Ma videószerda helyett folytatjuk a megkezdett 101 portréfotó tippet az improvephotography.com-ról. Íme:
További részek itt találhatók.
11. Ha egy ember túl feszengős, két ember tökéletes.
Minden alkalommal, ha olyan embert kell fotóznom, aki szégyenlőssé válik a kamera láttán, és semmilyen kifejezést nem mutat felém, megpróbálom az illetőt interakcióba hozni valakivel, aki épp az ellentéte. Például hagyom a gyerekeket játszani, de a mosoly csak akkor jön, ha a szülő is bent van a stúdióban. Ez a technika felnőttekkel is működik. Ha valaki feszeng, várj amíg el nem kezd beszélgetni valakivel és akkor készíts portrét.
12. Megfelelően fehéríts fogakat Photoshopban.
Régebben az Exposure csúszka használatával értem el, hogy a fogak fehérebbnek tűnjenek. Sosem azt az eredményt kaptam, amit szerettem volna, amíg egy fotós nem adott egy tippet, miszerint jobb, ha a Brightness csúszkát használom a fogakra az Exposure helyett. Egy éjszaka alatt a digitális fogfehérítési technikám drasztikusan javult. Próbáld ki!
13. Hozz létre kontrasztot a ruha és a helyszín között.
Nemrég eljegyzési fotókat készítettem egy párral, akiken világos ruhák voltak. A menyasszony világos pinkben volt, a vőlegény világoskék pólóban. Ezek a színek kétség kívül vonzzák a szemlélő tekintetét, ezért úgy döntöttem, hogy visszafogott színű háttér elé állítom őket. Ennél a sorozatnál öreg, szürke téglafalat, életlenbe vesző sötét hátterek stb. használtam a helyszínen. Az eredmény tökéletes lett! Ezt a tippet alkalmazhatod akkor is, ha olyan modellt fotózol, aki visszafogott színű ruhát hord. Ebben a szituációban világos, színes háttereket használj, ami kiemeli majd a modellt.
14. A modelljeid felét elveszíted.
Nem, nem úgy értem, hogy kétszer annyi embert fotózhatnál. Azt akartam mondani ezzel, hogy az ügyfeleidnek van egy teljesen más oldala, amit talán sosem fotózol. Melyik ez az oldaluk? Hát a hátuk. Nagyon vonzóak lehetnek az olyan fotók, ahol az alanyod elfelé sétál, vagy a testét elfordítja a kamerától és csak a fejével néz vissza.
15. A portré készítése előtt gondolj a felhasználás módjára.
Mire fogják használni a fotódat? Persze a legtöbb fotó általános felhasználásra van, de néhány kép jobb lehet álló vagy épp fekvő formátumban, ha azokat egy specifikus célra használják. Például, ha valakiről portrét készítesz a Facebook profiljához, sokkal nagyobb kép fog látszani az adatlapján, ha állóképet készítesz. Ha viszont esküvői meghívóra készül kép, lehet hogy jobb, ha fekvőképet készítesz, hogy maradjon elég hely a szövegnek.
16. Ha vacak déli napsütésben fotózol, úgy állítsd be az alanyodat, hogy háttal álljon a napnak.
Azt látom, hogy sokan ez inkább rosszul csinálják, mint jól. A legtöbb esetben a fotós a nap felé fordítja az alanyát, így az arcuk nem lesz sejtelmes, árnyékba burkolózó a déli napsütésben. Ez nem túl szerencsés, mert a kemény fény csúnya árnyékokat rajzol az arcra. A legjobb módszer, ha a napközbeni portrékat úgy készíted, hogy a portréalanyod háttal áll a napnak, így az arca árnyékban lesz (nem kell hunyorognia), te pedig kissé túlexponálsz, hogy az árnyékban lévő arc jól exponált legyen.
17. A spotmérés a barátod.
Ha nem szereted a manuális beállításokat a gépen, csináld a 16-os pontban leírt technikát és állítsd a gépet spot fénymérésre. A spotméréskor rá tudod venni a kamerát, hogy az arcot exponálja helyesen, míg a háttér kissé túlexponált lesz. Néhány ember számára a spotmérés könnyebb megoldás, mint a manuálisan beállított expozíció a portréalany arcára.
18. Kapd elő a CTO-t.
Ha gyengébb fényekben fotózol (vagy erős vakud van), feltehetsz egy narancs színű (CTO) színkorrekciós fóliát a vakudra, így az alanyodra érkező fény…hát sárga lesz. De utána te állítod be a fehéregyensúlyt (én ezt mindig utólag csinálom Lightroomban), így az alanyod neutrális lesz, a háttered pedig kékesbe fordul. Itt találsz nagyszerű példákat a színeltolás technikára. A CTO korrekciós fólia valójában egy áttetsző, színezett, műanyag fólia, ami a vaku fényét az izzó színéhez korrigálja. Nem drága, egy szett kb 2500 forintba kerül, ami tartalmaz 3 árnyalatú sárgát, kéket, illetve zöldet (neonfényhez), és minden vakutípusra passzol.
19. Komponálj és fókuszálj inkább, mint fókuszálj és újrakomponálj.
Bonyolíthatnám még ezt a tippet? Azt hiszem nem. Amire gondolok az az, hogy inkább komponáld meg a képet, és a fókuszpontot a keresőben állítsd át úgy, hogy az alanyod szemére kerüljön. Inkább csináld így, ahelyett, hogy a középső fókuszpontot használod a szemre élesítéshez, majd a gombot nyomva tartva újrakomponálsz. Ennek egyszerű oka van: a portréfotózás általában kis mélységélességgel történik, sokszor csak a szemek élesek. A fókuszálás utáni újrakomponáláskor nagyon könnyen kimozdíthatjuk a modell szemeit az extra szűk, néha 1-2 cm-es élességi tartományból, ugyanis észre sem vesszük, hogy 1-2 centit véletlenül előre vagy hátra dőltünk az újrakomponáláskor. Ehelyett inkább komponáljuk meg a képet, és a fókuszpontot váltsuk át.
20. A modellek azonnal felengednek, ha valami “fogódzkodó” kerül a képbe.
Modellnek lenni ijesztő dolog. Csak te vagy, meg a srác a hatalmas objektívvel. Ha azt látom, hogy a fotóalanyom kényelmetlenül érzi magát, rögtön valami “támaszhoz” nyúlok. Fogj egy virágot és add a menyasszony kezébe, hogy játsszon vele, adj a párnak rágógumit és fújjanak együtt lufit, adj a gyereknek játékot a kezébe, stb. Nem muszáj a “fogódzkodót” belekomponálnod a képbe (bár rendszerint jól néz ki), de garantált, hogy a segítségével a modelled picit ellazul majd.
A cikk holnap folytatódik. Az eddig megjelent részeket itt találod.