Ha a tegnapi után mégis elkezdenél stockfotózni…

…akkor íme néhány jótanács, egyenesen Yuri Arcurs tollából…pontosabban blogjáról.

A mikrostock oldalakon már több millió fotó csücsül eladásra várva, így ha nem tűnsz ki a képeiddel, el fogsz veszni a tömegben. Emiatt elengedhetetlen, hogy fémjelezd magad egyedi stílusoddal, sokszor a “hagyományos” öreg fotósok épp emiatt nem tudnak betörni a mikrostock piacra. Saját stílusod kialakítását egyszerűen nem hagyhatod figyelmen kívül, mert ha így teszel lesz egy beragadt portfóliód, amit a kutya sem néz meg, pláne nem vásárol belőle. Hogy miért? Mert nem gyakorolsz benyomást a vásárlókra, és gyakorlatilag nem szerzel magadnak rajongókat, akik téged keresnek meg elsőnek, ha új képekre van szükségük.

Álljon itt hát egy lépésről-lépésre útmutató arról, hogyan alakítsd ki a saját branded:

Első lépés – Válaszd ki a témádat

Keress valamit, amit erőlködés nélkül tudsz fotózni. Valamit, amit nagyon jól ismersz: a hobbid, a sportod, a barátaid, a családod és azok élete. Olyan dolgokat fotózz, amiben otthon vagy, így a képek valódiak, természetesek és eredetiek lesznek. Kezdd azzal, hogy listát írsz a témákról, amiket könnyűszerrel tudsz fotózni.

Második lépés – Légy elkötelezett

Válassz magadnak egy stílust, egy szűk határokon belüli témát, és kösd magad ehhez. A mikrostock oldalakon nagy a verseny, de ha te egy területre specializálod magad, ott sztár lehetsz. Egy másik ok arra, hogy olyat fotózz, amit ismersz az, hogy a fotózások nem mindig úgy alakulnak, ahogy eltervezted, és ha olyat fotózol, amit jól ismersz, nem érhet meglepetés, nem úgy, mint ha olyan témát fotózol, amiben nincs tapasztalatod. Vesd papírra a stílusod és a témákat, amiket fotózni szeretnél. Ötletelj!

Harmadik lépés – Hozz létre olyat, ami eddig nem létezett

Fotózz valami újat, találd meg a saját szegmensed, ahelyett, hogy a sikeres képeket másolod. A másolás talán a leggyorsabb módja, hogy népszerűtlen legyél egy mikrostock oldalon, mivel ezeknek az oldalaknak fórumai vannak (a hagyományos képügynökségekkel ellentétben), ahol hamar rossz híredet viszik. Ne csináld! Legyél friss, élvezd amit csinálsz, és legyél kreatív, tegyél olyat az asztalra, ami meglepi és mosolygásra készteti a vásárlókat.

A mikrostock oldalak azon területei, ahol szükség van még nagyszerű fotókra:

  • utazási fotók, különleges helyszínek, extrém természet
  • nagyon-nagyon öreg emberek fotói
  • kortárs divatfotók
  • rendőrök, katonák és más hivatalos szervek fotói a világ minden részéről
  • pénzfotók, ami nem Dollár vagy Euro
  • légifotók
  • stilizált csendéletek lágy és kevésbé kontrasztos színekkel
  • fantasztikus panorámaképek jó minőségben
  • bemozdulós, svenkelt, lendületes fotók
  • művészien kivitelezett, különleges lifestyle fotók
  • természetesen kinéző emberek fotói, akik nem tipikus mikrostock modellek

Területek, melyek túltelítettek, és igazán kivételes munkát kell produkálnod ahhoz, hogy itt kiemelkedj:

  • üzletemberek (túl könnyű öltönyös embereket egy asztalhoz ültetni)
  • emberek fehér háttér előtt (könnyű másolni és sokan csinálják)
  • bármi, ami laptoppal kapcsolatos
  • aktfotók
  • Spa fotók (nagyon kis eszköztár kell hozzá, és minden modell spa-fotót akar magáról)
  • orvosi fotók (túl könnyű, csak egy műtősruha és egy modell kell hozzá)
  • háttérképek és “magányos fa”-jellegű tájképek
  • tengerparti fotók (ezt tényleg túl könnyű megcsinálni)

Miért osztja meg velünk mindezt Yuri Arcurs?

A válasz a következő: “A fentieket olvasva elgondolkozhatsz, hogy miért mondja el Yuri Arcurs a titkait nekem, aki végső soron a konkurenciája? Nos, a helyzet a következő: hiszek a teljes körű információ megosztásban. Nem tartok vissza semmit, és szívesen megosztom a titkaimat az újdonsült fotósokkal. Engem is így vezetett be a mentorom anno a stockfotózásba, ezt a hozzáállást részesítem előnyben. Hiszem, hogy mindannyiunknak jut elég a közösből, és ha mindannyian kiváló szintet érnénk el egy napon, akkor a lécet magasabbra fogjuk tenni, ami újabb kihívást jelent majd, és lehetőséget ad további nagyszerű munkákra. Jah, és még egy apróság – a valódi munkát így is magadnak kell elvégezned! Adhatok neked segítő kezet, néhány tippet a microstock világából, de a munka dandárja rád vár, neked kell megcsinálnod. Sok szerencsét, és ne feledd, jó pap holtig tanul!”

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Davidfeher

    Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen akinek az volt a válasza az első “kérdésre”, hogy “Én elkezdtem, nem kellett volna?!”. Kissé talán el is vesztem a tegnapi nap folyamán a stock oldalak működésében. Regisztráltam Dreamstime-ra, Fotolia-ra, és kísérletet tettem iStockphoto-ra is, de ugye az hosszadalmasabb… Mindenhol van egy apró leírás hogy mire van szükségük, és mire nincs, de eddig ez a leg kézzelfoghatóbb. Szerintem eléggé el kell vonatkoztatni a mindennapi “hobbifotózástól” (amit hozzáteszek eddig én is műveltem, és talán ez után is azt fogom tenni hogyha a stock fotózás nagyon nem akar bejönni…), és ráállni erre a témára.

    A leg fájdalmasabb része a dolognak számomra, hogy állok egy D7000-el rajta egy 50mm f1,8-al a kezemben, és még annyi mindent fel tudnék sorolni, ami nem áll a tulajdonomban és tulajdonképpen égető szükség lenne rá a jó/használható stockfotóhoz, hogy hihetetlen… Mindenzt persze üres pénztárcával…

    • Sandor Varszegi

      rossz a hozzáállás…
      nem a felszerelés a szűk keresztmetszet. persze, jobb cuccal flottabbul mennek a dolgok, de nem mindenki Yuri…
      stocknak bármi elmegy, ami a technikai mércét megüti. fontos, hogy amin ember van, ahhoz legyen modellszerződés, de a lelkes fotózás néha messzebb visz, mint a kütyük halmozása.
      az elején behozza a sok kép azt a pénzt, amiből már lehet felszerelést bővíteni. lényeg, hogy ne add fel!

      • Davidfeher

        Köszönöm! Megfogadom.