Minden, amit a Nikon mirrorless rendszerről tudni kell

Bátor kijelentés a cím, de konkrétan f.sásig van a net jelenleg a Nikon új Z6 és Z7 kamerájáról szólók infókkal, így azt hiszem könnyű lesz szemezgetni belőlük. A Dpreview-n konkrétan a nyitóoldal csak ezzel foglalkozik, ilyen azóta nem volt, hogy én írom ezt a blogot, márpedig annak épp most van 7. éve.

Mondhatjuk, hogy lélegzetvisszatartva várta a fotós világ és szaksajtó a két, a Nikon életében mérföldkőnek mondható kamera érkezését, és felrobbant a net a ma hajnali bemutató után. A Nikon nagyon szépen ellopta a show-t a Canon elől, bár bizonyára a Canon hasonló masináira is sokan kíváncsiak lesznek, de a show egyértelműen azé, aki először lép. Na jó először a Sony után, de most a két fotográfiai cégóriásról beszélünk többmillió márkahű felhasználóval, nem pedig a teljes piacról.

Bemutatták tehát hivatalosan is a Nikon első komoly mirrorless rendszerét, a piacot eddig uraló Sony első közvetlen konkurensét. Íme a Nikon Z-system, ami egy igazi 21. századi fényképezőgép, teljesen új objektívekkel, modern funkciókkal és megoldásokkal:

Nikon Z7

A Nikon új mirrorless rendszere jelenleg két kamerából áll, ebből a komolyabbik típus a Nikon Z7, az olcsóbbik verzió pedig a Z6. A két masina fizikailag szinte teljesen megegyezik, a legnagyobb különbség a kettő között a szenzor felbontás, a fókuszpontok száma és a sorozatteljesítmény.

A Nikon Z7 egy 45.7 megapixeles BSI szenzor kapott, illetve 5-tengelyes szenzorstabilizációt (5 FÉ-es). 9fps sorozatteljesítményre képes, illetve 4K videót tud felvenni, vagy HDMI-n keresztül Log videót streamelni 10-bit 4:2:2-tel.

A Nikon elmondása szerint a céljuk az, hogy a jövőben a fullframe mirrorless kamerák piacán az elsők legyenek.

Az új fejlesztésű Z-bajonett a kategória legnagyobbja a maga 55mm-es átmérőjével, ami lehetővé teszi, hogy akár f/0.95 fényerejű optikákat is támogasson. A bázistávolsága 16mm, ami kisebb mint a Sonyé.

Nikon_Z7_sensor

A Nikon Z7 jelenleg a zászlóshajó modell, sok közös vonása van a Nikon D850-nel, mind funkciókban, mind pedig ár tekintetében. Hibrid autofókuszt használ, 493db fázisdetekciós AF ponttal, melyek a keresőkép 90%-át lefedik mind horizontálisan, mind vertikálisan..

A váz magnéziumötvözet és teljes mértékben időjárásálló, épp annyira, mint a D850. Az elektronikus keresője 3.6mio képpontos, 0.8x nagyítással, a kihajtható LCD kijelzője pedig 3,2″, 2.1mio képpont és érintésérzékeny. A kamera tetején egy OLED státuszkijelző kapott helyet, az oldalában pedig XQD kártyafoglalat, ám sajnos ebből csak egyet kapunk. A közeljövőben egy firmware upgrade-del kompatibilissé teszik a CFexpress kártyák támogatására is.

Nikon-Z6-mirrorless-camera28

Ami az AF-et illeti, arcfelismerést kapott a rendszer, de a Sonynál megismert szemfelismerést nem tudja, de -3 FÉ-ig működőképes marad az AF amennyiben f/2 vagy fényerősebb optikákkal használjuk. A követőfókusz az alábbi videóban látható, de a technológiája nem egyezik meg a Nikon DSLR-ekben található 3D Tracking rendszerrel.

A Z7 sorozatfotó képességei némi magyarázatot kívánnak, ugyanis a 9fps-t csak úgy tudja, ha a fénymérést rögzíti az első képkockánál és csak az autofókusz dolgozik a sorozat ideje alatt. Fókusszal és a folyamatos fényméréssel a kamera 5.5fps sorozatot tud. A puffer 18db 14bites tömörített, vagy 23db 12bites veszteségmentesen tömörített RAW kép után telik be. Az akku CIPA mérés szerint 330 képig bírja, de a jövőben lesz hozzá portrémarkolat.

ISO teljesítmény tekintetében a natív érzékenység ennél a gépnél is ISO 64, a kiterjesztett alsó és felső határ pedig ISO 32 – 102.400.

Videófunkciók tekintetében a kamera 24p vagy 30p UHD 4K-t tud, melyhez a szenzor teljes felületét használja. Super35/DX crop esetén 1.5x gyújtótáv szorzóval számolunk, ekkor a szenzor ennek megfelelő területét használja a kamera a video rögzítéshez. Kapunk focus peakinget, zebrát, állítható témakövetési sebességet és time-code-ot 4K módban.

A Nikon Z7 ára 3399 dollár, ami kb. nettó 960.000 Ft, bruttó 1.200.000. Élérhetőség: szeptember vége.

A Dpreview első tesztje alapján a fókusz gyors és pontos, a fókuszterület hatalmas, de összességében úgy fogalmaztak, hogy a konkurencia által magasra tett mirrorless AF-teljesítmény-lécet “a legtöbb felhasználó számára többé-kevésbé megüti”. Azt is leírják, hogy a top Nikon DSLR által képviselt AF-színvonalat nem hozza Z7.

Nikon Z6

A két gép közül ez az olcsóbbik, ami azt jelenti, hogy 1995 dollárt kérnek érte és november végétől lesz kapható. Átszámolva ez kb. nettó 560.000 Ft, bruttó 714.000.

A Nikon Z6 24 megapixeles fullframe BSI szenzort kap, és gyorsabb a zászlóshajó Z7-nél. Mivel ez a gép crop nélküli oversamplinges 4K videót használ (amit a Z7 csak Super35 crop módban tud), ezért videósok számára optimálisabb választás lehet.

A Dpreview szerint ha a Z7 a D850-nel egyenértékű (ami nem igaz, mert saját bevallásuk szerint is fejlettebb annál), akkor a Z6 a D750-nel. A legtöbb dologban megegyezik a Z7-tel, ugyanaz az EVF, hasonlók a videó specifikációk, de kisebb felbontású a szenzor és kevesebb a PDAF pont, egészen pontosan 273. Natív ISO tartománya 100-51.200-ig terjed, ami 204.800-ig kiterjeszthető. A sorozatteljesítménye 12fps (rögzített fényméréssel), ám 14bit RAW módban a sorozat csak 9fps-re képes.

Mindkét kamera zárideje 30s – 1/8000s mechanikus zárral, és 1/200s vakuszinkronidővel rendelkeznek. Csatlakozásaik: USB 3.1 (tölteni is lehet ezen keresztül), micro HDMI, mikrofon port, fülhallgató port, beépített ac WiFi és Bluetooth. GPS egyikben sincs.

Objektívek

A Nikon a Z-sorozatú objektíveket is bemutatta ma, mely jelenleg három darabból áll. A kitobjektív Nikon Z 24-70mm f/4 S, illetve két fix, egy 35mm f/1.8 és egy 50mm f/1.8. További objektívek is érkeznek hamarosan a rendszerhez, többek közt egy Noct fantázianevű 58mm f/0.95 optika. Ezek mind az S-Line termékvonalat képviselik, jelentsen ez bármit. Az alábbi ábrán látható, hogy milyen üvegek érkeznek az elkövetkező két évben.

UPDATE: mint kiderült az 58mm f/0.95 objektív egy manuál fókuszú obi lesz.

Nikon-Z-Noct-Nikkor-58mm-f0.95-lens

Nikon-Z-Nikkor-lens-roadmap

A Nikon Z kamerák természetesen egy FTZ nevű adapter segítségével használhatók a hagyományos Nikon F-bajonettes objektívekkel is. Hogy ez mennyire működik, arról a DPReview a következőképpen ír:

A Nikon FTZ adapter 250 dolláros áron lesz kapható, de kezdetben 100 dolláros kedvezményt biztosít a Nikon a mirrorless kamerákat megvásárlóknak. Ez az adapter teljes visszafelé kompatibilitást kínál elektronikus kontaktjai révén, sőt rekeszmozgató mechanikát is tartalmaz, így nem csak a legújabb E-optikákkal lesz használható, hanem a régebbi szériákkal is. A D-jelű objektívekkel ugyanakkor nem fog fókuszálni, az 1980-as évek közepénél korábban gyártott obikkal pedig a fénymérés se fog működni, de a kamera még ezekre az objektívekre is ráprogramozható a jobb együttműködés érdekében. VR optikák használata esetén az IBIS és a VR összedolgozik. Ami az AF teljesítményt illeti, az adaptált AF-S 35mm f/1.8G ED nagyon szépen működött, és meglepte a DPReview stábját. Követő módban még talán jobban is dolgozott, mint a natív Z 35/1.8 optika. Sorozatlövés esetén azonban hajlamos volt elmaradozni a fókusz témakövetéskor, bár kihangsúlyozzák, hogy béta-verziós firmware futott a kamerán. Azt is leírják, hogy a mirrorlessen a DSLR obi autofókusza folyamatosan dolgozik, cicereg, emiatt videóra korlátozottan alkalmas, mert belehallatszik a felvételbe, ha a kamera saját mikrofonjával rögzítunk hangot. A fentiek egy az egyben átültethetők a modernebb AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E optikára is. Ennél is gyors és határozott volt a fókusz, szépen működött a követés, de gyors sorozatnál már bejátszott a back-focus.

Az FTZ adapter bár jól működik, de rövidtávon ez lesz az egyetlen adapter. A Z-mount méretei megengednék, hogy szinte bármilyen optikával használjuk a rendszert, a Nikon azonban úgy döntött, hogy nem osztja meg más gyártókkal a fókusz és fénymérés technológiájának specifikációját. Ez mindig is így volt a Nikonnál, így most sem meglepő, a Tamron, a Sigma és más cégek mindig is reverse-engineeringgel oldották meg a Nikon-kompatibilis optikák gyártását. Sokan remélték, hogy ez nem így lesz a mirrorless rendszernél, de csalódniuk kell.

Nikon-Z7-mirrorless-camera21

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Tert

    Nekem 2 dolog nem tetszik : 330kép/akku és a szemkövetés hiánya… Egyébként + besz…rás jók ezek a gépek. Várom a 2. szériát…
    16mm a bázistávolság? Szóval elméletben lehetne ETZ mount… :-)))

    • Micha

      Sony A7R II-ben hasonló volt az akku kapacitás, és a szemkövetés is inkább csak marketingre volt használható. A Nikon első próbálkozása ígéretes minden téren, a Z mount nagy pluszt adhat nekik. Az is jó hír, hogy az F-es obik normálisan működnek adapterezve (a sorozatot kivéve). Én is várom a folytatást. :)

      • Anulu

        Ezek szerint még sosem volt a7RII kezedben mert különben tudnád hogy nagyon is jól müködik az eye af…

        • Micha

          :D

      • Tert

        A szemkövetés parádésan jól működik a 7RII-ben, ezt lassan 2 éve tapasztalom…

        • Micha

          Mindenkinek más a megfelelő, vagy éppen parádés. Az A7R III-masban sokat javítottak ezen, mégis ezt írta a Márk:
          “De a szemfelismerés nem volt túl meggyőző, jól mutatja ezt, hogy mára
          egész egyszerűen sokszor elfelejtem használni, vagyis nem szoktam rá.”

          • Tert

            A parádés nálam annyit jelent, hogy az esetek nagy százalékában, kb 10 ből 8-9x pontosan, gyorsan működik. Én nagyon rászoktam. Nálam az objektívek a segéd gombja is erre van állítva és így nagyon kényelmes a fokuszálás.

          • Micha

            Téma, megvilágítás, objektív, sebesség, csak néhány tényező, ami miatt eltérhet a véleményetek.

      • Akkor majd próbálj ki egy A7III-t és azon a szemkövetést, natív optikával.

        • Micha

          A7R II-ről volt szó. Tudom, hogy nagyot léptek a III-asnál a szemkövetésben. Mindemellett a III-as szemkövetéséről írta a Márk, amit kicsit lejjebb olvashatsz.

  • Tomi

    Így elsőre nagyon ütős lett, grat a Nikonnak! Ha a Canon is ilyen durván nyit, akkor a Sony magyarázkodhat a részvényeseinek, hogy miért nem tudtak kilépni az előd Minolta piaci részesedésének árnyékából, amíg még üres volt a pálya.

    • Laci

      Canon-tól nem félek, szerintem ahogy a 6D II-t is húzták, azt kiadtak egy szart, az 5D4 sem éri meg az árát, szerintem megint alá fognak lőni. Nyilván időbe telik kifejleszteni egy ilyen vázat, aztán mire odajut, hogy termék lehet belőle, addigra kiderül, hogy már ki sem lenne érdemes adni, szerintem így volt ez a 6D II esetében is.

  • Gábor

    Millió feletti váz (profik vannak becélozva) és 1db kártyaslot??? Ez így ebben a formában hatalmas kihagyott lehetőség. Pár év múlva valaki átkozni fogja azt a napot amikor ezt a döntést meghozta. (ne veszélyeztesse a D850 eladásokat)
    Canon nagyon lazán tudná ezt űberelni, Sony meg már meg is tette.

    • Tert

      Szerintem ez az első verzió nem feltétlen a profikat célozza…

      • Gábor

        Drágább, mint a D850 és valahogy egy 1.2 milliós vázat kicsit erősnek érzek “amatőr” felhasználásra. (Fizetős munkát meg bizisten nem fogok nekiállni egy kártyával fotózni). D610 kb harmad annyiba kerül, de belefért a két kártyaslot. Az akkor “profi” ez meg “amatőr”?

        • Tert

          Innen nézve, (kis hazánkból) talán igazad is van. Kicsit nyugat felé haladva vagy a tengeren túlon nem igazán probléma egy ilyen értékü gép megvásárlása akár hobbi célra is. A profi és az amtőr között azért vannak még szintek akiket lehet célozni ezzel a géppel. Egyébként a 330 kép/akku is nagyon kevés egy profi felhasználónak, szerintem.

  • Gábor

    Egy közeli ismerősömnek kártya hiba miatt igen komoly problémákkal kellett szembenéznie, senkinek nem kívánok még csak hasonlót sem. Számomra a dupla kártya olyan, mint a biztonsági öv. Esetek 99%-ában teljesen felesleges, de ha úgy alakul akkor megmenti az életed (vagy fotós szempontból nézve a felépített vállalkozásod “jóhírét”, és adott esetben megvéd egy pereskedéstől). Remélem a filmes hasonlatot csak viccnek szántad… :)

    • Dani

      Milyen típusú és márkájú volt, ami meghalt kártya?

  • Gábor

    Természetesen mindenkinek más a felhasználási terület, más a prioritás, stúdióban persze nem kell dupla slot. Igazából az a bosszantó, hogy a D850 eladások miatt kispórolnak egy 8$ alkatrészt. Senki nem tudna más logikus magyarázatot adni a nikonnál szerintem, hogy miért nem mondjuk 2db SDXC UHS-II kártyát raktak bele. Ezerszer jobb fogadtatása lett volna a rendszernek. Vicc, hogy ez így duplán a sonynak hozza a pénzt: akik várták és csalódtak benne (fele akku kapacitás, egy kártya slot, nincs eye-af, stb) azok is sonyt fognak venni és aki nagyon lelkes és mégis megveszi a nikont, az is a sonytól fog memória kártyát venni, ugyanis jelenleg csak ő gyárt QXD -t :)

    • Milán

      Tökéletesen egyetértek Gáborral. Simán bebizonyította a Nikon mennyire nehézkes, és aggályos neki tökéleteset alkotnia, annak ellenére, hogy ismerte a recept összes hozzávalóját. Kinyögött két ilyen gépet, de erős korlátok közé szorítva, az egy slottos művelettel, meg a qxd foglalattal, szemkövető fókusz nélkül, mindezt valószinüleg a saját DSLR piacának védelme miatt. Nem leszek meglepődve a Canon hasonló hozzáállásával. Sőt a Sony/ Fuji MILC innováció óta, és a Canon 0db új komolyabb váz kiadása következtében szinte már el is felejtettem milyen érzés az, amikor a gyártó direkt bekorlátozza az új termékei képességeit. Na köszi Nikon, hogy most ismét átélhetjük milyen is ez…

  • Márk Korecz

    Skacok a 330 képen egy akksival ne akadjatok ki, ez csak CIPA mérés és köszönőviszonyban sincs a valósággal. Egy blogger szerint aki tesztelte a gépet 1000-1200 képet lehet lőni vele egy töltéssel kb. Sony A7RIII ugyanez. CIPA szerint 530 kép egy töltéssel, saját tapasztalat hogy 2000-et is lehet mielőtt lemerülne, portrémarkolatban dupla akksival pedig egyszerűen képtelenség lemeríteni ésszerű keretek között. Két akksival szoktam vinni esküvőre, ott kb 2300-2500 képet lövök. Egy 12-14 órás műszakban (mondjuk délután 1-től hajnal 1-ig) az első akksi este 9-10 körül szokott lemerülni, a műszak végére a 2-es akksi általában 90-95%-on szokott állni. Mindezt úgy, hogy a képek többségét azért pont 9-10ig fotózom meg utána már csak kattintgatok ha valami érdekes történik a tánctéren. Szóval a 2500 képből 2300 az első akksival készül kb.

    • Tert

      Nem akadunk ki, majd csak tesztelik még a gépet valós körülmények között is. A 7R2 Cipája 290kép/akku és ennél ugyan tényleg jóval több képet lehet vele csinálni azért nagyon gyorsan lemerül. Én ezért emeltem ezt ki.

  • Tert

    Megvannak az induló árak: 699 és 1149e HUF!

  • Laci

    Ezek a gépek pont elegek lesznek arra, hogy aki Nikon-ról váltott volna Sony-ra, az nem fog..

  • Rufi

    Nekem személy szerint nagyon tetszenek, remélem a Canon is legalább ilyen szintű milceket fog hamarosan piacra dobni! :)

    A Noct fantázianév egyébként a “Nocturne” szó rövidítése és arra utal, hogy ez az objektív éjszakai fotózásra lett fejlesztve. A Nikon már ’77 és ’97 között is gyártott 58mm-es Noct objektívet, akkor még “csak” 1.2-es fényerővel és a nagy fényerőn túl a kiváló kóma korrekció volt rá jellemző, így tökéletesen alkalmas volt éjszakai városfotók készítésére is.

  • Sony milc tulajként tetszik igy elsőre a Nikon új Z brand-je! Sokan sirnak az egy kártyafoglalatnak, de ha belegondoltok nem is olyan rég,még a tükrös dinoszauruszok világában :) , egy kártyafoglalattal nyomtuk a lagzikat és aztán?nemigazán volt számomra tragédia belőle,megéltünk az 1 kártyafoglalattal is meglett az anyag.Nem akarok beszólni,de a filmes világban is megoldottuk a lagzikat 10-15 tekercs 35mm filmmel,na de hát az nagyon rég volt, sok fiatal az sem tudja a mai napig, hogy mi is a filmes fotózás sajnos…na de,

    visszatérve az új Nikonra 5 dolog nagyon tetszik náluk:
    1.a nagy bajonett,ugyanis rájöttek hogy sok peremsötétedésért részben a szűkebb bajonett is ludas (lásd Canon adaptált lencse Sony vázon), ugyanis a saját lencséknél szoftveresen a Sony korrigálja a hibát,na meg az optikák fejlesztésében is csak elöny a nagyobb bajonett,máris lesz f0,95 58mm lencse!

    2.felső státusz kijelző, igy mindig nem kell a hátsó LCD-n állitgatni az értékeket(akku sporlás)

    3.kényelmes nagy markolat,igy nem kötelező profi munkára portrémarkolatot venni
    4.talán a legtisztább EVF amit valaha gyártottak
    5.FTZ adapter azonnali piacra dobása,igy a kedvenc optikáink máris felhelyezhetők a Z vonalra a Nikon DSLR világából.
    Viszont ami nem tetszett az új gépekben személy szerint az a:
    1.autó fókusz talán lassabb és butább(szemre élesités) mint a Sony-é
    2.gyenge akku teljesitmény
    3.kevés személyre szabható gombok száma (2 drb csak)
    4.nincs E-shutter, ugyebár sokszor jól fogna az 1/32000 záridő az 58mm f0,95 lencsénél napsütésben is és a néma expozás pl templomba esküvő fotónál,stb.
    5.még mindig a gyengébb időjárásállóság a DSLR-ekkel szemben
    6.made in Taiwan?miért nem made in Japan akárcsak a Fuji-nál???Amúgy a made in Thailand sem győzőtt meg a Sonynál anno :P

    Várjuk epedve a szenzor teljesitményének méréseit,habár ha engem kérdeztek nem fogja a Sonyt egyelőre megelőzni :-)

  • Laci

    93 ezer lesz csak a adapter. Gratulálok.. Dolgoznak, hogy Sony-t vegyen az ember..