Találtam egy érdekes sztorit. Egy srác kíváncsiságképpen feltöltött egy képet egy fotókritika oldalra, aztán megkapta a magáét. Csakhogy a kép Henri-Cartier Bresson egyik leghíresebb fotója.
A fotókritika weboldalakkal az a baj, hogy mindenki mindenáron bele akar kötni a képekbe. Pláne akkor, ha csak ezzel kaphat esélyt arra, hogy ő maga is feltölthessen. Ha direkt színtelenítve van a képünk, akkor az a baj, hogy fakó, ha hűvös hangulatot akarunk bemutatni, akkor az a baj, hogy elk..tuk a fehéregyensúlyt (sic!), ha merészen vágunk, akkor az a baj, hogy aranymetszésben jobb lenne. A legszebb az egészben, amikor olyan emberek magyaráznak, akiknek a tudásuk, vagy esztétikai érzékük tényleg csak odáig jut, hogy helyes expo, aranymetszés, és ezt is csak könyvből olvasták. Arról meg, hogy képi feszültségkeltés, képi egyensúly, dekomponálás, stb még hírből sem hallottak.
Egy srác kipróbálta, hogy mi történik, amikor a híres francia fotós, Henri-Cartier Bresson 1932-ben készült fotóját tölti fel elemzésre. Egy olyan képet, ami 2008-ban egy aukción 265.000 dollárért kelt el.
Idézem a reakciókat:
- “Ha minden életlen a képen, nem tudod érzékeltetni a biciklista mozgását. Ha meg nem a biciklista a kép témája, akkor micsoda?”
- “Miért olyan életlen a lépcső? Beráztad a fényképezőgépet? Egyébként a szög tetszik.”
- “Pici, életlen. A mozgás bemutatásához jobb lenne, ha valami fókuszban maradna a képen.”
- “Szépen komponált, de életlen.”
- “Előre tervezettnek tűnik, ami nem egy rossz dolog. Ha ez egy tervezett fotó, akkor nem sikerült a legjobban. Ha “Józsit” újra elő tudnád keríteni, én a helyedben megcsinálnám még egyszer. Ekkor viszont tedd a kamerát állványra és a létező legkisebb rekeszt használd, hogy a legjobb mélységélességet kapd. Amit elvárnék, hogy a korlát éles legyen és “Józsi” a biciklin mutassa a mozgást. Muszáj, hogy az előtér éles legyen, enélkül ez sosem lesz egy ütős fotó.”
- “Ja…és? Szürke, életlen, kicsi és furcsa a vágás.”
- “Picit életlennek tűnik, de azért megér egy misét nekem.”
- “Fantasztikus kompozíció, de a tónusok és a szemcsézet miatt sajnos ez nem egy nagyszerű kép.”
Nem is tudom mit írhatnék végszónak. Nézegessétek inkább rendszeresen a híres fotósok képeit, és fotózzatok sokat. Ezekből lehet a legjobban inspirálódni és fejlődni.