A Phase One olyan középformátumú gépet tett le az asztalra, ami már nem teszi kérdésessé az előnyét az egyre jobb fullframe DSLR gépekkel szemben. Újabb mérföldkő a fotográfiában és azon belül a középformátum világában.
A legújabb középformátumú technológia eddig ugye az egyre több KF gépben megjelent 50 megapixeles CMOS szenzoros rendszer volt. A korábbi KF hátfalak és gépvázak CCD szenzorosak voltak, a Hassynál volt az első CMOS szenzor, a Phase One-nál a második (majdnem egyidőben), és végül a Mamiya-Leaf és a Pentax 645Z is megkapta ugyanezt. Mindegyik rendszerbe a Sony gyártotta ezt az 50MP-es szenzort, ami a CMOS technológia révén olyan lehetőségeket hozott, mint a magas ISO-n fotózás, a LiveView vagy akár a videózás. Ezek az 50 megapixeles CMOS szenzorok viszont nem fullframe 645-ös szenzorok voltak (mint a CCD-k), hanem 1,3x cropposak, ugyanis csak 44x33mm-esek, míg a fullframe digitális 645 középformátum kb 54x40mm-es.
Na az új Phase One XF 100 MP főként ebben más, mint a többi. Azon túl, hogy 50 helyett 100 megapixeles (és ezzel a Phase One legnagyobb felbontású szenzorát kapta), már nem croppos, hanem fullframe 645 méretű, tehát 53,7×40,4mm méretű, így a rátett KF obik tényleges gyújtótávolságával lehet számolni (az alapobija így 80mm-es és nem 55-ös, mint a korábbi CMOS KF gépeké) és az elérhető mélységélesség is kisebb. Visszatérve a felbontásra, ez a 100MP-es nem csak a Phase One legnagyobb felbontású szenzora, hanem a világ legnagyobb felbontású középformátumú kamera szenzora, az eddigiek ugyanis max 80 megapixelesek voltak. A Hasselbladnak és a Sinarnak létezik ugyan 200 illetve 192 megapixeles felbontást kínáló szenzora, de azok valójában 50 megapixelesek, és szenzoreltolással 4 expóból rakják össze a 200 megapixeles képet, tehát statikus témára lehet őket csak alkalmazni.
Itt azonban még nincs vége a történetnek, a Phase One XF 100MP ugyanis a hírek szerint ugyanolyan szenzort kapott, mint ami a legendás Sony a7R II MILC gépben van (csak épp jóval nagyobbat), tehát vélhetőleg kivételes képminőséget várhatunk. A gyártó által közölt 15FÉ dinamikatartomány már sokat elárul, eddig ez a legmagasabb tudtommal a fényképezőgépek között, hasonlót eddig csak a Canon és az Arri vagy RED videokamerák produkáltak (hogy utóbbiak közül melyik, most fejből nem tudom). Ehhez a nagy dinamikához természetesen 16bit-es színkimenet is társul, és a középformátum világában (pláne ekkora méretben és felbontásban) extrémnek számító ISO50 – 12.800-as alapérzékenység. Aztán ehhez jön még az XF rendszer további néhány nyalánksága, amiről itt olvashattok.
És hogy mennyi? Kapaszkodj! 49.000 dollár az alapobival, ami mai árfolyamon kb nettó 14,5 millió Ft.