Ezzel a címmel jelent meg írás az PetaPixel oldalán, ami picit clickbait cím, jobb lett volna, ha idézőjelbe teszi a szerző, ahogy én is. A cikk azonban nagyszerű, ezért lefordítva leközlöm én is, főleg azért, mert nem csak az esküvői fotózásra vonatkozik.
Szerző: Shelly Mantovani, esküvői fotós az Egyesült Királyságból.
“A profi esküvői fotózás halott. A változás elindult, mindenhol ezt látom magam körül. Azok a fotósok, akik valaha 2000 fontot kértek egy esküvőért, ma egy ezresnél is kevesebbért vállalnak melót. Díjnyertes fotográfusok vállalnak másodállást, hogy kiegészítsék a bevételüket, mert nem engedhetik már meg, hogy főállásként esküvőt fotózzanak. És ez az egész egy mocskos kis titok.
Zárt csoportokban, privát beszélgetésekben suttogunk arról, hogy ilyet még senki se látott. Hogy mindenki küzd. Pánikoló profik, akik az elmúlt tíz évben egy korrekt életszínvonalat tudtak elérni, ma fillérekért dolgozó fotósokká alacsonyodtak.
A minap a Facebookon olvastam egy erős középkategóriás fotóstól, hogy többé nem tud megélni az esküvői fotózásból, mert már mindenki 1000 font alatt dolgozik.
Arról is látok posztokat, hogy profi fotósok három különböző brandet futtatnak a neten, hogy három különböző árszínvonalat tudjanak képviselni, és arról, hogy a kezdő fotósok 15 órás rendelkezésre állást + jegyesfotózást fotókönyvvel 1200 fontért vállalnak.
Hallom, hogy régi motoros fotográfusok panaszkodnak az újonnan érkezők özönlése miatt, hogy 800 fontos árszínvonalon lépnek be a piacra és elviszik az ügyfeleket. Ez egy korszak vége…
Hát…az a nagy helyzet, hogy kezdők mindig is voltak. Én is egy voltam közülük egyszer, és kétségtelen, hogy te is az voltál.
Vettem egy frakó fényképezőgépet, csináltam egy weboldalt és hirtelen bekerültem az üzletbe. 450 fontot kértem egy esküvőért. Gőzöm nem volt az egészről és nem volt biztosításom sem. Nem volt tartalék fényképezőgépem, nem beszélve a tartalék objektívekről. Nem voltak olyan cuccaim, mint rádiós kioldók, fényformálók, egy tucat akku és 20 SD kártya a zsebben…basszus, még egy vakum se volt!
Aztán ahogy nőtt a tapasztaltom, úgy nőttek az áraim, végül egy lettem azon főállású esküvői fotósok közül, akik az “álmaikat élték”. Nem kerestem milliókat, de eleget, hogy fizessem a hitelemet és cipőt vegyek a lábamra.
És arra is emlékszem, hogy hogyan panaszkodtak a befutott fotósok, hogy a kezdők elveszik a munkájukat. Hogy már nem kifizetődő a munka. Én meg azon tűntődtem, hogy miért nem? Én jól elvoltam. Mit csináltam, amit ők nem tudtak?
És most újra itt vagyunk.
Az esküvői fotózás halott.
Talán a menyasszonyok és a vőlegények értékelik már kevésbé az esküvői fotográfiát?
Nem gondolnám.
Mi itt az Egyesült Királyságban nem vagyunk annyira oda a fotózásért. Úgy látjuk, hogy kicsit hiú dolog, és évek múltán értékeljük csak, amikor már túl késő. De az ügyfelek még mindig akarják a fotózást.
Vádolhatjuk a magazinokat is, akik irreális elvárásokat adnak a menyasszonyoknak és a vőlegényeknek…de ez sem igazán a valóság. Ha valaki azt mondja nekem, hogy túl drága vagyok a számára, két különböző esküvői blog cikkeit küldöm vissza neki, amikben azt tételezik, hogy az esküvői büdzséjük jelentős részét a fotósra költsék.
