6 tipp, ha reklámfotózással akarsz foglalkozni

A reklámfotózás kemény dió. Amellett, hogy lényegében ez a legjobban fizető ága a fotózásnak, egyben a legnehezebb is, ugyanis az elengedhetetlen kapcsolati tőke mellett komoly szaktudás, kreativitás és felszerelés is kell hozzá. Ha mégis úgy döntenél, hogy végigjárod a ranglétrát, hogy a végén nagy neveknek dolgozhass komoly pénzekért, és olykor exotikus helyszíneken, akkor íme 6 tipp a kezdéshez.

Nem lesz egyszerű, ugyanis a marketing komplex és nagy igényeket támasztó üzletág, mely a top szinteken csakis a legjobb szakembereket tűri meg. Alább egy lista Jennifer Berube tollából, hogy mi segíthet közelebb jutni a végcélhoz:

Építs egy erős portfóliót

Döntsd el, hogy mely területre szeretnél betörni, és kezdj el építeni egy nagy, jó minőségű porfóliót, melynek középpontja a meghódítani kívánt terület. A kezdeti időkben csábító lehet szélesebb területet megcélozni és lefedni több témát is, ami nem feltétlen rossz ötlet, mert tapasztalatot gyűjtesz vele és több munkát is szerezhetsz általa.

Screen Shot 2016-08-05 at 0.12.49

Ennek ellenére tartsd szem előtt, hogy sokkal nehezebb általános reklámfotósként befutni, mint szakosodott reklámfotósként. Emiatt kell a portfóliódat egy téma köré építened elsősorban, és megpróbálni azon az egy területen befutni. Ha ez megvan már, utána könnyebb lesz más irányba terjeszkedni.

Tedd bele a pluszmunkát

Ki kell emelkedned a többi fotós körül, ezért bele kell tenned azt az extra időt és energiát, ami szükséges ahhoz, hogy a munkád jobb legyen, mint másoké. Ez magába foglalhatja, hogy a fotózás helyszínére jóval hamarabb érkezel, hogy felderítsd a legjobb helyeket, és meg tudd tervezni, hogy hogyan integrálod a helyszínt a legjobb módon a fotóidba. Magába foglalja azt is, hogy időt fordítasz arra, hogy kísérletezz különféle beállításokkal, felszereléssel és stílussal, hogy megtaláld azokat, amik a legjobban működnek a kiválasztott termékkel vagy helyszínnel.

Screen Shot 2016-08-05 at 0.14.00

Kokó portré az I Love Balaton Öbölátúszás promojához

Tanulj a legjobbaktól

Tanulmányozd azokat, akik már igazán befutottak azon a területen, ahol te is szeretnél sikert elérni. Figyeld meg, hogy ők mit csinálnak jól és hogyan viszik bele a személyiségüket a munkájukba. Ez keretet adhat annak, hogy tanulj tőlük, ha megpróbálod reprodukálni a munkájukat, jobban megértheted, hogy hogyan érték el azt a minőséget, amit szolgáltatnak.  (Rájössz, hogy a videókon látott, pofonegyszerűnek tűnő fotók elkészítése nem is olyan egyszerűek, és tele vannak buktatókkal. – a szerk.)

Screen Shot 2016-08-05 at 0.14.38

Karl Taylor fotójának reprodukciós kísérlete

 

Basketball by Karl Taylor on 500px.com

Basketball by Karl Taylor (Forrás: 500px.com)

Ne csak nézd a munkáikat, hanem próbálj meg interjúkat, cikkeket keresni velük, melyben mesélnek a metódusaikról és gondolkodásmódjukról, így reprodukálni tudod, amikor a saját projektedet csinálod. Néhány esetben ezek az emberek akár személyesen is adhatnak neked tippeket, ha felveszed velük a kapcsolatot, szóval ne félj megpróbálni!

Tanulmányozd a terméket és a célközönséget

Minden termék más, illetve más piacot céloz meg. Ez hasznos információ lehet a számodra, hogy megértsd mi teszi azt a terméket egyedivé, mit keresnek benne az emberek és miért veszik meg. Ezek az információk aztán segítségedre lesznek, hogy meghatározd fotózáskor mit kell kidomborítani és milyen stílusban érdemes ábrázolni a terméket.

Screen Shot 2016-08-05 at 0.15.16

Rendhagyó, minimalista ételfotó a székesfehérvári Diófa Étteremnek

Például élesebb szögeket és szűrőket használhatsz a tiniknek szánt termékek esetében (főleg ha alternatív kultúrához tartozó embereknek szánt termékről beszélünk), és talán minimalistább stílust az idősebb, szofisztikáltabb korosztálynak szánt termékek esetében.

Fejleszd a marketing tudásod

A marketing egy nagy iparág, melyben a fotográfia csak egy kis szelet. Ha fejleszted a tudásod a többi területen is, akkor könnyebb lesz munkát szerezni és szerves részévé válni a folyamatnak. Hatalmas különbség van az olyan fotósok között, akik közül az egyik érti a teljes marketing szemléletet és megpróbál hozzátenni, a másik meg pusztán csak képeket szolgáltat, melyekről azt hiszi, hogy jók.

Screen Shot 2016-08-05 at 0.15.47

Ha megérted a technikákat, melyeket minden területen alkalmaznak és ezt meg is tudod mutatni egy cégnek, az több munkát hozhat és keresettebb leszel marketinges körökben.

Emeld a szakmai profilod

Nem mindig a legjobb fotós kapja meg a munkát, gyakran inkább azok, akik jobban eladják magukat és akiket épp felkapottnak tartanak. Amit a fenti pontban megtanultál a marketingről, azt alkalmazd magadra is, kezeld úgy magad, mintha egy cég vagy termék lennél, aminek arra van szüksége, hogy eladják az ügyfeleidnek. Add el magad jól az ügyfeleidnek és mindig legyél professzionális.

Screen Shot 2016-08-05 at 0.18.15

Ha olyan vagy, akivel könnyű együtt dolgozni, aki barátságos, és aki megteszi azt a kis pluszt, ami a sikerhez kell, az nagy változásokat hozhat, és komoly ajánlásokat a szakmában. Ha másoktól jó tapasztalatok érkeznek vissza rólad, és azt hallják, hogy könnyű XY-nal dolgozni, akkor gyakran a cégek esélyt adnak kevésbé tapasztalt, de már bizonyított fotósoknak is. Használd ezt az előnyödre, így beelőzhetsz sokkal tapasztaltabb kollégákat is.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot