Korábban már fordítottam Nektek egy cikket fotós portfólió weboldal építéshez, most megjelent a neten még egy. 3 tipp van benne, mely helyenként még ellent is mond a korábbi cikknek.
Dehát pont ettől szép a kreatív szakma, nincs egyetlen mindenható megoldás, infókat gyűjteni, majd konzekvenciát levonni belőlük viszont jó dolog.
Az Fstoppers.com-on jelent meg Ryan Cooper cikke, melyben 3 javaslatot ad a fotósoknak, amit érdemes weboldal készítésénél megfogadni. Röviden e három tipp a következő:
1. Fontos, hogy a látogatók a tartalomra koncentráljanak, ne az oldal működésére
Minden momentum, amit a látogatók azzal töltenek el, hogy rájöjjenek, hogyan működik a weboldalad elvesztegetett idő, ami alatt nem rád és a munkádra koncentrálnak.
Válaszolj meg kérdéseket, mielőtt azok felmerülnének! Úgymint…
- Mivel foglalkozol? (attól még hogy képek vannak az oldaladon, lehetnék akár sminkes vagy stylist is. Derüljön ki hamar, hogy fotós vagy.)
- Mitől vagy más, mint mások? (a potenciális ügyfél ha feldob egy virtuális követ a digitális levegőbe, 10 fotós lesz ott, ahová leesik. Mutasd meg, hogy mitől vagy más, és legyen ez a márkád alapköve)
- Hol vagy helyileg? (meglepően sokan nem tehetik meg, hogy egy, az ország másik végében lévő fotós útiköltségét állják. Ha nem jelzed, hogy hol vagy, átmennek máshoz, akiről tudják.)
- Hogyan tudnak elérni? (Az elérhetőséged nehezítése a legnagyobb gát tud lenni közted és az ügyfél között. Ne bújj személytelen üzenetküldő űrlapok mögé, ahol még captcha-t is kell használni, ami hol működik hol nem. Legyen az oldalon emailcím és telefonszám, hogy az jöjjön le a néző számára, hogy alig várod, hogy kommunikálhassatok!
Ne legyen a webfelületed teher!
Hagyd a webfejlesztés kísérleteit és innovációit a webdesignerekre, akik ennek szentelik az életüket. Ehelyett inkább olyan webfelületet használj, amire az odalátogató számítani fog eddigi webböngészési tapasztalatai alapján.
- Használj egyértelmű fogalmakat a menürendszeredben! (ne rejtsd – szerinted – kreatív célzások és címek mögé az egyes tartalmakat, az a fontos, hogy a néző pontosan tudja mire számíthat, mielőtt rákattint egy-egy menüpontra.)
- Egyszerűsíts! (a weboldalad olyan minimál kell legyen, amennyire csak lehet, hiszen fotós vagy, nem a Wikipédia. Ha a menüdben almenük is vannak, túl bonyolult a weboldalad)
- Minimalizáld a szükséges kattintások számát! (A kattintás egy kényszerű teher a felhasználón. Egyszerű mozdulatnak tűnik, de valójában ha kattintani kell, az meglehet hogy várakozásra készteti a látogatót, ami alatt elveszítheted őt. Minden tartalomnak ami a látogatót érdekelheti max egy kattintásra kell legyen a főoldalról)
2. Legyen személyes kapcsolat a látogatóval
A fotózás tanulható, egy mechanikai folyamat. A kamera használatának tudása csak egy belépési korlát a szakmában, ám nem képvisel értéket. Értéket a látásmódod, a történeted, a “hangod” tud teremteni.
- Mutasd meg azt a látásmódot válogatásokkal és képsorozatokkal!
- Sztorizz, fedd fel a kiléted! A teljesítmények és szakmai tapasztalatok a technikai munkakörökhöz illenek. Te egy művész vagy! A munkád minősége olyan, amilyen te magad vagy. Mondd el a látogatónak, hogy mi inspirál, mi motivál, mitől lelkesedsz, úgy, hogy utána meg akarjanak ismerni.
- Teremts kapcsolatot azáltal, hogy megmutatod mi vagy, mit teremtesz! Azzal, hogy mondasz valamit, a látogatót hallgatósággá teszed. A leírt szavaktól kezdve a márkádra jellemző szín kiválasztásáig minden téged jellemez, ami megmutatja a “hallgatóságodnak” azt, ahogy kommunikálsz velük, az ahogy szeretnéd, hogy ők “meghallgassanak”. A mondanivalód legyen egyértelmű, de ügyelj arra, hogy akarják “hallagtni”.
3. Egy kép többet ér ezer szónál, de azért szavakra is szükség van
Nem írók vagyunk és nem designerek. Fotósok vagyunk. A ceruzád a kamera, ez kell legyen, ami elindítja a sztorit. Az oldaladon eltöltött első 10 másodperc a legfontosabb. Azt az első néhány szívverést kell a legjobb tudásod szerint uralnod ahhoz, hogy a felkeltsd a látogató érdeklődését. Ha a látogató a weboldaladra téved (bármilyen eszközön keresztül) az első dolog, amit észre kell vennie, az a fotográfia. Csak a kezdeti “wow” érzés után kell elkezdeniük észrevenni a szavakat és a designt. Menj tehát, és töltsd fel a weboldalad, majd kérdezd meg magadtól: Van valami a weboldalamon, ami ami elterelheti a figyelmet az aszolúte legjobb képeimről? Ha a válasz “igen”, tudod a dolgod…
Mindezek mellett azonban a szavak adnak velőt annak, ahogy kommunikálsz a látogatóval. A fotók jók arra, hogy felkeltsd az érdeklődést és megmutasd az identitásodat, de a szavak adják a konkrétumot. Miután a látogató megtapasztalta a vizuális élményt, keresni fogja a szöveget, hogy folytani tudja a felfedezést. Győződj meg róla, hogy azok a szavak ott legyenek, ha szükség van rájuk, de ne nyomják el a munkát magát. Azt se feledjük ráadásul, hogy a Google és más keresőszolgáltatók csak “szóból értenek”, amikor indexelik az oldaladat. Szavak nélkül a Google vaksi.