10 dolog, amit minden kreatívnak tudnia kell

Chase Jarvis nemzetközileg elismert fotográfus tollából

Íme 10 dolog, amit rögös utamon tanultam meg, és amit minden fotográfusnak, dizájnernek, kreatívnak, egyszóval minden kreatív embernek tudnia kellene.

1. A profik nem adják meg a választ

A blogok, a tanárok, a mentorok, a szemináriumok nem adnak válaszokat. Nem azért vannak, hogy pontosan megmondják mit kell tudnod. Ha ők profik, akkor azért vannak ott, hogy ötleteket, iránymutatást adjanak, vagy szabályokat, melyeket meg kell tanulni, vagy később áthágni. Ezek nem a profiról szólnak, hanem rólad. Kreatív tevékenységek esetében pedig különösképp…ami benned zajlik, abban találod meg a válaszokat. Halld meg, amit a profik mondanak, de ne mindig hallgass rájuk!

2. Az ügyfeleid nem tudják megmondani, mire van szükségük

Az ügyfelek azért bíznak meg téged, mert van egy problémájuk. Valaminek a nagyszerű vizuális bemutatását akarják, megoldást keresnek. Úgy gondolják, hogy tudják, hogyan lehetne a legjobban lefotózni azt a valamit, de ez rendszerint nem igaz. Ezért alkalmaznak téged. Vedd figyelembe a javaslataikat, mert ők ismerik a legjobban a márkájukat, terméküket, a céljaikat – esetleg készíts is pár képet az ő elképzeléseik szerint, mert az akarják látni először, de aztán vesd be a saját elképzelésed! Adj hozzá értéket. Mutass nekik valamit, amire nem számítanak. Ne legyél egyujjas majom. Ne feledd miért te vagy az, akit alkalmaztak…mert TE vagy az “istencsászár” képkészítőember. Ha elég jó vagy ahhoz, hogy téged választottak a munkára, elég jónak kell lenned, hogy irányítsd a fotográfiai elképzeléseket.

3. Ne a “jobbat” célozd meg, célozd a “különbet”

Vicces, hogy a “jobb” és a “különb” hogyan viszonyul egymáshoz. Ha a “jobbat” célzod meg, rendszerint azt jelenti, hogy egy másik ember nyomdokaiban lépkedsz. Elég gyakran lesz valaki, aki jobb nálad, valaki, aki a te nyomdokaidban lépked. De ha a célod az, hogy különb módon gondolkozz, új dolgokat hozz létre, máris kijelölöd a saját utadat. És ha kijelölöd a saját utadat és lefekteted a saját lábnyomaidat, sokkal inkább esélyes, hogy “jobbnak” érzed majd magad anélkül, hogy egyáltalán megpróbáltál volna “jobbnak” lenni. A “jobb” szinte magától jön, mert valójában csak különb vagy. Nem tűnhetsz ki a tömegből, ha egyszerűen csak jobb vagy. Különbnek kell lenned!

4. Nagy kihívások kreálják a legjobb munkákat

Ha olyan munkát kapsz, ami feszegeti az elképzeléseid és a tudásod határait, az nagyszerű. Gratula, vállald továbbra is ezeket a megbízásokat! Ha nem kapsz ilyen jellegű megbízásokat, akkor magadnak kell csinálnod, ami munkára sarkall. Adj magadnak szűk határidőket és keményebb kreatív kihívásokat. Csinálj minél jobbat, amin tisztán látszik, hogy van benne kihívás, és az a kihívás egy méterrel magasabb, mint amit úgy gondolsz, hogy kezelni tudsz.

5. Az esztétikai érzék igenis számít

Na erre varrj gombot…folyamatosan meglepődöm, hogy ezt mennyire elhanyagolják. Olvasd és hidd el: Fejlesztened kell a fogékonyságodat a designra, színekre, fényre és kompozícióra! Ha csak azt mondod, hogy “Ha szeretek egy képet akkor értem is” – ez nem vezet sehová. Tudnod kell – a saját és a majdani megbízóid érdekében is -, hogy egy kép MITŐL jó kép. MIÉRT jobb az egyik fotó, mint a másik? Ha nincs vizuális szótárad, véleményed vagy esztétikai érzéked, nem fogod tudni megmagyarázni ezeket a dolgokat. Nem fogod megkapni a munkát. Vagy ha meg is kapod a munkát, nem fogod tudni megmagyarázni, hogy a képeid miért érik meg a pénzüket, elérni, hogy újra téged alkalmazzon ugyanaz az ügyfél a következő kampány, sztori vagy videó esetén. Hidd el nekem, ez így van. Fejleszd a vizuális ízlésedet!

6. Az egyszerű jó

Szinte minden rossz fotón túl sok információ szerepel. A technikai alapokat leszámítva az első számú ok, hogy a legtöbb fotó elvérzik az, hogy nincs konkrét témája. Gyakran ez a helyzet a designnal, filmmel, divattal, bármivel. Tüntesd el a zűrzavart és figyelemelterelő dolgokat. Mondj el egy történetet, és mondd el jól.

7. Kövess el hibákat, tanulj gyorsan

Tömören: tudnod kell tanulnod a hibáidból. Nem lehet cél a hibák elkerülése! A cél az, hogy gyorsan felocsúdj a hibáidból. Ez a munkád minden területére igaz – kreatív, üzleti, víziós…tök mindegy. Ha nem vagy hajlandó hibákat elkövetni, a tétlenség megbénít. Az ördög pedig ebben lakozik. Menj és alkoss! Ha működik, csinálj belőle többet! Ha nem megy, változtass! A lényeg, hogy hamar tedd.

8. Az “Érték” nem ugyanaz, mint az “Ár”

Ne kizárólag árban versenyezz. Ez a biztos halált jelenti minden kreatív területen. Koncentrálj arra, hogy értéket teremts és eszerint árazd be magad. Ha a képeiddel értéket szállítasz – jobbat, mint várnák, és jobbat mint a konkurenciád -, és ezt több módon is képes vagy illusztrálni, akkor drágább is lehetsz. És ne feledd, az érték sokféle formában jelentkezhet!

9. Az “A” kategóriás játékosok “A” kategóriásokkal dolgoznak

Ha jó vagy abban, amit csinálsz, akkor olyan emberekkel dolgozol – vagy olyan embereket keresel a munkádhoz -, akik szintén megugorják a lécet. Ha béna vagy, akkor olyan emberekkel veszed körbe magad, akik szintén bénák, csak hogy jobban érezd magad. Ha a legjobb akarsz lenni, keresd a kiváló emberek társaságát – legyen az másik művész, asszisztens, producer, ügyfél, partner, bármi. Fotózz magas szinten. Fotózz jobbaknak, mint te magad vagy!

10. Az igazi művészek alkotnak

Csak ülsz és azon gondolkozol, hogy miket tudnál alkotni, fotózni, építeni, tervezni, de sosem készítesz el semmit? Akkor te nem vagy más, mint egy pózoló. Más megközelítés kell, hozz létre dolgokat! Lehet, hogy az, ami kikerül a stúdiódból nem tökéletes, de muszáj, hogy rendszeresen kijöjjön valami az ajtón, ami a weben, az oldaladon, a hirdetőtáblán, galériában vagy az utcán landol. Ha komolyan veszed amit csinálsz, rendszeresen ontod magadból a munkákat.

Ennyi. Ne csak olvasd, hanem biflázd is be ezt a listát!

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Jó írás lett, ahogy az eredeti is. De szerintem illene egy direkt linket kitenni a forrásra. Bár sajnos azzal, hogy leírtad, ki a forrás, már túlteljesítetted a magyar web zömét.
    ,-((

    • Köszönöm, jogos a felvetés, teszek bele egy linket.

      • Örülök, hogy jogosnak látod, csak így tovább a bloggal!
        ,-))

  • 2007 előtt talán ezek a dolgok még működtek is volna, most semmi más nem fontos, mint a legjobbat nyújtani olcsón vagy ingyen. Aki még fizet is, az kapja meg a munkát.
    És ez nem csak Magyarországra igaz.

    • Talán ennyire nem vészes a helyzet, vannak még jó megrendelők, ahol nem a pénz számít hanem a végeredmény. Az “olcsón vagy ingyen”-kérdés meg rajtunk is múlik, amíg vannak olyan fotósok, akik nem értékelik a munkájukat párezer forintnál többre, addig lehet ez probléma. Ha senki nem menne egy bizonyos árszint alá, nem kellene olcsón meg ingyen dolgozni. Bár az ingyen még hagyján, az egy más tészta. Én is azt vallom, hogy vagy ingyen vagy rendes áron de sosem olcsón. Érdekes módon a pékeknél, a taxisoknál, a fodrászoknál stb ez működik, csak fotós berkekben nem. Az meg, hogy aki visszacsúsztat az kapja a munkát…hát biztos van ilyen de azért ezen a szinten talán nem ez jellemző, ez inkább az építőiparban, meg a közbeszerzéseknél dívik, persze biztos máshol is, de talán máshol nem ez van túlsúlyban.

      • Bizony én is hallottam visszacsúsztatós fotós megbízásokról. Meg taxist is arra panaszkodni, hogy más társaságok olyan árakat hirdetnek, amiket egyszerűen nem lehet kihozni.
        A gond egyébként az, hogy a fodrász, taxis, pék, meg építőmunkás sosem csak kedvtelésből csinálja amit csinál, a hobbiból fotózgatók viszont igen. Fodrászfelszerelést, taxit, pékséget nem veszel magadnak házi használatra, fényképezőgépet viszont veszel csak mert szeretsz fotózni. És ha már van, amatőrként ajándéknak tekintesz minden fillért, amit a képeidért adnak, de sokan még ingyen is szívesen odaadják. Ennek kihasználására meg sokan egész iparágat alapoznak…

      • fotós

        A fodrász, a pék, olyan dolgot csinál amit nem lehet könnyen Photoshoppal feljavítani hamisítani, vagyis nem tudja bárki megcsinálni ezért meg is kérhetik az árát annak amit csinálnak. Senki nem tudja magát kiadni fodrásznak, péknek valódi tudás nélkül.
        Ma viszont minden második ember akinek van legalább egy bridge gépe sőt akár csak egy kompakt kamerája de fotós ismerete tudása egy fikarcnyi sem, már fotósnak adja ki magát. Fotónak látszó kép készíthető tudás nélkül, Photosoppos manipulálással, csalással, de frizura, vagy kenyér-pékáru nem! Abban nem segít okos számítógépes szoftware, viszont ma szinte nincs egyetlen olyan “fotós” sem aki ne számítógépes manipulálással buherálná össze a képet!
        Ezért nem működik az a fotós berkekben ami működik a fodrászoknál, vagy a pékeknél.