Egy “felsőbb körökben” népszerű retus technikát mutat be a mai videónk, ez pedig nem más, mint a Dodge/Burn (Fakítás/Égetés). Illetve annak egyik válfaja. Segítségével ütősebbé tehetjük az egyébként szépen bevilágított modellfotóinkat.
Az alább bemutatott retus technika azonban nem egyezik meg a pixelszintű dodge&burn techinkával, amit a legprofibb retusőrök alkalmaznak a ráncok és egyéb bőrhibák eltüntetésére. Az itt részletezett módszer a portrék és világítások helyi kontrasztosítására való és már olyan képen végezzük el, melyet előzetesen kiretusáltunk (bőrhibák eltávolítása stb)
Sean Armenta mutatja be nekünk videón, hogy egyszerű Curves (Görbék) rétegekkel hogyan alkalmazhatjuk a Dodge&Burn technikát.
Armenta két korrekciós réteget használ, egyet a csúcsfényekre, egyet pedig az árnyékokra. A eljárás nem túl bonyolult:
1. létrehozunk a Photoshopban egy Curves (Görbék) korrekciós réteget (a rétegek ablakban rányomunk a fekete-fehér karikára majd kiválasztjuk a Curves vagy magyarul Görbék menüpontot), majd a görbe (ami ilyenkor még egyenes) felső harmadát kissé felfelé húzzuk. Ezáltal a világosabb területek még világosabbak lesznek. Figyeljünk arra, hogy úgy világosítsunk, hogy a csúcsfények nehogy kiégjenek. Ha ez megvan, nyomjunk egy Ctrl+I (Mac: Alma+I) billentyűkombinációt, így a rétegmaszkot feketére festjük, tehát nem fog látszani, amit a Curvesben csináltunk.
2. A fenti Curves korrekciós réteg létrehozását ismételjük meg, de ezúttal úgy, hogy a görbe alsó harmadát húzzuk lefelé, így az árnyékos részeink kezdenek sötétedni. Itt is figyeljünk arra, hogy addig sötétítsünk, amíg még van részlet az árnyékos részekben, ne bukjon be feketébe. Ha készen vagyunk, ismét nyomjunk egy Ctrl+I kombinációt, hogy ennek a korrekciós rétegnek is feketére fessük a maszkját.
(Megj: Armenta a videón Photoshop CS5-öt használ, amiben a Curves ablaknál van egy segédgomb. Ezt benyomva, ha a képen húzzuk az egeret, látjuk a Curves görbén, hogy milyen tónus van azokon a képpontokon, ahol az egermutatónk épp jár. Így ki tudja választani a kép legvilágosabb majd a legsötétebb pontjait, ahová ráklikkelve a PS egy kontrollpontot helyez el a Curves görbén, így utána csak azt kell megfogni és húzkodni)
3. Ha mindezzel készen vagyunk, akkor kell legyen két darab beállított Curves korrekciós rétegünk a képen, de egyiknek sem látszik a hatása a fekete rétegmaszkok miatt. Következő lépésként fogunk egy lágy peremű, fehér színre állított ecsetet (B billentyű), az átlátszóságát (Opacity) 20%-ra állítjuk, majd a világos részeket szabályzó Curves réteg maszkjára kattintva kezdjünk el festeni a csúcsfényes részeken. Fessünk át minden csúcsfényes részt az arcon, de ne “másszunk” bele az árnyékokba.
4. Ismételjük meg ugyanezt az árnyékokat szabályzó Curves réteggel. Kattintsunk a rétegmaszkjára, 20%-ra állított, fehér, lágy peremű ecsettel fessünk az árnyékos részek fölött, ügyelve arra, hogy a világos részeket kihagyjuk.
Így most már érvényesül a képünkön a két korrekciós réteg, de még elég durva formában (persze attól is függ, hogy mennyire lágy peremű ecsetet használtunk.
5. Következő lépésként a két rétegmaszkot fogjuk kissé összemosni. Kattintsunk a világosító Curves maszkjára, majd menjünk a Filters menüpontba, Blur, majd Gaussian blur. A felugró ablakban állítsunk ízlés szerinti értéket (minél nagyobb a százalék, annál jobban elmossa a kontúrokat a program). A videón 60%-ot állít be Armenta. Ismételjük meg ugyanezt a sötétítő Curves maszkjával is, de ott állítsunk be némileg kisebb értéket (pl. a videón látható 40%).
A korrekciós rétegekkel ezzel készen is vagyunk, ha még mindig túl erős az eredmény, a korrekciós rétegek átlátszóságát (Opacity) változtathatjuk kisebb százalék értékekre.
Ha nagyon elmásztak a színek a Dodge&Burn hatására, a korrekciós rétegek átlátszósági módját állítsuk Normalról Luminosityre (Fényesség).