Mi van a márkaképviseletek marketingjével?

Lassan hetente lehet belefutni legalább egy égbekiáltó baromságba, olykor világszintű botrányt okozó bakiba a hazai és a nemzetközi márkaképviseleteknél. Béna a Canon, suta a Nikon, figyelmetlen a Tamron. Így akarnak meggyőzni minket, hogy közben kinevettetik magukat?

Pár hónapja volt hangos a fotós világsajtó attól, hogy a Canon egy olyan esti tájképpel promózta magát, aminek az égboltja egy másik fotóról származott (kompozit fotó volt), az égbolt “tulaja” nem adott semmiféle engedélyt a fotójának felhasználására, ráadásul az eredeti fotó elkészítéséhez egy Fujifilm kamerát használt. A céget kérdőre vonták, de nagyjából le se tojták a sztorit, így a kép még mindig kint van a neten ha jól tudom.

De nem kell félteni a hazai képviseleteket sem, heti szinten kiraknak valami blamát a Facebook oldalukra. A Canon Magyarország előszeretettel pakolt ki gagyibbnál gagyibb fotókat a felhasználóktól.

Screen Shot 2018-03-29 at 13.06.39

Az ország tele van jó fotósokkal, tele van Canont használó jó fotósokkal, mégis rendre amatőrök egyszerű képeivel próbálnak promotálni, amin minden jóérzésű fotós csak röhög. Aztán néha beleszaladnak abba is, hogy a kitett képek nem is Canonnal készültek, az az igazi vérciki.

12226971_1060888083935739_2070176080795611763_n

Igen, tudom, látom Kedves Canon Hungary, hogy változott a tendencia, az amatőr fotók immáron külön mappába kerülnek, és többnyire igényesebbek is, mint a korábbiak, nem kell felhívni rá a figyelmemet. Piros pont a marketingnek, jár a keksz!

Aztán ott a Nikon. Külföldön a patinás cég örökségét akarták promózni, majd beraktak a reklámba egy Fujifilm X100-at.

fullad

Persze tudom, ez külföld, legyen az ő gondjuk. A magyar Nikon inkább Canon gépet rak ki a posztjaiba, az mégiscsak nagyobb blama, nem?

28795863_10155178980392343_682276522999939072_o

Persze észreveszik – pontosabban a magukat halálra nevető felhaszálók felhívják a figyelmet rá -, így a poszt törlődik. De nem kell sokat várni a következő hülyeségre sem, egy gagyi tükörszelfit próbálnak meg beállítani kreatív ötletként. Óriási!

Screen Shot 2018-03-29 at 12.02.20

Ezután alig kellett pár napot várni a Tamron Magyarország hirdetésére, ahol ha jól látom egy 35mm f/1.8 fixobjektív fotóját rakták be illusztrációnak egy 24-70-es zoom hirdetésébe.

29064013_10155232402712343_2531356689378931631_o

Kérdezhetnénk, hogy tényleg ennyire nehéz? Azt már el se várjuk, hogy jó, vagy érdekes reklámot csináljanak, elég lenne csak pontosat. Így akarnak meggyőzni minket fotósokat?

Felmerült persze bennem is a dolog, hogy nagy valószínűséggel nem a saját marketingesük csinálja ezeket, hanem valamiféle PR-/reklám-/marketing-/médiaügynökség van megbízva a feladattal, és hát ott minden jel arra mutat, hogy olyan ember ül, akinek fogalma sincs a témáról. De kérdem én, ez indok? Nem kellene leellenőrizni a kreatívokat, mielőtt kimennek? Nem kellene kicsit igényesebbnek lenni?

Nem gondolom, hogy nagyok lennének az elvárások, hogy a reklámozott objektív szerepjen a reklámban, hogy a Nikon ne Canon vagy Fuji gépet rakjon a kreatívba stb.

Én kérek elnézést, hogy nyilvánosan fel mertem szólalni a témában, de a fotós társadalom jelentős része rajtatok röhög, szóval ezen kellene elgondolkozni, mielőtt rámvetné valamelyik marketingigazgató az első követ.

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • ÉL

    Ez a jelenség azért egyre gyakoribb mert a marketingesek nem ritkán pirszinges hülyegyerekek, vagy diszkocicák és megpróbálnak helytállni. A szakembert nem akarják megfizetni. Nem csak a fotózás területén van így….. mindenhol.

    • Füzesi János

      Ez sajnos így van :-( És az a elgszebb, amikor a megrendelő beleszól, hogy mit és hogy csinálj. Ittohon a cégvezetők mindenhez érenek :-D Erre mindig az a válaszom, hogy én se szólok be az autószerelőnek, pl hogy fogja a villáskulcsot :-)

  • grgyr

    A magyar marketingesek külön kasztot alkotnak. Általában úgy jellemezhető a hazai szakma, hogy mindenbe beleszól, de legalább semmihez se ért. Nyilván vannak üdítő kivételek, de az a ritkább. Ennek összetett okai vannak, ami egyrészt az oktatás színvonalára utal, másrészt nincs hagyománya a szakmának, ezért gyakran totális szereptévesztésben vannak annak képviselői. Másrészt a hazai kis cégek, próbálják kisvállalkozóknak kiadni ezeket a tevékenységeket, akiknek csak az lényeg, hogy meglegyen a napi poszt. Régebben amíg a központi marketinget nyomták, sokkal kevésbé volt érezhető az amatőrség.

  • Tert

    Márk, szerintem keress egy Sony-s pédát is, csak hogy ne mondhassák : “elfogult” vagy a témában….
    Persze nem biztos, hogy találsz… :-))))))

    • Keresnék de nem találok. A Sony Magyarország ahogy néztem nem tolja túl a facebook oldalát, ami van annak is csak egy része fotó ugye. A Panát/Olyt/Ricohot bevallom nem néztem, a Fujit meg minap majdnem megdícsértem hogy milyen jól nyomják. Épp most indítottak Facebook Groupot a felhasználóiknak ahová képeket lehet feltölteni és onnan választják ki mindig az aktuális borítót.

  • Gergely Badics

    Nem egyedi a probléma sajnos… Általános jelenség pl. autógyártóknál is, hogy értékelhetetlenül photoshoppolt képek kerülnek ki a vezérképviseletek neve alatt.

  • grgyr, ÉL: egyetértek. Én üzleti főiskolán végeztem 2004-ben, ahol a szakdolgozathoz ugye szaktárgyat kellett választani, magyarán szakosodni kellett a végére. Én kisvállalkozásmenedzsment és vállalati stratégia szaktárgyból írtam a szakdolgozatomat, egy maréknyi ember pénzügyet választott, esetleg HR-t, de a suli döntő többsége marketingből diplomázott. Hogy miért? Mert ott alig kellett tanulni. Előadtak valami bullshitet szakdolgozat meg védés címén és kész, ezért – pontosan ahogy ÉL említette – az összes diszkócica lediplomázott és olyan értékű diplomát kapott, amint azok, akik felkészültek voltak pénzügyből, és mára mondjuk egy-egy nagy multi regionális pénzügyi vezetői lettek. A cicababák meg hegyezik a ceruzát marketinkommunikáció címén.
    A marketinghez szvsz legalább olyan kreativitás szükséges mint a fotózáshoz.

  • mckmester

    Szerintem ez a “mogyoróért majmot kapsz” tipikus esete. Vélhetőleg az FB profil gondozását ideiglenesen vagy véglegesen rábízták valami alulfizetett aktatologatóra, akinek púp a hátán az egész.
    Se ideje, se kedve nincs normális reklámfotókért kajtatni, szerintem a a termékeket sem ismerik közelről. Kb ennyi. Legalább hetente ki kell tenni valamit, így becsúsznak ökörségek.