Nem kis bajban a fototechnikai iparág

Tudom sok a károgós poszt mostanság, dehát ha ez jön, nem lehet mit tenni. A LensVid nevű weboldal összesítette a fototechnikai iparág számait a CIPA adatai alapján, és hát elég gyászos eredmény jött ki. 

Pár napja az volt a téma, hogy a Canon vezetősége borúlátó a fototechnikai ipart tekintve. Most Ti is láthatjátok a számokat, amire a Canon vezetősége alapoz, amikor ilyet nyilatkozik. Előbb az infografika, aztán a magyarázat:

Infographics2018_5000-1

2010-ben 121 millió fényképezőgépet gyártottak összesen, aztán ez folyamatosan csökkent, gyakorlatilag kétévente feleződött 2016-ig, azóta többé-kevésbé stagnál, így 2016 óta évente kb. 20 millió kamerát gyártottak le. 8 év alatt tehát a hatodára csökkent az össztermelés. Az objektívek piaca picit másképp alakult, 2012-ben érte el a maximumot 31 millió darabbal, aztán az is folyamatosan csökkent, tavaly már csak 18.1 millió obit gyárottak le a világon.

A kameragyártás visszaesésének okát tudjuk: a kompakt gépeket leváltották az okostelefonok. A cserélhető objketíves fényképezőgépeket még nem tudták, bár ezek termelése is 2012-ben volt a csúcson 21 millió darabbal, azóta folyamatosan csökkent, az elmúlt 3 évben pedig nagyjából ez is stagnál 11 millió darab környékén. Míg 2014-ben a mirrorless és a DSLR nagyjából 1/4 – 3/4 arányban osztozott a cserélhető obis piacon, addig 2018-ban már 40% – 60% volt az arány, bár még mindig a DSLR-ek javára. Ezeket a számokat úgy nézzük, hogy a mirrorless piac, pontosabban a termelés 2%-ot növekedett, míg a DSLR 12%-ot csökkent 2018-ban, és nagyjából ez volt a tendencia az elmúlt években is: a mirrorless tartja magát, picit növekedni is tud, a DSLR eladások meg folyamatosan csökkennek.

Ez azt jelenti, hogy sokan kilépnek, a maradók közül pedig sokan váltanak.

2017-ben volt a mirrorlessnek egy nagy ugrása, kerek 1 millió darabbal többet gyártottak, holott előtte és utána csak 100ezer darabos eltéréseket mértek egy-egy évben. Csak hogy értsük: 2017-ben került a piacra a Sony A9 és A7R III, a Panasonic GH5, a Fujifilm GFX és X-T2, tehát erősen úgy tűnik, hogy ezek robbantották be a mirrorless piacot. És persze nem véletlenül – ezek a kamerák voltak az első modellek, amik autofókuszban, gyorsaságban, használhatóságban már felvehették a versenyt a legtöbb DSLR-rel.

Az összesített számokból az tűnik ki, hogy míg 2013-ban a teljes mennyiség 5%-a volt csak mirrorless, 21%-a DSLR és 74% kompakt gép, addig 2018-ra ez jócskán megváltozott: 22% mirrorless, 34% DSLR és 44% kompakt gép. Na persze 2013-ban még 61 millió kamera oszlott el ilyen arányban, 2018-ban már csak 19 millió.

A fenti adatokból tehát jól látható, hogy bár a mirrorless egyre népszerűbb, ám összességében az egész piac durván zsugorodik: a kompakt gépeknek pár éven belül gyakorlatilag lőttek, teljesen megeszik az okostelefonok. A DSLR-ek kereslete (és ezáltal termelése) is csökken, egyrészt az összpiaci zsugorodás ezt a szegmenst is érinti, másrészt a mirrorlessre váltások is a DSLR-ek tortaszeletét zsugorítják.

