Befejező részéhez érkeztünk az improvephotography.com-on megjelent 101 Portréfotó tipp fordításának. Ahogy a statisztikákból néztem olvasóink közt bizony volt lemorzsolódás, de aki itt maradt, biztosan tanult valami újat. Íme a utolsó 10+1 tipp a kitartóaknak:
91. Körültekintően válassz modellt.
Mindig nevetek, ha azokat a modelleket látom, akiket a fotósok kereskedelmi célra szánt fotóikhoz választanak (pl. stockfotóhoz). Úgy tűnik mindig a lehető “legdögösebb” lányt hívják a fotózásra, ahelyett, hogy egy aranyosan kinéző embert választanának, akinek a kisugárzása vonzó és megközelíthető. Az igazság az, hogy, hogy a “dögös csaj” gyakran átlagos lesz, és….megközelíthetetlen. Hány céget ismersz, aki egy megközelíthetetlen embert akar a cég reklámarcaként mutogatni? Nem sokat. Keress valakit, aki vonzó és megközelíthető, valakit akinek afféle “szomszéd lány” külseje van. (ez a tipp Yuri Arcurstól, a stockfotózás mindenható urától származik)
92. Állítsd be a képstílust a gépen, akkor is, ha RAW-ban fotózol.
A Canon Picture Style-nak (Képstílusnak), a Nikon Picture Controlnak hívja ezt a funkciót. Akárhogy is hívják, a kamera ettől függően különböző módon dolgozza fel a képet, ami jelentős kihatással lesz a végeredményre. Sok fotós úgy tanulta, hogy a képstílusok nem számítanak, ha RAW formátumban fotózunk, mert utólag be lehet állítani őket a RAW konverterben képi információveszteség nélkül. Ez így is van, de arra nem gondol senki, hogy fotózáskor a kép, amit az LCD kijelzőnk mutat, valójában egy előnézeti JPEG, amire bizony hatással van a beállított Picture Style, és ugye ez alapján ítéljük meg az expozíciót, a világítást, összességében azt, hogy a fotónk jó-e vagy sem. Miután én inkább tájképeket készítek, mindig észben kell tartanom, hogy átállítsam a képstílust portrézás előtt, máskülönben belebonyolódom a világításba, ha azt látom, hogy túl nagy a kontraszt a háttér és az előtér között.
93. Ne élesíts vakon.
Abszolút fontos a portrékat élesíteni, de közben mégsem. A Sharpening és a Clarity csúszkák a Photoshopban és a Lightrommban nem ugyanazt jelentik. Sajnos sok fotós élesíti globálisan a portréit a Sharpening csúszkával, vagy az Unsharp mask-kal, ami az egész képet érinti. A portrék viszont szelektív élesítést igényelnek. A szemeket és a hajat élesíteni kell picit, a bőrt viszont nem szabad, sőt… Szánd rá azt az extra 30 másodpercet, hogy szelektíven élesíts, minőségi javulást fogsz tapasztalni a fotóidon.
94. Próbálkozz a sziluettel.
A legjobb időszak a sziluettek lövéséhez a késő délután, estefelé, amikor a nap már alacsonyan a horizont fölött jár, így a modell alakja letisztult és jellegzetes. Például tökéletes alkalom a sziluettfotóra, ha kislányok szaladgálnak a naplementében a strandon.
95. Próbálj természetesen világítani mesterséges fénnyel.
Néhány kedvenc portrém olyan fényforrás használatával készült, ami se nem kültéri fény, se nem vaku. Számos egyéb “természetes” fényforrás létezik a világon, ami drámai hangulatot képes adni a képnek. Ilyen például ha valaki egy gyertyát tart az arca mellet, vagy egy monitor világítja meg az arcát a sötétben, stb. Ezek olyan hangulatot adnak a fotónak, amit semmi mással nem tudsz reprodukálni.
96. Ha HDR-t alkalmazol, használd bölcsen.
A HDR effektnek sok negatív hatása van. Ilyen például a megnövekedett szemcsézettség (nem zaj!), a hangsúlyosabb textúra, a természetellenes színek, és a tény, hogy minden árnyékot kivilágosít. Igaz ezeket a negatív hatásokat csökkenteni lehet, de a HDR mindig rontani fog a képminőségen. Sajnos mindezen tulajdonság egy portré esetében negatívumként jelentkezik. Jóllehet a HDR tökéletes egy olyan portréhoz, ahol a barázdált bőr, és a koszos stílus a meghatározó (pl. fekete-fehér kép egy borostás, harmadik világbeli férfiól), de a legtöbb modell nem akar barázdált és texturált arcot magának. Néha viszont a dögös háttér miatt HDR portrét akarunk készíteni, ekkor a legjobb megoldás, ha két képből rakjuk össze a végső fotót. Egy RAW-t normál HDR-ként dolgozunk ki, és ugyanazt előhívjuk tradicionális portré formájában, majd összemaszkoljuk a két képet. Így mindkét stílus legjobbját hozod ki egy képből.
