Papíron egyelőre a Canon nyeri a MILC-csatát

Messzemenő következtetéseket egyelőre nem lehet levonni, de papíron jobban áll a Canon szénája. 

A Canon EOS R fotói és adatai lelepleződtek, aki nem látta őket, itt találja.

Ebbe a történetbe most nem keverném bele a Sonyt, mert ahhoz aztán végképp nem lehet hasonlítani az egyelőre még újszülött, vagy épp csak képeken és papíron létező kamerákat. Specifikáció, érdekesség, innováció, bátorság, az ügy “komolyanvétele” tekintetében azonban jelenleg úgy tűnik, hogy a Canon a befutó.

Miért?

  • Mert a dual-pixel AF egy kiforrott rendszer, nagy eséllyel többet fog tudni, mint a Nikon új PDAF fókusza, még az adaptált objektívekkel is – szerintem – jobb eredményre számíthatunk.
  • -6 FÉ-ig működőképes az AF!!! Ilyet még nem látott a világ! Jó, gondolom f/2 és annál fényerősebb objektívekkel, de ez akkor is szenzációszámba megy. Már a -3EV-s AF-ek is szinte töksötétben használhatók, a -6EV-s olyan körülmények között is fókuszálni tud majd elvileg, ahol szabad szemmel is alig látunk.
  • A kamera akkumulátora ugyanaz, mint ami a 6D-ben, 5D-ben és 7D-ben üzemel. Ez megkönnyíti a rendszerbe illesztést
  • Bár ez a kamera is adapterezendő, ha EF objektívekkel akarjuk használni, ám a Canon ebbe is vitt egy csavart. Ott van például a szűrőzhető adapter, sokkal elegánsabb megoldás, mint palacsintasütő méretű szűrőket rakni az ultranagylátó és teleobjektívekre. Ezen kívül vezérlőgyűrűvel ellátott adapter lesz a rendszerhez, ami tovább növeli a felhasználói élményt. Háromféle adapter lesz tehát, ami azt mutatja, hogy a Canon kicsit komolyabban vette ezt az ügyet.
  • Okos megoldás a Canontól, hogy a módválasztó tárcsát és a vezérlőtárcsát összevonta. A hüvelykujjnál lévő hátsó tárcsa önmagában vezérlőtárcsa, ám ha megnyomjuk a közepén a MODE gombot, akkor üzemmódot válthatunk vele. Mondjuk kár volt a túloldalt beáldozni egy indokolatlan méretű és formájú ON/OFF kapcsolóra, dehát ez csak egy belépő-középkategóriás gép, lesznek ennél profibbak is.

canon_1

  • A státusz LCD nekem e-ink kijelzőnek tűnik, mint ami a Fujikban van. Ettől függetlenül lehet, hogy OLED kijelző lesz, mint a Nikon Z-ben. Előbbi jobb lenne, mert az mindig aktív, nem fogyaszt sokat stb.
  • A hátsó LCD – vegyük észre – nem csak billenthető, hanem kihajtható és forgatható lesz.
  • Joystick sajnos nincs, de van egy érdekes jobbra-balra gomb a hüvelykujjunknál. Hogy ez mi célt szolgál majd, arra kíváncsi leszek.

canon_11

  • Az objektívek is sokkal érdekesebb képet mutatnak jelenleg, mint a Nikonnál. Utóbbi csupa 1.8-as és 4-es fényerejű optikát mutatott be, illetve kaptunk ígéretet f0.95 fényerejű verzióra is, de az egy batárnagy cucc lesz, és mint kiderült manuál fókuszos. Ezzel szemben a Canon rögtön egy autofókuszos, kisméretű 50/1.2-vel indít, továbbá bemutat egy olyan különleges zoomot is, amivel elsők lesznek a világon: a 28-70mm f/2 L-t. Rengeteg fotósnak lesz ez az objektív a mindenese, gyakorlatilag rá is lehetne ragasztani erre a gépre, mert egy esküvőn, rendezvényen, riportfotózáson, enteriőrfotózáson stb. egyszerűen nem lesz szükség másra.

canonsor

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Alapvetően egyetértünk. De ezért van a címben, hogy “papíron”. ;) A dual-pixel már az 5D Mark IV live-viewban is meggyőző volt, próbáltam, nem egy lagziban járt velem és szinte jobb volt mint a normál AF. Azt -3-4EV-re lőtték be ha jól emlékszem és tudott is annyit. Ha erre -6-ot mondanak, akkor itt nagy baj már nem lehet. A Nikonét egyelőre nem tudjuk persze, de ezen a téren úgy tűnik nem lesz baj a Canonnál.
    A szenzorkoszt nem tudom, nekem ez inkább “juszt is kötözködésnek” tűnik. Nem ez fogja rátolni a koszt a szenzorra, hanem a mirrorless eleve ilyen. Ha leveszed az objektívet, csupaszon van a szenzor még kikapcsolt állapotban is. 100x több kosz megy be obicserénél, mint egy hátsó szűrőzésnél. A mirrorlesst többet kell takarítani, ez ilyen.
    A joystick hiánya valóban fájó, de ugye ez nem pro-kategóriás gép lesz. Majd lesz olyan is. A 6D-n sincs joystick, ott is fájó a hiánya, mégis sokan megveszik még munkára is, magam is használtam, volt mikor kettőt egyszerre, volt mikor másodgépnek. Ettől még fájó a hiánya, nem beszélve az egykártyás foglalatról, ami ebben a gépben is egy kártya lesz. Akinek fontos a biztonság, annak eleve kuka ez a gép. Én speciel ehhez a táborhoz tartozom.
    Az akkuidőt meglátjuk, az 5DIV az LP-E6-ot Live-view-val csúnyán tudja szívni, szóval nagy csodát ettől nem várhatunk sajna. Esetleg markolattal, ami szerintem amúgyis kell, hogy normál méretűvé váljon egy ilyen mirrorless. Erről mindenki mást gondol, szerintem ha munkára használja az ember kell rájuk, ha kirándulni, utazni visszük akkor nem kell.
    Az hogy a Sony lemaradt és lépnie kell, nem tudom mire írtad. Egyelőre szerintem nincs lemaradva a Sony semmiben sem, hanem a többiek most kezdik utolérni. Ennek ellenére a Sonyról több jót tudok elmondani jelenleg(!), mint a Canon és Nikon gépeiről, kicsit most úgy tűnik nekem, hogy árgus szemekkel figyel a világ, hogy a Canonnak és a Nikonnak sikerül-e megugrania a Sonynál a belépőszintet (értsd A7III). Hol van ettől még az A7R III és főleg az A9? Ráadásul a Sony azt nyilatkozta, hogy nem nézik karbatett kézzel a Canon és a Nikon “feltörését”, szóval ki tudja mivel rukkolnak elő? Nemsokára érkezik a videós A7s III, lehet abban olyan EVF lesz, hogy a többiek csak jelentenek. Ami azt eredményezné, hogy napvilágnál már olyan lesz nézni meg egy optikai keresőt, így aki eddig ódzkodott az EVF-től, az is megnyugodhat. Ez persze egyelőre csak találgatás, de a Sonynál nem állt meg az élet és egyelőre helyzeti előnyük van.
    Az hogy obik terén a Canon nem durrantott semmit, szerintem nem igaz. Kiadtak egy kompakt méretű AF-es 50/1.2-t és egy a Sony 24-70/2.8 GM-mel nagyjából megegyező méretű ámde f/2-es fullframe alapzoomot. Egyik se sikerült még senkinek, ez nagy szó.

    Az hogy maradsz a DSLR-nél és hogy kell még 2-3 év hogy a CaNIkon felnőjön a patinás vázaikhoz, abban maximálisan egyetértünk.

    • Tert

      Hát a spec alapján szerintem direkt az A7III és az A7RIII közé szánták, ezért ha tippelnem kellene az ára is a kettő között lesz. Így mindkét oldalról szipkáz majd el/vissza Sony usereket is.

  • Ádám Molnár

    Amit nem tudunk még az a képminőség meg a zaj értékek. Ugyanis jelenleg a Sonynak eddig elég jók a cenzorai :D Kiváncsi vagyok mit tud majd a Canonnak és a Nikonnak a gépe ezekben a paraméterekben mert erről még nem tudunk.

    • Ádám Molnár

      Szerintem az egy kártya foglalat habár hiba de nem akkora hogy ne vegyenek az emberek ilyet :D Az 5DMKII is egykártyás és rengeteg profi használta és használja a mai napig :)

      • RealQuentin

        2008-ban, amikor az 5D2 kijött, még szó sem volt olyanról, hogy két kártyafoglalat… Mivel a váz elég jól teljesített, csak emiatt nyilván nem cserélte le senki (mondjuk a fókuszrendszere miatt már inkább)

  • Ez a jó szó valóban, fontos de nem dealbreaker. Nekem néhány éve kétkártyás gépem van: 5D Mark III, 5D Mark IV, A7R III, előtte 6D volt, de abból szimultán használtam kettőt ha jól emélkszem 8 v. 16 gigás kártyákkal, így gyakran kellett cserélgetni. Pont a biztonság miatt, hogy ha gond van, az ne az egész anyagot érintse.
    És voltak is gondok az elmúlt években. Még nagyon anno Fujifilm bridge gépes időmben ment tönkre XD kártyám, de azt ne is számítsuk…hőskor volt, nem SanDisk volt, XD volt stb. Később esküvői képek egy részét buktam el, mert 4 vagy 5 SD-ből egyet elfelejtettem átmásolni a gépre, és persze 2 napra rá egy jegyesfotózáshoz pont azt a kártyát raktam a gépbe, amelyiket elfelejtettem átmásolni. Leformáztam, ráfotóztam, és mivel nem raktam tele, ezért a képek egy része visszanyerhető volt, de egy része elveszett. Azóta kialakítottam egy pofonegyszerű de szigorúan tartható workflowt a másoláskor. Később is volt ilyen szitum, már a Sonyval. Sok kis fotózás volt és egyet elfelejtettem átmásolni a gépre. Ekkor az volt a szerencsém, hogy a kamerában volt egy 64GB-os kártya fixen, azt soha nem vettem ki belőle, és mellette 16-os kártyák cserélődtek, azok voltak a munka kártyák a 64-es meg a backup. Miután a 16-ost letöröltem és ráfotóztam, amit csak egy hét múlva vettem észre mikor kerestem egy fotózás képeit de nem találtam a számítógépen, utána szerencsére még ott volt a gépben a 64-es amin rajta volt az elmúlt 4-5 fotózás anyaga így pótolni tudtam. Levert a víz. És akkor még nem volt olyan esetem hogy kártyahiba, nem volt elvesztés, fizikai károsodás stb. Ezek mind benne vannak a pakliban. Nekem leginkább a saját hülyeségem az amire jó biztosíték a dupla kártya. Van aki precízebb nálam, de őt meg más baj érheti…de lehet hogy sosem éri. Egyik fórumon jó hasonlat volt a biztonsági öv…lehet hogy egy életen át sosem kell. Van aki sose köti be és mégis leél egy életet. De csak egyszer kelljen véletlenül, akár önhibán kívül, akkor már megérte egy életen át bekötni.
    Szóval egy kártyával fotózni azért lutri. A Rescue programok javítják a túlélés esélyeit, de nem jelentenek mindenre megoldást. A dupla kártya se mindenre megoldás mert akár ellophatják gépestül. De akinek fontos a biztonság, annak minden szempont fontos. Van biztosítás a házra, és 5ponton záródik az ajtó, de azért felszereled a rácsot és bekötöd a riasztót. Ez is olyan, hogy valaki azt modja minek, a biztonsági ajtóval a betörések 80%-át kiszűrtem, ha mégis történik valami, ott a biztosítás ami majd fizet (vö. rescue szoftver). Valaki meg fontosnak tartja a riasztót meg a rácsot is, mert akkor nem 80%-ot szűr ki, hanem 95-öt. Lehet ezen vitatkozni, de felesleges, mindenkinek más a prioritás.
    Bocs a hosszú írásért, de a single-slot hisztit olvasom a Nikonrumorsnál egy hete és már nagyon unom, szóval kikívánkozott. :D
    Obikkal sztem nem lesz gond. Azt látom manapság, hogy minden új objektív nagyon penge. Sigma ART, Tamron G2 és FE, Sonyk, Fujinon, új Canonok, új Nikonok. Lassan okafogyottá válik az objektív élesség kérdése, pont mint az ISO és a megapixel kérdése a kameráknál. Elérték azt a szintet aminél lehet jobb, de minek.

  • Attila Kővári

    A dinamikát és a zajt mondják a legnagyobb előnyének FF MILC-eknek. A kérdés , hogy mennyivel jobb.
    Pl. 5D mk4-nek is jók a paraméterei, árban kb ugyanott leszünk, megéri lecserélni azért a pluszért, kb 5-10% miatt? Egyáltalán nem biztos, hogy (akár számottevő) különbségségek lesznek.
    A másik ami kérdés, hogy a DSRL vonalban van-e még potenciál. Szerintem inkább ez fogja eldönteni a csatát.

    • Laci

      A dinamika meg a zaj teljesen független attól, hogy tükrös gép vagy milc..

  • Laci

    Csak aztán nehogy a dpreview tesztjén bukjon majd el, mint a 6D II