Az esküvői helyszínek hibája?
Néhány területen az esküvői helyszínek árai exponenciálisan növekedtek, ismerek olyanokat, akik 10-20.000 fontot kérnek csak bérleti díj gyanánt…aztán hallgatom a fotósokat, akik azt mondják, hogy a pár túl sokat költött a helyszínre, így nem jutott pénz a fotósra. Az érem túloldala azonban az, hogy ismerek olyan helyszíneket is, amiket aprópénzért lehet bérelni, és ezekről a helyekről is ugyanazon fotósok panaszkodnak, hogy a menyasszonynak nem volt elég büdzséje a fotósra. *Sóhaj
Nem hinném, hogy ez lenne a probléma.
Beszélhetnénk a fotós workshopokról, hibáztathatjuk ezeket is, hogy kiadják a “titkokat”.
Fotósok fotósokat képeznek arra, hogy ellopják az ügyfeleiket. De mindig is voltak módok arra, hogy megtanuljuk a fotográfiát…én könyvekből tanultam, amikor kezdtem. Manapság sok más érdekes útja van annak, hogy csiszold a tudásod és finomhangold a munkamódszered, legyen az a YouTube, a podcastok vagy a négynapos workshopok egy rakás szpíkerrel a világ minden tájáról.
Beszélhetünk arról is, hogy a kezdő fotósok és a közepes fotósok minősége mennyire összemosódott, köszönhetően a sokkal jobb fényképezőgépeknek, és hogy nincs már komoly különbség minőségben egy újonnan induló fotográfus teljesítménye és egy olyan fotós teljesítménye között, aki tíz éve a szakmában van. És akkor ne is említsük, hogy a zsebedben lévő iPhone, vagy az új mirrorless rendszerek mire képesek manapság.
De nem hinném, hogy ezek lennének a felelősek a helyzetért.
Itt azonban elmondanám, hogy ez nem csak a fotósok ügye, hanem az egész esküvői iparágé. A virágosoktól kezdve a sminkeseken át, mindenkitől azt hallom, hogy ez az egész lefelé ível már. A Brexit-effektusról hallok pletykákat. A változás szelét hallom.
És mostmár tudom, hogy mi az igazi probléma. Végre kimatekoltam.
A változás.
Az esküvői iparág megváltozott. A hirdetési módszereink megváltoztak. Megváltozott az, ahogy fotózunk és megváltozott az, ahogy vezetjük a vállalkozásunkat.
És mi nem szeretjük a változásokat, mi a szokások rabjai vagyunk. Mi úgy szeretjük csinálni, ahogy mindig is csináltuk. Mert az hozott pénzt. Az működött. Mindig is így csináltuk.
De most nem működik, és mégis, újra és újra mindenki ugyanazt csinálja, amit eddig csinált…
Azzal a különbséggel, hogy mostmár őrülten kétségbeesett módon csinálják. Hálózatépítés! – kiáltozzák. Stílusos fotózások! – mondogatják. Szórd a pénzt a Facebook hirdetésekbe, posztolj az Instagramra naponta tízszer! Végig-végig ugyanaz a régi sz.r.
Állj meg! Itt az idő, hogy változtass! Itt az ideje, hogy máshogy tekints a vállalkozásodra, hogy új módszereket vezess be. Mert a régiek már nem működnek. Itt az idő, hogy visszatérj az alapokhoz, készíts számvetést és találd ki, hogy mit tartogat a jövő. Ideje befogadni új technológiákat, a munkád bemutatásának új útját-módját, vagy épp új módszereket az ügyfelek megközelítésére.
Vagy panaszkodhatsz tovább, hogy az újoncok lenyúlják az üzletedet.
Lásd a változást! Légy része a változásnak!”
A cikk eddig tart, amire egy ismerősöm, Lénárt Gábor kolléga az alábbiakat reagálta, az engedélyével közzéteszem értékes gondolatait:
“Hát szerintem egyáltalán nem halott a fotózás, ahogy a cikk is írja, kezdők mindig voltak, nem kell ezen stresszelni, mert úgysem lehet rajta változtatni. Vegyétek észre hogy mindent kijelzőkön nézünk manapság, mindenhonnan ömlenek a képek, ami nem elértékteleníti a fotót, hanem szerintem pont hogy felerősíti, mert azt mutatja, hogy mindenki használ fotókat, mindenkinek szüksége van képekre, és azokat a képeket valakinek el kell készítenie.
Régen a kisvállalkozásoknak nem volt szükségük fotókra ahhoz hogy megéljenek, manapság már az utolsó sarki péknek is tolnia kell az instagramot profi tartalommal, meg interior fotókkal meg színes szagos kajafotókkal a kenyeréről, hogy többen bemenjenek hozzá. Miért “kell” ezt csinálnia? Mert a konkurencia megcsinálja helyette, és ha ő nem kommunikál az interneten, akkor elvérzik a konkurenciával szemben. Az interneten hogyan tudja felkelteni a figyelmet egy vállalkozás? Képpel vagy videóval, mert a szöveg önmagában kevés. Ha csak szöveget rakna ki, akkor a konkurencia kirakja a fotót is, a konkurencia nyer. Ha rossz minőségű fotót rak ki, a konkurencia meg szán pénzt a jobb fotósra, kreatívabb fotókra, amik jobban megmozgatják a követőket, a konkurencia nyer.
Szerintem manapság pont hogy nem a print a nyerő havi 1db lapszámmal vagy ilyesmivel… :D Ki vesz már komolyan manapság egy szórólapot? Ki az aki felkapja a fejét egy hirdetőoszlopra? Senki…
Viszont az internetnek most van egy brutális fotó igénye, ahol szinte napi szinten posztolnia kell majdnem minden vállalkozásnak, azokat a napi szintű céges fotókat pedig valakinek meg kell lőnie, és itt jövünk mi a képbe.
Minden vállalkozásnak szüksége van képekre, a kis vállalkozásnak is, és a nagy multiknak is. Manapság egy vállalkozásnak kellenek hosszú távú és rövid távú képek is, sőt még rövidebb távú képek is.
Tegyük fel termék fotó a hosszú távú. A poszt alapú szöveges képes tartalom a rövidebb távú, amit mondjuk tud hirdetni 3-4 napig vagy 1 hétig, és van az insta story/snapchat/facebook story alapú 24 órás tartalom. Sőt már youtube-ra is jön állítólag a 24 órás story alapú tartalom megjelenítés. Iszonyatos megtekintések és konverziók vannak egyébként insta storyn például, el sem tudjátok képzelni :)
De beszélhetünk még rendezvény fotóról is, dokumentációkról, amik szintén kb 24 órás vagy aznapos leadási idővel operálnak, mert ennyire felgyorsult a világ. De közben ha belegondolunk, nem biztos hogy újkeletű dolog ez, mert azért régen is létezett már az 1 órás film előhívás ugyebár, nem véletlen…
A fotózás egyáltalán nem halott, az esküvő intézménye is már létezik több mint ezer éve, az sem fog kihalni.
De ha eltekintünk a magánembereknek való fotózástól:
A vállalkozások is léteznek pár száz éve, és az internet meg alig pár évtizede létezik, social média meg egy évtizede…Még nagyon az elején vagyunk, pedig sokaknak már most túl soknak tűnik ez a tartalom amit most kapunk. Aki ezzel nem tud lépést tartani mert még egy másik generáció, vagy egy lassabb, nyugodtabb élet híve, az valószínűleg el fog bukni üzletileg. Most a világon van jópár 10 éves gyerek aki már az első iPhone megjelenésénél született.
4-5 év múlva elkezd fotózni, egy nyári diákmelóból simán vesz egy Full Frame gépet már, mert már tök olcsók. 10 év múlva neki már vállalkozása lesz, viszont ő már egy olyan tempójú világban nő fel, amihez nekünk nagyon be kell gyorsulnunk, hogy tudjuk tartani vele a lépést.
Ja és akkor nem beszéltünk arról, hogy ő valószínű már most 10 évesen regelve van minden social médián, tehát 20 éves korára olyan követő bázisa lesz, mint most egyikünknek sem :)
És mindezt megkoronázva még nem beszéltünk arról, hogy általában akinek fotóra van szüksége, nem kevés esetben szüksége van vagy szüksége lehet videóra is :)
Ez is olyan dolog, hogy 15 évvel ezelőtt videót nem tudtál nézni a telefonodon, akkor még dvd volt meg ilyesmi, maga a videós formátum egy réteg dolog volt, ami egyébként egy tök szar minőség volt a fotóhoz képest.
Manapság meg már ott tartunk, hogy minden eszköz ami a fotót meg tudja jeleníteni, az meg tudja jeleníteni a videót is, ugyanolyan minőségben mint a fotót. Manapság már a videók is jó minőségűek, egy 4K felvétel nagyobb felbontású mint a monitorok felbontásának 80%-a :) Én még nem kezdtem bele a videózásba mert nem annyira szeretem, meg én is a maradandóbb képek híve vagyok, de látom, hogy aki videózik is a fotózás mellett, annak azért jól megy a vállalkozása.
Még egy dolog ami szerintem fontos lehet:
A fotózás egy állandóan változó, folyamatosan frissülő szakma. Ezzel érdemes tisztában lenni.
Sokan otthagyják a 8 órás munkájukat a fotózás miatt, sokan lemondanak a havi fixről, hogy az álom fotós freelancer munkát csinálhassák.
Sokan mondják, hogy azért szeretnek fotósként dolgozni mert mindig valami újat csinálhatnak, két munka sem ugyanolyan, meg sokkal jobb mint az irodai monoton munka.
Hát nemtom ti hogy vagytok vele, de egy évben lefotózni 20 esküvőt ahol kb minden esküvő tök ugyanarra a sémára épül, az elég monoton. Leválogatni a 3-4ezer képet és végigutómunkázni, elég monoton. 200-300 árajánlatot elküldeni off szezonban elég monoton.
Sokan csak esküvőznek, amivel gyakorlatilag visszamennek ugyanabba a monoton idegörlő, repetitív munkába, mert igazából kell nekik a stabilitás meg a biztonság, meg sokan nem eléggé nyitottak az újdonságokra és a folyamatos változásra. És az a helyzet, hogy az esküvő fotózásnál is a monotonitás ellenére évek alatt azért kell haladni a korral meg a trendekkel és ott is kell tudni folyamatosan változni és megújulni.
Szóval egyik oldalról mindenki az újdonságokra és a folyamatos friss és üdítő munkákra vágyik, ugyanakkor a valóságban nem tudják elfogadni a változásokat félnek a folyamatos megújulástól, ami ezzel az iparral együtt jár és igazából 10-20 évig csak lőnék ugyanazokat az esküvőket és kész…
Sokakon látom hogy képtelenek elfogadni a változásokat, miközben az egész ipar a folyamatos megújulásra épül…
Sokan nosztalgiáznak, bezzeg a filmes korszakban, bezzeg a facebook előtt, bezzeg amikor még ért valamit a szakma, bezzeg amikor még nem voltak menyasszonyi csevegők, bezzeg amikor még drágák voltak a DSLR-ek, bezzeg amikor még lehetett jó pénzeket kérni az esküvőkért, stb.
Na pont ezek az emberek szidják az újkori fotósokat akik ráb*sszák a vintage presetet az esküvő fotókra és sz*rrá keresik magukat :D Mert te nem mered rátenni a vintage presetet mert az valami újdonság amitől ódzkodsz, és az előző 10 évben nem úgy csináltad, és eddig működött. Eddig…
Aki a stabilitást vagy a kiszámíthatóságot keresi a munkájában, az ne menjen full time fotósnak, mert bele fog őrülni :) Annak maradjon csak hobbi a fotózás, szép hobbi az, néha én is kívánom, hogy bárcsak értenék bármi máshoz a fotózáson kívül, hogy legyen egy jól fizető havi fixem és csak örömből fotóznék mindent…”