra asszociáltam.

Érdekes megoldás az antennák behajtogatása. A Mavic Pro lábait csak be kell hajtani, vagy befordítani, de a lábakon lévő antennák (és egyben leszállótalpak) fixek. Nem úgy a Mavic Air esetében, ahol ezek is színes burkolatot kaptak és összecsukáskor behajthatók. Apropó, a Mavic Air 3-féle színben lesz kapható: selyemfényű fekete (Onyx Black), matt fehér (Arctic White), és magasfényű vörös (Flame Red). Az egyébként megvan, hogy a Mavic Pro is kapható november óta hófehér színben “Alpine White” Winter Limited Edition néven? Az egész drón fehér, sőt még a távirányító is. Specifikációban a Mavic Proval egyezik meg, árban a Platinummal. Erről én valahogy lemaradtam.


Mavic-Air-gear-patrol-full-lead-970x650

Repüléstámogatás

A Mavic Pro előrefelé és lefelé néző szenzorokat kapott, melyek az akadályelkerülésért felelősek, a Mavic Airben viszont hátrafelé néző szenzorok is találhatók. Azt gondolnánk, hogy ez annyira nem fontos, mint az első szenzor, de ez nem így van, gyakran előfordul hogy “tolatunk” a drónnal felvétel vagy manőver közben. Ha olyan helyen vagyunk (mondjuk fák, oszlopok vagy épületek között), hogy nem látunk rá mindig a madárkára, könnyen előfordulhat, hogy beletolatunk valamibe. A Mavic Air lefelé néző szenzorai, melyek segítik a gép rögzített magasságban tartását infravörös technológiával működnek (mint a Sparknál), míg a Mavic Proban ultrahang alapú szenzorok dolgoznak. Hogy melyik a jobb, nem tudom, feltételezem, hogy az ultrahang alapú lehet a hatékonyabb. Az Airben ugyanúgy megvannak a lefelé néző segédkamerák is, melyek a felszállási helyről rendszerfotókat készítenek, ezzel tudja a gép – többek közt – ugyanoda letenni magát, ahonnan felszállt. …És emiatt célszerű segíteni a madárka dolgát egy élénk színű, kihajtogatható felszálló platformmal. A DJI szerint a 7-kamerás vision-rendszerrel a Mavic Air a legintelligensebb Mavic a palettában.

A Mavic Airt a videók szerint elég hatékonyan lehet akár tenyérmozdulatokkal is irányítani. Ilyetén módon rávhetjük hogy felszálljon, leszálljon és manőverezni is tudunk általa. Két tenyérrel akár a távolságát is szabályozhatjuk tőlünk. Bevezették az ún. APAS rendszer is, ami az akadályelkerülő rendszer továbbcsiszolt verziója. Eddig ha a drón akadályt észlelt megállt, az APAS révén azonban a drón képes repülési útvonalat kalkulálni, 3D-ben leképezni a környezetet maga körül, így az akadály előtt nem megáll, hanem kikerüli azt, vagy átemelkedik fölötte.

A Mavic Air akár 35km/h-s szélnek is ellen tud állni, Sport módban a max. sebessége 68 km/h, max emelkedési magassága a DJI szerint akár 5000 méter is lehet, vagyis ha egy 3000 méter magas hegytetőn szállunk fel vele, még mindig lehetőségünk van akár 2000 méter magasra szállni a kiindulási pontról (a más kérdés, hogy ez engedélyezett-e).

143437-drones-news-dji-mavic-air-colours-image2-gtn4xfl1uw

Kamera és gimbal

A Mavic Air kamerája és gimbalja egyértelműen jobb, mint a Sparké, 3 tengelyen stabilizál, mint a Mavic Pro-é, ám annál masszívabb kivitelű, továbbá 4K felbontást tud 30p-vel mint a Mavic Pro, és 12 megapixeles 1/2,3 inch méretű CMOS szenzort kapott, mint a Mavic Pro…RAW fájlt is tud fotózni mint a Mavic Pro (ezzel szemben a Spark csak FullHD-ban rögzít, és nem tud RAW fotót csinálni). Új fícsör az automatikus HDR és automatikus panoráma funkció a Mavic Air-ben, ezeket gombnyomásra készíti és fűzi össze a drón, a panoráma konkrétan 32 megapixel méretű lesz, és 1 perc alatt készül el 25 nagyfelbontású képből.

A Mavic Air beépített 8GB-os tárhelyet kapott (az SD-kártya mellé), ami zseniális húzás a DJI részéről. Nem tudom ki hogy van vele, de személy szerint én úgy vagyok a microSD kártyákkal, mint a benzineskannákkal régen. Egy időben annyi kannám volt otthon, ahányszor kifogyott az üzemanyag a kocsimból (kb 3-4db). MicroSD-m jelenleg még csak 3 van, egyet adtak a drónhoz, egyet vettem korábban, mikor drónt béreltem, és egyet azért kellett megvennem, mert úgy mentem el a világ végére a drónnal fotózni, hogy a microSD otthon maradt a kártyaolvasóban. Valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel, nekem szerencsém volt, mert egy hipermarket mellett kellett fotóznom, így csak beugrottam az egyik mobilos boltba és vettem egyet, de ciki, ha mindez az őserdő közepén, vagy egy hegy tetején derül ki. Az ilyen esetekre találta ki a DJI a beépített tárhelyet. Életmentőnek.

