Bejelentette a Canon az új EOS 1Dx gépét!

Ma hajnalban a Canon USA sajtóközleményt adott ki, melyben nyilvánossága hozták a legújabb 1D gépüket, mely az 1D Mark IV-et és az 1Ds Mark III-at egyszerre váltja. Az új zászlóshajó neve Canon EOS 1DX lett, és a pletykáknak megfelelően 18Mp-es FullFrame érzékelőt, továbbfejlesztett dupla Digic V processzort, 12fps sorozatképességet, és 400.000 expozícióra tervezett szénszálas zárszerkezetet kapott.

A gépnek valójában 3 processzora is van, dupla Digic V+ felel a képfeldolgozásért, és egy harmadik, Digic 4 procit pedig az új fejlesztésű EOS iTR (Intelligent Tracking and Recognition) autofókusznak dedikáltak. Ez a megoldás a korábbi 1D szériáknál gyorsabb és pontosabb autofókuszt, nagyobb sorozatsebességet, alacsonyabb zajszintet és olyan extra funkciókat kínál, mint például a különféle objektívekhez szabott, kamerán belüli kromatikus aberráció javítás. A gyártó szerint a továbbfejlesztett zajszűrés és az áttervezett érzékelő és processzor annyira tiszta képeket produkál, hogy az könnyedén felnagyítható a legkomolyabb igényeket kielégítő reklámtermékekhez is.

A gép kiválóan alkalmas kevés fényben történő fotózáshoz, a natív érzékenységet ISO 100 és ISO 51.200 között állíthatjuk, a kiterjesztett érzékenységek H1 102.400, H2 204.800, illetve stúdióba és tájképfotózáshoz L1 ISO 50.

Az új autofókusz 61 pontos. Ez a legkifinomultabb fókuszrendszer, amit a Canon valaha gyártott. A konstrukció Canon körökben valóban egyedi: 21 fókuszpont a középső területen sztenderd, precíziós keresztszenzor, mely f/5.6 kezdő fényerejű objektívekig működik, a középső 5 fókuszpont, ultra-precíziós, diagonál-keresztszenzoros f/2.8 fényerejű obikig, egyébként mint a 61 pont f/5.6-os fényerőig érzékeny a horizontális kontrasztra, de 20 külső AF pont f/4 fényerőig keresztszenzorosként is működik (tehát horizontális és vertikális kontrasztra egyaránt érzékeny). Az AF pontok nagyobb területet fednek le, mint eddig, és pontosabbak is a korábbi gépeknél.

Az AF beállítások külön menüpontot kaptak, ahol a követési érzékenységet állíthatjuk. A 7D-hez hasonlóan a zónákat állíthatunk be: Spot, Egy pontos, Egy pontos plusz környező 4 pont, Egy pontos plusz környező 8 pont, Zóna szelekció és Automata pontválasztás.

Az új EOS iTR autofókuszt az esküvő- és sportfotósok valamint a fotóriporterek fogják szeretni. Az AF alapbeállítás a hagyományos fáziskülönbség elvű autofókuszt használja, de van egy második opció is, ami arcfelismerő rendszert használ és a színeket is figyelembe veszi, mely által lehetővé válik olyan témák fotózása, mint például a tenisz vagy tánc, ahol az egyes alanyok arcát felismerve, azok az expozíciók során mindvégig fókuszban maradnak.

A Canon EOS gépek történetében először került bevetésre egy Digic processzor a fénymérés segítésére, mely egy 100.000 pixeles RGB fénymérő szenzor mellett működik, ahol 252 ponton mér fényt a gép normál esetben, vagy 35 ponton rossz fényviszonyok esetén.

Végre megjelent a kamerán belüli Többszörös Expozíció Mód (Multiple Exposure Mode), ami azt jelenti, hogy a gép 9 különböző képet kompozit fotóként egymásra illeszt, a felhasználó pedig választhat Additív, Átlagolt, Világos vagy Sötét módok közt, így nincs szükség szoftveres HDR utómunkára. Az eredményt már az LCD-n visszanézhetjük, és a visszalépésre is van lehetőség, ha valami nem jó, törölhetünk egy képet és újrafotózhatjuk a kompozithoz. A Többszörös Expozícióhoz korábbi RAW képet is kiválaszthatunk kiindulási alapként.

A gép JPG üzemmód esetén 14 kép/másodperces sorozatra képes (lezárt tükör és max ISO 30.000 esetén), a RAW sorozat pedig 12 fps, mindezt One Shot és AI Servo (egyszeri és követő fókusz) üzemmódokban is, ami ideálissá teszi a sport és természetfotózásra.

Végre az 1D is komoly videofunkciókkal rendelkezik. A kamera új HD videó formátumokat használ és felgyorsítja az utómunkálatok folyamatát. Kétfajta tömörítési formátumra képes az 1D X beleértve a ALL-i (inframe) tömörítést, mely elősegíti a videó szerkesztését, és az IPB (interframe) tömörítést a magasabb szintű adattömörítés érdekében, így a gép a szakértő kezébe adja választást a munkafolyamat igényeinek megfelelően. A videósok és filmkészítők igényeire reagálva az 1D X kétféle SMPTE-komptaibilis időkód beágyazást kínál, Rec Run és Free Run, mely lehetővé teszi a többkamerás felvételek, vagy külön rögzített hang szinkronizálását az utómunka során.

A Canon 1D X a filmezés során kevesebb moiré-t ígér, valamint a szokásos 4GB mérethatár ezúttal nem okoz problémát, köszönhetően az 1D X új funkciójának, mely 29 perc 59 mp után automatikusan illeszti a következő 4GB-os videófájlt, így nincs kiesett képkocka, a különálló 4Gb-os fájlok az utómunka során illesztésmentesen összerakhatók. A gép Full HD felbontásban 24p, 25p és 30p képfrissítési aránnyal képes rögzíteni, HD és SD felbontásban pedig 50p és 60p a választható ráta. SD felbontás esetén választhatunk PAL és NTSC szabványok közt is.

A hangot természetesen a kamera beépített mikrofonjával és külső sztereo eszközzel is rögzíthetjük, a kamerába szélzaj szűrő is beépítésre került.

A gép beépített LAN csatlakozást kapott a gyorsabb adatátvitel érdekében, továbbá piacra kerül egy kifejezetten 1D X-hez tervezett WFT-E6A Wireless adattovábbító, mely segítségével Wifi-n keresztül továbbíthatjuk a képeket a számítógépre, ezen kívül az 1D X Bluetooth kapcsolatra is képes.  Megvásárolható lesz még a géphez egy új GP-E1 GPS vevőegység, mely a gép oldalához csatlakoztatható, ennek ellenére mind a vevő, mind pedig a csatlakozás időjárásálló szigetelést kapott, ugyanúgy mint a váz maga.  A GPS vevő fotózás során rögzíti a szélességi és hosszúsági fokot, a magasságot és az UTC időt, valamint a kamera irányát is, még akkor is ha függőlegesen fotózunk, így ezeket az adatokat utólag számítógépen visszanézhetjük.

Az EOS 1D X  a Canon tervei szerint 2012 Márciusában kerül piacra 6.800 USA dolláros áron (váz). A Wifi eszközt szintén jövő márciusban dobják piacra 600 USD áron, a GPS egységet pedig jövő áprilisban 300USD kiskereskedelmi ár mellett.

Ismerve a piacot, Európában várhatóan 6.800 Euro (kb 2 millió Ft) lesz, de ez már nem a hivatalos sajtóközlemény része. :)

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot