Az elektronikus első redőny hazavágja a bokeh-t, avagy miért érdemes néha elmerülni a használati útmutatóban?

Persze nem minden esetben vágja haza, de mirrorless tulajoknak erre érdemes odafigyelni. Meg úgy általában tájékozódni, mert ez egy más világ.

Manny Ortiz hívja fel a figyelmet egy dologra, amit egyébként a Sony le is ír a felhasználói kézikönyveiben, melyet persze nem sokan olvasunk el. Na ezért vannak ilyen Manny Ortizok, hogy szóljanak, ha rosszul csináljuk. Magam is belefutottam egy hasonló esetbe, de erről később.

Szóval a lényeg az, hogy ha a kamerán bekapcsolva hagyjuk az elektronikus első redőnyt (amit azért kapcsolunk be, hogy kevésbé rázza be a kamerát a zármozgás hosszú expónál), akkor gyorsabb záridőknél megszívhatjuk, ugyanis fényerős optikák esetén az elektronikus és mechanikus zár kombinációja befolyásolja a háttérmosást. Hogy miért és hogyan, az igazából számomra mellékes, a lényeg az, hogy rondább lesz a bokeh így (hangsúlyozom, gyors záridők esetén). Az alábbi videóban be is mutatják:

Tavaly friss Sony tulajként nekem is volt olyan, hogy bekapcsolva maradt az elektronikus első redőny, amit annyira nem vettem észre, hogy konkrétan így szoktam meg a kamera zárhangját akkoriban. Aztán egyszer valami furcsa volt, vagy csak rábukkantam a menüben, nem emlékszem csak arra, hogy utána totál furcsa volt, hogy más hangja lett a gépnek. Amatőr… :D Node nem is erre gondotam fentebb, hanem a múlt heti stúdiós esetemre.

Nem sűrűn fotózom mostanság műteremben embereket, stúdióban legfőképpen kaját vagy tárgyat szoktam, embereket meg többnyire külső helyszíneken. Most viszont úgy alakult, műteremben kellett fotóznom egy sportoló hölgyet, mégpedig a koncepció alapján drámaiasabb megvilágítással, sötét háttérrel. Vagyis fekete háttérpapír és súrlófények.

No itt futottam bele abba a problémába, hogy az EVF nem könnyítette meg éppenséggel a dolgomat.

Mert mit tehet ilyenkor a mirrorless tulaj? Az az első dolga a műteremben, hogy kikapcsolja a keresőben az exposzimulációt, máskülönben a 100% vakus, stúdiós beállításnál semmit nem látna benne. Igen ám, de ilyenkor a kereső alaphangon egy középszürkére mért expozíciót mutat a keresőben, ami az esetek döntő többségében jó, de nem úgy a fekete hátteres, súrlófényes képeknél, ahol ugye minden sötét, minden árnyékos, és csak egy-egy képi részlet kap erősebb fényt. Ez a kamera fénymérőjét persze csúnyán átveri, kivilágosítja az EVF az egész képet, a fekete középszürke lesz, a megvilágított részek meg brutál módon kiégnek a keresőben. Jelen esetben ugye pont a lényegi részek, például az arc.

Egy élmény volt úgy fotózni a modellt, hogy az arcán gyakran zebracsíkok szaladgáltak,

és azt se láttam milyen arcot vág egy-egy képnél. Persze a zebrát kikapcsolhattam volna, de sokkal előrébb nem leszek vele, mert anélkül is csak nagy fehérség lett volna ezeken a részeken. Manuál módban voltam ugye, de azért béna júzerként megpróbáltam tekergetni az expo-korrekciós tárcsát, mindhiába, az ilyenkor semmit nem csinál. Beletörődtem hát, és elkönyveltem, hogy az EVF egyelőre még itt tart. Szóvá tettem egy fotós csoportban, ahol egy rutinos Sonys kolléga hamar fel is világosított, hogy tán nem ártott volna elolvasni a használati útmutatót ugyanis több megoldás is van erre.

Ami azzal kezdődik, hogy a full-manuál beállítások ellenére az EVF képére a kamerán beállított fénymérési mód bizony hatással van. Ezt speciel nem tudtam. Ebből kiindulva két lehetőség van:

  • Mondjuk megpróbálni átállítani a fénymérést Multiról Highlightra, amikor is a kamera a fénymérést a csúcsfényekre súlyozza, és az EVF-ben helyreáll a rend egy ilyen szélsőséges beállításnál. Tegye fel kérem a kezét az, aki kameravásárláskor beállítja a Multi vagy Mátrix fénymérést, és soha többet nem nyúl hozzá! Én 10 éve így nyomom, hiszen az esetek többségében megfelel, ha mégsem, akkor korrigálom manuálisan. Így ment ez a DSLR-rel, és így megy a mirrorlessel is. Csakhogy itt az EVF miatt már nem mindegy, nem feltétlenül jó a régi berögződés.

Mivel a legtöbb esetben a csúcsfényes téma nem képközépen van, ezért a Spot fénymérés nem megoldás, az ugyanis a kép közepén mér fényt. Vagy mégsem…?

IMG_3378

  • Hát a Sony esetében mégsem. Ez is régi berögződés kéremszépen. Itt is látszik a sokéves Canon tapasztalat, a Canonnál ugyanis egyedül a high-end kategória, vagyis az 1D-széria rendelkezik azzal a kegyes tulajdonsággal, hogy a spot-fénymérést az aktuális fókuszponthoz kösse. Még az 5D Mark IV se képes rá, Spot fénymérésre állítva az is csak a keresőkép középső 10%-án végzi a fénymérést. Ez számomra annyira alapvető dolog volt, hogy fel se merült bennem, hogy a Sony nem ilyen. Pedig nem ilyen, a Sonynál lehetőség van a fénymérést a használt fókuszponthoz kötni. “Exposure 2” menü, 10. oldal, Spot Metering Point-ot átállítani Centerről Focus Point Linkre (ld. fent). És voilá, arcfelismerésnél konkrétan a kamera az arcra fog fényt mérni. Zseniális! Csak rohadtul el van rejtve.

Itt be is idézném Anlulu “Sony-fanboy” fórumtárs kommentjét, érdemes megfogadni:

A menü valóban nehezen átlátható a rengeteg dolog miatt. A legjobb megoldás, hogy megvételkor különböző helyzetekre beállítasz mindent gombkiosztással együtt, ez után az Fn menüt is testreszabod azokkal a dolgokkal, amelyek nincsenek gyorsgombon, de sokszor felmerülhet, hogy változtatni kell rajta, majd elmented memory recall-ba, a módválasztó tárcsa egyik helyére. Pl nekem külön van studió, outdoor és video. Majd My menü-be minden mást, ami sehova nem fért. Ha az ember az elején rászánja az időt, valószínűleg soha többet nem kell a menüben turkálnia, és egy tekeréssel vált a helyzetek között. Ehhez persze az elején alaposnak kell lenni, és jól kell ismerni melyik helyzetben mik a legjobb beállítások, aki még csak most ismerkedik a cuccal, annak nyilván ez egy hosszadalmasabb folyamat.

Például ahogy eltekerem a studió beállításra, egyből átáll highlights fénymérésre, ami a gondod volt múltkor, AF-S-re hogy rekeszelve ne szenvedjen AF-C-ben, EF-C off-ra, Uncompressed Raw-ra, ha nem azon lenne, WB vakura, fókuszpont expanded flexible spot-ra, size mediumra stb-stb, vagy amit akarsz. Egy tekerés, és ez mind átáll magától, nem kell a menüben turkálni, vagy csak minimális változtatásokat eszközölni, ami gyors gombon van, vagy fn menüben gyorsan elérhetsz. Vagy videóban beáll magától az előrekonfigurált picture-profile, hány fps, zebra, histogram, stbstb ezeket sem kell előkotorni újra.

Hát igen…én egy éve ezt csak félig csináltam meg, a másik felében győzött a régi berögződés…

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Tert

    Én egy ideje haszálom ezt, mert elegem lett a multiból. A focus point link csak AF-S ben működik vagy esetleg AF-C-ben is működhet csak valamit nem jól állítok be?

    • Anulu

      af-c-ben is nyílván fókuszpont kell hozzá pl wide módban nem mert akkor ugyanazz mint egy multi