Javít-e az 50MP a képminőségen?

A kanadai Lensrentals szakembere, Roger Cicala közzétett egy kezdeti felbontástesztet a Canon új 50 megapixeles 5D-ivel, cikkében pedig megcáfol néhány tévhitet, bemutatva, hogy egy gyengébb objektív képe is javul a nagy felbontástól.

A legegyszerűbb, ha magyarra fordítva leközlöm Cicala cikkét:

“Canon 5DS és 5DS R kezdeti felbontás tesztek

Ahogy bárki más, mi is különösen izgatottak voltunk, hogy rátegyük a mancsunkat végre a Canon új 5DS és 5DS R gépeire. Sok hands-on teszt van már a neten, melyek talán többet is elmondtak már a gépekről, mint amire szükséged van a döntéshez, hogy megvegyed-e vagy sem. Persze a legtöbb Canon felhasználó, aki olvassa ezt a blogot, már csak azon dilemmázik hogy hol vegye meg.

Ami engem illet szerettem volna némi laboradatot, hogy látni lehessen mennyit számít a megapixelszám. Konkrétan azt szerettem volna tudni, hogy a megnövekedett felbontás milyen hatással bír, ha egy meglehetősen jó, egy kiváló és egy futottak még kategóriájú objektívvel fotózunk. Néhány ember szereti leegyszerűsíteni a dolgokat és azt állítja, bizonyos objekítvek “elég jók” az új gépekhez, mások pedig nem. Ez nem ilyen egyszerű.

Szóval könyörögtünk egy sort, mígnem Drew beleegyezett, hogy elkössünk két példányt az új gépekből egy néhány napos Imatest Lab tesztre. Ez az idő arra volt elég, hogy gyorsan kipróbáljunk néhány különböző objektívet. Ahhoz viszont hogy egy jó adatbázisunk legyen arról, hogy mely objektívek a legmegfelelőbbek ezekhez a gépekhez, még hónapokat kell dolgoznunk, tesztelnünk.

Több szignifikáns különbség is van az “S” és az “R” jelölésű modellek, továbbá az alap 5D Mark III között, melyet egyébként az új gépek nem helyettesítenek. Több teszt is lefedi a különbségeket részleteiben. A két új masina 50.2 megapixeles, míg az 5D Mk III 22.1. Az 5DS R változat kikapcsolt AA-szűrővel bír, mely effektíve megszünteti az élsimitás okozta életlenséget, emiatt az 5DS R gépnek picit nagyobb felbontása, mint az 5DS-nek.

Egy dolgot leszögeznék már az elején. Nem egyszerű dolog meghatározni, hogy egy szenzor milyen hatással bír, ha egy képalkotó rendszer része lesz. Néhány szakértő előrukkol egy kalkulált számmal, azt mondva, hogy “ennyi a felbontáskülönbség” ha átnyargalunk az 5D III-ról az 5DS-re vagy R-re. Ez a szám azonban a legtöbb esetben csak akkor pontos, ha a képközép felbontását nézzük. Ha egy olyan objektívet használunk, melynek hosszú a kilépő pupilla távolsága (pl sok teleobjektív), ez a kalkulált szám még a képszéleken is pontos lehet, ugyanakkor más objektívek nem feltétlenül fognak felbontáskülönbséget produkálni a képszéleken és a képsarkokon.

Az idők során már kitapasztaltuk, hogy mely objektívek húznak hasznot leginkább az új, nagyfelbontású szenzorokból, és melyek nem. Természetesen minden objektív előnyt kovácsol belőle. Az elv, miszerint bizonyos objektívek “50 megapixel kompatibilisek” valójában egy hülyeség. Még egy 18-55mm-es kitobjektív is nagyobb felbontást produkálna egy 5DS-en, mint egy 5DIII-on. (az más kérdés, hogy nem megy rá – a szerk.)

Tesztmódszerek

A teleobjektíves Imatest tesztekhez egy ultranagy felbontású, háttérvilágított film-ábrát használtunk, azért, hogy az ábra saját felbontása biztosan ne korlátozza a végső képek felbontását. Egy ekkora felbontású szenzor és egy kiváló objektív kombinációjakor ugyanis félő, hogy egy nyomtatott papír szűk keresztmetszet lenne a felbontásteszten. (Szerintem néhány tesztlaboratórium meg fog küzdeni a tintasugaras nyomatokkal. A linotype printek vélhetőleg sokkal jobbak.)

Teleobjektív teszt: Canon 300mm f/2.8L IS II

A Canon 300/2.8L IS II egy nagyon éles teleobi, ugyanakkor elég kicsi ahhoz, hogy a laborban könnyedén dolgozzunk vele. Mindhárom kamerával készítünk képet ugyanazzal az objektív példánnyal. Tükörfelcsapás, 10mp-es időzítő, fókusz-bracketing és minden technikai rutin bejátszik, amit az Imatest cikkeinkben eddig is használtunk. Az alábbi táblázat mutatja a felbontásbeli különbségeket az eredeti 5D Mk III és a két új kamera között amennyiben ugyanazzal az objektívvel fotózunk.

Screen Shot 2015-06-19 at 10.36.03

A felbontás 30%-kal nőtt képközépen és a képkivágás teljes felületének átlagán, amikor az 5D III-ról 5DS-re váltottunk, ami nagyjából hozza is az elvártat. Az extrém képsarkokban a felbontás 20%-kal nőtt. Ez nem különösebben meglepő, miután a mi is azt vártuk, hogy a képek sarkai az optika révén gyengébbek lesznek (jóllehet némileg többet vártunk egy ilyen kiváló teleobjektívtől).

Meglepő ugyanakkor a különbség az 5DS és az 5DS R között, az R ugyanis 10%-kal magasabb teljesítményt nyújtott.

Alap gyújtótáv teszt: Zeiss 85mm f/1.4 Otus

Szerettük volna ezt a tesztet nem csak az objektívekre kihozni, ezért kiválasztottuk a legélesebb optikát, ami csak eszünkbe juthatott, ez pedig a Zeiss 85/1.4 Otus. Megismételtük vele a tesztet f/2.8-as rekeszen.

Screen Shot 2015-06-19 at 10.42.09

A Zeiss 85mm Otussal a dolgok már picit különböznek. A javulás az 5DIII-ról 5DS-re váltás esetén kb 20% a képközépen, és valamivel kevesebb a képszélek felé. Az 5DS R verzió további 5% javulást ad hozzá a történethez. Engem nagyon meglepett az eredmény, ezért többször is megismételtem a tesztet, hogy megyőződjek a számok helyességéről, és hát ezek a tények. A meglepődés oka részemről az, hogy az Otus a legnagyobb feloldóképességű optika, így azt gondolná az ember, hogy ez az objektív szerzi a legnagyobb előnyt a nagyfelbontású képekből.

Nagylátó teszt: Zeiss 21mm f/2.8

Ehhez a teszthez visszatértünk a legnagyobb printelt felbontásteszt-ábránkhoz és meglehetősen közelről fotóztuk (kb 2.7méterről). A Zeiss 21mm f/2.8 öreg optika, ez látszik a formáján is, de még mindig a legélesebb nagylátószögű optika ami a képszéleket és a képsarkokat illeti.

Screen Shot 2015-06-19 at 10.48.06

Ismét azt látjuk, hogy a felbontás nagyot nőtt, az 5DS MTF50 értékei 30%-kal nagyobbak, mint az 5DIII-é, még a képsarkokban is. A kép közel teljes felületén 10%-ot javul ehhez képest is az 5DS MTF50 értéke, egyedül a képsarkokban van picivel kevesebb különbség az 5DS és az 5DS R között. Abból kiindulva, amit tudunk erről az optikáról, azt mondanám, hogy a sarkok felbontását az obi asztigmatizmusa korlátozza.

Szeretném leszögezni, hogy ez a képsarki adat a Zeissnél attól függ, hogy a tesztelő hogyan prezentálja az adatokat. Az Imatest nem méri megfelelően az asztigmatizmust, ugyanis dőlt vonalakat mér, melyek közel függőlegesek és közel  vízszintesek. Amikor a képsarki adatot adom meg, 8 számértékből vonok átlagot: a horizontális és a vertikális kiolvasásokból sarkonként. Más tesztelőknél előfordulhat, hogy csak a legjobb képsarki értéket adják meg, vagy egy medián értéket, vagy csak horizontális vagy vertikális értékeket. Ez a képsarki értékek esetében jobb vagy rosszabb eredményt adhat ahhoz képest, amit mi itt leközöltünk.

Nem Annyira Jó Objektív Teszt: Canon 50mm f/1.4

Ezt az obi szerettem volna hozzáadni a teszthez, hogy legyen értelme. Látom ahogy az emberek “50-megapixelre alkalmas objektívekről” beszélgetnek a neten és attól tartok ez okoz némi zavarodottságot. Tény és való, hogy ezek a nagyfelbontású szenzorok jobban felnagyítják a különbséget az egyes objektívek között. De ez nem jelenti azt, hogy ne húzna hasznot belőle minden objektív. Ezt az elvet szem előtt tartva előszedtem egy őskövület példányt egy Canon 50mm f/1.4-ből. Ez egy nem rossz, de azért kevesek által istenített optika. A tesztelt példány ráadásul picit el is volt toldóva, tehát nem a létező legjobb darab volt. Ugyanúgy teszteltem mindhárom kamerával, annyi különbséggel, hogy itt a tesztet f/1.4-es rekeszen végeztem, mert azt szerettem volna, hogy ez az obi olyan gyenge legyen, amennyire csak lehet.

Screen Shot 2015-06-19 at 11.03.17

Még egy átlagos objektív gyengusz példánya esetén sem kérdéses, hogy a nagyfelbontású szenzorok javítanak az optika felbontásán, ha más nem képközépen. A javulás nem akkora, mint a fent tesztelt kiváló optikák esetén, az 5DS kb 20%-ot javított a felbontáson képközépen az 5DIII-hoz képest, ugyanakkor a képsarkok felbontása vajmi keveset változott. Az 5DS és az 5DS R adatai között is elhanyagolható különbség mutatkozik. Az viszont nem kérdés, hogy még egy gyenge objektív is jelentősen javult felbontást produkál az új fényképezőgépekkel.

Összegzés

Ahogy a Nikon nagyfelbontású szenzorainál, ezúttal is hónapkig tartó tesztelés és fotós tapasztalatok után tudjuk majd meghatározni, hogy melyik objektív mit csinál az új kamerákkal. Ám első körben ez nem egy kritikus dolog, amit tudnunk kell. Minden objektív jobb felbontást fog produkálni, ha az új gépekkel használjuk őket, ha más nem a képközépen mindenképpen. Az, hogy a felbontásnövekedés csak észrevehetően jobb, vagy “wow!” kategória, függ az objektívtől, a fotózás típusától és a fotózott témától.

Számos egyéb dolog lesz legalább olyan fontos, vagy fontosabb a fotós számára, mint az abszolút felbontás. Ám az abszolút felbontás egy jó dolog, és ezek a kamerák fenomenális felbontással szolgálnak.

Roger Ciacala

Lensrentals.com

Június, 2015″

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot