Kamil Tamiola egy videóban bemutatja, hogyan kell gyönyörű, hosszú expós tájképeket készíteni éjszaka. Megmutatjuk a videót is, de kigyűjtöttük a lényeget.
Tamiola a videóban pontokban magyarázza el a hosszú záridős felvételek titkát az előkészületektől a technikán át a beállításokig. Lássuk sorban:
Tervezés:
1. fotózz akkor, mikor hideg van és száraz a levegő, menj minél magasabb hegyre (amit kapsz ezért: tisztább levegő, kisebb színi hiba a képeken, kevesebb zajosodás)
2. kerüld az erős holdfényt, mert olyan képeid lesznek, mintha nappal készültek volna (újholdkor a legjobb az eredmény)
3. kövesd figyelemmel az időjárás jelentést, ha magas hegyekbe mész, legyen nálad légnyomásmérővel ellátott magasságmérő, ami 24 órás trendet regisztrál, hogy egy esetleges vihar ne érjen váratlanul (ha a légnyomás több mint 6 hPa-t csökken óránként, akkor vihar közeleg, nyomás lefelé a hegyről!)
Technika:
1. használj olyan gépvázat, ami jól bírja a magasabb ISO tartományokat is (pl. ISO 3200, emberünke egy Nikon D3-at használ)
2. használj f/2.8, vagy még inkább fényerős optikát (Tamiola egy Nikon 14-24/2.8-at használ)
3. autofókusz minősége nem fontos, úgyis manuál fókuszt fogsz használni
3. ha stabilizátoros az objektíved (IS/VR stb), feltétlenül kapcsold ki a hosszú expós felvételekhez, mert ilyen esetben (is) életleníti a képet
4. ne spórolj az állványon, egy masszív, stabil állvány lényeges pontja a jó képnek, illetve ha sokat kell cipelni, mert olyan helyre mész, akkor a súlya is fontos szempont (carbon állvány!)
Beállítások:
1. használj check-listát a beállításokhoz
2. Manuál módba állítsd a gépet, használd a legtágabb blendét (f/2.8 vagy kisebb érték – tágabb blende), a zajcsökkentést kapcsold ki a gépen (max utólag szűrj zajt szoftverrel), és használj RAW formátumot
3. Expozíciós értékek kiindulási pontja: ISO3200, 30 mp záridő, expo előtti tükörfelcsapás bekapcsolva, és használj távkioldót vagy önkioldót. Csinálj próbaexpót, és az eredménynek megfelelően korrigálj. Sok gép nem enged 30 másodpercnél hosszabb záridőt (ez már B záridő, ahol külön eszközzel kell mérned a záridő hosszát), ha a tiéd sem enged B időt, akkor kénytelen vagy az ISO értéket emelni
3. ne mozogj exponálás közben, pláne havon ne, mert ott még 5 méterre a kamerától is berázhatod a felvételt a mozgásoddal.
Fény négyzetes csökkenése – menj hátrébb
Tamiola elmondja, hogy sokan kérdezik tőle, hogyan csinálta a Natgeos képeit, melyeken jól exponált hegymászó látszik, és az égen a csillagok is ki vannak exponálva? Van-e Photoshop trükk a képen? Elmondása szerint nem Photoshop trükk, hanem egyszerű fizikai törvény, mely szerint minél inkább távolodunk egy fényforrástól, úgy a fény a távolság arányában négyzetesen csökken. Ezt a vakus fotósok előszeretettel használják, azzal hogy a fényforrást közelebb vagy távolabb viszik a modelltől. De az említett fizikai törvény ugyanúgy vonatkozik a megvilágított téma és a kamera közti távolságra is. Ha az égbolthoz képest a témánk (jelen esetben a megvilágított hegymászó) túlexponált, menjünk hátrébb, így a témáról visszaverődő, szenzorba érkező fény kevesebb lesz (a csillagok viszont olyan messze vannak, hogy az az 5-10 méter, amit hátrébb mentünk értelemszerűen nem oszt nem szoroz a fényerősségüket tekintve).
És akkor lássuk a videót:
Forrás: fstoppers.com