101 Portréfotó tipp – 3. rész

Íme a mai folytatás, újabb 10 tipp portrézáshoz az improvephotography.com írásából:

21. Szervezz egy “valódi” fotózást.

Az általános tévhittel ellentétben, a modellek többsége nem drága, függetlenül attól, hogy hol laksz. Menj fel a Modellonline.hu-ra vagy a ModelMayhem.com-ra és keress egy modellt a környékeden. Sok közülük még pénzt sem fog kérni, ha a fotózásért cserébe odaadod neki az elkészült képeket. Ezt TFP-nek (Time For Prints) vagy manapság inkább TFCD-nek (Time For CD) hívják. Oh, egy figyelmeztetés a ModellMayhemmel kapcsolatban…90%-a a modelleknek azt gondolja, hogy a legjobb fotójuk az, amelyiken alig van rajtuk ruha. Én mindig megkérem a feleségemet, hogy menjen fel az oldalra és válasszon modellt, így nekem nem kell nézegetnem a szemérmetlenséget. Nem jó… (a szerkesztő megjegyzése: ha igazán profi végeredményt akarsz, akkor azért válassz egy profibb modellt, neki viszont jó eséllyel fizetned kell majd, átlagosan 5-20ezer forint közötti összeget)

22. Vegyél néhány sálat.

A feleségem, Emily kért meg, hogy a hölgyek kedvéért vegyem bele ezt a tippet a listába. Azt mondta, ez egy nagyszerű tipp a hölgyek felöltöztetéséhez portréfotózás esetén, bár szerintem ez csak valami shopping-függőségi hóbort lehet. Másfelől azért ez néha csodákat tett nálam. 3-4ezer forintért vehetsz talán 10 sálat is, aztán fotózhatod az alanyaidat egyszerű színekben (pl. fehér póló és farmer) és feldobhatod egy más színű sállal a képet. Úgy ítéltem meg, hogy ez az idősebbek portréja esetén működik jól, mert a tinik szeretik ékszerezni magukat és ötpercenként amúgyis átöltöznek. Ez a sál dolog nagy időspórolás és egy alanyból több külsőt kinyerhetsz.

23. Emeld fel a lámpát, hogy szép szemfényt kapj.

A szemfény egyfajta csúcsfény, ami a szemekben tükröződik. Ez a életet a szemnek a fotón. Ha nagyon precíz vagy, akkor a legjobb hely ahová teheted a szemfényt adó vakut, magasan a modell fölött és pár lépésre oldalt található. Ez a beállítás 10 illetve 2 óránál fog becsillanást okozni a szemekben, ami optimális mert így a becsillanás nem takarja ki a pupillát.

24. A legrosszabb módja annak, hogy természetes arcot kapj az alanyodtól.

Ha fotózni megyek, mindig megpróbálok egy asszisztenst vinni magammal, aki segíteni tud abban, hogy a portréalanyomat pózoltassa, megnevettesse, rávegye, hogy játsszon, így én a fotózásra tudok koncentrálni. Attól vagyok rosszul, ha az asszisztens olyasmit mond, hogy “Olyan merev vagy, lazíts!” Uh! Ha azt mondod az alanyodnak, hogy merev, és jó lenne a feloldódna, az csak ront a helyzeten. Soha ne mondd a modellednek, hogy mereven néz ki, vagy hogy próbáljon feloldódni. Ez az esetek 100%-ban csak visszaüt.

Keretezés: az alany nem a kép közepére van komponálva

25. Keretezz kreatív módon.

Fotózd úgy a modelledet, hogy az ablakon tekint kifelé, vagy dőljön neki egy ajtókeretnek, így a portré kompozíciód sokkal erősebb és érdekesebb lesz. Ezt a technikát babáknál és kisgyerekeknél szeretem alkalmazni. Beteszem a picit a gyerekágyba, és úgy fotózom, hogy a rácsok közt néz kifelé. Ez mindig jó fotó szokott leni. Próbáltam ugyanezt felnőttekkel is, ahogy a börtön rácsai között néznek ki, de az valahogy nem lett az igazi.

26. Próbáld ki a high-key és a low-key világításokat.

Néhány fotó jól mutat túlexponálva fehér háttérrel (high-key) mert tiszta és világos képet eredményez, de ugyanaz a modell, ugyanabban a pózban akár ijesztőnek és mélabúsnak is tűnhet egy low-key világítás esetén (kissé alulexponálva fekete háttérrel). Tanuld meg a fénymennyiséget szabályozni, mert ez nagy különbségeket eredményez a fotóidon.

 27. Ne legyél félénk.

Sok portréfotós szeretne többet fotózni, de nincs lehetőségük modellt találni maguknak. Szerencsére bármelyik ember lehet portré modell (persze gondolom azért szebbet szeretnél magadnak, mint Kiszel Tünde). Egyszer oktattam egy naplementés portréfotózás workshopon Floridában, és nem volt modellünk a fotózáshoz. Aznap magzatpózba kucorodva sírtam végig a délután egy sarokban? Igen, de az más miatt volt. A fotózáson viszont véletlenszerűen kérdeztünk meg embereket a srandon, hogy szeretnének-e magukról fotókat. Miután felajánlottuk, hogy megkapják emailben, rengeteg különféle embert tudtunk szerezni, akin gyakorolhattunk, és fantasztikus képek születtek.

Ultranagylátó kreatív használata környezeti portréhoz

28. Használj ultranagylátót az érdekes perspektívához.

Ha portrét fotózol ultranagylátószögű objektívvel, komoly porblémákba ütközhetsz, ha nem tudod megfelelően használni. Az ilyen obik nagyon torzítanak, azért arcközeli fotóra ne használjuk, mert alanyunk utálni fog minket. Használhatjuk viszont környezeti portréhoz: közelítsünk egy-egy érdekesebb testrész felé és úgy fotózzunk, egészen érdekes és egyedi perspektívát kapunk. Ultranagylátó alatt értsd 15mm alatt APS-C gépek esetén és 22mm alatt fullframe gépek esetén.

29. Naplementés portrékhoz melegítsd a vaku fényét.

A portréfotósok rendszerint imádják a naplementés portrékat, de kevés ember csinálja jól. A naplemente nem fehér fényű, meglehetősen meleg színei vannak: vörös, sárga és lila. Vegyél korrekciós fóliákat a vakudra és tedd melegebbé a fényét, hogy a naplementés képeid természetesebbnek tűnjenek.

30. Nyisd ki a blendét az egészalakos fotókhoz.

Sokkot kapok, amikor néha napi szinten látok fotósokat, akik nem értik meg hogy nem a blende az egyetlen eszköz a mélységélesség befolyásolásához. A négy dolog, amitől a mélységélesség mértéke függ, az a blende, a gyújtótávolság, a kamera és a téma egymás közti távolsága, és a téma és a háttér távolsága egymástól. Ha egészalakos fotókat készítünk, a fotós értelemszerűen messzebb helyezkedik el a modelltől. Ez azt jelenti, hogy a mélységélesség nagyobb lesz, így nem szabad elfelejteni, hogy a rekesznek minél inkább nyitott állapotban kell lennie ilyenkor, vagy a gyújtótávolságunknak kell hosszabbnak lennie, ahhoz hogy életlenné tegyük a hátteret az alany mögött. A kis mélységélességű, egészalakos fotókhoz ajánlom a 85mm f/1.8-as obikat.

Újabb 10 tipp holnap. Az eddig megjelent tippek itt találhatók.

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot