Elképesztő újdonságok a Photokinán – SZAVAZÁS!

Minden volt tegnap. Csöpög a nyál világszerte, a gyártók begyújtották a rakétákat.

A tegnapi nap a nagy bejelentéseké volt, de van pár gyártó aki mára tartogatja az okosságot.

A tegnap legnagyobb szenzációja talán az volt, hogy a Fujifilm belép a középformátum világába. Egy remek géppel. Látszik a GFX-en, hogy tényleg szinte minden földi jót belepakoltak. Egyedül a központi záras (leaf shutter, LS) objektív maradt ki belőle, de egyrészt így olcsóbbak lehetnek hozzá az optikák, másrészt pedig a megfizethető árú, HSS-képes, nagyteljesítményű stúdióvakuk világát éljük, nincs már akkora szükség a központi záras obikra, mint régen. A HSS-nek is vannak előnyei és hátrányai és az LS optikáknak is. Előbbi levesz a vakuerőből, maxon kell járatni a vakukat és extranagy teljesítmény kell ugyanazért a hatásért (újratöltési idő, akkufogyasztás!), ráadásul tudnia kell a HSS-t a kamerának, a kioldónak és a vakunak is. Az LS objektívek előnye, hogy az újabbakkal már 1/2000s záridőig lehet vakuzni mindenféle HSS vagy extra technológia nélkül. Az újabbakkal. A régebbiekkel viszont csak 1/800s-ig, meg 1/500s-ig, és azért eddig mert ez a leggyorsabb zárideje a központi záras obiknak. Ha tehát a Fuji (mint a Hasselblad) kizárólag a LS objektívekre hagyatkozik és nem rak redőnyzárt a gépébe, akkor egyrészt kétszer annyiba kerülnének hozzá az objektívek, másrészt nem lenne 1/4000s legrövidebb záridőnk, továbbá nem tudnánk hozzá semmilyen más objektívet használni csak leaf-shutterest, így viszont jó MILChez hasonlóan a Fuji GFX adapterezhető lesz és rá fog menni minden, a régi középformátumú objektívtől kezdve a mai tiltshiftekig minden.

Egy rajongó (nem is olyan) vad elképzelése a Facebookról

Egy rajongó (nem is olyan) vad elképzelése a Facebookról

Sokan háborognak a leaf shutter miatt, de az a gyanúm, hogy nem véletlenül csinálják ezt a gyártók. A patinás középformátum gyártók megmaradnak még a rendszernél, hiszen ehhez szoktak az ügyfeleik és minden ügyfelüknek ilyen van, nem válhatnak meg tőle egykönnyen. De az új belépők mint a Fujifilm vagy a Pentax már kihagyták a gépekből, szerintem ez nem véletlen és nagy eséllyel a fenti okfejtés áll mögötte. Arról nem is beszélve, hogy a Fujinak a jövőben valószínűleg semeddig nem tartana néhány központi záras obit legyártani és a GFX firmware-jébe beleírni, hogy hogyan viselkedjen, ha LS obit raknak rá. Nincs kizárva hogy meglépik, a mirrorless elég nagy játékteret enged a fejlesztésben szerintem.

A leaf shutter hiánya ellenére viszont úgy látszik a Fuji tényleg semmit nem hagyott ki a gépből. CMOS szenzor kell? Nesztek. Kihajtható LCD? Nesztek! Kis gép? Nesztek. Kereső? Nesztek. Szögkeresős EVF? Az is van. Vezetékes fotózás? Hát persze! Sőt itt van még egy külső monitor is! Nézzétek nagyban mit csináltok! Videózzatok! Portrémarkolat? Hogy a viharba’ ne? Tetszett a Phase One XF státusz LCD-je? Az is itt van a tetején! Mindenféle tárcsa, meg joystick kell? Nesze. Azt gondold nem lesz elég objektív? 3-at adunk amikor megjelenik, 2-t pár hónap múlva és még egyet év végén! 6 obival indítjuk az új rendszert, nagylátótól a kisteléig és még makró is. Le is lesz fedve a középformátum jellemző objektívigénye. Ja és legyen olcsó? Az lesz! Persze középformátumhoz képest.

Hozzáteszem ugyanez a szitu a Sony A99 II-nél. 42 megapixel kell? Benne van. Brutál AF? Azt is beletettük. Gyors sorozat? 42 megapixelen 12 fps elég lesz ugye? Csalódtál a Mark IV videójában? Mi beleraktunk az A99 II-be minden földi jót videó témában, crop nélküli 4K, S-Log gamma stb.

Aztán jött az Olympus. Azelőtt 14 RAW-t lő a gép, hogy megnyomnánk rendesen az expo gombot? Mivaaaan? Mint egy okostelefon!

Aztán ott a Sigma. Mindenki a 85/1.4-ért sírt. Hát megkaptátok! Meg mellé egy 12-24/4 ultranagylátót. Igaz jó drágán, de még mindig olcsóbb, mint a nagy márkák obijai. A Sigma 500-as valszeg nem lesz gagyi, mégis majd’ egymillió Ft-tal lesz olcsóbb az ugyanilyen Canonnál.

Aztán a GoPro. Hangvezérelt kamera. Saját készítésű drón. Összecsukható vazze! Nem érted?

A Hasselblad ugyan még nem kezdte el gyártani, de hallgatott a vásárlókra és összedobott egy 1×1-es kamera konceptet.

Innovációk, vásárlói igények kielégítése és létrehozása. Ez zajlik jelenleg.

