Hogyan szállíthatunk drónt repülőn?

Egyre több a drón, így egyre többször merül fel ez a kérdés: ha repülőre ülünk, hogyan lehet/szabad szállítani a drónunkat?

Tavaly ilyenkor voltam Cipruson egy munka miatt, ahová elvittem a DJI Mavic Promat is. Mivel mindenféle verziót hallottam a szállításról, ezért azt találtam a legjobbnak, ha előre felkészülök minden eshetőségre, és becsekkoláskor megkérdezem a légitársaság alkalmazottját, hogy mi a helyes eljárás. (És ezt a mostani cikk ellenére is javaslom mindenkinek, aki útnak indul.) Ezt persze ő sem tudta fejből, így felhívta a felettesét, aki megmondta, hogy

a drónt tegyem a feladott bőröndömbe, az akkuját meg vigyem fel magammal az utastérbe a kézipoggyászban.

Van benne logika. A lítium akksi veszélyes dolog. Instabillá válhat, forrósodhat, felrobbanhat, kigyulladhat. Ha a raktérbe kerül és tüzet okoz, nem tudják kezelni, lángra kap és hamar túllépheti a tűz a gép automatikus tűzoltási rendszerének hatékonyságát. Ezzel szemben az utastérben könnyebb reagálni rá időben, és nem lehet nagy baj. Hogy a drónt miért nem lehet az utastérbe vinni? Mert ott az akksi is nálad, összeszereled, bekapcsolod és lekaszabolod vele az utasokat, ha terrorista vagy. Ez sem járható út.

Van azonban egyéb szabály is, de legalábbis javaslat. A legbiztonságosabban úgy szállíthatod az Li-Po akksikat, ha a csatlakozóit leszigeteled egy rávaló kupakkal, vagy egyszerű szigszalaggal, hogy semmiképpen ne érintkezhessen fémmel, vagy más akksival, ami rövidzárlatot okozhat. Emellett a legjobb megoldás, ha kifejezetten Li-Po akksi szállítására való, tűzálló tárolóban szállítjuk. Ez lehet egy egyszerű műanyag, puha zacskó tépőzárral (persze kifejezetten erre a célra gyártottról beszélek), de vannak erre a célra szolgáló kemény tokok, sőt sok akksi esetére táskák is. Ezek többnyire nem drága dolgok, Amazonon 10 dollár egy dupla szett (a világosszürke, ami lent látható).

Kemény tok a Mavicnek, kisebb kemény tok a távirányítónak, és két puha tűzálló tasak az akksiknak.

Kemény tok a Mavicnek, kisebb kemény tok a távirányítónak, és két puha tűzálló tasak az akksiknak.

 

Tűzálló tokok Phantom és Mavic akkuknak.

Tűzálló tokok Phantom és Mavic akkuknak.

A fent leírtak ellenére javaslom mindenkinek, hogy utazás előtt tájékozódjon a légitársaság weboldalán, vagy legkésőbb a személyzetnél a reptéren, és készüljön fel rá, hogy ha azt mondják, hogy a drónt a bőröndbe kell tenni, legyen mibe becsomagolni (én buborékfoliát vittem tavaly erre a célra és a ruhák közé ékeltem).

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • KTobi

    A biztonsági tasaktól ne várjatok csodát. Volt szerencsém látni mi történik, mikor balanszer nélkül begyulladt a Li-Po akku. Tasakban volt, ami még jó erős szalaggal az akku köré volt tekerve, tehát még kevésbé kapott levegőt. Égett, annyi, hogy nem hirtelen lángol fel és alap esetben van időd elfutni (repülőn nem). 5kg nagyobb poroltó kell egy olyan akkuhoz ami a drónba megy (tasak mellett).

  • drónpilóta

    Nem csak a légitársaságtól, hanem a reptértől is függ, hogy mik a szabályok. Leginkább a drónra, nem az akksikra.
    http://droninfo.blog.hu/2018/02/12/budapest_airport_tilos_dront_vinni_kezipoggyaszban