Egyenes beszéd: a “Világhírű divatfotóssá” válás II. rész

A tegnapi Hogyan válj divatfotóssá cikk folytatása. A cikk első részét itt találod: Egyenes beszéd: a “Világhírű divatfotóssá” válás

4. Amint becsücsültél egy asszisztensi pozícióba, valószínűleg dolgoznod kell azon, hogy te legyél az első asszisztens, a fotós jobbkeze, azáltal, hogy a fotós összes munkáját olyan jól kezeled, ahogy ő maga tenné, úgy gondolkozol ahogy ő…és persze mindezt azelőtt, hogy ő megtenné. Ez legalább 3-5 év elkötelezettséget jelent. Egy gyakornokoskodás a fotóstól függően lehet móka és rémálom is. Néhány fotós arról híres, hogy sz**ba se veszi az asszisztenseit, csak hogy menőbbnek tűnjön. Lesznek napok amikor olyan közelinek és mégis távolinak fog tűnni az álmod. Hiányozni fog a külvárosi egyszerű életed, és az öröm, amit valaha a fotózás nyújtott. Ugyanakkor rengeteg elkötelezett és törekvő fotós számára ez egy kitörési pont, tehát rendkívül fontos, hogy válassz egy nagykutyát, aki a „mentor” alapanyagod lehet.

5. Ha sikeresen asszisztáltál legalább 8-10 évet valami hasonló nagykutya mellett, akkor már barátok vagytok, szoktatok beszélgetni a fotográfiáról, az életről – itt az idő mozdulnod! Eddigre már azt fogod észrevenni, hogy ismersz minden celebet, szupermodellt, a legjobb stylistokat, sminkeseket, magazinokat, szerkesztőket, retusőröket, bérműtermeket, felszerelésbérlési lehetőségeket, üzleti etikát és sok egyéb mást. Nagyon fontos, hogy legyenek ilyen barátaid, legalább 2-5 ismerős mindegyik előbb említett top-kategóriából. Bekerülni ebbe a celeb/előkelőség körbe rengeteget fog segíteni. Ha ilyen sokáig asszisztálsz, hozzáférésed lesz a fent említett emberek telefonszámaihoz vagy az ügynökeikéhez. Ezután építs fel egy új portfóliót úgy, hogy ezekkel a tehetségekkel dolgozol együtt.

6. A következő lépés, hogy ezt a munkát megmutasd az összes art directornak és szerkesztőnek, akikkel az asszisztálás évei alatt találkoztál. Néhányan ezt rendben fogják találni. Ha mégsem, óvakodj attól, hogy mindezt a fotós mentorod háta mögött csináld! Ez esetben indulj el egy online webgalériával, ami bemutatja a portfóliódat, és pusztán csak küldd el levélben a galériád címét ezeknek az embereknek, hogy mondjanak róla kritikát. Ne munkát kérj tőlük, csak kritikát. Utána a munkásságod úgyis ott lesz az agyukban, és később rád gondolhatnak a kérésed nélkül is. Ha jó ajánlatokat kezdesz kapni és magabiztosan túléled az első egyszerű megbízásokat, itt az idő, hogy elköszönj a mentorodtól. Ha jó kapcsolatot építettetek ki, ez szavak nélkül is menni fog, és lesz néhány jó kis meló is, amit a mentorod neked passzol majd át neked.

7. Eddigre elég jó esélyeid lesznek, hogy jóféle editorial munkákat kapj ismert magazinoktól, amennyiben körülöttük legyeskedsz és tartod a kapcsolatot az ismerőseiddel. De vigyázz, sok tiszavirág életű címlapfotós van, akik nagy nehezen megkaptak egy címlapot a Vogue-nál esetleg még egyet a Harper’s Bazaarnál a 90-es években, aztán visszatértek a középszerű munkához. Ennek az oka nem más, mint a KONZISZTENCIA. Ez az ami megkülönbözteti a top-kategóriás fotósokat más hivatásos fotósoktól. A Vogue Italia Steven Meiselt minden évben megkeresi idestova két évtizede, mivel tudják, hogy produkálni fog, akárhogy legyen is. Nem adott rá okot, hogy mást keressenek helyette. Frissnek maradni és mégis konzisztens módon jónak lenni bizony nagy truváj.

8. Amennyiben rendszeressé válsz a divatmagazinoknál és más márkaneveknél, ügynökök fognak felhívni, hogy képviseljék a munkáidat. Lehet, hogy ezek ugyanazok lesznek, akiket annak idején megkerestél, de akkor nem érdekelted őket. Bölcsen válassz ügynököt, mert ők emelhetnek ki a szcénán belül. Ekkorra időszerűvé válik a felszerelésed fejlesztése is, úgy a fényképezőgép-rendszeré, mint a világítástechnikáé, alkalmazz teljes munkaidős asszisztenseket és bérelj egy saját irodát és stúdiót. Ne feledd, „konzisztensnek lenni” a kulcs a tartós sikerhez!

Néhány fotós, aki ezt az utat végigjárta, hogy csak 1-2 nevet említsünk: Michael Thompson (Irving Pennek asszisztált) és Solve Sundsbo (Nick Knightnak asszisztált). (magyar vonatkozásban pedig ott van Viszlay Márk, aki Tombor Zoltánnak asszisztált)

Tetszik vagy nem tetszik, ezt az álmot elérni egy életre szóló elköteleződést jelent. Ha az életedet annak szenteled, hogy ezt az álmod elérd, el fogsz jutni oda. Pusztán csak azon múlik, hogy meddig vagy hajlandó elmenni.

Íme néhány tipp, hogy mi teszi a Divatfotóst:

  • vizuális fantázia
  • művészet iránti érzékenység
  • nehéz körülmények közt is képes jó képet csinálni
  • tiszteli a modelleket
  • ismeri a pózokat
  • szervez: a komplett fotózás a te felelősséged
  • képes arra, hogy a ruhák legelőnyösebb oldalát mutassa
  • ismeri a felszerelését
  • a legjobb tehetségekkel és csapattal dolgozik együtt
  • költséghatékonyan dolgozik
  • a tökéletesnél nem éri be kevesebbel
  • konzisztens módon bámulatos munkát képes produkálni

Azoknak, akiknek tetszett ez az írás, ajánlom Selina Maitreya kiváló könyvét, melynek címe How to succeed in Commercial Photography.

Sok szerencsét…

Eredeti, angol szöveg forrása: Sid Vasandani – Raw Talk: Becoming a ‘World Famous’ Fashion Photographer

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • B Zsuzsi60

    Ezzel mind rendelkezem:)) Ez komoly!