Nikon 80-400-as objektív és az APS-C szenzoros Coolpix A

A Nikon ma reggel bemutatta a felfrissített 80-400-as telezoomot, és a DX formátumú Nikon Coolpix A-t.

A Nikkor AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR egy már létező objektív frissített változata. Ez annyit jelent, hogy eddig D-s változatban létezett az optika, ám a frissítésnek köszönhetően ez is G-verzió lett, vagyis nincs rajta rekeszgyűrű. Ennyiben azonban nem merült ki a változtatás, az obit optikailag is módosították, megkapta például a nanokristály bevonatot a frontlencsén, illetve 4db ED és egy szuper ED lencsetagot is beépítettek. A VR vagyis a stabilizátor is új benne, 4 fényérték fórt képes szolgáltatni a fotósnak. Az obi minimális fókusztávolsága 1,75 méter, 9 lekerekített lamellás blendét kapott, 77mm-es szűrőméretet, állványgyűrűvel pedig picit több mint 1,5kg-ot nyom.

A másik üdvöske a mai Nikon bejelentésből a Nikon Coolpix A, mely a nagyszenzoros, fix optikás Nikon kompaktok első példánya. DX formátumú, tehát APS-C méretű szenzort kapott a kis gép, mely révén a kompaktoknál szebb mélységélességet és képminőséget kaphatunk. Ezt a kategóriát gyakorlatilag a Fujifilm teremtette meg az X100-zal, és azóta több gyártó is belépett már a szegmensbe.

A kis Nikon ekvivalens 28mm f/2.8 optikát kapott (DX 18.5mm), 16 megapixeles CMOS szenzorának érzékenysége ISO 100-6400 között állítható, kiterjesztve 25600, találhatunk benne teljesen manuális üzemmódot, és 14-bit-es tömörített RAW formátumot. FullHD videót is tud 60fps képfrissítéssel, fotó-sorozat teljesítménye pedig 4 kép/mp. Optikai keresője nincs, de csatlakoztatható “célzógömböt” (átnézeti keresőt) tudunk majd venni hozzá.

Jó kis kezdeményezés, de a 18,5/2.8-as optikát furcsállom. Szvsz túl nagy látószög univerzális használathoz, és a 2.8-as fényerő is elég karcsú. A Fujifilm X100 23/2-es obival szerelt (ez ugye kb 35mm-es ekvivalens gyújtótáv), a Sony RX1 szintén 35/2-es obival jön (mivel ez fullframe, így valóban 35mm-es látószöget kapunk), a Nikon meg valamiért úgy döntött, hogy nagylátóval szereli a masinát. Gyakran felteszik a kérdést fotósoknak, hogy ha csak egyetlen optikát használhatnál melyik lenne az? A válasz az esetek 90%-ban a fix 35, vagy fix 50mm. 18,5mm-t (ekvivalens 28mm-t) még senki nem mondott szerintem.

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot