Automata LCD-világítást minden gépbe!

Megőrülsz! Vagy élességet látsz, vagy expozíciót. Valamelyik kézbe harapni kell, ha nem automata a kijelző háttérvilágítása. Vagy csak én szívok ezzel?

A régi 30D-mben és 50D-mben nem volt automata a kijelző megvilágítása. A 30D-nél még nem volt olyan feltűnő, mert hobbi célokra használtam. Az 50D-vel már dolgozgattam, ott zavart a dolog. Ezt váltotta az 5D Mark II, aminek automata volt az LCD megvilágítása, fényérzékeny, vagyis napsütésben világosabb, rossz fényviszonyok között sötétebb, épp mint a mobilom. Imádtam, hamar megszoktam, olyannyira, hogy egy idő után meg is feledkeztem róla. Akkor jó egy munkaeszköz, ha már észrevételnül kiszolgál. Ezt hívják úgy, hogy működik magától, teszi a dolgát. Amikor kijött a 6D mindenképpen váltani akartam, de amikor megláttam, hogy nem automata az LCD-je, kicsit aggódtam. De úgy voltam vele, hogy üsse kő, majd állítgatom kézzel. Aha…. A legnagyobb parám a mai napig, hogy nehogy egyszer valami miatt Small JPEG-ben maradjon a gép, véletlenül nem teljes felbontású RAW-ban fotózok végig egy munkát (ilyen szerencsére még nem volt, de olyan igen, hogy pár képet HDR módban próbáltam lefotózni egy munka végén, az meg csak jpeg-ben megy a 6D-nél, és persze utána elfelejtettem visszaállítani RAW-ra. De az legalább full-size jpeg volt). Szóval erre is veszettül próbálok figyelni, már ez is problémát okoz, ezek mellett gondolhatjátok, hogy mennyire jut eszembe az LCD fényerejét tologatni. Napsütésben még csak-csak, mert nem látni semmit a sötét kijelzőn. Feltolom, látszik szépen minden, de aztán bemegy az ember egy sötét helységbe (tipikusan kreatív után a szertartás és a lagzi) és úgy marad. Egész este csak azt látni, hogy milyen szépen exponált minden kép, hogy a vaksötét teremben ahol csak projektorral festik meg a falakat, milyen szépen kiexponálja a gép a pislákoló fényeket ISO6400-on meg f/2.0-án.

Aztán persze otthon ér utol a felismerés, hogy csak az LCD vert át, mert szétvilágította a képeimet. A legtöbb fotóm alulexponált, a templomtól kezdve a lagziig. Oké, hogy a RAW-t ki lehet világosítani és szerencsére a 6D ISO-ja jól bírja az utómunkát, dehát ez csak félmegoldás és nem erre kellene támaszkodni. Majd megszokom? Lassan 2 éve használom a 6D-t, ennyi idő alatt sem tudtam megszokni. Mondják páran, hogy ez így nem túl profi, mert egy profi a hisztogramot nézi és nem hagyja magát átverni az LCD-vel. Kérdem én, a profi nem kíváncsi a képein az élességre? Nem kíváncsi a kompozícióra, a kép tartalmára? Mert ha a hisztogramot nézi, akkor magát a képet csak körömnyi méretben látja a kijelzőn, azon semmit nem lehet leellenőrizni. Rossz fényviszonyok között a fényerős optikákkal nagyon kell vigyázni, picit tévesz a gép és már nem azon az arcon van az élesség, amelyiken szerettem volna. Lehet hogy hisztogram alapján van egy nagy rakás jól exponált képem, de lehet, hogy a felénél rossz helyen van az élesség, a másik felénél belevágtam valakinek a lábába, a “harmadik felénél” meg valami más gebasz van, amit az LCD-n észrevettem volna.

Miért nem lehet minden gépvázba automata LCD világítást tenni? Miért nem lehet legalább a fényesség hisztogramot rávetíteni az LCD-n a kép sarkába, úgy mint LiveView esetén? A kettő kombinációja maga lenne a kánaán!

Nyilatkozzatok, nálatok is problémát jelent az LCD háttérvilágítás?


Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • gaben

    szintén 6D, szintén hiányzik

  • scarbantia

    Igen, hiányzik. Bár én szorgosan állítgatom, de persze sokszor úgy marad helyszínváltás után jó pár képig. Ja és lassan alapból +2/3 Fé-en van az exp. kompenzáció, és utólag így is +1Fé-et felhúzok Lr-ban. Utálom, főleg mikor 1600-ról kell még feljebb vinni. Még mindig inkább optikát vennék új váz helyett, de most már nagyon érik egy 5D3, kerül amibe kerül. Nagyon remélem, hogy jobb a fénymérése, meg úgy minden tekintetben az egész gép. Jó, én kőbaltáról váltok. Amit nagyon várok még, a teljes értékű pontos 5db függőleges dupla keresztszenzoros fókuszpont. A középső helyett alapból a felsőt fogom használni. Nagyon próbálok figyelni a kompozícióra, de amikor az élesség is necces F2 fényerő fölött, és többedszer élesítek újra, meg pillanatra is figyelek, akkor rengetegszer elrontom, hogy fent sok tér, lent szűk. Remélem megoldást jelent majd az 5D3 AF elrendezése, mert tulajdonképpen most a középső AF pont miatt cseszem el.

    6D majd talán jöhet másodváznak, ha meg tudom szokni a két különböző gépet. Bár az ISO teljesítménye vonzó.

    • Detto!!

      • scarbantia

        Igazából a spotmérést kéne rutinná tenni. Csak amikor felpörögnek az események, akkor az ember inkább gyorsan visszaáll kiértékelőre.
        Így meg aztán követhetetlen lesz, főleg a kompenzációval együtt.
        Amúgy egy időben egész jól haladtam vele, csak amikor pont azt a képet cseszem el ami éles, és épp jó a pillanat, meg stb… na akkor az ember többet inkább nem kockáztat.

        Igazából beleszoktam, hogy nincs tökéletes rendszer, és megtanul az ember a hibákkal együtt élni, viszont nagyon szeretném a hibaszázalékot csökkenteni, és leginkább ezt várom egy újabb váztól. A Lr előtt töltött időt akarom csökkenteni, hatékonyabbá tenni az egészet. Minél kevesebb képből legyen meg egy jó válogatás.
        De ehhez nagyon sok idő kell még, még ha érzek is némi fejlődést magamon.

  • GaPeti

    Teljesem egyetértek veled! Szintén 6D, előtte 7D ott is volt automatikus fényerő állítás. Az hogy a hisztogramot a képek visszanézésénél a kép sarkába legyen, nagyon jó ötlet. Nem is értem miért hiányzik ez a lehetőség a gépekből.