Nem túl régóta fotózom esküvőt, de az alábbiak jórésze már megtörtént velem. Vaktában kezdek bele a cikkbe pár ötlettel, ha nem jutok el 10-ig, nektek kell folytatni a listát. Persze ha eljutok, akkor is lehet folytatni a kommentek között. :)
1. A videós bekavar
Sokunk kedvence a videós, vagy videós stáb. A helyzet nem kíván különösebb magyarázatot, ő is a legjobb képet (snittet) akarja és te is. Sok esetben viszont ezt ugyanakkor és ugyanonnan kellene csinálnotok, de nincs annyi hely, így valaki belelóg a másik képébe. Erősebb kutya b..ik alapon te az övébe, vagy ő a tiédbe. Erre mondta tanult riportfotós kollégánk, hogy riportra nagylátónak 35mm, ha egyedül dolgozunk, és 24mm, ha többen vagyunk fotósok. 35mm-nél a többiek eléd fognak állni. Sokkal rosszabb a helyzet, ha a videósnak más elképzelése van, mint neked és Te távolról fotóznál telével, ő meg belemászik a pár képébe nagylátóval. Vagy fordítva. Sehogy se jó. A legjobban akkor örülünk, ha nincs is videós az esküvőn. A legkevésbé pedig akkor örülünk, ha a videós még a kreatív fotózásra is eljön. Nem elég, hogy zavar, az időt is húzza, ráadásul sok esetben (tisztelet a kivételnek) a te beállításaidat, ötleteidet lopja, hiszen azt veszi fel, amit te csinálsz, még rá is szól a fotó után a párra, hogy maradjatok még így egy picit, és levideózza őket. A legutóbbi fotózásomon még a fényt is én vittem, használhattam volna vakut, de rájuk való tekintettel állandófényt kapcsoltam a fotókhoz, különben a pislákoló fényes, ódon pubban csúnyán elvéreztek volna. Megbeszéltük, hogy először én, aztán ők, de ez a második helyszínen már dugába is dőlt és másztak bele a képeimbe. Mikor szóltam érte, még nekik állt feljebb. Mindezek után persze lett pár beállított képes snittjük szépen világítva, amihez ők semmit nem tettek hozzá, se helyszínt/kompozíciót, se pózt, se világítást.
Alpontként megemlíthetnénk még a túlbuzgó rokonokat is fényképezőgéppel, telefonnal, videokamerával, akik a szertartások és kiemelt események idején nehezítik a dolgot.
2. Vacak a helyszín, de a pár erőlteti
Ez is klasszikus. A legrosszabb akkor történik, ha baromi messze kell menni, nincs helyismereted, így a párra, megítélésükre hagyatkozol. Persze a profi azért profi, mert alkalmazkodik a megrendelő igényeihez, és az ilyen helyezeteket is tudnia kell kezelni, és minden körülmények között jó képet kell tudnia csinálni. De attól még bosszankodni lehet, hogy másnak a pálmafás tengerpart jut, neked meg a TSZ telep a trágyakupaccal a háttérben. És ezt a helyszínt vettük előre, és mire átérünk a másikra ott már oda lettek a szép fények…ahelyett hogy ott kezdtünk volna, amikor még szép fények voltak. A “legjobb” az, ha egy vacak és egy közepes helyszín után a pár már kérdezgeti, hogy “nincs még elég fotónk”? Te pedig tudod, hogy még sehol sem tartunk…
3. Nincs fény
Igaz ma már ISO kétmilliárdig tolhatjuk a gépeket, és f/1.2 – f/1.4 optikák vannak forgalomban, de ha nincs fény, akkor nincs karakter és nincsenek színek. A karaktert és a színeket pedig semmilyen technika nem hozza vissza. Persze ilyenkor világítunk mesterségesen, ami vagy jól sikerül vagy nem, de sokszor az esküvő alatt kapkodni, rohanni kell és nincs idő szépen kidolgozott világításra. Ami segíteni tud ilyenkor, az a rutin. Van pár “hülyebiztos” világítástípus, amivel nagyon nem nyúlhatunk mellé (pl. a nézzetek a fény felé), ilyenkor ezeket alkalmazzuk jobb híján.
4. Rokonok/barátok a kreatívon
A beállított képek fotózása jó muri, miért ne lennének ott a tesók, barátok, koszorús lányok, akárki? Ott van a három legjobb barátnő, ott van anyuka, a pár, a videós és az asszisztense…ja és a fotós is. Ez már 9 ember, amiből csak 3-nak kéne ott lennie. Valaki mindig belóg a háttérbe, vagy elterli a pár figyelmét. Egy jó pont van ilyenkor, hogy ha jó a hangulat, nevettetik egymást, így neked eggyel kevesebb dolgod van. De visszájára is elsülhet a dolog, amikor a pár feszeng a jelenlétük miatt, így nem tudnak felengedni, egymásra és rád koncentrálni.
