Utómunka: Képstílus RAW-ban

A következő szituáció feltétele az, hogy RAW formátumban fotózol (dehát miért ne fotóznál abban, miután a JPG a mobilok és más gyermekjátékok formátuma). Ha elég régóta fotózol (és csöppet lassú, gondolkodásra hajlamos számítógéped van) bizonyára előfordult már veled az a jelenség, hogy rákattintasz egy frissen átmásolt RAW file-ra, aminek gyönyörű színei vannak, majd egy pillanat múlva fakó, kontraszttalan, színtelen lesz a képed. Itt most előnézeti képről beszélünk (pl Adobe Bridge-ben vagy Lightroomban), nem a már megnyitott RAW-ról, bár néha még megnyitáskor is felmerülhet ilyen jelenség. Ennek az az oka, hogy minden RAW file-ba be van ágyazva egy lebutított JPG előnézeti kép (a fényképezőgép LCD-je is ezt jeleníti meg fotózás közben). Kattintáskor először ezt látod, ami persze szép, színes, szagos (legalábbis miniatűr nézetben). Majd a program betölti a nyers RAW képet, ami viszont színtelen, szagtalan, és később nem győzöl mókolni a kontraszt és a színtelítés csúszkákkal, hogy valahogy kinézzen.

Igaz a RAW file csak egy adathalmaz, így a színtelen, szagtalan kép is egy előnézeti kép csupán, de gyanítom hogy a program minden csúszkát, változót, beállítást 0-ra állít, ezért néz ki – többnyire – olyan vacakul a feldolgozás előtt. Továbbá bizonyára az is előfordult veled, hogy mindezek után akárhogy tologattad a csúszkákat, nem tudtad reprodukálni azt a látványt, amit az elején egy pillanatra láttál. Ez tehát az a látvány, ahogy a képed akkor nézet volna ki, ha nem RAW formátumban, hanem JPG-ben fotóztál volna. No kérem alássan, van megoldás!
Megkockáztatom, hogy minden DSLR fényképezőgépben van képstílus opció. Minden márkánál máshogy hívják – Picture Style, Picture Control stb stb, nem beszélve a magyar menükről, de a cél ugyanaz: képmódokat lehet választani, úgymint Neutrális, Élénk/Tájkép, Portré, Sztenderd, Fekete-Fehér stb stb. Ez a kontrasztra, élességre és szaturációra (színtelítettségre) van hatással, tudni kell azonban, hogy ez csak a JPG képeket érinti! Aki mindig RAW-ban fotóz, meglehet, hogy azt se tudja, hol van ez a funkció a fényképezőgépében, mivel sosem használja.
Sokan nem tudják azonban, hogy RAW formátum esetében utólag is be lehet állítani a képstílusokat (pontosabban csak utólag lehet). A gyári RAW konverterekben talán kézenfekvő helyen van (igazából fogalmam sincs, sosem használtam még a sajátomat), az Adobe Camera RAW és Lightroom szoftverekben pedig a Camera Calibration fülön/menüben, amit a legtöbb ember talán sosem használ. Pedig érdemes! Lehet, hogy hozzá sem kell nyúlni a képhez, csak elég beállítani a kívánt képstílust (pl Tájkép) és rögtön megelevenedik a zöld növényzet és a kék ég!
Én azt mondom mindenképpen érdemes megpróbálni, mert a program (legalábbis az Adobe) alaphelyzetben Adobe Standard módban van, ami valljuk be nem túl izgalmas. Ennél még a Camera Neutral is sok esetben szebb, pedig elvileg az is alaphelyzetben hagyja a kontrasztot és a színtelítést. A menüben átkapcsolva valamelyik képstílusra, olykor látványos változást figyelhetünk meg, és jó eséllyel viszont láthatjuk azt a színes, szagos képet, amit egy pillanatra láttunk az elején, persze ha elég lassú hozzá a számítógépünk. :)

Sok keményvonalas most azt mondhatja, hogy ilyen erővel állíthatnám automatára is a gépet, de én továbbra is azt vallom, hogy amit tudunk és megtehetünk, bízzuk az automatikára! Nem azért fizetünk ki többszázezer forintot a legújabb, legintelligensebb és legnagyobb tudású gépvázra és szoftverre, hogy aztán mi bíbelődjünk minden apró-cseprő dologgal. Azért fizetünk ennyit, hogy a gép igenis ítélje meg helyettünk egy változó környezetben a fehéregyensúlyt, koncerten, színházban a tizedmásodpercnyi fényviszonyokat, félhomályban az élességet és még sorolhatnám. Bízzuk a gépre amit lehet, de tartsuk fent a beavatkozás lehetőségét, így több figyelmet szentelhetünk a kreativitásnak, a kompozíciónak, a kommunikációnak és az apró részletek megfigyelésének. Ugyanígy a szoftvber esetében is, sokszor az automata is szép eredményt produkál, érdemes megpróbálkozni vele, hátha időt takarít meg. Ha nem még mindig vissza lehet vonni a parancsot.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • …köszönöm…remélem sok más amatőrrel együtt…a tanulságos jegyzeted : )))) Valika

  • Köszönöm Neked, remélem sok más amatőr társammal együtt a hasznos tanácsokat : ))))