Na most csapott oda igazán a Phase One

A Phase One olyan középformátumú gépet tett le az asztalra, ami már nem teszi kérdésessé az előnyét az egyre jobb fullframe DSLR gépekkel szemben. Újabb mérföldkő a fotográfiában és azon belül a középformátum világában.

A legújabb középformátumú technológia eddig ugye az egyre több KF gépben megjelent 50 megapixeles CMOS szenzoros rendszer volt. A korábbi KF hátfalak és gépvázak CCD szenzorosak voltak, a Hassynál volt az első CMOS szenzor, a Phase One-nál a második (majdnem egyidőben), és végül a Mamiya-Leaf és a Pentax 645Z is megkapta ugyanezt. Mindegyik rendszerbe a Sony gyártotta ezt az 50MP-es szenzort, ami a CMOS technológia révén olyan lehetőségeket hozott, mint a magas ISO-n fotózás, a LiveView vagy akár a videózás. Ezek az 50 megapixeles CMOS szenzorok viszont nem fullframe 645-ös szenzorok voltak (mint a CCD-k), hanem 1,3x cropposak, ugyanis csak 44x33mm-esek, míg a fullframe digitális 645 középformátum kb 54x40mm-es.

XF-System_lowres

Na az új Phase One XF 100 MP főként ebben más, mint a többi. Azon túl, hogy 50 helyett 100 megapixeles (és ezzel a Phase One legnagyobb felbontású szenzorát kapta), már nem croppos, hanem fullframe 645 méretű, tehát 53,7×40,4mm méretű, így a rátett KF obik tényleges gyújtótávolságával lehet számolni (az alapobija így 80mm-es és nem 55-ös, mint a korábbi CMOS KF gépeké) és az elérhető mélységélesség is kisebb. Visszatérve a felbontásra, ez a 100MP-es nem csak a Phase One legnagyobb felbontású szenzora, hanem a világ legnagyobb felbontású középformátumú kamera szenzora, az eddigiek ugyanis max 80 megapixelesek voltak. A Hasselbladnak és a Sinarnak létezik ugyan 200 illetve 192 megapixeles felbontást kínáló szenzora, de azok valójában 50 megapixelesek, és szenzoreltolással 4 expóból rakják össze a 200 megapixeles képet, tehát statikus témára lehet őket csak alkalmazni.

Itt azonban még nincs vége a történetnek, a Phase One XF 100MP ugyanis a hírek szerint ugyanolyan szenzort kapott, mint ami a legendás Sony a7R II MILC gépben van (csak épp jóval nagyobbat), tehát vélhetőleg kivételes képminőséget várhatunk. A gyártó által közölt 15FÉ dinamikatartomány már sokat elárul, eddig ez a legmagasabb tudtommal a fényképezőgépek között, hasonlót eddig csak a Canon és az Arri vagy RED videokamerák produkáltak (hogy utóbbiak közül melyik, most fejből nem tudom). Ehhez a nagy dinamikához természetesen 16bit-es színkimenet is társul, és a középformátum világában (pláne ekkora méretben és felbontásban) extrémnek számító ISO50 – 12.800-as alapérzékenység. Aztán ehhez jön még az XF rendszer további néhány nyalánksága, amiről itt olvashattok.

És hogy mennyi? Kapaszkodj! 49.000 dollár az alapobival, ami mai árfolyamon kb nettó 14,5 millió Ft.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Haris Buda

    Van egy elírás a cikkben, a 645 azért ezt a megnevezést kapta, mert a film mérete 6×45 mm volt.
    http://www.bamberphotography.net/wp-content/uploads/2014/09/Sensor-SIZE-diagram%28pp_w695_h350%29.png

    • Haris Buda

      Bocsánat, elírtam, tehát 60×45 mm.

    • A fenti ábra csak féligazság. A 645-ös rendszer valóban 60x45mm, de csak a film maga (120-as rollfilmről beszélünk ugye, amin a 645-ös kamera függőleges képet alkot: http://www.lloydgodman.net/tech/tech/Camera/120formatA.jpg). A rá kerülő tényleges fotó mérete (nominális méret a wiki szerint) 56×41,5mm. A digitális középformátum 645-ös formátum, ezért hívják Pentax 645D-nek, Pentax 645Z-nek, a Phase One az XF rendszer előtt a Mamiya 645DF-re épülő vázát használta, a Leaf Aptus hátfalakat még mindig a Mamiya 645DF-re lehet rácsattintani. Tehát a digitális 645 formátum mérete kb 54x40mm, ami nagyon közel áll a 120-as rollra fotózott 56×41,5mm-hez. Viszont a CMOS szenzorok megjelenésével elkezdtek croppos középformátumú szenzorokat csinálni, melyek csak 44x33mm-esek és a KF obik gyújtótávolságát 1,3x szorzóval kellett számolni. A mostani gépben bemutatott szenzor viszont annak ellenére hogy CMOS, teljes digitális 645 méretű lapka, tehát a rátett objektívek gyújtótávolságának szorzója 1.0x.
      A következő lépcső a 1:1 oldalarányú 6×6 lenne, majd a 6×7, de ilyen méretben digitális szenzor még nem készült, legalábbis nem sorozatban kereskedelmi forgalomba szánva.

      • Haris Buda

        Igaz, valamennyi lemaradt a film szélén, jó párat beszkenneltem anno, de soha nem mértem meg.