Mindezzel csak egy baj van: ha a piac zsugorodik, kevesebb benne a pénz. Ha kevesebb a pénz, kevesebb jut a kutatás-fejlesztésre, így a fejlődés le fog lassulni. Úgy tűnik, hogy a Canon elmúlt évekbeli szereplése ezt tükrözi. Hogy miért és hogyan, azt egy korábbi cikkben fejtettem ki.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Bagesz

    “Csak hogy értsük: 2017-ben került a piacra a Sony A9 és A7R III, a
    Panasonic GH5, a Fujifilm GFX és X-T2, tehát erősen úgy tűnik, hogy ezek
    robbantották be a mirrorless piacot.”
    Ezek a drága vázak dobták volna meg ilyen mértékben a számokat? Én a 100-200 eFt-os szegmensre tippelnék, pláne hogy azokhoz a vázakhoz obit is kellett volna venni a dslr-ről váltóknak, de ott nincs növekedés.

    • Lehetséges. Bár a 100-200ezer Ft-os gépekhez is kellett objektívet venni. Valami enyhe emelkedés látható az eladott obik diagramjában, de nem sok. Próbáltam utánajárni, hogy milyen olcsó mirrorless került bemutatásra 2017-ben: Canon EOS M6 és M100, Panasonic GX850, Olympus E-M10 III, Sony A6300…ezek lennének a felelősek a növekedésért vajon?

    • Dervenkal Egon

      Ha jól értelmezem, akkor a csúcs objektíveladásokban 2012 volt, 31 millió darabbal. Ebben az évben a cserélhető objektíves kamerák darabszáma 21 millió volt, vagyis egy váz mellé 1,4 objektívet vásároltak (tudom, hogy nem tökéletesen van így) átlagosan. De más statisztikák is kimutatták, hogy a drágább vázak azért jóval piacképesebbek, mert az a nagyon kevés vásárló, aki még költ kamerára, éppen ezeket keresi tudásban. Aki 500 dolláros belépő DSLR-t keresne, az már semmilyen DSLR-t vagy cserélhető objektíves kamerát nem keres.

      • Bagesz

        “De más statisztikák is kimutatták” úgymint..
        Mert pl a Japán piac (ami elég jól monitorozott és mint az ábrán látható, nem annyira kicsi) mindig valami Eos M, meg ilyen olcsóbb cuccot hoz ki az élre. A turistáknál jó, ha 5%-nál látok komolyabb gépet, a többinek megfelel (érthetően) az alsóbb kategória kitobjektívvel, ami az objektívek stagnálására is válasz lehet. Mert ők adják a vásárlások nagyobb szeletét, nem mi. Mindamellett 10 belépő gépet lehet egy profi árából venni, ami megintcsak nem azt sejteti, hogy a nagy számokat a milliós vázak adják. Hovatovább, ha beleugrasz egy új rendszerbe, akkor pl. egy A9-hez új obi parkra lesz szükséged. Tehát a profi vázak esetén rendesen nőni kellett volna az obi eladásoknak.

  • Laci

    Ami tény, hogy több ismerősöm mellőzte a dslr-jét is mobil miatt. Nem volt kimondottan hobbijuk a fotózás, utaztak, fotóztak. Aztán felváltotta a mobil a dslr-t. Az igazság az, hogy feleségem Huawei telóján (nekem egy régi szutyok van, de nem is érdekel) pl van manuális beállítás, hát rendesen meglepődtem az alacsony ISO-s hosszabb záridős fotókon is. Sima fullhd monitoron nézve egy egy ismerősöm pl nyaralási fotóit (őket nem érdekli a bokeh, a kis mélységélesség), azokon a fotókon egy sima fullhd-s monitoron még én sem látok olyan minőségbeli különbséget, ami indokolná cipelni a dslr-t. Az már más téma, hogy a képek fotós szemmel olyanok amilyenek, de ezt elfogadom, hogy nem érdekel mindenkit a fotózás. És azért emeltem ki a dslr-t, mert még azt is mellőzték a mobil miatt, a kompaktokról nem is szólok.