A Mavic Air képes FullHD 120fps slo-mo videót készíteni, ilyet a Mavic Pro csak HD felbontásban tud. A 4K videó bitrátája is magasabb az Airnél, 100Mbps 60 helyett.

A Mavic Air egyébként 28mm f/2.8 optikával rendelkezik, szemben a Mavic Pro 28mm f/2.2 kamerájával, szóval fényerőben 2/3FÉ mínuszban leszünk.

dji-mavic-air-3

Miben gyengébb a Mavic Air a Mavic Pronál?

Hatótávban és repülési időben például. A Mavic Pro 7km-t tud, és 27 percig képes repülni, a videójelet pedig a DJI által kifejlesztett OccuSync technológiával juttatja a kamerától a kijelzőig, addig a kis Mavic Air csak 4km-re képes elmenni jelvesztés nélkül, 21 percig képes a levegőben maradni egy akkutöltéssel, és a videójelet WiFi-n keresztül küldi. Azért itt részemről felmerül a kérdés, hogy 4km a Mavic Air hatótávja de 5km magasra tud szállni, az hogy jön ki, de mindegy, ilyen magasságokba és távolságokra úgysem megyünk a drónnal.

A Mavic Pro távirányítója is komolyabb, bár a ház, a gombok és a telefon befogatása ugyanaz, de a Mavic Air távirányítója nem rendelkezik saját státuszkijelzővel. Hogy ez baj-e nem tudom, én szoktam nézegetni rajta az adatokat, de vannak olyan vélemények is, miszerint totál felesleges a távirányítón a kijelző, mert a telefonon/LCD-kijelzőn is lehet ellenőrizni minden fontos adatot. Nagy okosság viszont a távirányító esetében a kitekerhető joystick, így könnyebb lesz táskába tenni a vezérlőt.

Melyiket érdemes megvenni?

Akinek már van egy Mavic Pro-ja, az nem biztos hogy le fogja cserélni az Airre, de aki most dilemmázik, hogy melyiket vegye, annak nem kérdés: irány a Mavic Air! Egyrészt mert jóval olcsóbb, ráadásul az árban benne vannak a propellervédők is, másrészt a Mavic Air – jóllehet néhány kevésbé fontos területen kevesebbet nyújt, mint a Mavic Pro -, kamerája ugyanaz, de többet tud, a repüléstámogató rendszere fejlettebb, van beépített tárhelye, kisebb, könnyebb, mint a nagytestvére, a gimbalja ellenállóbb…mi kell még? A Mavic Pro eladások a Mark II-ig vélhetőleg a béka s.gge alát kerülnek most.

dji-mavic-air-hero

Milyen lesz a Mavic Pro II?

Ez egy jó kérdés. Az egyértelmű, hogy megkapja majd a 3-irányú, 7-kamerás vision systemet és az új, masszívabb, jobban a házba rejtett gimbalt is. Szerintem a kamerájában lesz majd egy nagyobb ugrás, ahogy a Phantom és a Zenmuse is nagyobb szenzort kaptak, úgy a Mavic is egyet lépni fog felfelé remélhetőleg. 1/2.3″-ről talán 1″-re, mint a Phantom 4 PRO, a majdani Phantom 5 PRO-ba meg 4/3″ méretű lapka kerülne. Ez egyelőre csak találgatás, mindenesetre logika lenne benne, hiszen a Zenmuse már APS-C/Super35 szenzoros, így a Phantom nem jelentene házon belüli konkurenciát e tekintetben. Gyanítom, hogy a Mavic Pro II még több okos fícsört kap majd, és bár a méretén nem változtatnak érdemben, de hosszabb akkuidőt fog kínálni, ez szinte biztos. Értelemszerűen a Platinum 30 perce az alaphang. Ott is várhatóan megjelennek a színes burkolatok, árban meg tippem szerint picit emelkedik majd, és a Platinum árában lesz az Mark II-es változat. És hogy mikor? Abban majdnem biztos vagyok, hogy még az idén megjelenik. A Mavic Pro 2016-ban került bemutatásra, idén lesz két éves, ahogy a Phantom 4 PRO is. Tavaly bemutatták a köztes – és olcsóbb – Phantom 4 Advanced-ot, ami kb. annyira elszipkázza a Phantom PRO piacát, mint a Mavic Air fogja a Mavic PRO-ét, szóval ott is megérett az új top-of-the-line változat piacra dobása a nagyobb kasza érdekében.

Ha valaki szeretné megnézni a DJI Mavic Air bemutatóját, zanzásítva itt megteheti:

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Botond Barabás

    Helló! A magassági korlát nem a távirányító és a drón közötti kommunikáció, hanem a levegő sűrűsége. 5 km magasan már nem képes elég felhajtó erőt létrehozni, mert nincs elég levegő, amit lefele tud mozgatni, így ahogy helyesen irod is 3 km-es hegyről még 2 km magasra lehet repülni, tengerszinten pedig 4-re, mert gondolom visszajön, ha nincs kapcsolat. (Jó eséllyel mindkét példa illegális a világ fejlettebb részén amúgy is)
    Üdv
    B

  • grgyr

    Azért a valós tesztekből gyorsan kiderült, hogy a 4 km helyett csak 2 km-t tud a wifis kapcsolat. A wifivel ráadásul lehetnek más gondok is. Nyilván ettől még nem rossz a cucc, de csodák továbbra sincsenek.