És mit lép erre a Canon meg a Nikon? A Canon egy korrekt, de azért véleményes 5D Mark IV-et, melybe került ugyan innováció, de utólag kiderül, hogy közel használhatatlan (oké ne ássuk még el, de hiszem ha látom). Jó-jó, aki megvette már most imádja, de olyan mint az egyszeri manager. Csak annyit csinál amennyi minimálisan szükséges, hogy ne rúgják ki. Lép még a nagy piros cég egy mirrorlesst ami úgy talán azért megállja a helyét…még kb pár hónapig aztán lelépik a többiek megint. Ja nem, már lelépték, a M5 inkább csak behozott némineműt a lemaradásból. Emberek, az Olympus azelőtt fotóz, hogy lenyomnánk a gombot!!! A Sony meg 12db 42 megapixeles RAW-t lő egyetlen másodperc alatt!!! A Nikon meg egy KeyMission kamera családot hozott :D Na jó meg egy D500-at a múltkor. Várjunk csak, milyen innováció került a D500-ba? Ja semmi. Csak mindenben jobb lett az elődjénél. Aminek örülünk persze. Ahogy az 5D Mark IV-nek is örülünk. Csak ez tényleg lassan kezd kevés lenni, mert a kisebb gyártók valami elképesztően nyomulnak. Azt a managert addig nem fogják kirúgni, amíg nem jelenik meg a cégnél egy fiatal kolléga, aki mindig egy kis pluszt ad bele a munkájába és előbb-utóbb kiborul a bili.

Tudom sokan mondják ezt sokféleképpen és régóta. Én mindig ellenálltam picit, próbálva a kedélyeket hűteni. De a tegnapi nap már engem is sokkolt. Ez már tényleg durva.

Többen értekeztek már arról, hogy vajon mikor érdemes kiszállni egy rendszerből és bevásárolni magunkat egy másikba? Most kicsit olyan helyzetben van a mai fotós társadalom, mint az előző generáció volt 10-15 évvel ezelőtt. Eladjam a filmest és váltsak digitálisra? Vagy várjak még mi sül ki az “új őrületből”? Aztán akik túl sokat vártak, azok kénytelenek voltak pitiáner áron megválni a filmes felszerelésüktől, mert már nem ért semmit, ráadásul még le is maradtak a konkurenciához képest. Aki persze túl korán váltott, az meg szentségelt, mert a digitális a legelején méregdrága volt és közel sem hozta azt a képminőséget, amit a film tudott nyújtani.

Szavazzunk!

Érdekel a középformátum, a mirrorless, és a sok innováció?

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Laci

    Nekem igy tűnik a 35mm mint mindenre jo kompromisszum fog veszíteni a vonzerejéből. Legjobb minőségre ott a megfizethető középformátum, amugy meg mindenre alkalmas a milc apsc.

  • Baggio

    Márk fogjunk össze és egyesítsük az erőinket és osztozzunk. Te veszel egy Fuji GFX én meg majd használom. Így megvan a fifty-fifty :)

    Hát a két nagy évek óta alszik!

    Amit múltkor mondtam de többen bele kötöttek, KODAK! A legnagyobb volt, nem érezte az új idők, új szelek világát, pedig mindene adott volt neki. A változó világ pedig pillanatok alatt elsöpörte!

    • Imi

      Milyen terméket tudott volna gyártani a vegyipari gyáraiban a vegyészeivel a Kodak, ami a digitális korban biztosíthatta volna a túlélésüket?

      • baggio

        kodak dcs-14n

        2002 a digitalis kor hajnala ezek meg csak ugy oda raktak egy ff szenzorral felszerelt 14!! megapixeles digitalus gepet!

        https://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n

        Szoval nem csak vegyeszei voltak!

        • A kamera felét a Nikon adta, a szenzort meg szintén két másik cég, írják is a cikkben. Szóval szerintem olyan sok technológiájuk nem volt, vegyészük viszont annál több :)

        • Imi

          Én a helyedben nem írogatnék olyan dolgokról, amiről gőzöm sincs, mert csak félretájékoztatsz másokat, akik esetleg készpénznek veszik ezeket a légből kapott összefüggéseket.

  • Wagner úr, a kékszakáll

    Gyorsan megnéztem, mibe kerülnek a sonyra az objektívek. Aztán úgy döntöttem, nem is annyira jó az a 42 MP / 12 fps, plusz a brutálfókusz.

    Nem a fenét nem. Valami elképesztő, hipertérugrás egy 5dIII-hoz képest. És előrevetíti azt, amit a post is pedzeget: ha ez még egy-két évig így meg, a brutál pénzért felépített canon felszerelésem el fog értéktelenedni, mert átugorják az új játékosok.

  • Ajtay Zoltan

    “Várjunk csak, milyen innováció került a D500-ba? Ja semmi”
    Azert mit nem adnek, ha a Canon fenykepezogepeimbe a Nikonehoz hasonlo “automatikus AF finombeallitas” lenne. Ertem en, hogy ciki lenne a masok otletet felhasznalni (s lehet, hogy le is van vedve szabadalmak atal!), de akkor legalabb azt megcsinalhattak volna, hogy ne egyesevel kelljen nyomkodni a gombokat, majd loni es ujrakezdeni az egeszet, s a vegen meg ellenorizni. De akar lehetne AF sorozat is…., es akkor valamelyik kepen csak jo helyen lenne a fokusz.