A Hassy ma bejelentette legújabb gépüket, a H4D utódját, mily’ meglepő H5D néven. Középformátum a javából, az árát le se merték írni. :)
A Hasselblad mindig is az elit kategória volt. Eleve a digitális középformátum már maga az elit, vagy inkább úgy mondanám, hogy a top-kategóriás fotográfia terepe. Ha valaki nem lenne képben, mi az a középformátum: ezek azok a kategóriás fényképezőgépek, amiknek a nyersanyaga/szenzora nagyobb, mint a legelterjedtebb Leica (24x36mm-es) formátum, amit a digitális technikában a köznyelv full-frame formátumnak hív, viszont nem nagyobb mint 4×5 inch, ami már nagyformátumnak minősül (utóbbiból tudtommal nem is létezik – még – forgalomban kapható, digitális verzió).
A nagy szenzor eredménye a nagyfelbontású (40-50-60-80 megapixeles), hihetetlenül részletgazdag fotók, és a “full-frame-nél” is kisebb mélységélesség, magyarul elképesztő képminőség, és képi világ. Persze ehhez jönnek az átlagnál jobb, középformátumú objektívek is, amik ezt a felbontást képesek kiszolgálni. Egyszóval hiába jön a Nikon a 36 megapixeles D800-zal, vagy a Canon a majdan 46 megapixelesnek pletykált csúcsgépével, ezek a “kis” szenzor, és a “butább” objektívek miatt sosem fognak olyan képi világot produkálni, mint amit a középformátum produkál. Jelenleg a digitális középformátum piacán nem sok résztvevő van. Az egyik a Phase-One, a másik a Mamiya-Leaf, a harmadik a Leica, a negyedik pedig a Hasselblad. Ez a kategória azért nem úgy frissül, mint a DSLR gépek piaca, nem évente, de mégcsak nem is 2-3 évente jönnek ki az új gépek. Ezért történhetett meg például az, hogy a Nikon D800 verni tudta a középformátumú gépeket, ugyanis csak ősrégi konstrukciókkal hasonlították össze a DxO Labsben. Hasonlítsák majd össze az új Hasselblad H5D-vel és meglátjuk hol tart a technika. Mind a kisfilmes, mind a középformátum!
Persze ettől a kategóriától csak bizonyos területeken lehet csodát várni. Ne várjunk tőle gyors sorozatot, minden funkcióra dedikált gombokat, gyors kártyára írást, ne várjunk bitang ISO teljesítményt és persze könnyű súlyt se. A FullHD videóról nem is beszélve. Itt minden a kivételes képminőségről szól. Az új Hasselblad H5D sajtóbejelentésében például nem is látni olyan adatokat mint ISO-tartomány. Persze a Photokinán történő bemutatáskor már ilyenekoről is szó lesz, de az mindent elmond, hogy ilyen dolgokat nem tartottak fontosnak, csak az alábbiakat:
- új, tömörített RAW file-ok a gyorsabb és simább munkamenet érdekében
- jobb fókuszteljesítmény a True Focus II technológiának köszönhetően
- nyomtatásra kész JPEG-ek a gyors előnézethez és nyomtatáshoz (régen a KF gépek botrányos képet mutattak a hátsó LCD-n az előnézeti jpeg kép gagyisága miatt)
- új Kamera Konfigurátor
- továbbfejlesztett markolatfelület
- nagyobb, ergonomikusabb kezelőgombok
- nagyobb és könnyebben olvasható kijelző
- új programozható gombok
- javított szigetelések (időjárásállóság)
- tartósabb szemkagyló
- új biztonsági hátfalrögzítés
- gyorsabb processzor
- számítógépről vezérlés esetén (tethered mód) minden kamerainformáció elérhető lesz, amit az LCD mutat
- a világ legnagyobb és legvilágosabb keresőjét kapja
- elérhető verziók: 40Mpx, 50Mpx, 60Mpx, továbbá 50 és 200 megapixeles Multi-Shot verzió (utóbbi kettő több képet készít szenzoreltolásos technikával, majd ezeket fűzi össze egy nagyfelbontású fotóvá)
- új objektív: 24mm f/4.8 ultranagylátószögű optika (fullframe DSLR-en 17mm-nek, cropos DSLRen kb 11mm-nek megfelelő látószög)
Az azért remélem látszik, hogy nem méltatják különösebben a kiváló képminőséget, a zajmentes fotót és a lenyűgöző dinamikatartományt. Ez az alap Hasselbladéknál, a vásárlóikat inkább az érdekli, hogy könnyebb legyen nyomni a gombot és tartósabb legyen a szemkagyló. :) Hivatalos bemutató, részletek szeptember 18-án a Photokinán. De hogy többmillió Ft lesz az ára, arra mérget vehettek!