Bizonyára emlékeztek, hogy tavaly decemberben megdőlt a legdrágábban eladott fotó rekodja. Peter Lik “Phantom” című képe 6,5 millió dollárért kelt el, amivel beelőzte Andreas Gursky “Rhein II” nevű képét.
Van itt még egy dolog, amitől le fog esni az állad: Peter Lik eddig közel félmilliárd dollárt keresett már a printjeivel, ami jó eséllyel minden idők legjobban kereső fotóművésszé tette őt.
A The New York Times legutóbbi cikkében Peter Likkel foglalkozott, ahol azt írják, hogy Lik eddig több mint 100.000 printet értékesített, és tavaly átlag 1,6 millió dollárt kereset velük hetente.
A leginkább érdekes dolog azonban az, ahogy Peter Lik világa működik, és az, hogy mennyire szembe megy a hagyományos művészeti, műgyűjtői világ szokásaival.
Lik úgy nevezi magát, hogy a “világ leghíresebb fotográfusa”, a “világ legkeresettebb fotográfusa”, illetve a “világ leginkább kitüntetett fotográfusa”. Emberünknek egyébként egy közel 10.000 négyzetméteres gyára van Las Vegasban, ahol a printjei készülnek.
Ha eddig is furcsálltad a Phatnom rekordot döntő eladását, a Time cikke rögtön felvilágosít:
Peter Lik szeme előtt a rekorddöntés lebegett. Ennek fényében egyetlen darab printet készített a Phantomról, majd erről értesítette a legtehetősebb és leginkább elkötelezett gyűjtőit. Egyikőjükkel elmondása szerint meg is egyezett 6,5 millió dollárban, de mielőtt az ügyletet nyélbe ütötték volna, Lik leszerződött egy PR céggel, hogy az üzlet és a rekorddöntés kellő hírverést kapjon. […]
Nehéz megmondani, hogy mindebből mi a “hivatalos”. A korábbi rekordok nyilvános aukciókon dőltek meg, ahol több vásárló licitált ismerős és ünnepelt fotókra. Ez viszont egy privát ügylet volt egy frissen nyomtatott képre, melynek részleteiről vajmi keveset tud a világ. Jóllehet az ismeretlen vásárló tényére sok ember összevonta a szemöldökét, azt azért tudni érdemes, hogy az ilyen ügyleteknél nem ritka az anonimitásba burkolódzó vásárló. Joshua Roth, a vásárlót képviselő los angelesi ügyvéd az ügyfele kilétének felfedését elutasította, de kihangsúlyozta, hogy létező személy.
Mi történt tehát? Lik szeretett volna rekordot dönteni, fellapozta a névjegytartóját és megvalósította.
Ha megnézed a Wikipedian a legdrágább fotók listáját, láthatod, hogy Peter Lik neve háromszor szerepel a top 20-ban, ugyanakkor azt is láthatod, hogy csak az ő eladásainál szerepel Private Sale, vagyis magáneladás, az összes többi rekord aukciókon dőlt meg, jellemzően a két legnagyobb aukciós háznál a Sotherby’s-nél vagy a Christie’s-nél.
A Times cikke úgy festi le Peter Liket, mint hozzáértő vállalkozót, akinek vajmi kevés művészeti háttere és érdeklődése van. Véleménye Ansel Adams munkásságáról valószínűleg fel fogja borzolni a kedélyeket a szakmában: “Csak egy szép fotó a Yosemite-ről. Jókor volt jó helyen.”
Lik ügyfeleit is úgy írják le, mint embereket rengeteg elköltenivaló pénzzel és kevés műértői tudással, akik nem igazán vannak tisztában azzal, hogy mekkora a valós értéke annak, amit vesznek.
Függetlenül attól, hogy mit gondolsz Peter Likről és fotográfiai munkásságáról, az tiszta sor, hogy az ember kitalált egy rendszert, ami révén hatalmas pénzeket tud keresni fotózással. A fényképezőgépe lehetővé tette, hogy egy mellékállást, hobbit is találjon magának: luxusingatlanokat ad-vesz többtízmillió dolláros értékben.
Az eredeti bejegyzés egy Lik gyárát bemutató képgalériával itt található.
Forrás: petapixel.com
(Privát megjegyzésem: én nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy Peter Likben magyar, na jó, kelet-európai vér is csörgedezik. Ha van pár pénzes ismerősöd, simán meg lehet velük dumálni, hogy futtassák fel a neved és papíron vegyenek meg horror áron pár képedet. Ezt csak párszor kell eljátszani pár emberrel, egy idő után aztán megjönnek a valódi vevők is, akik valódi összegeket is kifizetnek, hiszen addigra már híres vagy. És akkor a nagy volumenű pénzmosásokról még nem is beszéltem…de ne legyünk rosszindulatúak. :) )