A Nikon mérnöke elmagyarázza a Z-mount lényegét

Mitől jó a Nikon új bajonettje? Miért esett az ismert méretekre a mérnökök választása? Milyen előnyökkel jár ez és miért future-proof bajonettről beszélünk? Ezekre a kérdésekre ad választ az a jóember, aki tervezte a Z-mountot.

A cikk végén található videóban Suzuki úr elmagyarázza, hogy miért tervezték a Nikon Z-bajonettet olyanra, amilyen. A bajonett belső átmérője 55mm, ami kb 1cm-rel nagyobb, mint az átlag fullframe bajonettek (amik 44mm körül vannak, kivéve a Canon EF, ami 54mm), tehát ez a jelenlegi legnagyobb átmérőjű objektív csatlakozás kisformátumot tekintve. Közhiedelemmel ellentétben ez még kevés lehet egy középformátumhoz, azok ugyanis 60-62-65mm körül vannak.

A rendszer bázistávolsága (vagyis az optika és a szenzor közti távolság) viszont csak 16 milliméter, ami a legkisebb jelenleg a piacon. A Fujifilm, a Sony, a Canon és más gyártók mirrorless bázistávolságai 18-19mm körüliek.

A Nikon Z mount tehát meglehetősen nagy átmérőjű és nagyon közel helyezkedik el a szenzorhoz.

Mr. Suzuki szerint ez azért jó, mert minél nagyobb a bajonett és minél közelebb van a szenzorhoz, annál szélesebb szögben tud érkezni fény a bajonetten keresztül a szenzorra, vagyis annál nagyobb optikai elemeket tudnak tervezni. A nagyobb optikai elemek több fényt gyűjtenek, ami csak jó lehet, ráadásul így több hely marad az objektívben a komolyabb AF motoroknak, ezáltal gyorsabb autofókuszt tudnak építeni. Persze van egy határ, ami fölött már túl nagy lenne a kamera mérete, szóval szerintük az 55mm az, aminél már ki tudják használni a nagy mount előnyeit, de még kisebb méreten tudják tartani a kamerát.

Az új méretek lehetőséget biztosítanak, hogy f/1.2 vagy akár f/0.95 fényerejű objektíveket is tervezhessenek a rendszerhez. Ezt már hallottuk, és többen is kifogásolták, hogy péládul a Sony sokkal kisebb bajonettjéhez is létezik f/0.95-ös fényerejű objektív.

Sony vázon a Mitakon Speedmaster 50mm f/0.95 manuál fókuszos optika (Forrás: phillipreeve.net)

Sony vázon a Mitakon Speedmaster 50mm f/0.95 manuál fókuszos optika (Forrás: phillipreeve.net)

Szerintem a lényeg itt a képminőség lehet, bár még nem próbáltam a Mitakon ilyen optikáját, de gyanítom, hogy f/0.95-ös rekeszértéken azért lehetnek bajok: erősen vignettál és a képszéleken bizonyára már nem az igazi a képminőség nyitott rekesznél. Ha több a hely, nagyobb a mozgási lehetőség, akkor bizonyára ezeket a hibákat könnyebb kiküszöbölni egy ilyen extrém fényerejű objektív esetén. Nem véletlen, hogy eddig csak a Canonnak voltak f/1.0 és f/1.2-es objektívjei, hiszen ott a bajonett kellően nagy ehhez. (Tudom, a Nikonnak is van 1978-ból 50mm f/1.2 AI objektíve, de modern optikájuk ilyen fényerővel nincs). És az sem véletlen, hogy a Sigma f/1.4-es ART objektívjei is hatalmasok és nehezek – ez a feltétele a remek képminőségnek.

A másik dolog az autofókusz, jóllehet a Nikon a Noct-Nikkor 58mm f/0.95-ös optikája is manuál fókuszos lesz, ám a videóban a jóember azt mondja, hogy az új bajonett több helyet enged az AF-nek. Szóval nincs kizárva, hogy a Nikon később nagy fényerejű és autofókuszos objektívekkel tud előrukkolni. Suzuki úr nem győzi hangsúlyozni, hogy az új bajonett egészen különleges optikák tervezését is lehetővé teszi, ami számukra – mint optikai tervezőmérnökök – nagy izgalmakat rejtő lehetőség. Én meg merem kockáztatni, hogy a Nikon Z idővel elindítja majd az f/1.2-es, AF-es optikasort, úgymint 35/1.2, 50/1.2, 85/1.2 és talán egy 105/1.4 és 135/1.8 a végére.

Ezen a képen tökéletesen látszik, hogy mire gondolt a Nikon, amikor azt mondta, hogy nagyobb méretű optikai elemeket tudnak tervezni. Jóval nagyobb a Noct 58mm f/0.95, mint a Mitakon objektíve. Csak azt nem érti senki, hogy ekkora házban miért nem fért el az autofókusz motor?

Ezen a képen tökéletesen látszik, hogy mire gondolt a Nikon, amikor azt mondta, hogy nagyobb méretű optikai elemeket tudnak tervezni. Jóval nagyobb a Noct 58mm f/0.95, mint a Mitakon objektíve. Csak azt nem érti senki, hogy ekkora házban miért nem fért el az autofókusz motor?

Bizonyára jó döntés volt a Nikon részéről a méretek megválasztása, én csak azt nem értem, hogy miért nem lett akkor autofókuszos az első f/0.95-ös objektívük, illetve azt sem, hogy hogyan oldják majd meg a nagyobb szögben beérkező fény okozta képi hibákat? Mert ugye a szenzor közepére merőlegesen érkezik a fény, a szélek felé viszont már egyre élesebb szögben, amit a nagyobb bajonettel és a kisebb bázistávolsággal még élesebbé tettek. Ez életlenséget és kromatikus aberrációt okozhat a képszéleken, melynek kiküszöbölésére találták ki a hajlított szenzort, de ezt még senki sem alkalmazza jelenleg, talán a Sony valamelyik csajos kompaktgépépbe építették csak be körömnyi méretben.

Szóval az igazi truváj az lett volna, ha a Nikon csinál egy hajlított szenzoros gépet, f/0.95-ös autofókuszos objektívvel, ez azonban elmaradt…egyelőre. Az is lehet, hogy azzal az F-bajonettes adapterezett objektívek nem működtek volna, így nem tudták meglépni.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Anulu

    Biztos van valamennyi haszna, de amit nyernek, azt élesebb beesési szög miatt kb el is vesztik, szóval a nagy mount 90%-a Marketing BS szvsz. És a lens roadmap-on sincs egyetlen egy igazán nagy fényerejű obi sem…
    Amúgy Ügyesek ezek a Nikon mérnökök a Battery Gripet is újra feltalálták LOL
    https://youtu.be/xqW7yKGH9rA?t=2m31s

    • Rufi

      Ezt a battery gripet nem tartom olyan nagy hülyeségnek. Annak idején a Canon is csinált olyan gripet az EOS 1-hez és az EOS 3-hoz, amin nem volt vertikális expógomb. Nem volt olyan nagy, így ha nem volt szükséged vertikális kioldógombra, attól még használhattál nagyobb akkukapacitást. Ez egy mirrorlessnél, ahol mindenki a kis méretre izgul, pláne logikus lehet.

      Itt a link a Canon gripjéhez: https://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1n/htmls/PBE1.htm

      • Sanyi

        Két gomb és egy tárcsa azért nem foglal olyan nagy helyet, a vezetékelése sem. Másfelől portré módban felülről nyomni a gombot, pláne egy orrnehéz cuccnál (kicsi gép, nagy obi) ront a stabil fogáson.

        • Rufi

          Nem tudom a Nikon mit tervez, de a Canonnál volt választék: használhattad “normál” módban “normál” akksival, vehettél rá kis gripet nagyobb akksival kioldógomb nélkül és vehettél rá rendes vertikális markolatot nagyobb akksival és kioldógombbal, így mindenki boldog lehetett. Nekem például cseppet sem hiányzik a vertikális expógomb, viszont a nagyobb akkukapacitás és a picivel nagyobb markolat jól jönne, ha ilyen Nikont használnék, de egy méretes vertikális markolat biztosan nem kéne.

      • Jogos!