5. Eltévedsz pedig időre mennél
Idegen városban időre mész. Megvan? Térkép vagy GPS. Manapság már inkább GPS ugye, az is rendszerint telóról. De a teló csak egy napot bír és elfelejtetted feltölteni. Ja nem vagy ilyen amatőr, de ha vacak a készülék és nem talál műholdat 20 percig (been there done that, Samsung Galaxy SII), te meg csak kóvályogsz egy tenyérnyi méretű statikus térkép alapján, na az már kellemetlen, de nincs más választásod. Talán nem késel el, de hogy 20-30 percnél kevesebb időd maradt a fotózásra az biztos…rosszabb esetben elkésel.
6. Te is vendég vagy
Ismerős, rokon, barát esküvőjét fotózod. Vendég vagy, vagy szerződéses jómunkásember? Egyszerre bulizni és melózni? Nem lehet. Melózás közben inni? Nem lehet. Laza szerepzavar van kilátásban. A legjobb ha szabsz egy időhatárt, hogy eddig tart a munkaidő, addig jómunkásember vagy, utána pedig rokon és vendég. Ezzel csak az a baj, hogy mire ez az idő eljön, már mindenki részeg kivéve téged. A menyecsketánc után vagy hullafáradtan ágynak esel, vagy pánikszerű felzárkózás (értsd ivás) következik a részedről, de mire sikerülne asszimilálódni a társasághoz, addigra ők már elfáradnak. Hiszen ők este 7 óta masszívan isznak, esznek, táncolnak, te meg csak 20 perce kezdted. Nehéz ügy, bizton állíthatom, hogy nem életed bulija lesz az a nap.
7. A párod is vendég
A helyzet ugyanaz, mint fentebb, annyi kiegészítéssel, hogy már az esküvő előtt kezdődik a hacacáré. Téged az érdekel, hogy minden a helyén legyen, akksik feltöltve, memóriakártyák formázva, semmi ne maradjon otthon. Az érdekel, hogy hol fogtok fotózni és mit, pörög az agyad a pózokon, beállításokon, izgulsz. Izgul a párod is, de őt az érdekli, hogy milyen ruhát vegyen fel és azzal traktál, hogy nincs cipője. Téged meg a nagy izgulás közepette ez érdekel a legkevésbé. Ha valamelyikőtök temperamentumosabb típus, tuti összevesztek valami hülyeségen. Aztán eljön az esküvő, eljön a lagzi, a párod egyedül ül, mert te dolgozol. Ha megértő, tudja, hogy te pénzt keresel, de ettől még nem lesz jobb számára az esküvő, hiszen unatkozik. Ezt te látod, ezért időről időre odaszaladsz hozzá, hogy mégse érezze magát hanyagolva…biztos ekkor történik valami, amit fotózni kellett volna. Jó ilyenkor előre megbeszélni a közös rokonokkal, barátokkal, hogy szórakoztassák a párod, amíg te dolgozol.
8. Besz.rik a technika
Az örök mumus. Betojik a zár, betojik a tükör, beakad a blende, nem villan a vaku, lefagy a rendszer, hibás a memóriakártya, lemerült az akku, tele lett a kártya. A legjobb, ha az előző napi fotózás anyaga még a kártyán van és a nagy reggeli siettségben (vagy előző esti hulla fáradságban) elfelejtetted lementeni, ezért nem törölheted. Na ekkor van az, hogy átnyálazod a tegnapi képeket, 100db rosszat törölni tudsz, majd átváltasz a 20-25 megapixelről medium JPEG-be és abban tolod végig az esküvőt, hogy ráférjen a kártyára. Részvétem! A technika sajnos ilyen, ezt Murphy óta tudjuk. Ezért kell két váz, több obi, több vaku, több akksi, több memóriakártya. Egy esküvőt egy vázzal és egy 35-ös obival végig lehet fotózni, ha nagyon muszáj, de ne jussunk el idáig. Légy felkészült, és ha két egymást követő nap fotózol, mindent csinálj meg első nap este, akkor is ha hulla fáradt vagy. Ne mondd azt, hogy majd reggel áttöltöm a képeket stb, mert tuti, hogy reggel valamiért elalszol, áramszünet van otthon, vacakol a kártyaolvasó, lefagy a számítógép és a vége kapkodás, idegeskedés lesz. Ezek inkább történjenek este, hogy másnap csak kávé, klotyó, táska és indulás legyen. :)
9. Besz.rik a szervezeted
A meló hevében nem eszel, nem iszol. Ez előbb-utóbb visszaüt. 30 fok meleg van, te rohangászol műszálas díszmagyarba öltözve, leguggolsz, felágaskodsz tetszőleges sorrendben. Majd az egyik felálláskor már csillagokat látsz és elsötétül a kép, épp csak meg bírsz kapaszkodni. Legyen nálad folyadék és valami ennivaló, különben baj lesz! Nem jól veszi ki magát ha a fotós ájultan esik össze a templomi szertartás közepette.