A Phase One bemutatta RAW-feldolgozó szoftverének új verzióját fejlettebb layerkezeléssel, maszkolással, és néhány kisebb, de fontos újítással.
Ja, hogy te nem Capture One-t használsz? Pedig bátorítalak, hogy próbáld ki. Amíg más szoftvergyártók a mobileszközökön történő editálás és a felhőszolgáltatások felé mozgolódnak, hogy minél inkább megfeleljenek az átlag felhasználónak, addig a Phase One hajszálpontosan koncentrál azokra a júzerekre, akik komoly workflowval rendelkeznek és minőséget várnak el a munkájuk során. A szoftver sebessége, a színminősége, az eszközkészlete és testreszabhatóság magáért beszél, töltsd le a Trialt, és tölts be néhány RAW fájlt, vesd össze a Lightroommal. Meg fogod látni, hogy már a nyers, RAW alapkép mindenféle módosítás nélkül jobban néz ki, mint az Adobe szoftvereiben. Egy egyszerűbb melóhoz szinte hozzá se kell nyúlni, csak beimportálni, esetleg némi expozíciót állítani, egyenesítgetni, esetleg croppolni, majd exportálni, mert önmagában jól néz ki. Hidd el le fogsz szokni a presetekről, de ha mégis ez a vágyad, a C1Pro-hoz is vannak ún. style-ok, filmszimulációk stb.
Folyamatos fejlesztés
A 3-astól a 7-es verzióig a Phase One az egyszeri és nagyszabású fejlesztési ütemterv logikáját követte. Mindig volt egy nagy verziószám váltás egy tucat új, nagyobb fícsörrel, aztán 12-18 hónapig csak kisebb bugfixek jöttek, illetve az új kamerák támogatásai. Marketing szempontból ez jó modell volt, ám számos hátulütője volt a felhasználók oldaláról. Aztán a Phase One átállt a folyamatos fejlesztés üzemmódba a 8-as verziótól kezdve, ami azt jelenti, hogy a nagy verzióugrások továbbra is hoznak új fícsöröket, de a dotrelease-ek (pl. 10.1, 10.2) is tartalmaznak néha nagyobb fejlesztéseket. Ez nagyobb stabilitáshoz vezetett, hiszen nem kell megváltoztatni egyszerre egy tucat dolgot, így jobban oda tudnak figyelni a részletekre, és a felhasználók is jobban lépést tudnak tartani az újdonságokkal, mert egyidőben mindig csak néhány új fícsört kell megtanulniuk.
A legjobb új fícsörök a Capture One 11-ben
Kommentek és jelölések
Ez egy teljesen új eszköz a Capture One-ban, ami leegyszerűsíti a kommunikációt a fotós, a retusőr és az ügyfél között. Számos színnel lehet jelöléseket rajzolni a fotóra, kézzel írni rá (egy digitalizáló tábla azért nem árt), majd egy gombnyomással tudjuk ezeket eltüntetni vagy előhozni, illetve megadhatjuk, hogy PSD-be exportáláskor egy plusz layeren megjelenjenek-e a megjegyzések. Így a retusőr vagy az ügyfél láthatja a megjegyzéseinket, jelöléseinket, vázlatainkat, majd azokat ki tudja kapcsolni a végleges képhez.
Apropó, PSD-be exportáláskor a Crop mezejét pathként is menthetjük. Ez akkor lehet hasznos, ha a retusőrnek a cropon kívüli területre van szüksége mondjuk klónozáshoz, vagy a szerkesztőnek van szüksége némi extra területre, hogy beférje a magazin neve vagy a cikk címe, stb.
Layerek és maszkolás
Korábban is volt Layer kezelés a Capture One-ban, melyet a Local Adjustments fül alatt találtunk, de ez a 11-es verzióra jelentős funkcióvá lépett elő. A Local Adjustments fül eltűnt, cserébe a 3 legfontosabb editáló fülön (tooltabon, Color, Exposure, Details) megtaláljuk immáron a Layereket, és új funkciók kerültek képbe:
- Master Opacity: egy-egy réteg átlátszóságát szabályozni tudjuk
- Feather és Refine: egy-egy rétegmaszkot tudunk finomítani, átmenetesebbé tenné az széleit a Featherrel, vagy precízebbé tenni az automatikus Refine-nal, például hajkijelölés esetén
- Grayscale Mask View: a rétegmaszkot meg tudjuk jeleníteni fekete-fehéren is, mint a Photoshop esetében, ekkor jobban láthatjuk, hogy milyen kijelölést érint a maszkolás és mit nem (pl. hogyan dolgozott az automatikus Refine)
- Presetek és Style-ok a Layereken: korábban a Preseteket és a Style-okat csak a Background régetre tudtuk alkalmazni, immáron az egyes Layereken külön-külön is tudjuk.
