Nagy rádiós vakukioldó útmutató

Manapság már nem számít luxusnak, hogy valaki rádiós kioldóval használjon rendszervakut vagy stúdióvakut. A kínaiak elözönlötték és uralják ezt a piacot, valljuk be, nem rossz termékekkel. Egy baj van velük: annyiféle van már, hogy én sosem tudtam kiigazodni, mi a különbség köztük.

Így hát beleástam magam és összegyűjtöttem a legnépszerűbbeket. A gyártói weboldalak sokszor segítségemre voltak, de sok esetben úgy kellett összevadászni a specifikációkat eBay eladóktól, tesztekből, fórumokból és webshopokból. A lényeg, hogy megvan, itt van, ne menjetek tovább, ha valaki ilyet akar venni és kutakodik, annak azt hiszem ez az EGYETLEN összehasonlító cikk a neten, amiben szerepel az összes népszerű kínai és “márkás” vakukioldó leírása és összehasonlítása. Legalábbis a net magyar és angol nyelvű oldalait tekintve.

Ha már mindent tudsz a vakukioldókról, görgess a cikk aljára az összehasonlító táblázathoz! Yongnuo, Pixel, Phottix, Pocket Wizard, Cactus, Aputure és Radiopopper szerepel a menüben.

Sokan vannak azonban, akik nincsenek tisztában a rádiós kioldók funkcióival, ezért az összehasonlítás előtt némi magyarázat következik.

Az első alapvető dolog, hogy mi ez, és mire jó? A vakukioldó arra jó, hogy kreatív világításhoz eltávolíthassuk a vakut a fényképezőgép tetejéről (vagy elsüssük a stúdióvakukat). Ezt szokás infrás és rádiós vezérléssel is megoldani. Az infrás technika régebbi, hátránya azonban, hogy a jeladónak (fényképezőgép beépített vakuja, vagy külön erre a célra szánt külső jeladó) és a vevőegységnek (rendszerint maga a vaku) “látniuk kell egymást”. Lakásbelsőben talán még nem annyira fontos, mert az infrafény visszaverődhet a falakról, így ha egy kisebb akadály van az adó és a vevő útjában, az még nem gond, de például ablakon kívülre tenni a vakut már nem lehet. A másik hátránya, hogy kültérben, napsütéses időben az infrafény gyenge, így csak pár méterig használható. Minderre megoldást jelent a rádióvezérelt vakukioldó, amiket e cikk is tárgyal a továbbiakban.

TTL/TTL-átvitel/manuál:

Háromféle rádiós kioldóval lesz dolgunk. A TTL kioldók segítségével úgy távolíthatjuk el a vakut a gépről, hogy a fényképezőgép és a vaku kommunikációja megmarad, így a vaku automatikus módban is használható, a legtöbb funkciója elérhető marad. Természetesen olyan vakukról beszélünk, melyek TTL vakuk. Ilyenek a gyártók saját vakui (Canon 320EX, 430EX, 580EX, Nikon SB-600, -800, -900 és így tovább, illetve ilyen az újabb Nissin, Metz és még néhány TTL-képes vaku a piacon). Tehát a TTL-képes kioldókkal úgy tudjuk használni egy állványra tett vaku szolgáltatásait, mintha az a gépen lenne.

A manuális kioldók nem viszik át a TTL jelet, vagyis az ilyen kioldókkal használt vakuk akkorát villannak, amekkorára kézzel beállítjuk őket. Mivel ezek jóval olcsóbb kioldók, stúdióvakukhoz is inkább ezeket használják, továbbá elég megbízhatóak, ezért ezek a legnépszerűbbek. A manuális kioldókhoz a legtöbb esetben nem is TTL vakut használnak, hanem manuális vakut melyek nem képesek semmilyen automata üzemmódra, olyan erőset villannak, amilyenre beállítják őket (pl. Yongnuo YN-460, 560). A manuális kioldók is rendelkezhetnek azonban TTL-átvitel funkcióval, amit alább tárgyalok.

TTL-átvitel: angol nevén TTL pass-through, ami annyit jelent, hogy a fényképezőgépre helyezett rádiós jeladó rendelkezik egy saját vakupapuccsal, amibe egy TTL vakut helyezve azt teljeskörű funkcionalitással használhatjuk. Ettől független az, hogy a kioldó által vezérelt távoli vaku is TTL vagy sem. Rendszerint ez néhány manuális kioldó funkciója, tehát a fényképezőgépen lévő jeladóba helyezett TTL vaku automatikusan tud működni, de a rádióvezérelt távoli vaku csak manuális módban használható. Tehát a táblázatban a TTL-átvitelre képes kioldók ne tévesszenek meg senkit, ezek nem valódi TTL kioldók, csupán csak annyit tudnak, hogy úgymond nem foglalják le a fényképezőgép vakupapucsát. A továbbiakban, ha azt írom “TTL kioldó” nem ezekre, hanem a valódi TTL-képes kioldókra gondolok.

Adó+vevő vagy adóvevő:

Kétféle megoldás létezik, az adó+vevő konstrukciókon értelemszerűen a jeladó a fényképezőgép vakupapucsában van, a vevőt pedig a távoli vakuhoz csatlakoztatjuk. Ezzel szemben az adóvevő két egyforma készülék, melyek egyszerre adók és vevők is, egy gombnyomással el lehet dönteni, hogy a két készülékből melyik legyen az adó és melyik a vevő. Ez arra jó, hogy egyrészt egyforma elem vagy akku kell beléjük, nem kell kétfélét készleten tartani, pláne úgy, hogy néhány jeladóban egészen speciális elem való, amit nem mindenhol lehet kapni. A másik, hogy nem áll meg a munka, ha egy adóvevő felmondja a szolgálatot, mert pótolható egy másikkal, míg az adó+vevő kombinációban, ha a jeladó bekrepál, akkor meg vagyunk lőve. Az angolok ezt elég egyértelműen fogalmazzák meg, van a transmitter+receiver (adó+vevő) és van a transciever (adóvevő).

Frekvencia:

Európában kétféle frekvenciájú rádiós kioldó árusítható, a 433Mhz-es és a 2,4Ghz-es. Azt mondják a 433Mhz-es a rosszabbik megoldás, mert az összes taxis CB, fotocellás ajtó is itt működik, ami bezavarhat, illetve zavarhatja még a troli, a villamos meg a bánat tudja még mi. Érdekes módon ennek ellenére a Pocket Wizard, a csúcskategóriás rádiós kioldók gyártója is ezt a frekvenciát választotta, és sajnos azt kell mondjam, hogy a 2,4Ghz-es kioldókat meg a WiFi zavarja, úgyhogy tök mindegy. A zavarás azt jelenti, hogy a vaku egyfolytában villog anélkül, hogy exponálnánk. Saját tapasztalatom szerint a WiFi csak akkor zavar be, ha közel van a router és masszív adatátvitel zajlik rajta.

Csatornák, csoportok, arányok:

A rádiós kioldókon be lehet állítani csatornákat, és némelyiken csoportokat is. A kettő nem ugyanaz, a csatorna azt jelenti, hogy ezen a “vonalon” kommunikál egymással a jeladó és a vevő. Ha nincsenek azonos csatornán, nem működik a jelátvitel. Ez akkor jó, ha több fotós dolgozik a helyszínen, külön csatornára állítva a kioldókat, nem tudják egymás vakuit elvillantani. A csoportkiosztás egészen más téma. Ez azt jelenti, hogy ha több vakut használunk rádiós kioldással, csoportokba tehetjük őket. Rendszerint A csoport, B csoport, C csoport, majd a kioldóval szabályozhatjuk, hogy mely csoportok villanjanak. Villanjon az összes, villanjon A és B, vagy A és C, csak B… és így tovább.

A TTL kioldók további előnye, hogy az egyes csoportokat nem csak ki-be kapcsolhatjuk, hanem a csoportban lévő vakuk erejét szabályozhatjuk a kioldó, vagy a fényképezőgép menüje segítségével. Egyes TTL kioldók esetén nem csak a vakuk erejét szabályozhatjuk csoportonként, hanem arányokat is megadhatunk, például A:B arány 1:2 azt jelenti hogy az A csoportban villanó (TTL) vakuhoz képest a B csoportban lévő vaku fele akkorát fog villanni. Ez azért jó mert például egy portrévilágítást könnyedén koordinálhatunk, hogy jobbról jöjjön a főfény, balról a derítés vagy egy gombnyomásra fordítva. A legtöbb TTL kioldó esetében az aránykiosztást azonban csak egy külső eszköz segítségével lehet szabályozni, ilyen például az AC3 Zone Controller a Pocket Wizardnál (ld. képen). Ezt külön kell megvásárolni és ráhelyezni a jeladóra.

Szinkronidő:

Az összehasonlításban feltüntetett szinkronidők a kioldók maximális szinkronidejét jelentik. Ez nem jelenti azt, hogy felül tudnák bírálni a fényképezőgépek gyári szinkronidejét, ami a legtöbb esetben 1/160s és 1/250s között mozog a redőnyzáras gépek esetében (legtöbb DSLR), 1/500s a központi záras gépek esetében (közép- és nagyformátum), és kb 1/1000s az elektronikus záras gépek esetében (kompakt gépek, régebbi DSLR-ek). Azt is tudni érdemes, hogy a kínaiak ebben is szeretnek lódítani, bár azért az 1/250s szinkronidőt mindegyik kioldó tudja, a fotósok 99%-nak pedig ennél többre nincs szüksége. A TTL kioldók többsége tudja a HSS (High Speed Sync) üzemmódot is, amivel átléphetjük a szinkronidőt, akár 1/8000s-ig, cserébe viszont be kell áldozni a vakuk villanási erejét. Ha nem tudod, hogy ebben a blokkban miről beszéltem, nézd meg az alábbi videót és/vagy olvasd el ezt.

Hatótáv:

A gyártók hangzatos hatótávokat adnak meg a kioldókhoz, azonban ezek nem mindig igazak. Befolyásolhatja ezt interferencia, tereptárgy, falak, elem/akku töltöttsége stb. Ettől függetlenül átlagos, hétköznapi használathoz mindegyik alkalmas, 10-20-30 méterig bármelyik kioldó biztonsággal használható. Alább látható, ahogy kipróbáltam a saját Yongnuo RF-602 kioldómat szabad térben, és fallal elválasztva. Szabad térben 10-90m-ig tudtam tesztelni, 90 méternél, egy exponálást kihagyott a vaku, utána 3 exponál rendesen működött. Beltérben először csak egy fa ajtón kívülre helyeztem el és a világítóablakon keresztül villant a helyiségbe. A következő lépésben messzebb helyeztem az ajtótól, és a földszintről fotóztam, tehát így a gépet és a vakut falak és egy ajtó választotta el. Így az elején csak a Teszt gombbal villant el a vaku, aztán egyszercsak meggondolta magát és exponálásra is elsütötte a kioldó. Mivel az RF-602-nek nincs rögzítője ezért lehet hogy elmozdult a jeladó a vakupapucsból, vagy csak simán gyenge volt már a jel a falakon keresztül. Mindebből az következik, hogy az RF-602-höz 100m-t ad meg a gyártó, akkor ehhez tudjátok viszonyítani a többit az összehasonlításban található 30 métertől 500 méterig.

Yongnuo RF-602 távolság teszt (nagyításhoz klikk)

Ajtón és falakon keresztül:

Bal: ajtón keresztül; Jobb: falon+ajtón keresztül

 

Univerzális vagy specifikus:

A legtöbb rádiós kioldó márkaspecifikus, tehát külön kapható Canon, Nikon, Sony stb. verzió, mert vagy a TTL jeleket kell továbbítaniuk az adott márkára jellemző érintkezőkön keresztül, vagy csak egyetlen dolog miatt: ez pedig az alvó (Sleep) módban lévő vakuk felébresztése. A manuális kioldók között van ugyanakkor univerzális is, ezek középérintkezősök, előnyük, hogy minden típusú vakuhoz és fényképezőgéphez használhatók, hátrányuk, hogy semmi mást nem tudnak csak elsütni a vakukat.

Kamera távkioldás:

Majd’ mindegyik rádiós kioldó képes arra, hogy egy külön kábel segítségével a fényképezőgépet is elsüsse. Ekkor megfordítjuk a készüléket, vagyis a vevőt kötjük össze a fényképezőgéppel (persze olyannal, amelyiknek van távkioldó csatlakozója) és az adót kézben tartva a Teszt gombot nyomva tudunk exponálni (az esetek többségében élesíteni is). További előnye még, hogy ezzel a módszerrel több fényképezőgéppel tudunk egyszerre exponálni, úgy hogy az adó a fotós kezében lévő fényképezőgép vakupapucsában van, a vevők meg 1-1 távoli fényképezőgéphez kötve, így a fő (Master) fényképezőgép exponáláskor kioldja a többi (Slave) fényképezőgépet. Így egy fotós egyszerre több perspektívából készíthet képet.

Na azt hiszem elég a rizsából, lássuk a “mindent eldöntő” összehasonlítást! Árak tekintetében jelenleg aktuális, körülbelüli eBay-es árakat adtam meg, a magyarországi árak drágábbak lehetnek (bocs’ nem lehetnek, drágábbak is :) szállítás, ÁFA, miegymás…). Adó+vevő esetén egy adóra és egy vevőre vonatkozik, adóvevő esetén 2db-ra.

Verziók: C – Canon, N – Nikon, S – Sony, O – Olympus, Pe – Pentax, Pa – Panasonic

 

Legnépszerűbb manuális kioldók (nagyításhoz katt a képre!)

Legnépszerűbb TTL kioldók (nagyításhoz katt a képre!)

PS: annyi kimaradt még talán a táblázatból, hogy az LCD kijelzős Phottix Odin kioldóval a vakuk zoomját is lehet állítani, illetve a Pocket Wizzard is rendelkezik megannyi extra szolgáltatással.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Enyedi Attila

    Nagyon jó kis cikk gratulálok!

    1 ravasz kérdéssel fordulnék is hozzád, mert sehol se láttam semmi okosat erről.
    van egy Yongnuo YN 467-es i-TTL vakum, aminek van egy érdekes tulajdonsága. TTL-ben a max záridő amit eltűr az 1/250s, DE Manuális módban 1:1 fényerővel is képes az 1/4000s záridő mellett a teljes képet kivilágítani. A kérdés az lenne h szted ezt akkor ha olcsón szeretném megúszni akkor a Cactus manuális koldóra lesz szükségem? amúgy pedig csak a TTL-es jöhetne szóba?

    • Milyen géppel használod?

      • Enyedi Attila

        bocsi inkább ide írom a másikat töröld kérlek.
        Nikon D90

        • Igen, úgy nézem ez a gép is rendelkezik elektronikus zárral a mechanikus mellett (elvileg a D90, D40, D7000 és D3000 még ilyenek), ezért tudod manuál módban átlépni a szinkronidőt, a TTL viszont nem engedi, mert az YN-467 nem tud HSS módot. Ez esetben valóban a Cactus V5 a legolcsóbb, de jó választás, bár azzal ugye búcsút mondhatsz a TTL-nek, ha nem a gépvázon használod a vakut. Ha viszont TTL kioldót veszel, manuál módban szerintem akkor is túl tudod lépni a szinkronidőt (csak TTL módban nem), a kérdés már csak az, hogy mennyivel, mert a TTL kioldókhoz nem írtam oda az alap (nem HSS) szinkronidőt. Ennek utána kéne nézned, hogy melyik TTL kioldó tud manuál(!) üzemmódban 1/250s-nál gyorsabb szinkronidőt (emlékeim szerint semelyik, de azért nézz utána, ha érdekel). De szerintem mindegyik TTL kioldó megállítja a záridődet 1/250s-nál ahogy most is történik, csak akkor engedik tovább tekerni, ha a kioldón lévő vaku tud HSS módot. Persze a f.gép M módjában biztos tovább lehet tekerni, de akkor meg fog jelenni a fekete csík.

          • Enyedi Attila

            köszönöm a részletes választ. Akkor esélyes, hogy a cactus lesz jó választás. Tervezem h ilyen módon összehozzak majd egy 4 vakus mókát, bizonyos kinti fotózásokra. és ha 1/1000s megvan azért az sztem mindenre elég lenne. 4 pedig kellemes távolságot is adna. De ez majd a nyár zenéje lesz :)

  • Igen, úgy nézem ez a gép is rendelkezik elektronikus zárral a mechanikus mellett (elvileg a D90, D40, D7000 és D3000 még ilyenek), ezért tudod manuál módban átlépni a szinkronidőt, a TTL viszont nem engedi, mert az YN-467 nem tud HSS módot. Ez esetben valóban a Cactus V5 a legolcsóbb, de jó választás, bár azzal ugye búcsút mondhatsz a TTL-nek, ha nem a gépvázon használod a vakut. Ha viszont TTL kioldót veszel, manuál módban szerintem akkor is túl tudod lépni a szinkronidőt (csak TTL módban nem), a kérdés már csak az, hogy mennyivel, mert a TTL kioldókhoz nem írtam oda az alap (nem HSS) szinkronidőt. Ennek utána kéne nézned, hogy melyik TTL kioldó tud manuál(!) üzemmódban 1/250s-nál gyorsabb szinkronidőt (emlékeim szerint semelyik, de azért nézz utána, ha érdekel).

    • Szerintem mindegyik TTL kioldó megállítja a záridődet 1/250s-nál ahogy most is történik, csak akkor engedik tovább tekerni, ha a kioldón lévő vaku tud HSS módot. Persze a f.gép M módjában biztos tovább lehet tekerni, de akkor meg fog jelenni a fekete csík.

  • Maucha Geregly

    Én is gratulálok a cikkhez!
    Lennének rögtön kérdéseim is:

    1. Eddig főleg Nikon-os, tapasztalatokat olvastam a neten, Canon-nal van-e valakinek tapasztalata?

    2. Meg lehet-e oldani valahogy az aránykiosztás-kiegészítő megvásárlását, pl. a vakukon előre beállítva a vakuexpozíció kompenzációt, hogy csak az adott vakura vonatkozzon? TTL nélkül ez nyilván egyszerűbb, de TTL-el kellene…

    Köszönettel:
    Maucha Gergő

    • Szia, ezt kifejtenéd kicsit bővebben? Nem igazán értem a kérdést. Az aránykiosztás és a vaku-kompenzáció (FEC) nem ugyanaz.

      • Maucha Gergely

        Szeretnék egy főfény / deritőfény párost létrehozni rádiós e-TTL vezérléssel.
        A gépemen beállított Blende/ISO értékek függvényében szeretném rádión keresztül állítani és elsütni mindkét vakut, úgy hogy az egyik mindig pl. 1 fényértékkel (vagy egy beállított másik értékkel) kevesebbet villanjon mint a másik.

        • Ok értem a kérdést, úgy van ahogy írtad. Ebben az esetben az egyik vaku sima TTL, 0 kompenzáció (papír szerint legalábbis a valós nyilván a helyszínen dől el), a másik pedig -1 EV expo korrekció (a főfényhez számítva -1 természetesen) magán a vakun állítva. Ez az alap. Ha ezt a gépről szeretnéd állítani, ne adj isten megváltoztatni a főfény/derítés irányát, akkor vagy Odin kioldót veszel, azon lehet A:B csoportarányt szabályozni, vagy Pixel Kinget és várod a jószerencsét, hogy egyszer is valamikor kiadnak hozzá egy zone-controllert, vagy bankot robbantasz és Pocket Wizardot és hozzá egy AC3 zone kontrollert. A PW két vevővel és zone controllerrel hazai árak szerint kétszázezer forint. Az Odin csak eBayről játszik, itthon nem kapni, kint mint a táblázatban írtam kb 85ezer egy vevővel, két vevővel kb 125ezer. A Pixel King kintről két vevővel kb 55ezer Ft, de ehhez ugye nincs még zone kontroller. Ami egyébként, ha a nem-kicsit túlárazott Pocket Wizardból indulok ki, nem lesz túl drága, mert a PW ketyeréje itthon kerül 22ezer forintba, akkor gondolhatod, hogy ha ez van túlárazva, akkor mennyibe fog kerülni a kínai kintről…lesz vagy 5ezer forint szvsz. Kérdés csak az hogy mikor adják ki.

        • Ok értem a kérdést, de ennek nekem is utána kellett járnom. Sajnos a Pixel King kioldót még nem sokan tesztelték, elég új termék, a Phottix Odint még ennyien se, a Pocket Wizard meg hajlamos úgy kommunikálni, mintha ők …-ták volna a spanyol viaszt és csakis ők képesek arra amit tudnak. Na mindegy…
          Így néz ki a dolog az én értelmezésemben:
          Ha Odint vagy Pocket Wizard+AC3 Zone kontrollert választasz, akkor külön tudod szabályozni az egyes csoportokban tett vakuk erejét ETTL módban. Tehát például A csoport 0 kompenzáció, B csoport -1FÉ.
          A legolcsóbb alternatíva a Pixel King ezt nem tudja (amíg ki nem adnak hozzá egy zone controllert, de ezt senki nem tudja hogy mikor teszik meg, ha egyáltalán megteszik). Ergo a Pixel King azt tudja, hogy akárhány vakut teszel az A, B, vagy C csoportba, azok mindig egyforma erősséggel fognak villanni. Az ETTL módban persze ez helyes expot fog eredményezni, de ha a két vakudat azonos távolságra teszed a modelltől akkor 1:1-es világítást fogsz kapni. Ha tekered a gépen a vaku-expo kompenzációt (FEC) akkor az mindkét vakut egyszerre fogja fel- illetve lehúzni. DE! Onnantól kezdve, hogy az egyik elé fényformálót vagy szürkefóliát teszel, vagy épp messzebb viszed a modelltől, máris gyengébb lesz a fénye a másiknál, mert az egész szett egyetlen ETTL mérést végez és nem külön külön (ha külön végezné, akkor minél messzebb viszed, vagy minél sötétebb fóliát teszel rá annál erősebbet villanna a vaku, hogy kompenzálja a dolgot). Szóval kérdés, hogy tényleg annyira kell-e a zónakontroll, hiszen egy egyszerű, tépőzáras, vagy felgumizott szürkefóliával meg lehet oldani a dolgot.
          Manuális módban külön-külön lehet állítani mindhárom (A-B-C) csoportot a Pixel Kinggel is, mindezt a kamera menüjéből, viszont ez a külön-külön csoportbeállítás manuális módban csak a Canon “EX II” jelzésű vakuival lehetséges. A sima EX vakukkal (és valószínűsíthetően más gyártók vakuival is) a kamera menüben nem lehet átkapcsolni az üzemmódot manuálisra, csak a vakun lehet átállítani.
          Ez viszont felveti bennem a kérdést, hogy ha az EX vakuk nem támogatják a kamera-menüből állítást, ellenben a vakun magán lehet beállítást végezni, akkor működhet az is amit írtál, hogy ETTL módban odabattyogsz az egyik vakuhoz és beállítod rajta a -1FÉ kompenzációt. Erről sehol nem szól a fáma, mindenhol csak arról regélnek, hogy a zóna kontroll, meg a kamera menüből állítás azért jó, mert ha a vaku fényformálóba van téve, vagy egyéb elérhetetlen helyen van, milyen könnyű állítani.

          Egy szó mint száz a kérdésedet azt hiszem csak részben tudtam megválaszolni, de nagyon érik, hogy szerzek egy Pixel Kinget meg néhány vakut és letesztelem mit tud és mit nem.

          Ha további morfondírozásra késztet a válaszom, gondolj arra, hogy a TTL kioldók valójában nem végeznek vakuvezérlést, hanem “átverik a fényképezőgépet és elhitetik vele”, hogy a TTL vaku a vakupapucsban van. A Pixel King ezek szerint azt is elhiteti, hogy egyszerre két-három-négy vaku van a vakupapucsba helyezve :)

          • OK, tovább nyomoztam. Nem lehet külön állítani a vakut ETTL módban, ugyanis ha valamit beállítasz a vakun, a kamerán beállított kompenzáció felülbírálja a vakun beállítottat. Szóval nem működik az hogy odabattyogsz és beállítod az egyiken a -1FÉ-et sajna. Mindez persze a Pixel King, azért erről beszélek mert ez jóval olcsóbb mint a többi. Az Odin és a PW ilyen szempontból nem problémás, teljeskörű funkicókkal bírnak! A táblázatban még szereplő Pixel Knight meg egy régebbi konstrukció, a King elődje, az jó eséllyel még ennyit sem tud, továbbá a tesztek szerint sokszor hibázik.

          • Maucha Gergely

            Csak miután megírtam az előzőeket, most láttam a válaszod második részét. Én is Pixel Kingre tervezek, az ára és a mérete miatt is. Abban reménykedem, hogy lehetséges valahogy a fent vázolt módszer… Ha a gépen állítok vakuexpo korrekciót, akkor az a globáli állítás, ami mindenre vonatkozik, ha az egyik vakun, akkor az a lokális, azt szabályozza, hogy az adott vaku mennyivel kevesebbet (vagy többet) villan az elővillanással megmért értékhez képest… így kellene működnie… és külön-külön kellene mérnie és visszajeleznie a vakuknak az elővillanások alapján. Lehet, hogy ezt oldaná meg a zone controller???

          • Ezt írtam le végülis fent. Másképpen fogalmazva a Pixel King ETTL módban csak egyetlen csoportot tud kezelni, az A-B-C csoport csak arra jó ETTL módban, hogy ki-be tudod kapcsolni őket, de fénymérés és korrekció szempontjából csak egyetlen csoport lesz. Ha 20D-d van, akkor mindenképp felejtős a menüből állítás, azt csak 40D-től fölfelé lehet.

            Ha beszélsz angolul itt van az én info forrásom, egy Pixel King tesztből:

            “ETTL Ratios

            There is currently no option for adjusting ETTL ratios, its beyond the scope of what the Kings are currently designed for and best to look at other trigger options if adjusting ratios are really important.

            Having said that though I think ratios still deserve a mention here because I found its actually harder to Not acheive a ratio if you try using more than one ETTL flash on opposite sides of an object, key and fill light etc. This is because the King fires all flashes set to ETTL at the same power level (Canon call this A:B:C).

            So if we have 2 identical bare flashes (no modifiers) on opposite sides of an object, set at exactly the same distance from it, they should produce an even 1:1 ratio. But as soon as you move one further away the light will reduce on that side. The closest one will always meter correctly (key light) and the other less (fill light). So placing modifiers or ND filter etc on one light will also reduce its output and ratio to the main light.

            What does all this mean?… the main reason for ETTL is run and gun shooting, an assistant for example can be holding the Key light off camera in a softbox. But you still want some Fill, possibly or often likely, on camera Fill. Unfortunately you can’t just dial in a ratio with the Kings, but you can gel or diffuse (like and Orbis ringlight) or increase the distance of the fill light to create that ratio.

            The worst case scenario is you will have less of a ratio than you would like, the key light will still meter correctly regardless.

            The other option is to set your fill light on camera to manual where its easy to adjust. The Key is in the softbox on ETTL with the assistant (or lightstand). The on camera flash must be on a bracket (and King RX) as you can’t mount it directly to the camera with King Tx in the hotshoe

            Conclusion –

            The Kings are already selling for less than $150 a set on Ebay, if your after budget ETTL, or remote manual power (and you have the EX II flashes for that), they are a bargain (there is no competition at that price).

