Mit várhatunk az idei évtől?

A petapixel.com szedte össze mi várható idén, amivel jórészt egyet is értek. Íme az idei évben várható újdonságok, mely az előző, CES-ről szóló cikk kiegészítése/folytatása lényegében…

“Fototechnikai felszerelést tervezni és gyártani nem könnyű azokban az időkben, amikor egy Kickstarter kampány révén szinte bárki beszállhat a buliba. Az egy eszközbe zsúfolt technológia ma már lenyűgöző, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy találkozik a fotósok igényeivel. A “mindig van hova fejlődni” alapelv szellemében tehát lássuk néhány várakozást az újévtől.

1. Fullframe mirrorless rendszer a Canontól és a Nikontól

Ha nem lett volna a Nikon D850, 2017 egy az egyben a Sonyról szólt volna. Az A9 és az A7R III bemutatása számos profit győzött meg arról, hogy a mirrorless technológia beérett és egyértelmű előnyökkel rendelkezik a DSLR-ekkel szemben (pl. 20fps teljesen csendes sorozat). Főként azok látták ezt be, akik egyszerre fotónak és videóznak.

 

Nikon-Full-Frame-Mirrorless-RumorsA Canon M-széria noha jószándékkal készült, nem tudja felvenni a versenyt a Fuji és a Sony mirrorless kínálatával. Nomeg mit csinálnának a Canon és Nikon felhasználók azzal a sok optikával? Vitathatatlan, hogy a Sony rendszer legfőbb hátránya jelenleg a kevés optika, főleg a teleobjektívek terén, ami egyértelműen Canon és a Nikon malmára hajtaná a vizet, ha mihamrabb ki tudnának fejleszteni egy fullframe rendszert, amit a meglévő optikákra tudnak alapozni. A Sony nagyon gyorsan lett domináns játékos a pro-kamera szegmensben, így egy erős verseny szépen átrendezné a terepet.

(Ha viszont sokat tököl a két nagy gyártó, a Sony behozza a lemaradást az optikák terén és ledolgozza hátrányát. Saját tapasztalatból mondom, hogy a Sony üvegek bár drágábbak, mint a Canon és a Nikon de az a minimum, hogy ugyanolyan jók, ám az esetek többségében lényegesen jobbak – a szerk.)

2. 3rd-party gyártók előre!

Az elmúlt néhány évben a Tamron és a Sigma megújította a saját márkáját azzal, hogy a minőségre helyezték a hangsúlyt az ár helyett. Az eredmény több mint kiváló, ami a fotósoknak nagyobb választási lehetőséget biztosít, olykor alacsonyabb áron kaphatnak magasabb minőséget, mint a gyári optikák esetében.

Samyang-35mm

A koreai és kínai gyártók, mint a Samyang/Rokinon vagy a Yongnuo sokkolták a fotósokat a jelentősen olcsóbb mégis használható építési- és képminőségű objektívjeikkel. Ezek a gyorsreagálású gyártók tényleg arra késztették a nagyokat, hogy fussanak a pénzük után, ami jobb lehetőségeket biztosít a felhasználóknak. Bízunk benne, hogy a 3rd-party gyártók tovább tojlák a szekeret.

3. Jobb vezetéknélküli kapcsolat

A telefonod már valószínűleg remekül tud fotózni, összefűzött panorámát, 240fps és 4K videót készíteni és így tovább, amit aztán simán feltol a felhőbe másodpercek alatt. Ehhez képest egy dedikált fényképezőgépről fotókat áttölteni Bluetothon vagy WiFin keresztül a telefonra még mindig olyan, mint egy foghúzás. A legtöbb kameragyártónak olyan applikációja van erre, ami úgy néz ki, mintha 10 évvel ezelőtt tervezték volna, bugos és hajlamos az összeomlásra.

392x696bb

A vezetéknélküli vakurendszereknek is gyakran még plusz vezérlőkre van szükségük, és megbízhatósági problémákkal is küzdenek, vagy épp – a Jóisten bocsássa meg – még mindig optikai alapú az összeköttetésük.

img_38

4. Több középformátumú lehetőség

A Hasselblad X1D és a Fuji GFX elindulása bebizonyította, hogy a középformátum képes mérhető előnyt hozni a képminőség és a felbontás terén úgy, hogy az ár “megfizethető” marad. Az inflációt belekalkulálva ezek a gépek nem sokkal drágábbak most, mint az első DSLR-ek voltak anno, szóval bizakodunk, hogy ez a szegmens tovább növekszik, több kreatív lehetőséget biztosítva a fotósok számára.

Screen Shot 2017-01-19 at 16.32.48

5. Több szokatlan cuccot!

A fotós cucc csak egy eszköz a kreativitás kifejezéséhez, ám az eszközök néha önmagukban is lehetnek inspirálóak. Ilyen formán szeretjük ha különös szerkezetek kerülhetnek a fotósok kezébe.

Adaptalux

A termékfotósok és makrofotósok imádni fogják az Adaptaluxot. A legújabb karok UV és lézer opciókat kínálnak.

Glidearm

A sliderek jók, de nagyok és macerásak. A Glidearm a karodat imitálja a könyökízületeddel együtt, ami ki tudja váltani a sliderek jórészét.

FlirOne

Az infravörös kamerák felhasználása leginkább tudományos, de ez nem jelenti azt, hogy ne játszogathatnál el eggyel 250 dollárért.

LifePixel

Ha azonban tényleg igazán szeretnéd infrafotózásra átalakítatni a DSLR-edet, számos kereskedő van – mint pl. a LifePixel – aki megteszi ezt neked. Esélyes, hogy nem az elsőszámú kameráddal fogod ezt megtenni, de egy régi gépvázad remek választás lehet ehhez.”

SHIFTS from Rhett Cutrell on Vimeo.

Forrás: PetaPixel

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Anulu

    Ha Canon és Nikon nem új rövid bázistávra tervezett bajonettel jön, hanem a mostaniakkal akkor az csúnya bukta lesz. Bár az elején úgy tűnhet majd hogy sok üveg eleve lesz rá, de ezek nem erre lettek tervezve, komoly hátrányban lennének már a rendszer születésekor és lévén hogy a gond hardveres lenne, nem is tudnák ledolgozni. Plusz a konkurenseknek még több üveg lenne elérhető (és már most is több), igaz kompromisszumos dolog, de az adaptálható objektívek sokasága az egyik legnagyobb vásárló csalogató fícsőr.
    És ugyebár ez a legnagyobb dilemma, melyik kezükbe harapjanak, új bajonett és lehet újra obiparkot építeni ergo ott tartanának ahol a Sony 2013-ban, vagy régi bajonett, ami működne de szinte biztos hogy az nem lesz elég versenyképes.

    • Rufi

      Nem ott tartanának, mint a Sony 2013-ban, mert kiadnának egy gyári adaptert, amivel tökéletesen működnének a mostani objektívek, kompromisszummentesen menne az AF is, meg minden, szóval az átmeneti éveket simán kihúznák így. A probléma inkább az lenne, hogy még egy jó ideig kéne gyártani és fejleszteni a jelenlegi SLR-ekhez való objektíveket is, mert a DSLR-ek elhagyása nem fog lezajlani egy-két év alatt. Szerintem legalább lesz egy 10 éves átmeneti időszak. Ez azért problémás, mert felmerül a kérdés, hogy mennyire éri meg fejleszteni egy olyan csatlakozásra, ami majd egyre kevesebb embert fog érdekelni és végül nyilván el is fog tűnni. Ez egy komoly dilemma és szerintem ezért is nem kapkodta el eddig a Canon a komolyabb MILC-fejlesztéseket.

      • Márk Korecz

        Teljesen józan gondolkodásmód, én is tökéletesen így gondolom. Az egyik dilemma hogy meddig öntsék a pénzt az EF-be, de ezt okos emberek azért ki tudják számolni, közgazdasági tanulmányaimból valamifélre ROI-ra emlékszem mint fogalom. :) A másik dilemma az adapter. Nem kétséges, hogy profira meg tudnák csinálni, de Anulunak igaza van, hogy ugyanolyan nem lesz mert más az AF motor. A régi USM-eken egyszerűen érződik hogy küzdenek a hibrid AF-fel. Elég csak megtekerni a manuál fókuszt egy Canon 100L Macron meg egy 85-ös Sonyn és rögtön érződik a különbség a két fókuszmotor között. Előbbi durva darabos, utóbbi meg mint a meleg kés és a vaj esete.
        A következő dolog meg ugye a fent is említett bajonett. Új optikasort építeni? Van már egy EF, egy EF-S és egy EF-M meg ugye gyártanak PL-re is, de azt most hagyjuk. Az EF/EF-S mintájára valszeg a mirrorless vonalon is két bajonett lenne, egy fullframe és egy crop. Így már 4 bajonettre kellene fejleszteni, ami nem kevés gondolom még egy Canonnak sem (a NIkonnak valszeg ugyanez a baja). Ez csak úgy fog menni, ha valamit elhanyagolnak közben (ld. a Sony az A-bajonettel).
        De ha józan ésszel végiggondoljuk a trend egyértelmű. Mirrorless a jövő, csak az átmenetet kell ügyesen megcsinálni. Nem fog kétségbeesni az a többmillió fotós ha leáll az EF bajonett fejlesztése és magukra hagyják őket. Minden optika adott, ráadásul elkezdték felfrissíteni a legfontosabbakat hogy helytálljanak 50 megapixelen szóval ez a sor jóideig kitart, fel se fog tűnni senkinek ha leáll a fejlesztés. Közben meg felhozzák a fullframe mirrorlesst, a többmillió fotós elkezd szépen lassan átállni aztán 5-10 év múlva lesz egy réteg aki elkezd hisztizni, ők lesznek a Sony A-mount tulajok canonos rokonai – akik úgy érzik magukra hagyták őket. Aztán még pár év és ők is átállnak és ennyi volt, az EF meg az FD mellé, kispénzűek adapterrel imádni fogják még 30 évig.

        • Rufi

          Ha a Canon ügyesen időzíti a dolgokat, akkor még hisztizés sem nagyon lesz. Az EF objektívpark lényegében teljes, a jobb darabok pedig még 10 év múlva is megállják majd a helyüket az utolsó DSLR-eken. Nyilvánvaló, hogy a MILC a jövő és szerintem az sem biztos, hogy 10 év múlva még sok fotós lesz, aki DSLR-t akarna használni, hiszen a MILC előnyei egyértelműek (lesznek). Ez nem olyan jellegű váltás, mint annó az analóg-digitális idején, így még nosztalgikus érzés sem lesz DLSR-t használni és igazából már 2006-ban sem hisztizett senki, amikor elvileg aktuális lett volna a Canon új profi filmes váza.