97. Ha megvágod a képet, amputálj rendesen.
Egy ember fotójába belevágni nehéz eset. Kezdő fotósok rendszerint egészalakos képeket gyártanak, mert nem tudják, hol vágják meg a testet a kép szélével. A legjobb tipp, amit adni tudok az az, hogy ne vágj amolyan “épphogy” módon. Például, ha egy arc-portrét úgy vágnál, hogy levágod a fejtetőt, csináld rendesen, vágj a homlokig, így a képet néző érzékelni fogja, hogy azt szándékosan tetted, nem csak véletlenül sikerült úgy. Sok fotós azt tanítja, hogy ízületeknél ne vágjuk a képet (térdnél, könyöknél, csuklónál stb). Ez is egy jó tanács, de szerintem csak annyira jó, hogy megtanuljunk szándékosan vágni. Ha csak kicsit akarsz vágni a testből, vágj inkább sokat.
98. Használd kreatívan a háttérpapírokat.
A stúdióhátterek (tudod azok a foltosan színezettek, amik úgy néznek ki mintha egy kétéves gyerek pacálta volna össze), általában uncsi portrékat eredményeznek, de van módja, hogyan dobd fel őket. Ezek a texturált hátterek azért néznek ki olyan bénán, mert egyenletesen világítják meg őket. Ne feledd, a fény a legfontosabb! Ha elfordítod ezt a hátteret úgy, hogy a szögben legyen a kamerához képest, a hátsó részére kevesebb fény jut majd, az elülső része pedig világosabb lesz. Ez a kontraszt százszor érdekesebbé fogja tenni a képedet. Ugyanezt megteheted egy fehér háttérrel: a kamerához közeli oldala fehér lesz, a távolabbi sötétszürke, mert nem kap annyi fényt. Ez a tónusátmenet meglehetősen kreatív hátteret ad majd a portéhoz.
99. Vigyél egy gagyi szerelmes regényt a fotózásra.
Ez egy szuper tipp, amit régebben kaptam, egy játék, amit a fotózás során lehet eljátszatni a szereplőkkel. Például eljegyzési fotózásra szoktam magammal vinni egy ilyen bóvli romantikus regényt. Ha a pár kicsit merev és nem akarják produkálni magukat, nem akarnak nevetni a kamera előtt, előveszem ezt a könyvet és odaadom nekik. A feladatuk az, hogy ki kell nyitni valahol, és fel kell olvasniuk egymásnak egy teljes mondatot balta arccal. Nem lehet se nevetni, se mosolyogni. Ez elég jó eséllyel hisztérikus röhögésbe és mosolygásba fog átfajulni, számodra pedig természetes érzelmeket mutató portrékba, ugyanis ott állsz 5 méterre a fényképezőgéppel és elkapod a legjobb pillanatokat.
100. Használd a megfelelő fókusz módot.
Fotózás közben az ember hajlamos elfeledkezni apró dolgokról. A portréim 99%-át egyszerű fókuszmódban készítem. Viszont ha olyat kell fotóznom, ahol a valaki sétál a kamera felé, vagy hogy a vőlegény felugrik, miközben a pár szalad a templom felé, át kell kapcsolnom folyamatos fókuszmódba (Continuous a Nikonnál, AI Servo a Canonnál), így a fotó akkor is éles lesz, ha a téma mozog.
101. Add tovább.
A fenti információk nem maguktól születtek. Hosszú-hosszú idejébe telt az improvephotography.com szerzőinek és rajongói táborának megfogalmazni az elmúlt 100 tippet (a FotóSarok Blog szerzőjének pedig lefordítani), így hálásak lennének, ha megosztanád a Facebookon, Twitteren, Google+ -on. Használd a releváns gombokat.
A FotóSarok Blogon megjelent 10 részes sorozat cikkeit itt találod. Az írás eredeti, angol forrása, egyben a 101 tippel, pedig itt található.