Megjelent a Capture One 11

A Phase One bemutatta RAW-feldolgozó szoftverének új verzióját fejlettebb layerkezeléssel, maszkolással, és néhány kisebb, de fontos újítással.

Ja, hogy te nem Capture One-t használsz? Pedig bátorítalak, hogy próbáld ki. Amíg más szoftvergyártók a mobileszközökön történő editálás és a felhőszolgáltatások felé mozgolódnak, hogy minél inkább megfeleljenek az átlag felhasználónak, addig a Phase One hajszálpontosan koncentrál azokra a júzerekre, akik komoly workflowval rendelkeznek és minőséget várnak el a munkájuk során. A szoftver sebessége, a színminősége, az eszközkészlete és testreszabhatóság magáért beszél, töltsd le a Trialt, és tölts be néhány RAW fájlt, vesd össze a Lightroommal. Meg fogod látni, hogy már a nyers, RAW alapkép mindenféle módosítás nélkül jobban néz ki, mint az Adobe szoftvereiben. Egy egyszerűbb melóhoz szinte hozzá se kell nyúlni, csak beimportálni, esetleg némi expozíciót állítani, egyenesítgetni, esetleg croppolni, majd exportálni, mert önmagában jól néz ki. Hidd el le fogsz szokni a presetekről, de ha mégis ez a vágyad, a C1Pro-hoz is vannak ún. style-ok, filmszimulációk stb.

Folyamatos fejlesztés

A 3-astól a 7-es verzióig a Phase One az egyszeri és nagyszabású fejlesztési ütemterv logikáját követte. Mindig volt egy nagy verziószám váltás egy tucat új, nagyobb fícsörrel, aztán 12-18 hónapig csak kisebb bugfixek jöttek, illetve az új kamerák támogatásai. Marketing szempontból ez jó modell volt, ám számos hátulütője volt a felhasználók oldaláról. Aztán a Phase One átállt a folyamatos fejlesztés üzemmódba a 8-as verziótól kezdve, ami azt jelenti, hogy a nagy verzióugrások továbbra is hoznak új fícsöröket, de a dotrelease-ek (pl. 10.1, 10.2) is tartalmaznak néha nagyobb fejlesztéseket. Ez nagyobb stabilitáshoz vezetett, hiszen nem kell megváltoztatni egyszerre egy tucat dolgot, így jobban oda tudnak figyelni a részletekre, és a felhasználók is jobban lépést tudnak tartani az újdonságokkal, mert egyidőben mindig csak néhány új fícsört kell megtanulniuk.

A legjobb új fícsörök a Capture One 11-ben

Kommentek és jelölések

Ez egy teljesen új eszköz a Capture One-ban, ami leegyszerűsíti a kommunikációt a fotós, a retusőr és az ügyfél között. Számos színnel lehet jelöléseket rajzolni a fotóra, kézzel írni rá (egy digitalizáló tábla azért nem árt), majd egy gombnyomással tudjuk ezeket eltüntetni vagy előhozni, illetve megadhatjuk, hogy PSD-be exportáláskor egy plusz layeren megjelenjenek-e a megjegyzések. Így a retusőr vagy az ügyfél láthatja a megjegyzéseinket, jelöléseinket, vázlatainkat, majd azokat ki tudja kapcsolni a végleges képhez.

Apropó, PSD-be exportáláskor a Crop mezejét pathként is menthetjük. Ez akkor lehet hasznos, ha a retusőrnek a cropon kívüli területre van szüksége mondjuk klónozáshoz, vagy a szerkesztőnek van szüksége némi extra területre, hogy beférje a magazin neve vagy a cikk címe, stb.

Layerek és maszkolás

Korábban is volt Layer kezelés a Capture One-ban, melyet a Local Adjustments fül alatt találtunk, de ez a 11-es verzióra jelentős funkcióvá lépett elő. A Local Adjustments fül eltűnt, cserébe a 3 legfontosabb editáló fülön (tooltabon, Color, Exposure, Details) megtaláljuk immáron a Layereket, és új funkciók kerültek képbe:

  • Master Opacity: egy-egy réteg átlátszóságát szabályozni tudjuk
  • Feather és Refine: egy-egy rétegmaszkot tudunk finomítani, átmenetesebbé tenné az széleit a Featherrel, vagy precízebbé tenni az automatikus Refine-nal, például hajkijelölés esetén
  • Grayscale Mask View: a rétegmaszkot meg tudjuk jeleníteni fekete-fehéren is, mint a Photoshop esetében, ekkor jobban láthatjuk, hogy milyen kijelölést érint a maszkolás és mit nem (pl. hogyan dolgozott az automatikus Refine)
  • Presetek és Style-ok a Layereken: korábban a Preseteket és a Style-okat csak a Background régetre tudtuk alkalmazni, immáron az egyes Layereken külön-külön is tudjuk.
  • Create New Filled Layer: teljes maszkkal rendelkező régeteget tudunk egy kattintásra létrehozni. Korábban ez úgy működött, hogy létrehoztunk egy új réteget üres maszkkal majd invertáltuk a maszkot. Így létrehozhatunk úgy egy módosító réteget, hogy az a kép minden részét érinti, majd a maszkba beletörölve tudunk kivételeket tenni, törölni azokat a képi elemeket, amiket nem akarjuk, hogy érintsen a módosítás.
  • Levels és Color Balance mostantól elérhető a Layereknél is: már csak a Lens correction, a Film grain és a fekete-fehér konvertálás eszközök maradtak olyanok, amit csak a Backgroundon lehet alkalmazni.

Abban a pillanatban, ha kijelölünk egy Layert, hogy azon végezzünk módosításokat, a Local Adjustments ikonja megjelenik az egyes Toolok mellett, hogy lássuk nem a főképet módosítjuk, hanem a Layert.

c1tool

 

Az újfajta Layeres megközelítés azoknak is jó hír, akik előszeretettel használnak Style-okat a képfeldolgozáshoz, hiszen mostantól a kívánt Style-t a kép egy bizonyos részére is tudják alkalmazni és az Opacityvel a Style erősségét is lehet szabályozni.

Sebesség

A Capture One a leggyorsabb RAW-szerkesztő már évek óta. Szerencsére a Phase One nem ül a babérjain, így amíg mások próbálnak felzárkózni a Capture One sebességéhez, addig a Phase One is lépeget tovább. A katalógusok megnyitása, a csúszkamozgások, a maszkolás és a szoftversebesség összességében gyorsult egy szintet a 11-es verzióval.

Egyéb, kisebb fejlesztések

Néhány apróság, ami a marketinganyagból kimaradt, de mégis megér két szót:

  • Single v. Multi nézet immáron váltókapcsolós lett: korábban két gomb volt bal felül, az egyképes nézet és a többképes nézet. Utóbbit választva ha kijelöltünk több képet, akkor egyszerre mutatta ezeket középen, max 12-t. Mostantól ez egy gombra lett programozva, benyomva Multi, kikapcsolva Single.
  • A Focus Mask már nem alapértelmezett a Toolbaron: a Focus Mask megmutatja zöld színnel, hogy a kép mely elemeit érinti a mélységélesség. Mivel a support túl sok panaszt kapott e témában, mert sokaknál véletlenül bekapcsolódott és nem tudták mitől zöld a kép, ezért kivették a default toolok közül. Aki szerette használni természetesen visszakapcsolhatja.
  • Duplicate Checker importáláskor: régóta várt funkció – Importáláskor a program leellenőrizni, hogy az adott képek szerepelnek-e már a katalógusban, elkerülvén a duplikációt
  • LAB Readout: a Capture One CH (Cultural Heritage – merthogy létezik ilyen szoftver) már ezer éve tudja, most a Capture One Pro is megkapta. A Viewer ablak tetején eddig RGB számokban láthattuk annak a képpontnak az értékeit, ahol épp az egerünk jár, mostantól ezt átkapcsolhatjuk többféle Lab módba.

Jobb-e, mint a Lightroom Classic?

Egy éve párhuzamosan használom a Capture One-t és a Lightroomot, de kipróbáltam a legújabb Canon Digital Photo Professionalt, a legújabb ON1 Photo RAW-t, és a Macphun Luminar 2018-at is (utóbbiból készül tesztcikk). Azt kell mondjam, hogy a legprofibb RAW-feldolgozó még mindig a Capture One. Van néhány idegesítő megoldás benne, ami a Lightroomban egyszerűbb, de fényévekkel jobb a képminősége bármelyik RAW konverternél (egyedileg készítenek négyféle színprofilt minden támogatott kamerához és egyet húznak rá mindenre, mint a Lightroom az Adobe Standarddel), és fényévekkel profibb eszköztár áll rendelkezésre a színek kijelölésére. Ehhez jött hozzá most az új rétegkezelés és maszkolás. A Capture One gyorsabb is a Lightroomnál, maga a program is, de az exportálás meg pláne.

Egyszer valahol azt írták, hogy a Lightroom a consumer, a Capture One a professzionális program. Ez azért némileg sarkított vélemény, de van benne bőven igazság. Ha az ember megszokja a Capture One-t utána a Lightroomra úgy tekint, mint amikor a Lightroomozás után az ember belekukkant mondjuk egy mobilos képszerkesztőbe és konstatálja, hogy hogy le van egyszerűsítve minden benne.

Végül de nem utolsó sorban: a Capture One-ból még mindig létezik “dobozos” verzió, ha valakinek ez a perverziója, hogy birtokolni akar egy szoftvert (náluk is van előfizetés egyébként).

Forrás (részben): Digital Transitions

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Anulu

    Nice, már vártam :)

  • scarbantia

    Na, rávettem magam, hogy kipróbáljam.

    1. A színeivel az első percben kilóra megvett. (bár ezt sem érzem teljesen tökéletesnek, de tényleg fényévekre van a Lightroomtól)

    2. A pixelek struktúrája, zaj, élesítés nekem kicsit csúnya. Összenézve a Lr-al nem olyan vészes különbség, de valahogy szálkásabb.

    A Lr-ban nagyon szép filmszemcse szerű a zaj, élesítés után is.

    3. Lehet ezzel gyorsan dolgozni? Nagyon pro cucc tényleg, néha csak ámulok, de pl. olyan apróságok, hogy ha számmal beütök egy értéket, akkor miért nem ugrik oda azonnal a csúszka? (külön enter, vagy félrekattintás után lép érvénybe a módosítás) De nekem az ecsetkezelés is elég macerának tűnik, hiába okosabb, meg sok más is, de nyilván még nem szoktam meg.

    4. Jól látom, hogy nem lehet tethered shootingnál egyszerre kártyára és a gépre menteni? (5D Mark III)
    5. Neem akarok költözni… Szóval fájdalmas az átállás, új életet kezdeni stb. Pedig amúgy…

    Szóval még csak egy hete, egyszerre elvarázsol, és egyszerre nyűgös. Azért ha a Lr ilyen színeket tudna minden további funkció nélkül, maradnék. Még meglátom.

    • scarbantia

      Ja, a feleségem azonnal váltana, azóta rá se akar nézni a Lr-ra. :-)

  • Én az elesitest levettem a default 180rol 120ra majd set as default. Így finomabb.

    • scarbantia

      Igen, ezt már én is megléptem. Még átolvasom a korábbi C1 bemutató cikksorozatodat, így hogy már a programot látom. Viszont nagyon jó lenne valami hazai C1 fórum, illetve leginkább az érdekelne összegyűjtve, hogy mit NEM tud a C1, illetve mi az amiben sutább, hiányosabb, mint a Lr. Ha ez alaposan meglenne, akkor lehetne mérlegelni, hogy merre tovább.

      Nekem egyébként néha bugos a felülete. Egy-egy fül van hogy nem jelenik meg rendesen, sőt, ha kártyáról akarok importálni, akkor egyenesen összeomlik.

  • Tert

    MIDI-t használ hozzá valaki? (nem a Tangentet…) Bome MIDI translator? Van esetleg valakinek tapasztalata?

    https://phodograf.com/controller-1/

    • Próbálkozások vannak. A dolog lényege ugye az, hogy a billentyűparancsokat rendel a midi csúszkákhoz. Ha tehát például az Exposure állítása a Shift-Cmd-‘+’ és a Shift-Cmd-‘-‘. Ha jobbra tekerjük a potmétert akkor folyamatosan Shift-Cmd-‘+’ Shift-Cmd-‘+’ Shift-Cmd-‘+’ Shift-Cmd-‘+’ jelet küld, így emeli az expozíciót, ha balra tekerjük akkor meg mínuszt küld. Hogy ezt a fenti úriember hogyan oldotta meg a BoME-val nem tudom. Van ismerősöm aki MIDIvel használja a Capture One-t de ő csak úgy tudta megoldani, hogy az egyik tekerő adja a plusz jelet a másik a mínuszt. Ő nem tudott különbséget tenni a jobb-balra tekerés között. Ennek a Phodografos srácnak valahogy sikerült. Lehet hogy az Arturia Beatstep sajátossága, hogy a setup szoftverében különbséget lehet tenni jobbra-balra tekerés között és külön parancsot rendelni hozzá. Azt írja hogy a dolog működik BCR2000-rel és MIDI Fighter Twisterrel, de kérdés hogy csak mondja vagy ki is próbálta? Lehet a srác nem tudja hogy az Arturia kontroller ilyen szempontból speciális.
      Aztán egy nyilvános C1 FB fórumon felszólalt a Phase One – egyébként magyar – szoftverfejlesztője, aki többek között a Tangenttel való együttműködésért is felel, ő azt állítja, hogy a Tangent nem billentyűparancsokra alapoz, emiatt sokkal finomabb csúszkamozgatást tesz lehetővé, mint a billentyűparancsos verzió, ami 1-100-as skálán mozgatja a csúszkákat. Ha valakinek elég az 1/100-onkénti csúszka léptetés, simán meglehet, akkor a dolog működőképes. Aki próbálta, azt mondta elég jól működik a dolog. Én még nem veselkedtem neki, pedig nagyon kellene, de ott kezdődik hogy a fent belinkelt weboldalt meg se tudom valamiért nyitni se az imacen se a macbookon. Egyedül telefonon nyílik meg, fogalmam sincs miért.
      Egyszer letöltöttem a BOME Translatort és dobtam egy hátast tőle hogy mennyire bonyolult szoftver, bele se merültem hogy kell használni mert kínainak tűnt az egész. Első gondolatom az volt, hogy nem vagyok én programozó. Aztán rátaláltam a midiStroke nevű kis ingyenes appra, jelenleg is ezt használom de csak gombokkal. Midi jelet billentyűparanccsá konvertál, nem csak capture one-ban hanem oprendszer szinten. Semmi extra. Egy baja van hogy 32 bites progi így lassan már nem lesz támogatott. Egyszer írtam a fejleszőjének (valami egyetemi tanár asszem, aki ilyenekkel kísérletezik) hogy várható-e változás de nem reagált. Szóval jó lenne ha történne valami mert nekem nagyon hiányzik a kontroller, a Tangent meg csillagászati. Bár egy Wave-vet már 180ezerért is meg lehet csípni az Ebayen olykor Angliából például, de ritka, többnyire 240-260ezer körül adják-veszik őket. Mindegyik nagyon drága.

      Ezt írta a srác a Phase One-tól, Tamás, egyszer írt ide a blogra is kommentet:

      “I would like to underline that this tool – and probably the rest of the selection except Tangent uses keyboard shortcuts – meaning that it has no control between one nudge – usually it is 1/100th of the range in a given adjustment, which might be sufficient for your work, or not.

      On the other hand the Tangent controllers are working in a more direct way, hence they can (and do) have smaller steps than a keystroke.”

      • Tert

        Kipróbáltam a free BOME T-t, csak próbaképpen betölti-e a srác által mellékelt templete-et és betölti…
        Arturia Beatstep : nálunk 32e forint, én nekilátok ennek a dolognak…:-)

        • Áhááá, megnéztem a videót. Kezdem érteni a logikáját a dolognak. A tekerő ugye 1-128 értékig megy vagy 0-127-ig sose tudom pontosan. Lényeg hogy a középállás ugye 64-en van. A BOME-ban azt adja meg a srác hogy ha 65-ös értéket küld a midi, akkor pluszba viszi a C1 csúszkát, ha 63-asat, akkor mínuszba. Így a többi MIDI értéknek nincs is jelentősége.

          • Tert

            nagyon ravasz…

          • Jelentem éppen most sikerült összelőnöm a Capture One-t a Loupedeckkel! :D Beszarás!!! Mindjárt tolom fel a videót a Youtubera. Egyébként meg csináltam egy ilyen csoportot, gyere: https://www.facebook.com/groups/802160413296206/

          • Tert

            :D lesz cikk?

          • Naná. De még megy a kísérletezés.

          • Tert

            Megjött ma az Arturia Beatstep, szépen működik is CO10-en!!! Csak végigmentem a leíráson, bemásoltam a templéteket (link fent) és tadammm… :D

          • Tert

            Szerintem szinte bármilyen MIDI-vel működni fog a dolog…

  • Laci

    Sziasztok

    Egy munka kapcsán kipróbáltam a Capture one-t, és nagyon tetszik. A katalógust még mindig nem szeretm, ezért próbálom “old-school” módon a két manuálisan tükrözött külső ssd-mre backupolni. Side-car XMP fileok a mappában vannak, azonban ha ezeket egy “szűz” katalógusba teszem, nem viszi magával a módosításokat ( lightroom-bridge ben így csináltam) .

    Szóval tudtok-e abban segíteni hogy mit is kellene manuálisan másolnom a nyers képek mellé, hogy az összes módosítás is le legyen mentve biztonsággal külső ssd-re? ( a capture-one űltal kreált backup mappát esetleg? )

    Köszi