Vendégcikk: Canon EOS C100 teszt

A Canon idén bemutatta a korábban már piacra dobott EOS C300 profi videokamera kis és nagytesóját (C100 és C500 néven). Barátainknak a Deadcatdigitalnál lehetőségük volt a kisebbiket tesztelni egy rövidfilm erejéig, hamar írtak is hozzá egy kis szöveget, hogy megjelenhessen itt a blogon.

A kistestvér – Canon EOS C100

A Canon az EOS C300-as kamera tavalyi piacra dobásával nagyot lépett előre. A japánok fogták a DSLR videó koncepciót és egyszerűen belepakolták egy kameratestbe. A kamera kapott még ND filtert, XLR hangbemenetet és egy csomó más finomságot, ami megkönnyíti a filmesek mindennapjait. Igen ám, de a C300 még mindig több, mint tízezer fontba kerül, ami bizony nem kevés pénz…

Egy évre rá a cég piacra dobta a 300-as kistestvérét a C100-ast, ami a felébe kerül, mégis rendelkezik egy normális kamera tulajdonságaival. Ezért jelenleg „csak” 5000 angol fontot kér a gyártó, ami elég kedvező ár egy nagyszenzoros kameráért. Nagyon kíváncsiak voltunk rá, ezért megkaparintottuk és jól le is teszteltük a kicsikét.

Meg kell hogy mondjam, borzasztóan elégedett vagyok a teljesítményével. Kicsi, könnyű és egyszerűen kezelhető. Ami egyből pozitívum, hogy a nagy testvéréhez képest remek újítás a beépített manuális ND filter. Hasonlóan a nagy ENG kamerákhoz egy tárcsa elfordításával válthatunk a filterek között (2,4,6 stop) amivel sok időt spórolhatunk meg magunknak munka közben. A C100 SD/SDHC vagy SDXC kártyákra rögzít full HD-ben 24Mbps AVCHD-t, 4:2:0-s színkódolásban. Ez természetesen messze alulmarad a C300 50Mbps Mpeg2 4:2:2-es teljesítményéhez képest. A Canon Log Gamma és a Wide DR Gamma beállítások segítségével jól fényelhető, nagy dinamika-tartományú képeket kaptunk. Meglepődtünk, amikor elkezdtük húzni az expo kompenzációt az utómunka során, hogy milyen sok adatot tudunk visszahozni, mielőtt szétesne a kép. Őszintén bevallom, a h.264 AVCHD miatt sokkal rosszabbra számítottam! Minden esetre a European Broadcast Union ajánlása szerint még ez is kevés a HD Broadcast Standard-hez…

A kamera Super 35mm-es CMOS szenzorral rendelkezik, ami remekül teljesített a rossz fényviszonyok mellett is, az ISO 320-tól 20 000-ig állítható a C100-on. Sajnos a gyártó nem tartotta fontosnak követni azt a trendet, hogy minél több FPS-ben rögzítsen a kamera. A C100 csak 24p, 25p, 30p, illetve 50i és 60i formátumban rögzít, nagy hátrányt szerezve ezzel a konkurens Sony-hoz képest.

A kezelőfelület egyszerű és átlátható, a menü könnyen elérhető és jól navigálható egy ujjal a joystick-os megoldásnak köszönhetően. Munka közben ugyanezt a joystick-et használva sokkal gyorsabb és praktikusabb a shutter, írisz és ISO állítása, mint a C300 esetében. A Canon Cine vonalhoz képest újítás még a Push Auto Fókusz gomb, ami szintén nagy segítség, főleg azoknak, akik ENG stílusban szeretnék használni a kamerát. Praktikusabb a kialakítása a C300-hoz képest, hogy az XLR bemenetek és a beépített sztereo mikrofon (ilyen nincs a “nagytestvérnél”) a felső markolaton találhatóak. A C100-nál a kereső a kameratestre került, ezáltal az egész felső markolat eltávolítható, mivel erre csak az audio rögzítéshez van feltétlenül szükség. Így egy elég kompakt kis szerkezetet kapunk, amit könnyű például egy rig-re felszerelni. A keresője szerintem elég nehezen használható és meglehetősen kényelmetlen, az LCD elhelyezése és használhatósága sem feltétlenül nyerte el a tetszésemet. Az SDI kimenet sajnos lemaradt, de van helyette tömörítés mentes HDMI kimenet, amire monitort-, keresőt-,vagy külső rögzítőt csatlakoztathatunk.

A gép súlya is alacsony, mindössze 1020 gramm, ami 410-zel kevesebb a 300-asnál. A váz méretei 135 x 170 x 129 mm.

Az EF bajonettes gépen használhatjuk a klasszikus Canon lencséket (vagy akár a Canon Cine lencséket is), aminek adatait (blende, zoom) egyből felismeri a kamera. Egyenlőre nem tudok róla hogy PL mount-tal is forgalmaznák a gépet.

Összességében egy szerethető és megfizethető profi nagyszenzoros kamerát hozott össze a Canon. Alkalmas dokumentum filmezésre, események rögzítésére, vagy akár webes reklámok, rövidfilmek forgatására is, mindenhol remekül megállja a helyét. A C100 kompakt, használható, és nem mellékesen még szép is.

Köszönjük a tesztlehetőséget a Penna-Média Kft-nek!

Polgár Tamás

Leading Cinematographer @ Deadcatdigital Productions

Alább pedig a Canon EOS C100-zal készült rövidfilmet láthatjátok:

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot