Turisták DSLR-rel

Az elmúlt négy napot Horvátországban töltöttem. Megfogadtam, hogy augusztusban ha lehet soha többet nem megyek, voltak olyan helyek, ahol egy fesztivál tömege is kutya füle volt ahhoz képest, amit ott láttam. De ami szemet szúrt az a turisták fotótechnikai felszereltsége. Itt valami hibádzik, és itt most nem a szokásos “szakmai féltékenységről” van szó, hanem a józan észről.

Az elmúlt négy napban megtapasztaltam, hogy mi tömeg képes összegyűlni a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén. Eddig mindig kora nyáron vagy kora ősszel jártam arrafelé, így most, a főszezon közepe-vége felé megdöbbentett a hatalmas turistamennyiség. Mi lehet a közelebbi Isztrián, vagy Krk-en, ha Közép-Dalmáciában is ennyien vannak?

De ami még jobban szemet szúrt, az az, hogy rengeteg turista szaladgál minimum bridge géppel a nyakában, de inkább valamilyen DSLR-rel. Canon, Nikon és Olympus volt a jellemző, jórészt belépőszintű gépek, de láttam 5D + 24-105L kombót is valakinél, és láttam Sony a77-et is, ami már ugye középkategória. BTW utóbbi emberkével egy teljes napon át egy hajóra voltam zárva, és végig azon mosolyogtam, hogy a Sony beépített vakuja egész nap ki volt nyitva. Emberünk vakuzott az asszonyra a hajón, vakuzott a tengeren mellettünk elhaladó vitorlásokra, és a vakuzott a tovatűnő tájakra is. 18-55-ös kitobjektívvel és beépített vakuval fotózta az 5-600 méterre ugró bungee jumpingost.

Szinte kivétel nélkül mindenkinek a DSLR-je, bridge gépe zöld színű automata módba volt állítva. Nem lenne ezzel gond, miért is kellene elvárnunk, hogy minden ember megtanulja a rekesz-záridő-ISO szentháromságot, és még babráljon is vele nyaralás közben? Egyáltalán nem kell. Amit nem értek, hogy miért jó az embereknek az, hogy egy 1-1,5 kilós, tetemes méretű fényképezőgépet cipel a nyakában, vállán egész nap, rejtegeti a strandon, hogy el ne lopják, és tologatja a piciny éttermi asztalkán, mert ha kihozzák a pizzákat és az üdítőket, akkor már nem férnek el.

Egy merő kényelmetlenség teljesen feleslegesen, hiszen a gépet full-automata üzemmódban használja. Tudom, azért vesznek ilyet az emberek, mert azt gondolják, ez a gép szebb képet fog készíteni, mint a szappantartó. Van is ebben igazság, de ha automata módban, kitobjektívvel használja, akkor ez a gép auto módban ugyanúgy betolja az f/10-es rekeszt a nyári napsütésben, és gyakorlatilag pont olyan képeket fog eredményezni, mint egy kis szenzoros kompakt gép. Ez valakinek elfogadható, ezzel sincs gond. Viszont ha közel ugyanolyan képet kap, akkor minek a mérettel járó kényelmetlenség? Csak nyűg! Ha valakinek nem elfogadható, kicsit utána néz és megtanulja beállítani a gépet a saját szájíze szerint, ezzel sincs gond, de neki is felesleges az ezzel járó méret, súly és macera.

Ez viszont nem az emberek, nem a turisták hibája, ugyanis rogyásig van már a piac apró MILC-ekkel, nagyszenzoros kompaktokkal, melyek ugyanúgy szép (vagy mondjuk inkább úgy, jó minőségű) képet csinálnak, mint a DSLR-ek, csak épp az átlag ember NEM tud róluk. Nyilván a statisztikám nem reprezentatív, de nem egy laikusnak említettem már a MILC-eket, és csak néztek rám, hogy mi az, sosem hallottak róla. És a Horvátországban mellékelt ábra is azt mutatta, hogy az emberek a DSLR-t veszik, pedig a józan ész azt diktálná, hogy átlag felhasználás esetén ugyanazt a képminőséget apró, könnyen hordozható, könnyen kezelhető géppel kellene megoldani. Márpedig ezek a gépek léteznek, kint vannak a boltok polcain és nem kerülnek többe, mint a DSLR-ek. Ázsiában dübörög a piacuk, Európa fele meg életében nem hallott még róluk, és azt hiszi, hogy a méret egyenesen arányos a képminőséggel.

Nem csinálnak valamit rosszul a gyártók?

Javasolnám a milc.hu releváns cikkét a témában érdeklődőknek.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • ádám

    Igen :D ez én is tapasztaltam vakuznak 300 méterre vagy állvány nélkül csinálnak hoszabb záridős képet mozgó hajókról, a VR az optika márkálya, az optikát leveszik és belefújnak mert poros. Sokan nem értik attól, hogy jóbb gépük van még nem lesznek fotósok, és nem is csinálnak jobb képeket. Egyik rokonom is D5500-asa van, de automatán használja mindig RAW-ben fényképez és mondja hogy poros a kép (értsd zajos). Valakitől azt is hallottam, hogy az ISO az a fénykép szabványoknak az állítása, ez épp bugacon volt két hete :D meg hasonló vicces dolgok “átkapcsoltam M-re csináltam egy képet de tök sötét lett szar képeket csinál” Ugye itt mutatozik meg a marketing hatása. Én örülök ennek, mert legalább van min mosolyognunk :) meg jó sok NIKON gépet látni, vagy Canont. Nem értem a márka háborút sem akinek van hozzá tehetsége, és ért is hozzá mindkét márkával kiváló képeket lehet csinálni. Én mindent magamtól tanultam meg, most már szinten csak manuálban fényképezek nem sietek sehova, de nekem is beletelt időbe mire megértettem a három érték összefüggését senki sem így született. Nyílván tájat vakuval fényképezni elég nagy analfabétizmusra utal, de úgy gondolom ezen ne bosszankodj :) inkább nevess. Én is észrevettem, hogy laikus ember azt hiszi az obi mérete a minőséggel ér fel :D ez nem tudom honnan jött. Ostobaság van. Gömb 3D panoráma képekre halszemet jell használni ami nem nagyobb egy cigis doboznál. Én pl olyat is láttam telével fénykepzett napos időban ~20 méterre (fertődi kastély ) a gyerekeket vakuval de vaku is csak azért volt rajta, hogy mutogassa milyen van, bent ugye nem lehetett használni, de azért rajta hagyta a rendszervakut. Én csak sajnálni tudom az ilyen embereket biztos kompenzálnak valamit. A cikked jó gondolatokat vet fel, DE vedd figyelembe ha mindenki értene a gépekhez 1: nekünk nem lenne munkánk mivel nem lenne szükség értő emberekre is, 2: nem lenne min nevetni :)

    • jas

      Helyesen írni is megtanulhatnál.

    • Katalin

      Hidd el nem tudja hol kell kikapcsolni az automatikusra állított vakut.
      Pedig ehhez nem kell iskola, annyi hogy elolvassa a használati utasítást,de ehhez már kevesen veszik a fáradtságot.

    • Pösti vagyok, 4hónapja foglalkozom komolyabban a fotózással, előtte is érdekelt de nem volt pénz egy dlsr-re, tanulgatom a dolgokat, lövöm aképeket manualban, de már az első nap megmosolyogtattak azok akiket éjjel látok a vár aljából, ahogy a halászbástyán vagy a vár előtt állva lelkesen vakuzzák a budapesti panorámát. hihetetlenek. Aki teheti egyszer üljön le egy sörrel/üdítővel szemben a várral, és számolja meg hány vakut lát elsülni, a mi rekordunk 20perc alatt 156db villanás.

  • Tibor

    Javalom ezt: http://blog.mingthein.com/2013/08/24/the-demise-of-the-dslr/ itt pont azt írják, hogy mindennapos túristafényképezésre még a “profik” is egyre gyakrabban valami fullos kompaktot vagy milc gépet hazsnálnak

  • frobertol

    Én ezért vettem a 6d mellé egy MILC-et, hogy ilyen nyaralásokon nem cipeljem feleslegesen a nagy gépet( 6D még nem is olyan FF gépek között) A kis gép tudja azt képminőségben mint a régi 50d-m, mindent 220 grammos kivitelben. Amit pedig leírtál ugyanezeket tapasztaltam görögben. Az idős külföldi nyugereknek olyan gépek, obik kombok vannak a nyakukban hogy csak less az ember. Lőnek mindenre ami mozog, függetlenül attól hogy baromi kemény fények vannak, színek semmi. Legalább lelkesek.

    Régóta mondom hogy sok embernek elég lenne egy jó kis MILC, remek választások vannak, sok gyártó gyárt már. Gyorsak, könnyűek, jó a képminőségük, egyszerűen kezelhetőek. Persze van hátrányuk, munkához már kicsit lassabb és macerásabb velük, de hát mikor az ember turista akkor ugye nem dolgozik.

    “Európa fele meg életében nem hallott még róluk, és azt hiszi, hogy a méret egyenesen arányos a képminőséggel.” volt is egy ilyen teszt. Két gépet tettek ki egy állványra, egy kis MILC-et, a másik állványra is egy ugyanolyan MILC-et csak, okosan szerkesztettek köré egy nagyobb vázat, mintha komolyabb gép lenne. Az emberekről csináltak képeket, és azoknak meg kellett mondaniuk hogy melyik a jobb. Mindenki egyértelműen a nagyobb gép képminőséget láttak jobbnak:)) Ilyenek vagyunk mi emberek.

  • Prancz Ádám

    Még a Horvátokhoz sem kell elmenni Budapest is tele van hasonlóan fotózó turistákkal. A japánoknál pedig szinte csak L-es optikákat látok. Jó nekik nagyon! :-) A stratégiájuk pedig az, hogy mindenről ezer kép így lesz közte jó is.

    • valaki

      Nem az a stratégiájuk,hanem az idő rövidsége miatt nem tudják akkor-ott kielemezni amit látnak,hanem majd otthon az év maradék napjaiban nézik át a képeken az eseményeket.Egy átlag kínainak van egy hete a nyaralásra,amiből 3-4 napot utazik.a maradék idő jut a fényképekre és az élményekre.

    • Ligelia666

      Én azért kicsit irigy vagyok, amikor azt látom, hogy itt egy buta (de az a valódi buta) turista emberke (magyar, vagy külföldi, most mindegy), kezében egy olyan pöpec géppel, amire nekem egész életemben nem lesz pénz, és a látványától és bepisilek örömömbe… az az okoska meg azt sem tudja, milyen gombot kell lenyomni, hogy “kattanjon” a masina… :( És igen BP is tele van ilyenekkel.

  • V.Gyula

    Miért csodálkoztok ezen??? Az életben minden ugyan ilyen. Lásd: lakás, ház, autó, stb…stb. Ha valakinek ilyen cuccra van “szüksége/tehetsége” akkor vegye-vigye. :) Az egész földi élet így működik. Valakinek egy kicsit több pénze van akkor azt hiszi, hogy a drágább holmi az biztos jobb is., bár milyen területen.

    De nézzünk magunkba is mert ez a viselkedés a magunk portáján is biztos megtalálható más dologban. :) /pl. a Zepter edényben sokkal finomabb az pörkölt :) mint a zománcos lábosban ;)/

  • Gábor

    Magyar viszonylatban ez azért nem ilyen egyszerű. A pénz mindkét oldalról számít. Ha sok van, akkor mindent megvesz, ha kell, ha nem (“hisz a hivatásosok is azt használják”) és talán észre se veszi, hogy mennyi hibát ejt a képeken (hisz fogalma sincs az egészről). De az is előfordulhat, hogy esetleg nincs annyi pénze, de azért szeretne jó/igényes képeket csinálni. Mondjuk arra már nincs pénze, hogy két gépet vegyen, a MILC-ek meg nem minden igényt elégítenek ki (na meg, a plusz kiegészítők olcsóbban kijönnek egy régebbi típusokkal kompatibilis DSLR-hez). Nekem is van a belépő szintű DSLR mellett egy egyszerű kompaktom (amit egyszerűbb vinni, de ahogy mostanában divat, “okosabb” mindenkinél), de ha olyan eseményről van szó (akár nyaralás, akár gyerekrendezvény) akkor a “nagy” gépet viszem, mert sokszor a pillanat nem ismételhető és szinte nincs olyan kép amit ne lehetnem megmenteni a RAW-ból (mert persze ilyenkor nem mindig van idő manuálba állítgatni mindent). A gond inkább ott van (és ez egyre jobban visszaérződik a hivatásos fotósoktól és én ebből a cikkből is ezt éreztem), hogy sokan megveszik a “profibb” gépeket (vagy csak egy sima bridge gépet) és rögtön úgy gondolják, hogy ők már profi fotósok (mostanság elég sokan odabiggyesztik a nevük után a photograpy címkét). De a másik oldalról is elmondható, hogy sokszor olyan fotók jelennek meg különböző híroldalakon (a fotós nevével aláírva), amit egy hivatásos fotósnak már szégyellnie kellene (pl. még arra se veszi a fáradtságot, hogy utólag egy kicsit javítson rajta, persze tudom “gyorsan le kell adni, hogy menjen…”). Én imádok fotózni, DE nem gondolom magam fotósnak (főleg, hogy mindig van mit tanulni). Én még a filmes korszakban kezdtem el tanulni a fényképezést (egy olcsó Zenittel) amikor még illett tudni, hogy mi az ISO (hisz közben nem lehetett állítani :-) ), mindent manuálisan kellett beállítani és nem lehetett ellőni 20 kockát egy témára (helyesebben lehetett, csak akkor sok film kellett volna :-D ) és én is jót mosolygok azokon amikor látom, hogy egy DSLR-rel automatán sorozatot lő, de az ilyeneket nem érdekli a végeredmény (ennél persze még rosszabb, ha meg is próbálja magyarázni, mintha értene hozzá :-) ). De engem is megmosolygott már olyan akinél egy nagy fotós táska volt, teli objektívvel (talán hivatásos volt), mert vakut használtam az árnyékba lévő gyerekeimnél, miközben hét ágra sütött a nap (pedig elég logikus, ha nem szeretném, hogy két árny legyen egy kiégett háttér előtt :-) ). El kell fogadni, hogy már mindenki fotózik (akár ért hozzá, akár nem). Én inkább azokon szoktam mosolyogni, akik a különböző rendezvényeken a mobiljukkal akarják megörökíteni pl. a gyerekeket.

    • Chopinke

      Látván, hogy ez iPhone-nal is milyen profi fotókat csinálnak egyesek (hozzáértők), én annyira nem mosolygom meg a mobil fényképezést.

  • A jó kérdés az, hogy egyáltalán van-e még szükség DSLR-ekre azoknak, akik nem valamilyen erősen specializált doméniumban dolgozó profi fotósok. Két-három éven belül ugyanis a MILC-eknek már semmiféle hátrányuk nem lesz a DSLR-ekkel szemben: a lassú fókusz kérdése már megoldódófélben van, az első HD(!) felbontású nézőke épp most jelent meg a Pana GX7-esben (720×1280×RGB), a késleltetés már elhanyagolható az egyre gyorsabb processzoroknak köszönhetően, az akkumulátor-élettartam is egyre kevéssé probléma stb.
    Az előnyöket pedig gondolom nem kell részletezni.
    Én mindenkinek, aki „szűzen” fektetne be egy új rendszerbe, már csakis MILC-et javasolnék. (Ha csak „upgrédel”, az természetesen teljesen más kérdés.)

  • tom_67

    Canonos japán turistákat szinte kizárólag L-es obikkal látok. Az szükséges? Nem hinném, de megtehetik hogy megveszik aztán hurcolásszák ha akarják. Valószínű jobban érzik magukat az emberek attól hogy egy “igazi” fényképezőt tartanak a kezükben még akkor is ha fogalmuk sincs hogyan kell használni. Valószínű ez idővel itthon is változik és átrajzolódik a piac. A másik véglet is megtalálható, ma már az sem meglepő ha tablettel fotóznak a turisták, pedig pár éve meg még a tablet sem volt elterjedve. Abban sem látok semmi kivetni valót.

    Mindenki használjon azt amit akar/szeret/élvez/praktikusnak talál/megengedhet magának.

  • David

    Nekem ez kicsit ilyen tipikus magyar mentalitás amit olvasok a hozzászólásokban.
    Egyrészt full mindegy, hogy a Jóskapista milyen fényképezőt használ mellettem a kirándulóhajón. Ha neki az volt a szimpatikus és a pénztárcája megengedte neki, hogy egy 5D mkII-t vegyen akkor egészségére. Én attól nem fogok se jobb se rosszabb fotókat csinálni.
    Jó dolog lehet ez a milc fényképezők világa de valahogy nem az igazi. Én egy egy 6d-vel fotózgatok ha utazok erre-arra. Egy milc gép legyen bármilyen jó is, kicsi, nincs fogása. Eléggé nagy kezem van és egy milc vagy egy kis kompakt gép kifejezetten szenvedés.

  • Hobbi Gilda

    Én nem igen láttam milc-eket Ho.-ban. Láttam FF tükrös vázas turistát. Inkább belépős aps-c tükröseket. Kompakt úton útfélen. Végső soron előttem szólóhoz csatlakozom, mert nekem 8, hogy ki milyen képeket és milyen géppel csinálja. Ha valaki velem akar egyetérteni, akkor az úgy látja, hogy nem érdemes egy nyaralás árát ráfeccölni semmilyen fényképezőgépre. Max 200 ezret (nekem 100 e) tartok egészségesnek nyaralós szettre költeni avagy fordítva ülünk a pacin.:)

  • Lenny

    Azt is meg lehet nézni, hogy hány profi fotós szaladgál MILC géppel, és ha nektek szúrja a szemeteket, hogy mások Dslr-t visznek a nyaralásra magukkal, akor ti is cseréljétek le a Dslr gépeteket MILC-re. Ez a magyar irigy temperamentum. Ha nekem nincsen, nem tudom megvenni, akkor annak az átkozott turistának vajon miért van, miből telt rá. Jellemző…

  • Simon Zoltán

    Szín tiszta irigység. Csipetnyi szakmai sovinizmussal. Nem mindegy ki milyen gépet vesz? Vagy ért-e hozzá? Kinek mi köze hozzá? Ha akarja, megtanulja. Nálunk boldogabb helyeken, ha egy fotóst zavar, hogy kevesen értenek a fényképezéshez, csinál egy videócsatornát egy megosztó oldalon, és elkezdi az alapoktól elmagyarázni azt a területet amihez ért. Mert ugye közületek sem ért mindenki mindenhez? Itt meg egymás között fikázzátok azokat, akikhez semmi közötök, és akik nektek semmit nem ártottak. Igazi magyar virtus! Gratula!

    • Hobbi Gilda

      A cikk a milc-ek felé hajlik, h azok milyen jók is meg olcsók. Ide írom, h nekem pl. miért nincs milc-em és miért van dslr-em. Hát azért mert megvettem a dslr-t egyszer régen és mind a mai napig teszi a dolgát. Másrészt egy milc sem zsebgép. Továbbá ha a kit obin kívül másról ábrándozol, akkor a csudajó milc obikért gatyára kell vetkőzni. Manuálos adapteres játék a régi cuccokkal meg megint nem tömegsportszerű, számomra tökölés. De, aki “tudja”, h a kit obi a top, ami kellhet neki, az ma már inkább sztem is milc-et vegyen, abból is vmi belépőt. És hát ki tudja ki mit akar? Ma tudom. Holnap meg eladom ami van. Mennyi ilyen frankót kijelentő fórumlakót látni?:)

      • Simon Zoltán

        A milc-ek nem olcsóbbak mint egy belépő tükrös. Kissebb a szenzoruk is. Ez biztos jót tesz a képeknek. Főleg egy nuku vaku templomban, múzeumban. A vázuk kicsi, kényelmetlen. Ellenben az obijuk nagy. Nem zseb, vagy retikülbarát. Én biztos nem veszek egy szutyok lcd keresős, kényelmetlen kompaktot, amire még obikat is csak drágán kapok. Ha kapok az árán egy normálisan megfogható, kényelmes, visszafelé kompatibilis bajonettel ellátott tükröset is kapok. Nagyobb szenzorral, és kevesebb zajjal. Amúgy is baromság, hogy aki auto módban fotózik, annak ez való. A milcek sem csak automaták. Nem is jobb az auto módjuk, mint egy belépő tükrösnek. Ha az iparos urak jobban szeretik a kicsit, vegyenek maguknak azt.

        • Hobbi Gilda

          Egy milc-nek ma már a csúcs-kompaktok is beárnyékolnak. Ha kapok fényerőt és használható videót egy gépben és nem vágyam 400-600 ezerig beszerezni a kötelező fényerős fixsort, akkor megint meggondolom a milc bulit. Zajban van, de vállalható a lemaradás. A szűk mélységélesség meg milcen is a fényerő feltétele, amit lsd. fent. Ám legyen milcem HA!: Vmi tükrös kitobis cucc árán kb. 120-ból kijön az “isteni” ekv 35/1.8 v. has. Ne számoljam a vázat mert használtan egy húszasért “lövök egyet a céllövöldében”. Csak az oly 17/1.8 164 ropi mai áron. Pont ez az ekv 35 aps-c sem occó, de van más vigasz bőven. A milc képminőségben tükrös szint állítólag, szerintem színmélységben megint az új és egyben drága vázak hozzák a szintet. Most jön az oly 12-40/2.8 fix. Végre! Mi? Mekkora? Mennyibe kerül? Mi van? Ez egy ördögi kör. Láttam olyat(okat) aki(k) ide oda váltogatta a rendszert és “végül” kompaktot vett. Messze nem látom a milc-ek ELSÖPRŐ jobb-ságát a tükrössel szemben. De ezzel NEM volt leszólva. Jó az önmagában. Valaki beleszeret. Én nem.

  • Gábor

    Végy Leicát. Se autó mód, se nyakleszakítás, se’ ezer gomb. Csak egy piros pötty és életérzés.

  • Sziasztok.
    Jó tudni,ha a dslr ott lesz a vállamon,akkor mit fog gondolni a kedves fotós rólam.Elég érdekes érzés.Miért kellene szeretnem a milcek pocsék keresőjét?Próbáltam.A szemem nem volt oda érte.Annyira nem,hogy könnybe lábadt :)
    Miért nem mehetek kirándulni azzal a géppel,amivel egyébként,mint lelkes amatőr fotózom?!Történetesen ez egy 70D.Ez nagy dolog?
    Egy túrista meg miért nem futkoshat egy belépő szintű dslr-el?Esetleg középkategóriával,mert annak a fókusza tutira befogja az ugrándozó gyermekét.A tömegeknek gyártják őket.A tömegek pedig azért veszik,mert szeretnék a családjukat jó minőségben lefotózni.Az objektívek pedig a milceken sem kicsik,tehát pont úgy lehet zavaró és kényelmetlen.