Íme tíz szokás, melyet rendszerint kezdő fotósok követnek el. Nem kell félni, a nagymenők is elkövették karrierjük elején, a baj nem ezzel van. A baj ott kezdődik, ha nem ismerjük fel a bakikat, és nem hagyjuk el őket inkább előbb, mint utóbb.
Sokan mondják magukat profinak. Az esetek nagy hányadában azonban, aki valóban profi, az csendben meghúzódik, aki profinak állítja be magát, annak meg igencsak van még hova fejlődnie. A profit most értelmezhetjük mindkét jelentésformában: gyakorlott vagy hivatásos…tök mindegy, mindkettőre igaz a fenti állítás. Íme egy lista a Lightstalking.com weboldal vendégposztjából, mely bemutatja, mi a 10 leggagyibb dolog, amit egy fotós elkövethet.
“Ha profinak állítod be magad, akkor muszáj lesz szintet lépned, mégpedig magasat. Ehhez van itt néhány mumusom a fotós világból, dolgok, melyeket elkövetve üvölteni fog rólad, hogy nem vagy profi, márpedig a professzionalizmus a legfőbb dolog.
Persze ez kizárólag az én személyes véleményem, de néhány ilyen fixaideámat megfogadták az emberek, és rögtön jobb munkákat adtak ki a kezükből. Röviden szólva tehát csak tartsd távol magad a kliséktől, és máris léptél egyet előre.
1. Szelektív színtelenítés
Színes vagy fekete-fehér? Mindkettő! Mindenki látott már olyan képet, amin valaki tart egy vörös rózsát (és csak a rózsa színes a többi FF), klasszikus vacak esküvői fotó. Ha egy kép nem néz ki jól sem színesben, sem fekete-fehérben, akkor a szelektív színtelenítéstől sem fog javulni. Ultra-gagyi effekt, nem véletlenül került az első helyre.
2. Túlspilázott HDR
Néhány fotós vágja csak igazán az összefűzött képek világát. Ken Kaminesky és Trey Ratcliffe HDR technikát alkalmaz, és ők jól csinálják. Az alapelv az, hogy készítesz két vagy három különböző expozíciójú képet ugyanarról a jelenetről (rendszerint tájról, ahol az ég jóval világosabb, mint az előtér), majd kombinálod ezeket a fotókat úgy, hogy legyen részlet az árnyékokban és a csúcsfényekben is. Ennek ilyen egyszerűnek kellene lennie, de ha túlzásba viszed, furcsa aurákat és poszterizálás effektet fogsz kapni végeredményül. Ez azt fogja sugallni, hogy nem vagy igazán jó a Photoshop használatában, és olyan képeid lesznek a végén, ami merénylet a szemek ellen.
3. Fotós weboldalak, melyek elcsépelt zenét játszanak…bocs’ akármilyen zenét játszanak
Ha fotós weboldalt üzemeltetsz, hagyd hogy a képeid beszéljenek. Ezt most szerkesztői nézőpontból mondom: nyilván azt szeretnéd, hogy szerkesztők, kreatívok és más szakmabeliek nézzék a portfóliódat a neten. Semmi sem fogja őket hamarabb eltéríteni onnan, mintha zene horkan fel a weboldaladból. Ráadásul senki sem akarja megtörni hirtelen jött zenei aláfestéssel az iroda csendjét, ahol éppen ül. A másik probléma meg persze a szerzői jog: nem fogsz tudni igazán jól licencelni egy zenét ahhoz, hogy a munkádat promotáld vele, így nem marad más, mint a katasztrofális bér-zeneszámok, amivel csak leégeted magad.
4. Vágyak, álmok és pillanatok fotósai
Hallgasd meg Barry White-tól az “I’m qualified to satisfy you” c. számot. Rengeteg fotós ugyanúgy írja meg a weboldalán a Rólam/Bemutatkozás szekciót – úgy mutatják be magukat, mint akik képesek “elkapni a pillanatot és megörökíteni az emlékeket”. Ez komolyan mondom kikészít, légy eredeti, légy őszinte! Inkább hallgasd meg a Beatlestől a “Why don’t we do it in the road” c. számot.
5. “Művészi” képcímek
Szóval készítettél egy tényleg ütős tájképet. Légyszi, légyszi ne rontsd el azzal, hogy olyan neveket adsz neki, mint a “naplementei hangulatok” vagy “hamisítatlan szépség”. És semmilyen körülmények között ne idézz verset, dalszöveget és egyéb költői szerzeményt a képleírásban. Ha sikeresen kommunikáltad a képpel az “igaz szerelmet”, meg fogom érteni. Tíz alkalomból kilencszer azonban az ilyen képcímek utólag kerülnek hozzáadásra anélkül, hogy a kép készítése idején gondoltunk volna rá – a leghatásosabb módszer, hogy amatőrnek mutassuk magunkat. Nézd meg Cindy Shermant! Egy teljes karriert épített fel cím nélküli portréival.
6. Kép-nem-szerkesztők
Sok fotós nem igazán jó a saját képei szerkesztésében. Általánosan elfogadott dolog a szakavatottak körében, hogy mások véleményét előnyben részesítik, amikor a képmennyiséget meg kell szabdalni. Sosem jó ötlet teleszemetelni a weboldaladat vagy Flickredet (főbűnös) minden értékelhető képkockával, amit a focimeccsen készítettél. Egyik nyomorult kép a másik után, szétterítve, minta egy filmből lennének kivágva. A szemlélő hamar elfárad, a kevesebb több!
7. Technika-sznobság
Ez lehet a fotósok halálos bűne. Ítélted már meg egy fotós képességeit a fényképezőgép alapján, ami a nyakában lógott? Ez rendszeresen megtörténik, de legközelebb ha jártodban-keltedben más fotósokat látsz, és a szemed lecsusszan a nyakpántra, azt figyelve, hogy hány szám van a “D” betű körül, az téged minősít. Minden átlag alatti teljesítményt felmutató pro-dslr használóra tudok mondani 5 géniuszt belépőszintű fényképezőgéppel.
8. Azt mondani “jól sikerült elkapnod a pillanatot” (angolul jobban hangzik és gyakoribb is: Nice Capture)
Reszketek mikor ezeket a szavakat meghallom, vagy olvasom valahol. Ez valahogy azt sugallja, hogy az elkészült fotó nem más, mint szerencse. Mindig vannak bizonyos trendek a fotózásban, mit az emberek követnek, néha azonban jobb tartózkodni ezektől. Ha véletlenül kiejted azt a szót egy japán ember jelenlétében, hogy Bokeh és mindezt fotográfiai kontextusban, a japán csak nézni fog és nem érti majd mire gondolsz.
9. Fényképezőgépet hurcolni kiállításokra, különösen vintage típusokat.
Mindig röhögnöm kell, ha ilyet látok. Néhány hónappal ezelőtt volt egy fotófesztivál itt nálunk Perth-ben, ahol úgy terveztem több kiállítást is meglátogatok, melyeken számos elképesztő munka került bemutatásra. A helyszínen mindenki más nyakában fényképezőgép lógott fix objektívvel, mint valami kontrollálhatatlan késztetés, hogy megmutassák mindenkinek: “Én fotós vagyok és művész.” Még hierarchiát is fel tudtam állítani: a sor elején egyértelműen a Leicások voltak (ld. 7. pont). Ha így cselekednél és nincs sajtóbelépőd, tedd fel magadnak a kérdést: mit szándékozom fotózni? Nevetségesen néz ki, hidd el.
10. Digitális attitűd
Sose ringasd magad abba, hogy “majd Photoshopban megoldom”, gondolj arra, hogy mennyivel jobb fotós lennél, ha megoldanál mindent a helyszínen. Tanuld meg a fotózás csínját-bínját, mielőtt még akármilyen szoftvert beszereznél.