- Create New Filled Layer: teljes maszkkal rendelkező régeteget tudunk egy kattintásra létrehozni. Korábban ez úgy működött, hogy létrehoztunk egy új réteget üres maszkkal majd invertáltuk a maszkot. Így létrehozhatunk úgy egy módosító réteget, hogy az a kép minden részét érinti, majd a maszkba beletörölve tudunk kivételeket tenni, törölni azokat a képi elemeket, amiket nem akarjuk, hogy érintsen a módosítás.
- Levels és Color Balance mostantól elérhető a Layereknél is: már csak a Lens correction, a Film grain és a fekete-fehér konvertálás eszközök maradtak olyanok, amit csak a Backgroundon lehet alkalmazni.
Abban a pillanatban, ha kijelölünk egy Layert, hogy azon végezzünk módosításokat, a Local Adjustments ikonja megjelenik az egyes Toolok mellett, hogy lássuk nem a főképet módosítjuk, hanem a Layert.
Az újfajta Layeres megközelítés azoknak is jó hír, akik előszeretettel használnak Style-okat a képfeldolgozáshoz, hiszen mostantól a kívánt Style-t a kép egy bizonyos részére is tudják alkalmazni és az Opacityvel a Style erősségét is lehet szabályozni.
Sebesség
A Capture One a leggyorsabb RAW-szerkesztő már évek óta. Szerencsére a Phase One nem ül a babérjain, így amíg mások próbálnak felzárkózni a Capture One sebességéhez, addig a Phase One is lépeget tovább. A katalógusok megnyitása, a csúszkamozgások, a maszkolás és a szoftversebesség összességében gyorsult egy szintet a 11-es verzióval.
Egyéb, kisebb fejlesztések
Néhány apróság, ami a marketinganyagból kimaradt, de mégis megér két szót:
- Single v. Multi nézet immáron váltókapcsolós lett: korábban két gomb volt bal felül, az egyképes nézet és a többképes nézet. Utóbbit választva ha kijelöltünk több képet, akkor egyszerre mutatta ezeket középen, max 12-t. Mostantól ez egy gombra lett programozva, benyomva Multi, kikapcsolva Single.
- A Focus Mask már nem alapértelmezett a Toolbaron: a Focus Mask megmutatja zöld színnel, hogy a kép mely elemeit érinti a mélységélesség. Mivel a support túl sok panaszt kapott e témában, mert sokaknál véletlenül bekapcsolódott és nem tudták mitől zöld a kép, ezért kivették a default toolok közül. Aki szerette használni természetesen visszakapcsolhatja.
- Duplicate Checker importáláskor: régóta várt funkció – Importáláskor a program leellenőrizni, hogy az adott képek szerepelnek-e már a katalógusban, elkerülvén a duplikációt
- LAB Readout: a Capture One CH (Cultural Heritage – merthogy létezik ilyen szoftver) már ezer éve tudja, most a Capture One Pro is megkapta. A Viewer ablak tetején eddig RGB számokban láthattuk annak a képpontnak az értékeit, ahol épp az egerünk jár, mostantól ezt átkapcsolhatjuk többféle Lab módba.
Jobb-e, mint a Lightroom Classic?
Egy éve párhuzamosan használom a Capture One-t és a Lightroomot, de kipróbáltam a legújabb Canon Digital Photo Professionalt, a legújabb ON1 Photo RAW-t, és a Macphun Luminar 2018-at is (utóbbiból készül tesztcikk). Azt kell mondjam, hogy a legprofibb RAW-feldolgozó még mindig a Capture One. Van néhány idegesítő megoldás benne, ami a Lightroomban egyszerűbb, de fényévekkel jobb a képminősége bármelyik RAW konverternél (egyedileg készítenek négyféle színprofilt minden támogatott kamerához és egyet húznak rá mindenre, mint a Lightroom az Adobe Standarddel), és fényévekkel profibb eszköztár áll rendelkezésre a színek kijelölésére. Ehhez jött hozzá most az új rétegkezelés és maszkolás. A Capture One gyorsabb is a Lightroomnál, maga a program is, de az exportálás meg pláne.
Egyszer valahol azt írták, hogy a Lightroom a consumer, a Capture One a professzionális program. Ez azért némileg sarkított vélemény, de van benne bőven igazság. Ha az ember megszokja a Capture One-t utána a Lightroomra úgy tekint, mint amikor a Lightroomozás után az ember belekukkant mondjuk egy mobilos képszerkesztőbe és konstatálja, hogy hogy le van egyszerűsítve minden benne.
Végül de nem utolsó sorban: a Capture One-ból még mindig létezik “dobozos” verzió, ha valakinek ez a perverziója, hogy birtokolni akar egy szoftvert (náluk is van előfizetés egyébként).
Forrás (részben): Digital Transitions