            The main thing holding them back from being a complete alternative to PocketWizard, Radiopopper and likely the new Phottix Odin is the lack of ETTL ratios. But that is not something everyone is needing anyway. What the Kings do they do well.”

            “As the King is designed to implement camera control of flashes, it seems to ignore all flash settings (there are no “Master” flashes). I tested this by setting different FECs on a 580EXII and two 430EXII – none of them affected the on-camera FEC.”

            “Thats a good point I forgot! –

            No you cannot set FEC directly on the flash unit. As Clive says it gets ignored.

            You can set manual power level directly on the flash though (thats a Canon Ex flash so you can use FP HSS etc as well). So one flash can be set to ETTL with FEC from the camera and other flash set to manual at the same time.”

          • Maucha Gergely

            Elolvastam, köszönöm! Ha igaza van az angol szöveg írójának (amiben azért vannak kétségeim), akkor ez egyenlőre felejtős. Nem sokat nyerek a TTL távoli vezérléssel, ha nekem kell méregetni a vakuk távolságát, illetve külön vakufénymérő kellene kimérni mennyit is vesz le egy fényterelő a második vakuból… Akkor inkább a régebbi megoldás a vakuk saját fénymérőjével…

          • Ezen már én is gondolkoztam, hogy kevesen használják a jó öreg automata módot, pedig a manuálisnál azért jobb, mégha nem is TTL. Na többet már nem írok, mert lassan cérnavékony kommentek lesznek. Ha még kérdésed, közlendőd van kérlek írj egy új kommentet, ne Választ :) Szép napot!

          • Maucha Gergely

            Még a cérnaszál végére: Úgy yalakult, hogy a korábban filmes EOS-hoz vett Metz profi vakum E-TTL módja nem kompatibilis a később vásárolt 20D-vel. Így azóta is a vaku saját fénymérőjével használom (legtöbbször indirekt villanással) és az esetek túlnyomó részében jó az expozíció. ha pedig nem, akkor korrigálok a kijelző/hisztogram alapján. Szóval nem lebecsülendő ez a mód, de azért nem bombabiztos.

          • Maucha Gergely

            Én is nyomoztam még közben. A neten fent van a canon 430EX és az 580EX II manuálja pdf-ben. Mindkettő azt írja, hogy a vakun beállított expo korrekció írja felül a kamerán beállítottat és nem fordítva. Kérdés, hogy ez mit jelent távkioldásnál…

          • Maucha Gergely

            Nagyon köszönöm a “morfondírozásodat”! :)
            Nem értek mindent pontosan a válaszodból… például azt gondolom, hogy TTL módban annak biztosan nem kellene számítani, hogy a két vaku egyforma távolságra van-e az alanytól, vagy van-e rajtuk éppen fényformáló, mert akkor megette a fene az egészet, akkor nem nyerek semmit (vagy alig valamit) a manuális beállításokhoz képest. Tulajdonképpen, ha csak középérintkezős módon sütnék el távolról vakukat, amelyek nem TTL módon, hanem a saját fénymérőjükkel mérik a tárgyról visszaverődött fényt, és ezeket különböző blendéknek megfelelő automatikára állítom, akkor megoldom a problémát, leszámítva hogy azért (is) szeretnék TTL mérést, mert az elvben pontosabb a vakufénymérők átlagméréséhez képest. Ez igaz akkor is, ha fényformáló van a vakun, vagy épp messzebb van mint a másik, mindaddig, ami nem érjük el a kulcsszám által meghatározott határt.

            Azt nem értem, hogy pontosan hogyan működik a TTL több vaku esetében (főleg, ha különböző korrekciókat is szeretnék).
            Valahogy úgy képzelem el, hogy először elsül az egyik vaku elővillanása, ezt megméri a gép TTL-ben és visszajelezt, aztán elsül a második vaku elővillanása és így tovább. Ha az elővillanások egyszerre sülnek el, akkor nem értem, hogyan tudná a gép TTL módon szétválogatni, hogy melyik tesztfény melyik vakuhoz tartozik?

            Én egyenlőre Canon 20D-vel dolgozom, és nem tudok róla, hogy kamera menüből tudok-e egyáltalán zónákat állítani. Egyáltalán Canon-ban van ilyesmi, vagy csak Nikonnál? Viszont tökéletesen megfelelne, ha az egyik vakun beállíthatnám a vakuexpo korrekciót…, de akkor ha nem a vaku méri a fényt, hanem a gép TTL módban, akkor tudnia kellene, hogy mit jelezzen vissza a vakunak, tehát tudnia kellene, hogy ennek a vakunak csak -1FE-t kell villannia… Bár működhetne épp úgy, hogy az elővillanás egyforma, a visszajelzés egyforma, csak a vaku tudja, hogy ahhoz képest, amit a gép mond, neki a beállított értékkel kevesebbet kell villannia…

            Na, ki is találtuk, hogy kellene működnie… :) Jó lenne tudni, hogy a valóságban hogy működik…

          • D2S

            Nagyon jó az összefoglaló. Ha még aktuális, akkor tesztelés céljából néhány napra fel tudok ajánlani Pixel King-et.

          • Köszönöm, evidenciában tartom. Lehet csinálunk egy összehasonlítást a Pocket Wizarddal. :) Csak küldj légyszi egy elérhetőséget a korecz.mark@fotosarok.hu címre.

  • Nagyon hasznos cikk, köszönöm!

  • Erdomester

    Nagyszerű írás, gratulálok!

    Szeretném megkérdezni Tőled, hogy van e valamilyen információd arról, hogy a yongnuo-ra mekkora talpfeszültségű vaku helyezhető?

    Üdv
    László

    • Szia Laci,
      konkrét talpfeszültség értéket nem tudok neked mondani, csak annyit, hogy a régi vakuk (száz vagy többszáz Volt talpfeszültséggel) nem jók hozzá, tönkreteszik bármelyik kioldót, és a fényképezőgépet is! A modernebb vakuk (értsd az összes vaku kb a 90-es évek elejétől) már alacsony talpfeszültségűek (4-6V), azok bátran használhatók. Ilyenek például a Vivitar 285HV, a komplett Nikon SB széria (SB-16, -25, -28-tól a maiakig), a Canon 550EX, 420EX és a régi EZ sorozatú Canon vakuk. Aztán meg amiket amiket ma is árulnak Nikon, Canon, Nissin, Metz, Yongnuo és a többi kínai – ezek természetesen mind jók. Találtam neked egy táblázatot rengeteg vakuval, meg tudod nézni, hogy melyiknek milyen a talpfeszültsége. Amelyiknél az EOS Safe oszlopban Yes szerepel, azt bármelyiket rakhatod kioldóra is. Amelyik Your call, azzal csak óvatosan mert azok nem 4-5V feszültségűek, hanem 7-8V. Olcsó kioldóra még ráteheted, de a gépre vagy egy drágább kioldóra nem ajánlom (inkább az 5-10ezer forintos vevőt tegye tönkre, ha tönkreteszi, mint a többtízezres vevőt vagy a sokszázezres gépet. Nem biztos hogy tönkreteszi, Your call szerepel például a Vivitar 285 mellett is, ennek ellenére nagyon népszerű strobist vaku, sokan használják a világon úgy tűnik minden gond nélkül). Viszont amelyik mellett No szerepel, az felejtős! Itt a link: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

  • Erdomester

    Köszönöm szépen a hasznos információt, végigrágom magam rajta. :)

    Üdv
    László

  • Sildes

    Nagyon jó cikk! Egy két dolog a helyére került az agyamban, pedig több éve használok rádiós kioldót 2 Nikon SB-900-hoz. (Dr Ray Fomex) Láttam a Youtube-on egy filmet, ahol Nikon SU-800-al vezérete a vakukat Pocket Wizardon kereszül rédióhullámon. (az SU-800 infra jeladó) http://www.youtube.com/watch?v=iuRzxozXSPo Kérdésem az lenne, hogy a Pixel King-el is meg lehetne ezt tenni? Egy külföldi blogban olvastam, hogy az illető a gyártól igenlő váaszt kapott erre. Én a Te véleményedre azért többet adnék, mielött vásárlásba fognék.

    Köszönettel és üdvözlettel:

    Sildes

    • Szia, hát megfogtál ezzel a kérdéssel. A videó közben csak kamilláztam mint borjú az újkapura. Nem is értem, hogy ezt hogyan csinálja, de ezek szerint működik. Az viszont hogy a Pixel King is tudja ezt, az egy nagyon jó kérdés. Megmondom miért: A Pixel King jeladóján lévő extra vakupapucs legjobb tudomásom szerint nem képes TTL átvitelre, tehát ha egy TTL vakut raksz rá, nem fog TTL módban működni. A Pixel saját bevallása szerint azt a vakupapucsot később piacra dobandó kiegészítőknek tartja fenn, azt nyilatkozták hogy külön megvásárolható Zone Controlleren dolgoznak, hogy a Kinggel is lehessen zónákat vezérelni. Viszont az általad linkelt videón az SU-800 tulajdonképpen csak zone controllerként működik, a kioldást, jelátvitelt a Pocket Wizard végzi. Szóval ilyen erővel működhet a Pixel Kinggel is, ha azt a vakupapucsot tényleg zonakontrollra tervezték. Azt hogy erre tervezték én is egy fórumon olvastam, ahogy te (valaki megkérdezte a gyártót és ezt válaszolták neki). Én nem bízom a kínaiakban az a nagy helyzet, szóval ki kéne próbálni mielőtt megveszed…

  • Sildes

    Köszi szépen! Nekem is vannak fenntartásaim, azért is kérdeztelek. Meglátjuk mit hoz a jövő a Pixel konyháján.

    Üdvözlettel:

    Sildes

  • Clemi

    Csupán egy megjegyzésem lenne. Ezen cikk kapcsán vettem egy RF-603 készletet, és nem tudja a TTL átvitelt a gép tetején, valamint a szinkron sebessége csak 1/200s, mert 250-nél már látszik a kép 1/3-án egy gyengébben megvilágított sáv.

    • Szia Clemi,
      ami a TTL átvitelt illeti, a szövegből nem tudom mire gondoltál. Arra hogy nem viszi át a TTL jelet rádión keresztül? Mert azt ez nem tudja. Ez csak a fent említett TTL-pass through módot tudja amit azt jelenti, hogy a jeladóra helyezett TTL vakut tudja TTL módban elsütni (tehát a vakupapucsból átmegy rajta a TTL jel a jeladó saját vakupapucsába), de a távoli, rádióvezérelt vakut csak manuálban lehet használni.Ez a hivatalos verizó legalábbis. Ennek ellenére előfordulhat, hogy nem működik, most utána néztem, egyik tesztben azt írják működik, a másikban azt hogy nem. Nem tudom mi az igazság, hivatalosan tudnia kéne.
      Ami a szinkronidőt illeti, nem tudom milyen gépvázad van. Lehet hogy a gépvázad vakuszinkronja 1/200s, ezért nem tudsz feljebb menni. Ebben az esetben a kioldó hiába tud 1/250s-ot, ha a gépváz csak 1/200s-ot tud.

  • Gabi

    Szia, kedes a kovetkezo:
    adott egy pixel king – canon ha a gepre teszed az adot es arra egy vakut akkor nem dolgozik se ttl se manual modban… megneztem miert es megtalaltam a megoldast mert nem arra alakitittak ki a papucsot hanem az AC3 ZoneController-nek amit pixel pro val oldottak meg..
    De viszont a pixel king – nikon dolgozik gepre tett ado es arra vaku… ttl-ben es manualban is
    Ez miert van? es hogyan lehet megoldani hogy a canon is dolgozzon mint a pixel king-nikon, vagy mint a yongnuo-canon
    koszi

  • fény

    Tisztelt Emkorec!

    Nagyon jó kis cikk, csak gratulálni tudok! Három apró kérdést szeretnék felteni
    Önnek.

    Érdeklődnék, hogy ön szerint egy nikon d5100 vázon a nikon sb910 vakuja fog e
    TTL módban működni?

    2, távkioldásnál manuálba elfogom tudni e sütni a nikon d5100-al az sb 910-et?

    3, és hogy távkioldásnál működjön a TTL milyen rádiós
    kioldót javasolna nikon d5100 és sb 910-hez?

    Köszönöm szépen előre is a válaszát

    • Üdv,
      1. természetesen, hiszen a Nikon SB-910-et eleve Nikon gépekhez tervezték, és a D5100 is egy friss modell. Miért ne működne a legújabb Nikon vaku a legújabb Nikon vázzal?

      2. Igen az SB-910 működik TTL és manuál módban is, gépvázon és távkioldással egyaránt.

      3. Bármilyet, ami Nikon kompatibilis és tud TTL módot (PocketWizard MiniTT1+TT5, Yongnuo YN-622N, Pixel King, Pixel King Pro). De a D5100 a beépített vakujával is tudja irányítani távolról az SB-910-et, igaz ez nem rádió alapú, de alapvető feladatokhoz elég lehet, ki kell próbálni. Kültéren kb 10 méter lehet a hatótávolsága, beltérben függ falaktól, optikai rálátástól stb.

      • fény

        Portrézáshoz szeretném használni külső vakuként, ha 10 méteren belül használom ön szerint elegendő a kioldáshoz a váz beépített vakuja? gondolok itt a szinkronidőre, elég gyorsan reagál az sb-910 a a beépített vaku villanásra?

        • A gyorsasággal nem lesz baj, tekintve hogy effektíve fénysebességgel működik a rendszer, aminél a fizika jelen állása szerint nem létezik gyorsabb.

          • fény

            köszönöm a segítséged, (utánajártam és fog működni optikai
            slaveként az sb910)

            még annyit, a nikon d5100-ra helyezve az sb 910-et és második
            vakuként pár méterre tőle távkioldással használva
            egy ttl Yongnuo vakut. Az lenne a kérdésem, hogy a ttl-ként működő sb-910 a
            d5100 vázán fogja tudni ttl-ben működtetni a Yongnuot?

          • Igen fogja. YN-500EX, YN-510EX, YN-568, ezek fognak működni vele (az 510EX az legolcsóbb)

      • fény

        a nikon d5100 sajnos nem tudja a commander módot, de ugye ettől függetlenül eltudom sütni az sb-910-et a beépített vakuval?
        Köszönöm szépen a válaszát előre is.

        • Tudtommal van az SB-910-ben optikai slave mód (magyarul másik fényére elvillan), de ennek utána kellene járni. A Yongnuo vakukban biztos van. Ha nincs commander mód a d5100-ban, akkor csak optikai slave-ként lehet elvillanatani a beépített vakuval az sb-910-et.

  • RGábor

    Szia. A következő kérdésem lenne: Nikon D7000 gépem van és van két vakum( 1 Yongnuo TTL-es meg egy régi manuális) hogy tudom elérni(milyen beállításokkal),hogy a gép beépített vakuja vezérelje a két külső vakut manuális módban vagy ha az egyik vaku a gépen van a másikat is villantsa el? Válaszodat előre is köszönöm.

  • scarbantia

    Valaki használ Pixel King Pro-t EOS 5Dc-n? Nemrég vettem egyet két vevővel, de nem működik vele. Pedig ott van a támogatottak listájában, és EOS 20D-vel is tökéletesen megy, sőt a filmes vázaimmal is jó. Neten sehol semmi infó erről, fórumokon se panaszkodott senki.

  • Kikee

    valaki megmagyarazna, miert nem tudom a 70d es 430 III Ex Rt-t osszehozni??? Muszaly Transmitter??? Mind a 2be van beepitett Radiofrekvencia

    • 70d-ben nincs. Amit a gyártó abban vezeteknelkulinek nevez az infra alapú optikai kioldo es a beépített vakun keresztül működik. A 430hoz (ahogy a 600as vakuhoz is) Canon vagy yongnuo e3-rt kioldo kell (St-e3-Rt vagy yn-e3-rt)

      • Persze igy is működik csak a 430ast at kell állítani rádiósrol optikaira (emlékeim szerint benne hagyták a régi verziót is. Ha nem akkor bukó es kell a kioldo)

  • Mist

    A TTL azt jelenti Through The Lens.
    Azt jelenti, a lencsén áthaladó fény mennyiségét méri, szabályozza.
    Ha osztod az észt ezt tudnod kéne.

    • Ezt kinek szántad kedves Mist? Ha nekem, mint a cikk írójának, akkor közölném hogy természetesen tudom minek a rövidítése a TTL és azt is, hogy ezt mit jelent. Tudtam már 2011-ben e cikk írásakor is. Felmerül viszont a kérdés, hogy ez hogy jön ide?