Mi van a márkaképviseletek marketingjével?

Lassan hetente lehet belefutni legalább egy égbekiáltó baromságba, olykor világszintű botrányt okozó bakiba a hazai és a nemzetközi márkaképviseleteknél. Béna a Canon, suta a Nikon, figyelmetlen a Tamron. Így akarnak meggyőzni minket, hogy közben kinevettetik magukat?

Pár hónapja volt hangos a fotós világsajtó attól, hogy a Canon egy olyan esti tájképpel promózta magát, aminek az égboltja egy másik fotóról származott (kompozit fotó volt), az égbolt “tulaja” nem adott semmiféle engedélyt a fotójának felhasználására, ráadásul az eredeti fotó elkészítéséhez egy Fujifilm kamerát használt. A céget kérdőre vonták, de nagyjából le se tojták a sztorit, így a kép még mindig kint van a neten ha jól tudom.

De nem kell félteni a hazai képviseleteket sem, heti szinten kiraknak valami blamát a Facebook oldalukra. A Canon Magyarország előszeretettel pakolt ki gagyibbnál gagyibb fotókat a felhasználóktól.

Screen Shot 2018-03-29 at 13.06.39

Az ország tele van jó fotósokkal, tele van Canont használó jó fotósokkal, mégis rendre amatőrök egyszerű képeivel próbálnak promotálni, amin minden jóérzésű fotós csak röhög. Aztán néha beleszaladnak abba is, hogy a kitett képek nem is Canonnal készültek, az az igazi vérciki.

12226971_1060888083935739_2070176080795611763_n

Igen, tudom, látom Kedves Canon Hungary, hogy változott a tendencia, az amatőr fotók immáron külön mappába kerülnek, és többnyire igényesebbek is, mint a korábbiak, nem kell felhívni rá a figyelmemet. Piros pont a marketingnek, jár a keksz!

Aztán ott a Nikon. Külföldön a patinás cég örökségét akarták promózni, majd beraktak a reklámba egy Fujifilm X100-at.

fullad

Persze tudom, ez külföld, legyen az ő gondjuk. A magyar Nikon inkább Canon gépet rak ki a posztjaiba, az mégiscsak nagyobb blama, nem?

28795863_10155178980392343_682276522999939072_o

Persze észreveszik – pontosabban a magukat halálra nevető felhaszálók felhívják a figyelmet rá -, így a poszt törlődik. De nem kell sokat várni a következő hülyeségre sem, egy gagyi tükörszelfit próbálnak meg beállítani kreatív ötletként. Óriási!

Screen Shot 2018-03-29 at 12.02.20

Ezután alig kellett pár napot várni a Tamron Magyarország hirdetésére, ahol ha jól látom egy 35mm f/1.8 fixobjektív fotóját rakták be illusztrációnak egy 24-70-es zoom hirdetésébe.

29064013_10155232402712343_2531356689378931631_o

Kérdezhetnénk, hogy tényleg ennyire nehéz? Azt már el se várjuk, hogy jó, vagy érdekes reklámot csináljanak, elég lenne csak pontosat. Így akarnak meggyőzni minket fotósokat?

Felmerült persze bennem is a dolog, hogy nagy valószínűséggel nem a saját marketingesük csinálja ezeket, hanem valamiféle PR-/reklám-/marketing-/médiaügynökség van megbízva a feladattal, és hát ott minden jel arra mutat, hogy olyan ember ül, akinek fogalma sincs a témáról. De kérdem én, ez indok? Nem kellene leellenőrizni a kreatívokat, mielőtt kimennek? Nem kellene kicsit igényesebbnek lenni?

Nem gondolom, hogy nagyok lennének az elvárások, hogy a reklámozott objektív szerepjen a reklámban, hogy a Nikon ne Canon vagy Fuji gépet rakjon a kreatívba stb.

Én kérek elnézést, hogy nyilvánosan fel mertem szólalni a témában, de a fotós társadalom jelentős része rajtatok röhög, szóval ezen kellene elgondolkozni, mielőtt rámvetné valamelyik marketingigazgató az első követ.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • ÉL

    Ez a jelenség azért egyre gyakoribb mert a marketingesek nem ritkán pirszinges hülyegyerekek, vagy diszkocicák és megpróbálnak helytállni. A szakembert nem akarják megfizetni. Nem csak a fotózás területén van így….. mindenhol.

    • Füzesi János

      Ez sajnos így van :-( És az a elgszebb, amikor a megrendelő beleszól, hogy mit és hogy csinálj. Ittohon a cégvezetők mindenhez érenek :-D Erre mindig az a válaszom, hogy én se szólok be az autószerelőnek, pl hogy fogja a villáskulcsot :-)

  • grgyr

    A magyar marketingesek külön kasztot alkotnak. Általában úgy jellemezhető a hazai szakma, hogy mindenbe beleszól, de legalább semmihez se ért. Nyilván vannak üdítő kivételek, de az a ritkább. Ennek összetett okai vannak, ami egyrészt az oktatás színvonalára utal, másrészt nincs hagyománya a szakmának, ezért gyakran totális szereptévesztésben vannak annak képviselői. Másrészt a hazai kis cégek, próbálják kisvállalkozóknak kiadni ezeket a tevékenységeket, akiknek csak az lényeg, hogy meglegyen a napi poszt. Régebben amíg a központi marketinget nyomták, sokkal kevésbé volt érezhető az amatőrség.

  • Tert

    Márk, szerintem keress egy Sony-s pédát is, csak hogy ne mondhassák : “elfogult” vagy a témában….
    Persze nem biztos, hogy találsz… :-))))))

    • Keresnék de nem találok. A Sony Magyarország ahogy néztem nem tolja túl a facebook oldalát, ami van annak is csak egy része fotó ugye. A Panát/Olyt/Ricohot bevallom nem néztem, a Fujit meg minap majdnem megdícsértem hogy milyen jól nyomják. Épp most indítottak Facebook Groupot a felhasználóiknak ahová képeket lehet feltölteni és onnan választják ki mindig az aktuális borítót.

      • Magyar László

        Amióta fotózom, Sony-m van, de amit a hazai képviselet csinál, az szégyen. Konkrétan semmi, de semmi marketinget nem mutatnak úgy, hogy az anyavállalat közben a 3. legnagyobbá vált, bizonyos szempontból pedig első. Gondolom kötve van a kezük, vagy nem kapnak (pénzügyi) hátteret hozzá, de olyan mintha nem is lennének, sőt nem is tudok még egy olyan fotós világ márkát aminek ekkora tábora van itthon mégis így rejtőzködik. Ez azért elég szomorú.

  • Gergely Badics

    Nem egyedi a probléma sajnos… Általános jelenség pl. autógyártóknál is, hogy értékelhetetlenül photoshoppolt képek kerülnek ki a vezérképviseletek neve alatt.

  • grgyr, ÉL: egyetértek. Én üzleti főiskolán végeztem 2004-ben, ahol a szakdolgozathoz ugye szaktárgyat kellett választani, magyarán szakosodni kellett a végére. Én kisvállalkozásmenedzsment és vállalati stratégia szaktárgyból írtam a szakdolgozatomat, egy maréknyi ember pénzügyet választott, esetleg HR-t, de a suli döntő többsége marketingből diplomázott. Hogy miért? Mert ott alig kellett tanulni. Előadtak valami bullshitet szakdolgozat meg védés címén és kész, ezért – pontosan ahogy ÉL említette – az összes diszkócica lediplomázott és olyan értékű diplomát kapott, amint azok, akik felkészültek voltak pénzügyből, és mára mondjuk egy-egy nagy multi regionális pénzügyi vezetői lettek. A cicababák meg hegyezik a ceruzát marketinkommunikáció címén.
    A marketinghez szvsz legalább olyan kreativitás szükséges mint a fotózáshoz.

  • mckmester

    Szerintem ez a “mogyoróért majmot kapsz” tipikus esete. Vélhetőleg az FB profil gondozását ideiglenesen vagy véglegesen rábízták valami alulfizetett aktatologatóra, akinek púp a hátán az egész.
    Se ideje, se kedve nincs normális reklámfotókért kajtatni, szerintem a a termékeket sem ismerik közelről. Kb ennyi. Legalább hetente ki kell tenni valamit, így becsúsznak ökörségek.