John Künstler nevében is elnézést kérünk

A tegnapi Künstler cikk természetesen merő kitaláció volt, melyre “száz meg egy” jel utalt. Mégis sokan elhitték.

Több mint 2500 fotós látta a tegnapi John Künstler cikket, a Facebook like-ok száma lassan eléri a 300-at. Úgy gondolom a legtöbb olvasó értette a viccet, de sajnos sokan nem. Pedig a cikk nem volt más, mint bejglitől, halászlétől, töltöttkáposztától és szaloncukortól átitatott humorizálás, így két ünnep között, amikor valójában semmi extra nem történik a fotográfia világában, de valamiről mégis muszáj írni.

A szerző – vagyis jómagam – kutyát sétáltatott, miközben a tegnap reggeli ködös időben kémlelte a tájat. Némileg unatkozott, a kutya persze jól érezte magát, de a gazdája csak bandukolt és a legjobb amit tehetett, hogy fotós szemmel kémlelte a tájat, a mobiltelefonját szorongatva. A képen látható oszlopokat 1000x látta már, de a ködben valahogy kivételesen rejtélyesen mutattak. Közelebb érve már egyre azon gondolkozott, hogy ezt azért kellene lefotózni, hogy viccet csináljunk belőle a Facebookon. Persze az feltűnt már az elején, hogy “nagy fehér oszlop sötét háttérrel és kis fekete oszlop világos háttérrel”, képbe komponálva pedig már a háromszög is megjelent a képzeletben. Hazáig volt idő agyalni a ráerőltetett mondanivalón. A végére már kikristályosodott a koncepció is: legyen belőle kamu blogcikk. Hogy miért? Csak úgy.

Hogy rávilágítson a művészvilág nehezen érthető dilemmáira. Az emberek hiszékenységére. Hogy mindent el lehet adni, csak jól kell tálalni. Hogy mindent el lehet hitetni, csak elég komolyan kell előadni. Hogy milyen jó a szavakkal játszani. Hogy milyen jó, ha szárnyal az ember fantáziája. Hogy rámutasson, hogy az emberek felületesen olvasnak. Hogy nem figyelik a részleteket, csak a vezényszavakat, amik aztán olyan indulatokat keltenek, hogy átsiklunk a fontos részletek fölött (ez a mondat akár egy politikai kampányban is elhangozhatna, de távol álljon tőlem!).

Persze ilyen komoly célok nem fogalmazódtak meg a kép készítésekor, csak egy érzés jött, hogy valami ilyesfajta hülyeséget kéne csinálni.

Néhány árulkodó jel, amit észre kellett volna venni a cikkben:

  1. A nevek: John Künstler = Művész János, Peter Experte = Szakértő Péter, Hans Aniltiker avagy Analytiker = Elemző Hans, Jozef Unglaub = Kétkedő József …. Egyenesen a Google Fordítóból
  2. Dinamikus egyensúly: ilyen nincs! Egy kép vagy dinamikus kompozíció vagy egyensúly van benne. Dinamikus egyensúly nem létezik!
  3. Rasszizmus, Family Guy és a fallikus szimbólum: gondoljátok hogy egy komoly kritikus a Family Guyból idéz? :D
  4. A művész kommentárja: Neeemááár gyerkek! Most komolyan, el tudjátok képzelni, hogy ilyet mond egy művész? Hogy kell a lóvé és nem is ezt akartam fotózni?
  5. Külföldön nem sárgák a csekkek – már nálunk se….
  6. “A cikkről” bekezdés: konkrétan le van írva, hogy a szerző a Kreatív írás könyvet kapta Karácsonyra de még csak az előszót olvasta el
  7. A kulcsszavak a cikk végén: úgymint “humor” és “neveddkomolyan”
Zárásként pedig álljon itt az a fotó, amin a kutya még nem szaladt ki a képből, így a “dinamikus háromszög” nem az univerzumba mutat, hanem Zeuszra, az ír szetterünkre, amint Budapest határában csavarog. :) Az eredeti képen a VSCO Cam mobilfotós app egyik filtere van, ezért más színvilág.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Sándor Végh

    Azért sikerült tanulnom (profitálnom) ebből is, ezáltal is előrébb haladnom a fotográfussá válás rögös útján! :) Köszönöm Márk! :)

  • :))

    Dinamikus egyensúly mondjuk létezik, és nem csak a vegyészetben, de pont ezt a szócikket találtam meg a leghamarább:

    http://hu.wikipedia.org/wiki/Dinamikus_egyens%C3%BAly

    A fotográfiában persze valamivel nehezebb lenne definiálni a fogalmat, az tény. :)

    • Helyesebben mondva a képkompozíció lehet statikus és dinamikus. Én erre gondoltam. Dinamikus ha az egyik oldali képelem hangsúlyosabb, mint a másikoldali, így feszültség alakul ki a képen. Statikus, ha a kép két oldalán lévő képi elem egyenlő hangsúlyt kap, így egyensúlyban van a képkompozíció.

  • Sztrogoff

    Ahhh. Akkor velem valami baj lehet, itt állok pár sárga csekkel a kezemben… :)

    Azért ez messzire mutat: unatkozom, tehát blogot írok… :) Bocs. :)