Lényegében ezt állítja Michael Woloszynowicz, az Fstoppers szerzője. Jobb képminőséget, másfajta de logikus kezelhetőséget és jobb színkezelést emleget cikkében.
Lightroom vagy Capture One Pro, melyik RAW-feldolgozó a legjobb? Ezzel a címmel jelent meg egy cikk az Fstoppers.com weboldalon, melyben a szerző, Michael Woloszynowicz fotós vall arról, hogy milyen megvilágosodás érte, mikor jobban belemélyedt a Phase One Capture One Pro szoftverének használatába, ezért gyorsan össze is dobott egy összehasonlítást a világ talán legnépszerűbb szoftverével, az Adobe Lightroommal.
Összegezve a következő konklúziót hozza az ember:
- A Capture One alapbeállításon lényegeseb szebb, élőbb, tisztább képet produkál, mint a Lightroom. Nyilván ugyanazt a képi világot a Lightroomból is elő lehet csalogatni, de a Phase One mégiscsak elvézi a munkát helyettünk, és rögtön egy korrekt képpel indulunk neki a RAW feldolgozásnak és nem egy kimosott képpel, mint a Lightroomban (ld. illusztráció alább). Ehhez viszont fontos, hogy gyári kamera-RAW-t töltsünk be (CR2, NEF stb) és ne DNG-t.
- Alapbeállításon a képek élesebbek a Capture One-ban, de nem túlzó módon. (Ezzel az én véleményem ellenkezik, egyszer jómagam is kipróbáltam a CO-t és nekem zavaróan élesnek tűnt a képe, főleg portrénál. Az összes bőrhibát és csillogást felerősítette. Ugyanakkor egy Capture One-t használó ismerősöm azt mondta erre, ezt az élesítést át lehet állítani, némileg hasonló módon mint a kamera menüben a Portré, Tájkép, Standard stb módokat)
- Összességében a Capture One-ban szebbek a színek, jobb a tónuskezelése a programnak. Ahogy a szerző fogalmaz:
Úgy fogod érezni, mintha a fényképező felszerelésedet fejlesztetted volna, anélkül, hogy elköltenél többezer dollárt.
- Rutinos lightroomozóknak a Capture One kezelőfelülete furcsa, kevésbé intuitív módon kezelhető lesz elsőre, de a szerző szerint nem szabad LR-os fejjel gondolkozni, kezeljük úgy, mint egy teljesen új szoftvert. Pár nap múlva rá fogunk jönni, hogy a CO kezelőfelülete logikus, jól átgondolt, sőt mi több akár testre is szabható. Különféle ún. workspace-eket hozhatunk létre különféle felhasználási módokhoz, pl egy letisztultabbat vezetékkel összekötött fotózáshoz, és egyet utómunkához.
- A szerző szerint a katalogizálás/könyvtár menedzsment is más, mint a Lightroomé, de szerinte jobb, mert a hordozhatóságra épít és több a lehetőség. Nem csak kollekciókat/katalógusokat hozhatunk létre, hanem Sessionöket is, azon belül al-sessionöket. Példának hozza, hogy ha egy meghajtóra fotóz munka közben (értsd a kamera össze van kötve egy számítógéppel), akkor ennek készít egy sessiont, majd otthon csak átmásolja a retus gépre a fájlokat és ott nem szükséges már újra importálni vagy betölteni a képeket. Egy session ráadásul több mappából áll, úgymint Capture, Select, Output, Trash, vagyis a Fotózott képek mappája, a Kiválasztott képek mappája, a Kimeneti mappa és a Törölt képek mappája. Ezzel a rendszerrel könnyebb megtalálni utólag a képeket.
- Egyedül a képválogatás terén marad le a Capture One a Lightroomtól, előbbinél a színezés és csillagozás lehetősége ellenére kevésbé hatékony a rendszer, mint a Lightroom Survey nézete és a nyilakkal történő képek közötti barangolás.
- A RAW feldolgozó csúszkák hasonlóak a Lightroomhoz, de néhány csúszka csak pozitív irányba tolható, míg a Lightroomban pozitív-negatív irányba egyaránt. Ilyenek a Highlights és a Shadows, vagyis ezeket a csúszkákat a Capture One inkább “részletvisszanyerő” eszközöknek szánja. De állítólag így is jól kezelhetők, és a csúszkák látszólag szebben dolgoznak, mint a Lightroomé, mivel elve jobb a kiindulási alap (ld. első pont)
- A Capture One-ban ugyanúgy megtaláljuk a különféle eszközöket, amivel a képek egyes részleteit szerkeszthetjük (ecsetek, átmenetes eszközök). A szerző szerint a színkezelés viszont jóval fejlettebb, mint a Lightroomban, sokkal pontosabban behatárolhatjuk a modosítani kívánt színek spektrumát, hogy azok színezetét, telítettségét és világosságát (Hue, Saturation, Luminosity) szabályozzuk. Olyannyira, hogy színprofilokat is létrehozhatunk, így ha számítógépre fotózunk, a Capture One ráhúzza az előre beállított profilt az összes készülő képre, hogy az ügyfélnek, stábtagoknak pontosabb, színhűbb képeket mutathassunk már a helyszínen.
- Tekintettel arra, hogy a Capture One nem az Adobe RAW konverterét használja, a Photoshoppal való integráltsága nem olyan jó, mint a Lightroomé. Nem lehet közvetlenül Photoshopba exportálni a fotókat a RAW konverterből, el kell tehát felejtenünk a Smart Objecteket, és a többféle virtuális másolat egy fájlba, rétegenként egymásra pakolva exportálását a PS-be, cserébe a Capture One exportáló eszköze könnyebben beállítható és használható, mint a Lightroomé, az exportált képek külön mappába kerülnek a Sessionön belül, így külső szoftverrel könnyebben kezelhetők.