Vendégcikk: Canon EOS C500 teszt, avagy 40 millió a hátsó ülésen

A C100 tesztje után újra itt vagyunk, és ezúttal nem mást vettünk kezelésbe, mint a Canon Cinema sorozat legnagyobbikát a C500-ast. Helyszínül a Szimpla kertmozit választottuk, ahol az alacsony fényviszonyok mellett tesztelhettük a kamerát és az optikákat.

A C500 valójában nem más, mint egy felturbózott C300 amivel 2K-ban vagy 4K-ban is rögzíthetünk, persze csak ha van külső rögzítőnk hozzá. Előre leszögezem, hogy nekünk sajnos ilyen nem állt rendelkezésünkre, így a kamera belső MXF formátumában filmeztünk Full HD-ban.

A “nagytestvér” így is gyönyörű képeket produkált persze ebben hatalmas szerepe volt a Canon Cinema lencséinek de maradjunk meg egy kicsit a kameránál.

A nemrég kipróbált C100-asnál nagyon elégedettek voltunk a kezelhetőséggel. Nos ez a C500-ra már annyira nem volt igaz… A design-nal a C300 vonalát követték és igazából csak annyiban tér el tőle, hogy a jobboldalra szerelhető kezelő fogantyú helyére a 4k kimenetet biztosító interface került. A kamera felépítése egyébként kompakt és masszív.

Néhány funkció (mint például az ISO vagy a színhőmérséklet állítás) nehezebben érhető el mint a C100-nál. Ettől függetlenül azonnal szerelmesek lettünk a kamerába, pedig még nem is láttuk a rögzített felvételeket.

A Canon újratervezte az EF bajonettet a kamerához. Ahelyett hogy a lencsét rátesszük és elcsavarjuk, itt (hasonlóan a PL mount-hoz) a lencsét ráhelyezzük és kamerán található zár elcsavarásával rögzítjük. Ez sokkal stabilabb csatlakozást biztosít, valamint megszünteti azt a lötyögést ami a klasszikus EF-nél néha tapasztalható.

A gépbe egy 8.85 Megapixeles Super 35mm-es CMOS szenzort építettek. Külső rögzítő segítségével pedig akár 10 bites 4K RAW-t vagy 120 Fps-es tömörített RAW-t, de akár 2k 12 bites 4:4:4 Y’CbCr anyagot is rögzíthetünk. Ez már bőven elegendő a mozivászonra is! A külső rögzítő 3G-SDI kimenettel csatlakoztatható, de a gépen található dual HD-SDI és genlock is.

A belső rögzítésre 2 CF kártya slot áll rendelkezésünkre, amire külön-külön-, vagy akár egyszerre is rögzíthetünk. A belső MXF formátum 50Mbs 4:2:2 full HD vagy 720 már teljesen megfelel bármilyen HD Broadcast Standard-nek.

A keresőnek és az LCD monitornak is rendkívül jó a felbontása és remek funkciók állnak a rendelkezésünkre, mint például a Waveform monitor, Vectroscope, Peaking, és Zebra.

A maga 26.000 dolláros árával nem tartozik az olcsó kamerák közé, hiszen a C300-as már „potom”15.000 dollárért a miénk lehet.

A Szimplában a rossz fényviszonyok miatt 2500 és 6000 ISO között dolgoztunk. 6000-nél már „szépen” látszik a zaj, de meg egyáltalán nem tartozik a zavaró kategóriába, bár ezt mindenki döntse el maga a felvételek láttán. Szerintünk a kamera kiválóan teljesített alacsony fény mellett is.

Volt akkora szerencsénk hogy a kamerához kaptunk egy rakat Canon Cinema lencsét is. Persze ez nem kis aggodalmat váltott ki a stábból, mert ha bármelyik megsérül életünk végéig fizethettünk volna, hiszen a szett 150.000 Eurót ért, ami nagyságrendileg egy új Ferrari ára. Ez azt eredményezte, hogy a Szimplában egy „jól védhető” sarokban telepedtünk le és minimum 2 emberünk őrizte az épp nem használt cuccokat.

Ezek az optikák a mozilencsék világában is a top kategóriába tartoznak. Az általunk készített tesztfilmben a 24mm T 1.5 -öt az 50mm T 1.3-mat es a 85mm T 1.3-mat használtuk. A T és F érték között az a különbség, hogy a fotólencséken feltüntetett érték egy matematikailag kalkulált szám, a mozilencséken megszokott T stop pedig a lencse fényáteresztő képességének a mért értéke. Így míg az adott F érték lencsénként különbözhet, a T érték nem tér el a különböző márkájú és fajtájú lencséknél.

Ezeket egyébként speciálisan a 4k-s felvételek készítéséhez fejlesztették ki. A 3 fix optikán kívül a Canon piacra dobott hatféle zoom objektívet is.

A lencséket 300 fokos fókuszgyűrűvel szerelték fel ami precíz fókuszhúzást tesz lehetővé. A lencse jelölései pedig megfelelően részletesek. A manuális írisz gyűrű pedig úgy forog, mint egy álom! A rekesz 11 lamellából áll, ami az életlen területeken mutatkozik meg. A mosott részeknél egyenletes szép köröket kapunk. Az fix optikák relatíve könnyűnek számítanak az iparban a maguk 1.1- 1.3 kilogrammos súlyukkal.   de a zoom objektívek is viszonylag könnyűre és kompaktra sikeredtek.

A lencsék egyébként a meleg tónusba hajlanak, gyönyörű kontrasztos és éles képeket kaptunk velük, a fókuszlégzés effektus (focusbreathing) pedig teljesen észrevehetetlen.

A teszt videót nem színeztük, így azt láthatjátok amit a kamerából kaptunk.

Köszönjük a tesztlehetőséget a Penna-Média Kft-nek!

Polgár Tamás

vezető operatőr

Deadcatdigital Productions

www.deadcatdigital.com

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot