A korábbi pletykákból már szinte minden kiszivárgott, a bejelentést netszerte megírták már, így lássunk némi plusz infót az új, szerintem zseniális gépekről.
Mindenek előtt hadd ejtsek pár szót egy firmware frissítésről, ugyanis a korábbi X-E2 tulajok most örülhetnek, hiszen – ismét – egy szinte új gépet kaphatnak a kezükbe egy egyszerű gyári szoftverfrissítéssel. Ebben spíler a Fuji, hogy nem felejti korábbi vásárlóit sem. A “régi” Fujifilm X-E2 gép új 4.00-s firmware-je (mely február elején lesz elérhető) ugyanis olyan tulajdonságokat ad a géphez, amit a ma bemutatott X-E2s birtokol. A 4.00-s firmware-rel új AF rendszert kapnak a tulajok Zone és Wide követő üzemmódokkal, jobb AF pontossággal, szemfelismerő AF-fel, automatikus Macro móddal, továbbá video módban javult AF teljesítménnyel. Nagy újdonság továbbá, hogy számukra is elérhető lesz az elektronikus zár választásának lehetősége, mellyel akár 1/32.000s záridőig is lemehetünk. Aztán lesz itt még WB Bracketing, új Auto ISO módok, Expozíció kompenzáció Manuál módban, EVF/LCD színbeállítás, Natural Live View, továbbfejlesztett video mód, új menürendszer, Q-menü testreszabás és még sokminden más, a teljes listát és a hozzájuk tartozó magyarázatot itt találjátok. Szóval elég brutál fejlesztés.
Fujifilm X-Pro 2
Ahogy az lenni szokott, néhány kiválasztott profi fotós már hónapok óta tesztelhette az új gépeket. Ivan Joshua Loh például már novemberben rátehette a mancsát az X-Pro 2-re. Elmondása szerint elképesztő, hogy milyen részletes képet eredményez a 24 megapixeles X-Trans szenzor társítva a Fuji remek optikáival, annak ellenére, hogy ez “csak” egy APS-C gép. Az új procinak és az X-Trans III szenzornak köszönhetően gyorsabb lett az írási sebesség, a bekapcsolási idő, a sorozatfotó képesség, az autofókusz, alacsonyabb a zaj és a tónus- és színreprodukciós képessége is meghaladja az előd EXR II processszorét.
A gép időjárásálló, a 61 ponton történt szigetelésnek hála porálló, fröccsenésálló és -10 fokig működőképes.
És mi van az autofókusszal? Az X-Pro1 első modellként nem igazán remekelt e téren, tehát a fejlődés egyértelmű, de mennyit fejlődött az X-Pro 2? Ivan elmondása szerint annyit, hogy jelenleg ebben található a létező legjobb Fuji X autofókusz, jobb, mint ami az X-T1-ben van. 273 AF pont áll rendelkezésre, melyből 77 pont fázisdetekciós alapú, a maradék kontraszt alapú, előbbi a képmező 40%-t lefedi, az összes együtt meg közel az egész képmezőt. A fókuszpontok kiválasztására joystickot használhatunk.
A gép tetején az expozíciókorreckió tárcsa +/-3 FÉ tartományban műkdöik, de ha C állásba tesszük, akkor az expozíció korrekció állítását átadjuk az elülső vezérlőtárcsának, amivel már +/-5 FÉ tartományban mozoghatunk. Elmés megoldás! Az ISO állítás lehetősége bekerült a záridő tárcsába, így a gép bekapcsolása nélkül is lehetőség van leellenőrizni az adatokat.
Az Advanced Hybrid Multi Viewfinder kombinálja az optikai (OVF) keresőt az elektronikussal (EVF). Ez nagyon hasonló az X100T-ben lévő rendszerrel. Az alaphelyzet az optikai kereső (melynek a közhiedelemmel ellentétben van dioptria korrekciója!), aminek látószöge egy ekv. 35mm-es objektív látószögének felel meg. Erre a keresőképre vetíti a gép az expozíciós adatokat, információkat, továbbá a használt AF pontokat és az aktuálisan használt objektív képhatárait.
Ha meghúzzuk a kart a gépváz elején, kapunk az optikai kereső sarkában egy elektronikus kisképet, mely a használt AF pont nagyított képét mutatja, így lehetőség van finomhangolni az élességet egy ponton, továbbá láthatjuk a valós látószöget, az expozíciót és a fehéregyensúlyt valós időben, rávetítve az optikai kereső képének sarkába.
Ha 35mm-nél hosszabb obit használunk, akkor lehetőség van a kereső nagyítását megváltoztatni 0,3x-ról 0.6x-re. Ekv. 56mm-es gyújtótávig ez még elegendő, ha ennél hosszabb objektívet használunk, akkor egyre kisebb négyzettel kell komponálni az optikai keresőben. Ilyen esetben érdemes átkapcsolni az elektronikus keresőre, mely szintén sokat javult az elődmodellhez képest, 2,36mio képpontos és 85fps képfrissítésű, 150ms blackout idővel expozíciókor.
Ivan blogposztjában kitér az új ACROS fekete-fehér Filmszimulációs módra is. Szerinte ez a filmszimuláció kihasználja az X Processor Pro teljesítményét, így nagyon finom tónusokat, mély feketéket és gazdag textúrát kínál, ami sokkal szebb, mint a konvencionális monokróm mód. Ezzel már két olyan filmszimuláció is van a Fujikban, ami az esetek nagy részében gyakorlatilag feleslegessé teszi a RAW használatát, mert színesben a Classic Chrome, fekete-fehérben az Acros ad olyan képi világot, ami nem steril digitális, hanem barátibb, hangulatosabb filmes stílus.
Az X-Pro2-ről ISO összehasonlítást itt találtok. Az alábbi videóban meg picit rizsáznak róla:
A Fujifilm X-Pro 2 az USA-ban 1700 dolláros áron indul, ami kb. nettó 500.000 Ft, tehát itthon bruttó 640.000 Ft körül várható.
Fujifilm X-E2S
Az X-E2 frissített verziója már nem akkora durranás, mint az X-Pro2, pláne annak fényében, hogy egy rakás funkcióját megkapja az elődmodell a fentebb említett firmware frissítés formájában. Amiben különbözik a ráncfelvarrt X-E2S egy februárban firmware frissített X-E2-höz képest az a jobb autofókusz, ami megegyezik az X70-ével (és egyben az X-T1-ével és az X-T10-ével), a magasabb ISO teljesítmény (51200-ig tolható) és a módosított markolat. (Ehhez jön persze az elektronikus zár, az új menürendszer és minden ami a fenti firmware frissítésben le van írva). Túl sok infó nincs is a neten az új X-E2s-ről, csak egy videó ami inkább csak marketing, de egyszer azért érdemes megnézni.
A Fuji X-E2S 700 dollárról indul, ami kb nettó 206.000 Ft, bruttó 260.000. A jelenlegi X-E2 gép 230ezer Forint körül mozog itthon.
Fujifilm X70
Ez a gép az ami engem személy szerint nagyon izgatott, mert épp egy ekkora méretű, okos kompakt gépre fáj a fogam (immáron több hónapja). A Fujifilm X70 egyértelműen egy minatürizált Fuji X100. Méretei alapján kb 25%-kal kisebb és könnyebb, mint a Fuji X100T, de ugyanaz a 16 megapixeles X-Trans II szenzor került bele és egy ekvivalens 28mm-es optika f/2.8 fényerővel. Lehet kapni hozzá egyébként 0.8x nagylátó előtétet, amivel ekv. 21mm-es lesz a látószöge. Nemhivatalosan ugyan, de az X100hoz kapható WCL és TCL előtétek is felmennek rá. Sajnos azonban a Fuji által beharangozott Digitális Telekonverter (mellyel egy gyors gyűrűfordításra 35 illetve 50mm-es gyújtótávolságot érhetünk el) nem egy egyszerű crop, hanem interpoláció, vagyis digitális zoom, amit elvileg annyira nem szeretünk. Ekkor ugyanis a kamera megtartja a 16MP felbontást, ehhez viszont szoftveresen felnagyítja a képet (értsd kivágja a 28mm-es képből a 35mm/50mm-nek megfelelő látószöget, majd azt felhúzza 16MP-esre). A tesztek szerint gyors pillanatképek lövéséhez ez is megfelelő és az interpoláció hatását csak a képbe belenagyítva lehet tapasztalni. Nem tudom, digitális zoomal utoljára kb a 4 megapixeles kompaktgépek korában volt dolgom, lövésem sincs, hogy egy egyébként pengeéles 16 megapixeles képnél mit okozhat a digitális zoom.
Merthogy az X70 obija biza’ pengeéles. Jonas Rask – aki szintén már Novemberben megkaparinthatott egy tesztpéldányt – tesztjében azt írja, hogy brutál a képminősége az X70-nek, jobb, mint a 18mm f/2 objektívje a Fujinak és nyitva élesebb, mint a 23mm f/2 objektíve az X100 szériának. “Eszméletlenül éles képszéltől képszélig” – nyilatkozik Jonas Rask blogjában. Szerinte ez a legélesebb 18mm-es fixobi jelenleg a Fujifilm kínálatában.
A kihajtható érintőkijelző Jonas szerint egészen átszabja a kamera használatának módját, kereső hiánya ide vagy oda, nem fogjuk magunkat turistának érezni ezzel a géppel. Fotó módban fókuszterületet választhatunk érintéssel, továbbá exponálhatunk is így, egy kis ikonnal lehet ezek között váltani, illetve ugyanezzel ha akarjuk azonnal kikapcsolhatjuk az érintés funkciót. Visszajátszás módban az érintőkijelző olyan lesz, mint az okostelefonunk: legyinthetünk a lapozáshoz, duplán pöttyinthetünk a nagyításhoz a használt fókuszponton, nagyított módban az ujjunkkal mozoghatunk a képen belül és csípés mozdulattal tudunk ki-be zoomolni.
Jonas szerint a kihajtható kijelző és az érintéssel fókuszálás arra késztette, hogy egyre többet használja csípőmagasságból a gépet, amivel új szemszögek nyíltak meg és kevésbé feltűnő/zavaró a fotózás így, ami street fotózásnál jól jön.
A Fujifilm X70 megkapta az X-T1 és X-T10 komplett AF rendszerét, a leggyorsabb mechanikus záridő 1/4000s, elektronikus zárral 1/32.000s. Jonas kitér blogjában a konkurens Ricoh GR szériára is (mely szintén fix 28/2.8 optikás APS-C szenzoros). Elmondása szerint a Ricoh némileg kisebb, mert behúzódó objektívet használ, a Fujié meg fix. Emiatt viszont a Fuji gyorsabban lesz üzemkész bekapcsoláskor, mint a Ricoh. Fontos azonban, hogy a Fuji is olyan pici, hogy kabátzsebben kényelmesen elfér, nem feltűnő mérete és gyors autofókusza révén kiváló streetfotós eszköz, látószöge megegyezik az okostelefonok kamerájának látószögével.
Hasznos megoldás lehet még az egykapcsolásos automata mód, ami az X-T10-ben is megtalálható. Ha valakinek aki kevésbé ért a gépekhez (feleség, gyerek, mellettünk álló turista, pincér stb) át akarjuk adni 1-2 fotó erejéig a gépünket, nem szükséges minden beállításunkat automatába tekerni, csak átkapcsoljuk az AUTO kapcsolót és mehet a móka. Ha visszakerült hozzánk a gép, kilőjük az autot és minden ott lesz, ahol hagytuk legutóbb.
Jonas blogján számos mintafotót találhattok a géppel. Az alábbi videóban pedig picit be is mutatják. Hát…én szerelmes lettem… :D
Érdekesség a videóban említett tömeg, az X70 ugyan könnyebb, mint az X100T, de nem sokkal (340g vs. kb 400g), így a kisebb mérete miatt akár még nehezebbnek is érezhetjük a nagytesónál.
A Fujifilm X70 sajnos nem lesz túl olcsó, induló ára 800 dollár, vagyis nettó 236.000 Ft kábé, így itthon ez nyaldossa majd a bruttó 300.000 Ft-ot. :( Összehasonlításképpen az X100T itthon jelenleg 380.000 Ft, az X30 140.000 Ft. Én ezt valahová a kettő közé vártam volna, kb oda, amennyi a nettó ára lesz, sajnos nem jött be a tippem.